بستن

میراث گراش به جواد اسدی سپرده شد

گریشنا: با معارفه مهندس جواد اسدی، اداره میراث فرهنگی شهرستان گراش کار خود را آغاز کرد.

به گزارش گریشنا، یکشنبه ۲۱ تیرماه ۱۳۹۴ خانه شهیدان عظیمی که در آینده قرار است هم‌زمان اداره میراث فرهنگی و موزه مردم‌شناسی گراش باشد، میزبان فعالان و علاقه‌مندان میراث فرهنگی بود. در این شب مهندس جواد اسدی حکم خود را برای راه‌اندازی نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دریافت کرد.

مهندس جواد اسدی در حال حاضر دانشجوی دوره دکترای معماری است. اسدی کارشناس ارشد معماری گرایش معماری سنتی را در دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد تهران مرکز گذرانده است. او که سابقه تدریس در دانشگاه‌های لار و اوز را دارد، برای فعالیت در حوزه میراث فرهنگی از آموزش و پرورش به میراث فرهنگی آمده است. (سوابق مهندس اسدی در گریشنا)

اداره میراث فرهنگی در خانه شهیدان عظیمی مستقر خواهد شد. این خانه با کمک حاج زین‌العابدین محبی و بخشش مادر شهیدان عظیمی برای تاسیس موزه مردم‌شناسی خریداری شده است. با توجه به این که این خانه نیاز به بازسازی کلی دارد، معارفه جواد اسدی در واقع گام اول برای راه‌اندازی اداره‌ است.

تاکید فرماندار بر توجه به گردشگری

اصغر فرودی فرماندار گراش در این مراسم گفت: «اداره‌ای که کار خود را شروع کرده است میراث فرهنگی و گردشگری است. اهمیت گردشگری کمتر از میراث فرهنگی نیست. می‌طلبد که ما به بعد گردشگری که در گراش زمینه دارد نیز بپردازیم.»

نماینده دولت که بهمن‌ماه گذشته وعده راه‌اندازی اداره میراث فرهنگی را تا پایان سال ۱۳۹۳ داده بود. در مورد تاخیر پیش آمده گفت:‌ «حدود چهار ماه تاخیر افتاد به این دلیل که قرار بود یک نیروی رسمی عصر همان روز معرفی شود، ولی تاکید بر نیروی بومی دلیل این تاخیر بود‌. ما بر قول‌مان بودیم و شما توقعاتی داشتید که باید برآورده می‌شد.»

رییس انجمن میراث فرهنگی شهرستان در مورد آثار تاریخی گراش گفت: «ما بیش از ۱۰۰ اثر داریم که نیاز به ثبت دارد. با توجه به گلایه‌های مطرح شده الان زمینه کمک دولت فراهم شده است. این اداره در آغاز راه است.»

در کنار فرماندار مدیران دو انجمن میراث فرهنگی شهرستان و نایب رییس شورای نیز در این شب صحبت کردند.

توقع از میراث فرهنگی بالاست

عبدالعلی صلاحی دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی گفت: خوشحالم تلاش ۲۰ ساله فعالان میراث فرهنگی به نتیجه رسید.

صلاحی در گزارشی از فعالیت‌های انجام شده گفت: ثبت ۱۲ اثر میراث فرهنگی، جمع‌آوری اشیای قدیمی، دریافت مجوز تاسیس موزه در سال ۸۴  از شاخص‌ترین فعالیت‌های انجام شده بود که در واقع وظایف اداره میراث‌فرهنگی را دوستداران میراث فرهنگی انجام دادند.

صلاحی خطاب به مهندس اسدی گفت: مسولیت شما سنگین است که باید کارهای نیمه‌تمام را ادامه دهید. همه این کارها را مردم کردند، اما دولت چه کار کرد؟ چون دولت یک نماینده اینجا نداشت که کارها را پیگیری کند. الان با بودن اداره میراث فرهنگی توقعات از این اداره زیاد است.

کار در هفت برکه آغاز می‌شود

عبدالرضا هرمزی نایب رییس شورای اسلامی شهر گراش انتخاب مهندس اسدی را بر اساس شایسته‌سالاری دانست و گفت: «قرار بود این اداره چهار سال پیش افتتاح شود. اما خوشحال‌ایم با وجود این تاخیر در نهایت فردی متخصص و از جنس میراث فرهنگی به ریاست این اداره رسید.» هرمزی از ادارات و انجمن‌ها خواست که همکاری‌شان را با اداره میراث فرهنگی ادامه دهند.

نایب رییس شورای شهر خبر خوشی برای مردم و فعالان میراث فرهنگی داشت: «طراحی مجموعه هفت‌برکه به پایان رسیده است و به زودی عملیات اجرایی آن کلید خواهد خورد. نقشه‌برداری انجام شده و فاز اول آن امسال شروع می‌شود. این طرح از هفت برکه تا برکه حاج اسدالله اجرا خواهد شد.» هفت برکه نخستین اثر تاریخی گراش است که در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

به جوانان بها بدهید

حامد عبداللهی دبیر انجمن ایکوموس در آسیب‌شناسی وضعیت میراث فرهنگی گفت: «ما برای آیندگان خود چه به جا گذاشته‌ایم؟ تاریخ اسم کسی را الکی نمی‌آورد و تاریخ در مورد ما قضاوت می‌کند.»

مهندس عبداللهی برای همکاری با رییس میراث فرهنگی اعلام آمادگی کرد: «تقاضا می‌کنم به جوانان بها بدهید، حمایت‌شان کنید تا چند قدم به جلو برویم.»

13940421 Miras Asadi (41)

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

12 نظر

  1. باتشکرازجناب اقای فرودی فرماندار محترم که بالاخره به قولشان عمل کردند وارزوی موفقیت جناب اقای اسدی درمقام ریاست اداره میراث فرهنگی انشاالله هرچه سریعترکارشان راشروع کنند

  2. باسلام.قبول مسئولیت اداره نوپا میراث فرهنگی شهرستان را به جناب مهندس اسدی تبریک می گویم و آرزوی موفقیت می نمایم.

  3. با سلام و تشکر از جناب فرماندار بابت پیگیری و تلاش همیشگی اشان و تبریک خدمت آقای اسدی خواهشم این است که ساختار بناهای ارزشمند تاریخی شهرمان را شناسایی و در جهت ترمیم و بهسازی آنها اولویت بندی کنند …

  4. تبریک به مردم شهرستان گراش
    با آرزوی موفقیت برای دکتر اسدی و همکارانش.
    یه خسته نباشی خدمت آقای صلاحی و جناب مهندس حامد عبداللهی عزیز و تمامی کسانی که برای میراث فرهنگی گراش زحمت کشیدن.

  5. با تشکر از خدمات ارزنده وبی شائبه فرماندار محترم و همچنین جناب آقای صلاحی که سالیان سال برای میراث فرهنگی زحمت کشیدند امید که با مدیریت جناب دکتر اسدی در این اداره ادامه راه این عزیزان و پیشرفت هر چه بیشتر شهرستان گراش باشیم

    ومن الله التوفیق

  6. با سپاس از خدمات ارزشمند فرماندار محترم گراش و کسب مجوز اداره میراث و تبریک خدمت همکار گرامی و ارجمند جناب مهندس اسدی که دانشجوی دکترا نیز هستند ، انشالله با همدلی همه بتوان میراث دار گذشتگانمان باشیم

  7. الحمدالله که اداره میراث هم در گراش راه اندازی شد و خدا کنه دیگه شاهد خرابی و از بین رفتن بناهای تاریخی مون نباشیم
    حتما” با نظارت آقای اسدی و همکاری آقای فرودی و دیگر مسولین این امر شدنی است انشالله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 نظر
scroll to top