بستن

تنها هشت مجوز از ۵۵ مجوز شهرک صنعتی گراش فعال است

گریشنا: دهم تیرماه از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی «روز صنعت و معدن» نامیده شده است. به همین مناسبت، گفتگویی داشتیم با مهندس هادی هادی‌پور، مدیر شهرک صنعتی گراش، و از او درباره‌ی تاریخچه این شهرک و وضعیت کنونی آن پرسیدیم. این بخش از گزارش مدیر شهرک صنعتی را بخوانید. متن کامل مصاحبه در شماره بعدی نشریه افسانه گراش منتشر خواهد شد.

HadiPoor

شهرک صنعتی فارس زیر‌مجموعه‌ی سازمان صنایع کوچک است، و سازمان صنایع کوچک زیر‌مجموعه‌ی وزرات صنعت و معدن و تجارت است. شرکت شهرک صنعتی وظیفه دارد که زیرساخت‌هایی در شهرک صنعتی و یا در شهرهایی که درخواست شهرک صنعتی دارند ایجاد کند، یعنی از منابع طبیعی یا جایی که مقدور نیست از مالکین به هر طریق زمین بخرند و آن‌جا زیرساخت‌ها را ایجاد کنند، مثل آب، گاز، برق و تلفن و هر چیزی که برای ساخت یک شهرک تولیدی لازم است، مثل آسفالت، لبه‌گذاری، روشنایی، کد پستی و …

شهرک صنعتی گراش سال ۷۶ کارهایش انجام شده و در سال ۷۸ اولین واحد صنعتی، یعنی واحد صنعتی آقای عبدالهی شمسی (نان سخاوت) شروع به کار کرد. شرکت شهرک صنعتی گراش بعد از شهرستان شدن گراش به راه افتاد. این شهرک در حال حاضر چهل هکتار است؛ چهارده هکتار طرح توسعه است که از سال ۸۹ پیگیری شده و کارهایش انجام شده است. متراژ زمین در این چهل هکتار برای واگذاری دویست و بیست و پنج هزار متر مربع است که به صنایع مختلف داده می‌شود، شامل مواد غذایی و بهداشتی، صنایع فلزی، کانی غیر فلزی، صنایع شیمیایی، صنایع چوب، صنایع برق و الکترونیک، صنایع نساجی و صنایع سلولزی. زیر‌ساخت‌های شهرک صنعتی در حد نود درصد تکمیل است.

مهندس هادی‌پور می‌گوید تاکنون ۵۵ قطعه زمین در شهرک واگذار شده است، یعنی ۱۳۵ هزار متر مربع که نصف شهرک محسوب می‌شود. از این ۵۵ صنعت‌گر چهار نفر آن‌ها انصراف داده‌اند. از ۵۱ زمین واگذار شده، الان ۱۱ واحد ساخته شده است و ۱۵ واحد در حال ساخت است. از آن ۱۱ واحد، ده واحد به بهره‌برداری رسیده است و از آن ۱۰ واحد الان ۸ واحد فعال است.

مدیر شهرک صنعتی گراش می‌گوید فعال‌ترین واحد، صنایع نایلون و نایلکس آقای یوسف سبزواری است. همچنین نان سخاوت آقای عبدالهی شمسی، و واحد سبزی طه، که امیدوار است این واحد تبدیل به یک برند برای گراش بشود که حداقل در سطح منطقه شناخته‌شده باشد.

به گفته هادی‌پور، شهرک صنعتی گراش از پارسال جزو مناطق کمترتوسعه‌یافته قرار گرفته است، که مزیت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاران به همراه دارد. چون در مناطق کمتر توسعه‌یافته، واگذاری زمین با ده درصد تخفیف انجام می‌شود. همچنین مبلغی که باید نقدی پرداخت شود، از سی درصد به پانزده درصد کاهش یافته است. و اقساط زمین که قبلا از همان ابتدا سه‌ساله بود، الآن با یک سال تنفس شروع می‌شود.

farmandari4
عکس مربوط به سال ۹۳ است.

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

3 نظر

  1. واحد تولیدی محصولات خرمایی و کند فسیل با این همه دم و دستگاه و سرمایه به خاطر عدم همکاری مسولان از ابتدای سال ۹۴ پس از شش ماه فعالیت به تعطیلی کامل کشیده شده و کارگران بیکار

  2. از اول بایس فکرش کرد راه شهرک صنهتی با شهرستان دوره ،مثلا میخوای تیرچه بلوکی بزنی، کی چه ماشینی میاد از او جا بار بزنه، اما شهرک صنهتی همجوار خیلی نزدیک به شهرشونه وچه رونقی داره،ای هم نا گفته نمونه همشهریای خودمون اتحاد ندارن، فقط بلدن پولهایشان تو بانک بزارن ، به عنوان مثال همه شهرها حتی محلچه مرغداری داره ،یه گراشی مرغداری بزنه دیگه پشت سر هم مرغداری میزنن، آخه عادت گراش اینه که چشم به هم چشمی میکنن ، از اول همیطور بوده ودیگه هم همیطور، کاریش نمیشه کرد، بله ،

  3. گراش از نظر صنعتی درابتدای راه است وپویایی هرشهرستان بدون شک باصنعت ویا خدمات پیوند خورده است واینکه بتوانندبه مردم شهرستان یا شهرهای همجوار خدمت ارائه دهدودر خصوص شهرک صنعتی گراش بنظر می رسدبا توجه به فاصله با مرکز شهرستان به حمایت مسوولین بالا دست نیازمند است که دراین میان نقش نماینده مجلس شورای اسلامی شهرستان ومسوولین مسقر در شهرستان مانند فرماندارملموس تر می باشد که با تسهیلات بیشتر به افراد شرایط بهتری فراهم نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 نظر
scroll to top