بستن

خبرنگارها خبر شدند

گریشنا: مراسم تجلیل از خبرنگاران امروز هفدهم مردادماه در سالن آمفئی‌تئاتر دانشکده‌ی علوم پزشکی برگزار شد. در این مراسم بعد از سخنرانی دکتر بهمنی، رییس دانشکده علوم پزشکی گراش؛ سرهنگ انصاری، فرمانده انتظامی شهرستان گراش؛ محمد خواجه‌پور، سردبیر سایت گریشنا و یکی از پرکار‌ترین خبرنگاران گراش؛ و حجت الاسلام حسینی، امام جمعه‌ی گراش؛ از خبرنگاران فعال گراش با اهدای لوح تقدیر و هدایا تجلیل شد.

دکتر بهمنی: توفیقات در حوزه سلامت را مدیون خبرنگاران‌ایم

به گزارش خبرنگار گریشنا، در ابتدای این مراسم مصطفی کارگر، مجری این برنامه بعد از خیر مقدم به حاضرین از دکتر بهمنی، رییس دانشکده علوم پزشکی گراش، دعوت کرد تا برای ایراد سخنرانی به بالای سن بیاید. دکتر بهمنی در سخنرانی ده‌ دقیقه‌ای خود بعد از تقدیر از روابط عمومی و خبرنگار دانشکده‌ی علوم پزشکی گفت: «خبرنگاران در عرصه‌ی خبرنگاری زحمات زیادی را متحمل می‌شوند و ما از خبرنگارانی که در انتشار اخبار دانشکده علوم پزشکی با ما همکاری داشته‌اند قدردانی می‌کنیم. خبرنگاران وجدان بیدار جامعه هستند و با انتشار اخبار مانع گسترش فساد در جامعه می‌شوند. پیشرفت فن‌آوری ارتباطات و رشد شبکه‌های اجتماعی هم فرصت‌ و هم تهدید‌هایی را جلو راه ما قرار می‌دهد که می‌بایست با دانش از این فرصت‌ها استفاده شود.»

رییس دانشکده بخشی از دست‌آوردهای حوزه سلامت را مدیون تلاش‌های خبرنگاران دانست و گفت: «خبرنگاران در حوزه‌ی عمومی نقش موثری دارند و امیدواریم در حوزه‌ی سلامت نیز این نقش پررنگ‌تر از قبل باشد. اگر تا به حال در حوزه‌ی سلامت توفیقی به دست آورده‌ایم، بخشی از آن را مرهون خبرنگاران هستیم و بخش دیگر آن را به خیرین حوزه‌ی سلامت مدیونیم. خبرنگاران می‌بایست سطح تفکرات خود را از مسائل محله‌ای و قومی بالاتر بیاورند و مانع از انتشار شایعات شوند، مثلا چند وقت قبل شایعه شده بود که قرار است من از دانشکده استعفا بدهم و این‌جاست که خبرنگاران می‌بایست وارد عمل شوند و این قبیل شایعات را خنثی کنند.» دکتر بهمنی درباره خصوصیات خبرنگاری خوب نیز گفت: «دقیق و ضابطه‌مند بودن انعکاس اخبار، نهادینه کردن فرهنگ تفکر انتقادی، جلوگیری از تک‌روی و منفعت‌طلبی، ایجاد امید و نشاط برای مردم و ترویج سبک زندگی سالم اسلامی و ایرانی از جمله مواردی است که خبرنگاران می‌بایست آن را مد نظر داشته باشند.»

kabarneghar11

سرهنگ انصاری: تعامل خوب بین نیروی انتظامی و خبرنگاران

سرهنگ انصاری، فرمانده انتظامی شهرستان گراش، دومین سخنران این مراسم بود. او با گرامی‌داشت یاد و نام شهدا به خصوص شهید صارمی، شهید اهل قلم، بیان داشت: «این روز بهانه‌ای است تا از زحمات خبرنگاران تقدیر شود. من از طرف خودم و به نمایندگی از نیروی انتظامی تشکر می‌کنم از خبرنگاران که در انعکاس وقایع نقش موثری را ایفا می‌کنند.» سرهنگ انصاری درباره نحوه‌ی تعامل نیروی انتظامی با خبرنگاران اظهار کرد: «خبرنگاران سطح شهر بارها در مورد هر کدام از اتفاقات و حوادث با ما در تماس‌اند و نظر ما را می‌پرسند. در بعضی از موارد با آن‌ها همکاری داریم اما مواردی که محرمانه است را نمی‌توانیم همکاری داشته باشیم و بعد از به اتمام رسیدن پرونده سعی می‌کنیم مطالب را جمع‌آوری و در اختیار خبرنگاران قرار دهیم. در حوزه‌ی امنیتی مشارکت مردم لازم است. رویکرد ناجا در در دهه‌ی اخیر رویکرد فرهنگی، اجتماعی و جامعه‌محوری است.»

فرمانده انتظامی شهرستان گراش نیز نقش خبرنگاران را در بالا بردن شاخص‌های امنیتی خاطرنشان کرد: «کار شروع شده و آمار کم شدن تلفات جانی ناشی از تصادفات و کاهش آمار جرایم نشان از موفقیت ما در این حوزه است و در این میان هر چقدر تعامل بین نیروی انتظامی و اصحاب رسانه بیشتر باشد موفقیت بیشتری را کسب خواهیم کرد. نهادینه کردن فرهنگ و مقررات از وظایف پلیس و رسانه است. پیشنهاد ما این است که خبرنگاران بیشتر از آن که به معلول بپردازند، علت را در نظر بگیرند.»

سرهنگ انصاری در پایان برنامه با اشاره به چهار سال خدمت خود در گراش گفت: «شاید این آخرین جلسه‌ای باشد که به صورت رسمی در شهرستان گراش در خدمت شما باشم.»

kabarneghar6

خواجه‌پور و مروری بر بر رسانه‌های گراش از اوایل انقلاب تا به حال

محمد خواجه‌پور، یکی از پرکار‌ترین خبرنگاران گراش، در این برنامه مروری بر رسانه‌های گراش از اوایل انقلاب تا به حال داشت. او بیان کرد: «ماروی دوش کسانی ایستاده‌ایم که پیش از ما کار کرده‌اند و در این بخش می‌خواهیم از آن‌ها یادی کرده باشیم. ما تنوع رسانه‌ای مکتوبی داریم که که به تفکیک رسانه‌ای به آن اشاره می‌کنیم. بخشی از این اطلاعات از کار پژوهشی در مورد رسانه‌هایی که در گراش انتشار یافته به قلم عبدالله صلاحی گردآوری شده است.» او گزارش‌اش را به شرح زیر ارائه داد:

«اولین رسانه در زمان انقلاب بود که تا سال ۵۹ و ۶۰ در قالب نشریات دانش‌آموزی و حزبی ادامه داشت؛ که در این زمینه می‌توان به نشریه‌ی فجر اشاره کرد که افراد مختلفی از جمله آقا جواد معصومی و چندین نفر از شهدای هشت سال دفاع مقدس در این نشریه فعال بودند. با شروع جنگ نشریات جای خود را به رادیو به مسئولیت آقای فروزش می‌دهد، که این رسانه آن زمان تا دهه‌ی هفتاد جذابیت خاصی در بین مردم داشت. بعد از آن نشریه همساده به سرپرستی محمد‌صادق رحمانیان و همکاری مهدی آیینه‌افروز و کریم خواجه با محوریت بومی‌پژوهشی و فولکلور در چهارده شماره منتشر می‌شود. خیلی از حرکات اجتماعی زاده‌ی این نشریه بود.

«آوای نخلستان و نشریه‌ی دانش‌آموز از جمله نشریات شاخص در زمینه اجتماعی بود. یکی از اتفاقات خوب در زمینه‌ی رسانه‌ها، شروع انتشار عصر گراش بود که دوره‌ی اول آن بیست ‌و شش شماره منتشر شد و یکی از برندهای شناخته شده در فضای مطبوعاتی گراش بود. افراد مختلفی در زمان‌های مختلف مسئولیت انتشار این نشریه را برعهده داشتند، از جمله آتشی، مصطفی کارگر، مصطفی خورشیدی و حسین فقیهی. دوره‌ی دوم نشریه عصر مردم نیز به مسئولیت حسین فقیهی همچنان در حال انتشار است. در زمینه‌ی ویژه‌نامه‌ها و نمایندگی مطبوعات، می‌توان به ویژه نامه خبر جنوب و بعد در امتداد آن میلاد لارستان اشاره کرد. آقای قاسم ایزدیان و میرزا اکبری مسئولیت انتشار این دو نشریه را بر عهده داشتند.

در انتشار نشریات در نیمه‌ی دهه ۸۰ تا سال ۸۵ رکود داشتیم که محمدصادق رحمانیان، محمدعلی شامحمدی و محمد خواجه‌پور نشریه‌ی صحبت نو را به راه می‌اندازند. این نشریه در ۴۷ شماره و تا سال ۸۸ منتشر شد، و بعد از وقفه‌ی شش‌ماهه، نشریات صدف، حمایت و در حال حاضر افسانه‌ی گراش با این تیم خبری منتشر شد. در حال حاضر رسانه‌های چاپی‌ای را که در گراش داریم می‌توانیم به نشریات عصر مردم، افسانه گراش، نخل فارس، عاشقان ولایت، هیمه و گراش اشاره کنیم.

در زمینه‌ی رسانه‌های برخط (آنلاین) نیز سایت گریشنا، گراش‌نما، سایت مردمی فداغ، فداغ نیوز، ارد، انعکاس و گراش آنلاین فعال هستند. در زمینه‌ی نمایندگی‌ها، خبر جنوب، دفتر خبری صدا و سیما فعلا هستند و خبرگزاری‌های فارس، ایرنا، مهر، ایسنا فعالیت مستمری ندارند.

kabarneghar8

تجلیل از سی و هشت همکار گریشنا

بعد از این سخنرانی، بخش اول تجلیل از خبرنگاران شهرستان گراش برگزار و هدایای همکاران سایت گریشنا و نشریه افسانه اهدا شد. فاطمه یوسفی، مسعود غفوری، محمد رستم‌پور و حجت عابدی بیشترین خبرها را در سال گذشته برای مخاطبان گریشنا آماده کرده‌اند. به گفته محمد خواجه‌پور، مدیر رسانه‌ای موسسه هفت برکه گراش، در مجموع ۲۵ میلیون ریال هدیه به ۳۸ نفر از همکاران موسسه اهدا شد.

امام جمعه: عشق به کار خبرنگاری، رمز ثابت‌قدمی در این عرصه

حجت الاسلام حسینی، امام جمعه‌ی گراش، نیز با تبریک به خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و عکاسان خبری سخنرانی خود را شروع کرد و افزود: «کار خبرنگاری شغلی حساس است که رسالت سنگینی دارد و فعالان در این عرصه گاهی مورد غضب و گاهی مورد تایید قرار می‌گیرند. مهم‌ترین رسالت خبرنگار، تاباندن نور به زوایای یک حادثه است. خیلی از حوادث سنگین و دامنه‌داری اتفاق می‌افتد و اولین کسانی در این حوادث حاضر می‌شوند خبرنگاران هستند که گاهی آن‌ها را تا مرز شهادت پیش می‌برد.»

امام جمعه گراش کار خبرنگاران را با قوه‌های قضائیه و مجریه مقایسه کرد: «خبرنگاران در کل دنیا کار قوه‌ی قضائیه و مجریه را نیز بر عهده می‌گیرند. آنها با افشای تخلفات و گزارشات پی‌درپی و عرضه‌ی آن به مردم، جو و قضاوت عمومی را به سمتی می‌برند که به ناگاه قوه قضائیه در آن راه وارد می‌شود. با وجود تهدیدها و خطراتی که در این راه وجود دارد تنها عشق به این کار است که باعث ثابت قدم ماندن در عرصه‌ی خبررسانی می‌شود.»

بخش دوم تجلیل از خبرنگاران

بخش دوم و پایانی اهدای لوح تقدیر و هدایا نیز در این قسمت شروع شد. قاسم ایزدیان،محمد خواجه‌پور، فاطمه یوسفی،مجید افشار، یونس آفتاب، رضا تقی‌نژاد، حسین فقیهی، مجید محبی، حجت عابدی، میثم صمیمی، نعمت‌الله حسنی ده خبرنگار فعال امسال بودند که به همراه نعمت‌الله حسنی در بخش توزیع مطبوعات، هدایا و لوح تقدیر خود را از دریافت کردند. فرمانداری گراش، شورای اسلامی شهر و شهرداری، اداره ورزش و جوانان، اداره جهاد کشاورزی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گراش و دانشکده علوم پزشکی، هدایای این بخش از برنامه را تامین کردند. نیروی انتظامی نیز از سه خبرنگاری که بیشترین همکاری را با فرماندهی انتظامی شهرستان گراش داشته‌اند تقدیر کرد.

بعد از پایان برنامه اصلی، خبرنگاران نماز جماعت را به امامت امام جمعه گراش برپا کردند و سپس نهار را مهمان موسسه هفت‌برکه و دانشکده علوم پزشکی گراش بودند.

kabarneghar7

دیگر خبرهای روز خبرنگار در سال ۱۳۹۴

حاشیه‌های مراسم- گزارش تصویری: زوم روی روز خبرنگار

یادداشتی از سردبیر گریشنا- خبرنگاری به عنوان یک شغل و نه بیشتر

قاسم ایزدیان- خداحافظی دوباره خبرنگار قدیمی گراش در روز خبرنگار

بررسی تاریخی رسانه‌های گراش- ۳۵ سال مطبوعات گراش: از فجر تا هیمه

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

5 نظر

  1. خیلی بده که ما خیلی زود همه چیز را فراموش می کنیم.از قدیم گفتن از دل برود هر آنکه از دیده برفت.آقای نام آور و بویژه خانم ها حاجی زاده و آهنی زحمات زیادی برای انعکاس خبرهای شهرستان در سطح استان کشیدند و ما چه زود اونها را فراموش کردیم.

  2. امسال خبرنگارهای قدیمی هم تو عکس دیده میشن توی عکس دسته جمعی که خیلی خوبه ولی پارسال فکر کنم میانگین سنی بین ۱۵ تا ۲۰ سال بود اون عکس دسته جمعی که گذاشتین دیدم که فکر نمی کنم خبرنگار بوده باشن خلاصه روزتون مبارک قشر زحمتکش بی منت

  3. برگزاری مراسم فوق العاده است!!! تعداد حضار ۳۰ نفر!!!!!!!!!!
    امام جمعه محترم در عرصه خبر و خبرنگاری هم تحصیلات و مطالعات دارن یا واجبه که صحبت کنن یا شاید هم….. !!؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 نظر
scroll to top