بستن

چه کسی قبض‌ها را تحویل می‌دهد؟

گریشنا: آپارتمان‌نشین‌ها در دریافت قبض‌ها بیشتر مشکل دارند. اگر شما نیز به دنبال پاسخ به این سوال هستید که قبض‌ها به چه صورت توزیع می‌شود خواندن این گزارش را از دست ندهید.

به گزارش خبرنگار گریشنا: وقتی باقر حیدری گزارشی تصویری را از قبض‌هایی که پشت در خانه‌ها، کوچه‌ها، لابه لای آشغال‌ها و جوی فاضلاب جا مانده بود برای ما ارسال کرد، برای پیدا کردن منشا این مشکل با ادارات مخابرات، آبفا، برق و گاز تماس گرفتیم و از روند توزیع قبوض پرسیدیم.

مخابرات: توزیع قبض به شرکت خصوصی واگذار شده است

از اداره‌ی مخابرات شروع کردیم. ماه گذشته نرسیدن قبض تلفن برخی از منازل باعث قطع فوری تلفن‌ آنها و دردسرهای بعدی شد.

سعید‌پور، مسئول امور مالی مخابرات است. تلفنی با او صحبت می‌کنیم. او صحبت‌هایش را این‌طور شروع می‌کند: «ما دو مشکل اساسی داریم: اول، نداشتن کدپستی بعضی از مشترکین است، و دوم، ثابت نبودن و کمبود نیرو و ماموران توزیع قبوض. تا پیش از این رستم‌پور در اداره‌ی پست گراش مسئولیت توزیع را برعهده داشت. حتی در ماه رمضان نیز خود او به تنهایی کار توزیع را انجام می‌داد. ولی نزدیک به دو دوره است که توزیع به شرکت خصوصی به اسم فدک با مسئولیت خانم خوشبخت در شیراز واگذار شده است. شرکت فدک توزیع قبوض همراه اول و تلفن‌های ثابت کل استان فارس را زیر نظر دارد. ما دو نفر را به فرمانداری معرفی کردیم و بعد از تایید صلاحیت این دو نفر به شرکت معرفی شدند و در حال حاضر نیز در حال آموزش هستند. دو منطقه‌ی ۱۹ از خیابان آبیاری تا مسکن مهر و منطقه‌ی ۱۶ پاقلعه از شلوغ‌ترین مناطق محسوب می‌شوند. معمولا برای قطع تلفن نیز مهلتی ده روزه در نظر گرفته می‌شود، ولی تاخیر در چاپ قبوض و توزیع آن ممکن است باعث بروز مشکلاتی شود.»

ghabz7
مرتضوی، رئیس اداره‌ی مخابرات نیز با تایید حرفهای سعید‌پور بیان می‌کند: «سعی ما بر این است که با فعال‌تر کردن سیستم اعلام بدهی و درخواست از شرکت فدک برای زودتر رساندن قبوض به اداره‌ی پست، مشکلات را به حداقل برسانیم. امیدواریم با استخدام دو نیروی جدید توزیع قبوض مسائل و مشکلات دوره‌های قبل را نداشته باشیم.»

او در پاسخ به سوال ما که چرا وقتی مشکل توزیع از طرف قرارداد است، مخابرات تلفن‌ها رو قطع می‌کند و هزینه اتصال مجدد هم می‌گیرد، می‌گوید: «ما فقط هماهنگ‌کننده هستیم و خود شرکت پیمانکار دارد.»

آبفا: اخطار می‌دهیم ولی زود قطع نمی‌کنیم.

جباری مسئول اداره‌ی آبفا می‌گوید: «توزیع قبوض به همان شیوه‌ی سنتی انجام می‌گیرد. ما دو مامور داریم و سیزده هزار مشترک که کار قرائت و توزیع قبوض را طی شصت روز این دو نفر انجام می‌دهند. ما در اداره‌ی آب نسبت به ادارات دیگر محدودیت بیشتری در مورد قطع آب داریم و در صورت تاخیر در پرداخت مشترکین، چندین بار به او اخطار می‌دهیم و سریع قطع نمی‌کنیم.»

گاز: دو مامور برای قبض‌ها

رمضانی، معاون بهره‌برداری اداره‌ی گاز نیز در این رابطه گفت: «وقتی پرینت قبض‌ها از شیراز برای ما ارسال شد، دو مامور کنتور‌خوان طی دوره‌ی چهل و پنج روزه کار توزیع را هم انجام می‌دهند. اما قبل از چاپ قبوض سعی می‌کنیم، مشترکین که شماره‌ی آن‌ها منفی خورده است یا شماره‌شان توسط خودشان یا مامورین اشتباه خوانده شده است را اصلاح کنیم.»

برق: بدهی را قسط‌بندی می‌کنیم

در آخر نیز با جعفری، مسول فروش انشعاب اداره‌ی برق صحبت کردیم. او نیز می‌گوید: «در کل منطقه‌ی گراش چهل ناحیه داریم که کنتور‌های خانگی و تجاری به صورت دو ماه یک بار و کنتور‌های دیماندی (کنتور‌های بزرگ، کنتور حسینیه‌ها و بانک‌ها و …) به صورت یک ماه یک بار قرائت می‌شود و بعد از این که وارد سیستم شد، قبض‌ها صادر می‌شود و بر اساس ترتیب اشتراک‌ها به دست مشترکین می‌رسد. در مورد قطع برق نیز اگر ۳ بار قرائت نشود، اداره می‌تواند برق مشترک را قطع کند. همچنین اگر مشترکی یک بار پرداخت نکرد، اول به صورت اخطار و تذکر و بعد اقدام به قطع برق می‌شود. البته افرادی هم که در زمینه‌ی میزان بدهی خود دچار مشکل هستند، بدهی‌شان را قسط‌بندی می‌کنیم تا در زمینه‌ی پرداخت مشکلی نداشته باشند.»

جعفری ادامه می‌دهد: «مامورین توزیع قبوض موظف نیستند در آپارتمان‌ها قبض‌ها را به دم در واحد‌ها برسانند و معمولا آن را در لابی و یا صندوق پستی آپارتمان می‌رسانند. در مسکن مهر که واحدها به صورت آپارتمانی است، چون هیچ کدام از آپارتمان‌ها صندوق پستی ندارد، امکان گم شدن قبض‌ها وجود دارد. پیشنهاد من این است که ساکنین آپارتمان‌ها پیگیری کنند تا با نصب صندوق پستی این نوع مشکلات کمتر پیش بیاید.»

او در پاسخ به پرسش ما در مورد شکل نظارت بر توزیع قبوض جواب می‌دهد: «به دستگاه هندل مامورین کنتور‌خوان که شماره‌ها را ثبت می‌کند سیستم GPS وصل است و حتی از نظر موقعیت مکانی قابل تشخیص هستند.»

به نظر می‌رسد که به جز مخابرات، ادارات دیگر در حال حاضر مشکلی برای ارسال قبض ندارند. هر چند در مسکن مهر و مجتمع‌های آپارتمانی وجود صندوق نامه‌ها روی در یا در حیاط می‌تواند مشکلات دریافت قبض‌ها را کاهش دهد.

ghabz9

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

11 نظر

  1. در مورد توزیع قبوض، پیشنهادی به اداره مخابرات دادم که این اگر این طرح اجرایی شود، مشترکین قبوض سایر دستگاههای خدماتی نیز میتوانند به این شیوه عمل کنند، اما همین آقایون سعیدپور و مرتضوی بنا به دلایلی که هیچ ارتباطی با این موضوع نداشته و ندارند، عملیاتی شدن این طرح را رد کردند.
    حال چرا پشت تریبون که قرار میگیرند، اینگونه شعار میدهند که ما سعی در بهبود و فلان و فلان داریم؟
    این مسولین (حداقل مخابرات) را که من میبینم، به شدت پیرو روال سنتی ای هستند که دوران مدیریت های گذشته هم همین بوده و هست و هیچ به فکر نوآوری و تغییر و تحول نیستند.
    از مسوولی که در ساعت اداری بجای انجام امور اداری و پاسخ به ارباب رجوع، خود را مقید به خواندن یکساعت کتاب قرآن میکند، انتظاری بیش از این نباید داشت.
    طرح من طرحی نو، ساده، کارا و زود بازده است اما این مسوول حتی اجازه بررسی هم به خود نداده است.
    بزرگترین دلیل هر پیشنهاد به هر اداره ای این است که مسوول آن اداره منتظر دستور و بخشنامه و صدور قانون و مقرارت از سمت مرجع بالاتر خود است، و این جای بسی تاسف دارد که مسوول به فکر نوآوری و پیشرفت و ارتقای بخش مدیریتی خود نیست.

  2. سلام علیکم
    ممنون بابت درج خبرتون
    اما یه نکته!!!!
    من زیاد رفت و آمدی با مسکن مهر ندارم نمیدونم وضعیت قبوض رسانی و دریافت قبوضشون چه جوری هستش اما ماها که داخل شهر هستیم می بینم که قبوض تو کوچه ها داره باد می بره. حالا جالبه که به هر منزلی صندوق نصب شده اما عملاً هیچ استفاده ای ازش نمیشه.
    برگه های تبلیغاتی رو همینجوری لای در میندازن. قبوض همینطور.
    پس این صندوق واسه چی نصب شده؟؟؟؟ واسه نصبش که خیلی اصرار میکردن! نقل دریافت ۱۰ هزار تومن پوله بوده پس؟
    امیدوارم مامورین این مسئله رو رعایت کنن.

  3. مامورین توزیع قبوض آب و برق و گاز و تلفن حتی در منازلی که از صندوق پستی هم برخوردار هستن ولی آن قبض ها را درون صندوق قرار نمیدهند

  4. صندوق پستی به چه درد میخوره! وقتی جایی به عنوان لای درب منزل است!
    مخابرات میلیاردر چند قبض رسان نمی تونه انتخاب کنه!!!
    چرا آبونمان اداره گاز اینقدر زیاده!!! مصرف بشه ۵۶۰۰ تومان و مصرف نشه ۴۷۰۰تومان!!! در صورتی که شیراز ۳۵۰۰تومانه!!!
    گدا بر گدا پناه بر خدا!!!

  5. مسولین اداره برق لطف کنن با ماموران کنتور خوان کمی صحبت کنند و نحوه صحبت با مردم را به ماموران خود بیاموزند
    یکبار به علت عدم دریافت قبض و نحوه نامناسب قبض پرداخت نکردیم جوری مامور اداره برق برخورد کرد بهش گفتم چیه مگه رئیس اداره هستی یا ارث باباته که خودت را به آب و آتش میزنی برای قطع برق اون هم برای ۵۷ هزار تومان

    حالا بعد از مدتی برای کاری دیگه رفتم اداره برق به محض اینکه وارد شدم همون مامور برق (پ.د) میگه اول نگاه کنید بدهی داره یا نه دیگه کارش راه بیفته
    اون هم جلو کلی مراجعه کننده اداره برق آبروی ما را برد که همه خیال کردن سال تا سال پول قبوض نمی دهیم

    این چه وضعشه آخه

  6. واقعا اقای خواجه فکرهای خوبی در سر دارن ایشان چندی پیش هم گفته بودن طرحی دارن برای اینکه نوبت دهی بیمارستان از طریق موبایل انجام بشود و نیاز حضوری به داخل بیمارستان نباشه اما مسولین به ایشان توجهی نکردند بنده از تمام مسولین خواهش میکنم با ایشان همکاری کنند تا تمام ادارات ما به روز شود جناب اقای خواجه از اینکه به فکر مردم و راحت شدن مردم هستید کمال تقدیر و تشکر را دارم موفق باشید

  7. سلام.واقعا همینطوره اصلا قبض ها داخل صندوق پستی قرار نمیدن .ولی ناگفته نماند درقطع کردشان به دلیل عدم پرداخت خوب عمل میکنن ماشااله!!!(خصوص مخابرات)
    ضعیف ترین اداره در برخورد با ارباب رجوع وحل مشکل ارباب رجوع مخابرات میباشد.
    مسولین به فکر باشین تاکی اذیت مردم کردن…

    1. آقای خواجه سلام
      ممنون از اینکه به فکر همشهری و دوستان خود هستین اما فکر کنم این رییس رووسا اگه بخوای بهشون پیشنهاد بدین انگار از اصلشون کم میشه. کسر شانشونه واقعا. وگرنه بررسی کردن این پیشنهاد که نه هزینه داره نه جای دوری میره.
      آخه یه چیزی خیلی جالبه!!!
      وقتی چیزی رو نداریم هی میگیم و جار میزنیم. اما وقتی بدست آوردیم درست ازش استفاده نمی کینم.
      قبلاً اگه قبضها گم میشد، دیر میشد، آدرسها پس و پیش بود درست!
      اما الان دیگه الحمدالله با این همه امکانات، این همه مغز متفکر، این همه افراد روشن و بروز… نمیدونم چرا هی ما داریم پسرفت می کنیم؟؟

  8. تو گراش اون هایی که یک منصبی دارند انگار تافته ی جدا بافته هستند و خودشون عقل کل تشریف دارند در صورتی که ادم با مشورت با دیگران به راه حل هایی بهتر و تازه تری دست پیدا خواهد کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 نظر
scroll to top