بستن

یک نشست فرهنگی: وندالیسم چیست؟ چه کار باید کرد؟

گریشنا: میزگرد بررسی وندالیسم آثار تاریخی با حضور جمعی از مسئولین و علاقه‌مندان به حوزه میراث فرهنگی و گردشگری، جمعه شب نهم مردادماه به میزبانی انجمن معرفی و حفظ آثار و بناهای تاریخی شهرستان گراش در سالن کنفرانس مدرسه ولی عصر (عج) برگزار شد. سایت گراش اینفو گزارشی از این جلسه منتشر کرده که می‌تواند در تبیین موضوع موثر باشد.

Vandalism Icomos (15)

مستند «زیر گنبد مینا» اولین بخش میزگرد بررسی وندالیسم آثار تاریخی بود. این مستند به مدت ۱۷ دقیقه با موضوع یادگارنویسی بر روی آثار تاریخی مهم کشور برای آشنایی هر چه بیشتر حاضرین با موضوع وندالیسم آثار تاریخی پخش شد. پس از پخش مستند، عکس هایی از وندالیسم بناهای تاریخی شهرستان گراش روی پرده‌ی سالن کنفرانس به نمایش در آمد که مورد توجه حاضرین قرار گرفت. تزیین یکی از دیوارهای مکان میزگرد به انواع یادگارنویسی‌های رایج بر روی بناهای تاریخی شهر نیز از نکات قابل توجه مکان برگزاری میزگرد بود.

مهندس حامد عبداللهی، دبیر کل انجمن معرفی و حفظ آثار و بناهای تاریخی شهرستان گراش، ضمن تشکر و قدردانی از حضور میهمانان و علاقه‌مندان حوزه میراث فرهنگی، به بررسی اهمیت موضوع وندالیسم و ارائه راهکارهای مناسب جهت مقابله با این پدیده نابهنجار اجتماعی با کمک افزایش آگاهی‌های مردم و همت مسئولین امر در سطح شهرستان گراش پرداخت.

Vandalism Icomos (8)

صلاحی: آموزش حفط میراث فرهنگی برای همه

در ادامه عبدالعلی صلاحی، تاریخ‌نگار و کارشناس ارشد جامعه‌شناسی، ضمن تاکید بر موضوع تاثیر وندالیسم بر آثار تاریخی شهرستان افزود: وندالیسم در واقع بیشتر روی اموال عمومی اثر دارد و شاید کمتر از ده درصد از تخریب آثار تاریخی را تشکیل می‌دهد و این مساله می‌تواند ورودی به مباحث دیگر تخریب آثار تاریخی باشد. ایشان با ابراز امیدواری از فعالان میراث فرهنگی شهرستان تقاضا کردند که دیگر مباحث تخریب آثار تاریخی نیز مورد توجه قرار گیرد و اهمیت جایگاه آموزش در جهت مبارزه با پدیده وندالیسم را مهم دانست. صلاحی در ادامه پیشنهاد داد: در این گونه جلسات افرادی که کمتر به میراث فرهنگی آشنایی دارند هم حضور داشته باشند تا نتیجه بهتری حاصل شود و با هماهنگی اداره آموزش و پرورش، جلساتی با هدف معرفی وندالیسم در مدارس برگزار شود.

Vandalism Icomos (10)

معمار: تاکید بر پیگیرد قانونی

مهندس مازیار معمار از طریق ارتباط تصویری آنلاین از پنسیلوانیا آمریکا دیگر مهمان این برنامه بود. وی ضمن تاکید بر این موضوع که وندالیسم در حقیقت یک پدیده معاصر محسوب نمی‌شود و در گذشته نیز این امر به گونه‌های مختلف از جمله تاریخ‌نگاری‌ها و دعانویسی با ارزشِ تاریخی نیز وجود داشته است، افزود: تعریف وندالیسم و آگاه‌سازی جامعه از مهم‌ترین راه‌های مقابله با وندالیسم است. یکی از راه‌ها نیز هشدار دادن تبعات حقوقی برای دیوارنویسان غیرحرفه‌ای و حرفه‌ای است. راهکار دیگر پذیرفتن بخشی از این مساله است که تشویق و جهت دادن افراد به محل‌های خاص برای انجام کارهای گرافیتی نظیر نقاشی، دیوارنویسی و … به صورت گزینه‌ای موثر واقع می‌شود. معمار افزود: بستر اجتماعی و مسائل فرهنگی مهمترین عامل وجود وندالیسم است و اطلاع‌رسانی در مورد پیگرد حقوقی نیز موثر است. از دیگر راهکارهای تاثیرگذار، تصحیح موارد موجود است که افراد دیگر ترغیب به تخریب نشوند و به مردم در مورد خسارت‌های جبران‌ناپذیر وندالیسم اطلاع‌رسانی شود.

Vandalism Icomos (12)

مهرابی: ۲۰۰ میلیون تومان خسارت به تابلوهای راهنما

مهندس سلمان مهرابی، رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان گراش، نیز با اشاره به خسارت‌های بسیار سنگین مالی ناشی از وندالیسم و یادآوری نمونه‌های بارز وندالیسم در حوزه راه، تاکید کرد: به عنوان نمونه برای تخستین بار در محور گراش-لار با تمام تبلیغات و دیوارنویسی‌ها از طریق تماس تلفنی تذکرات لازم داده شد و ما شاهد عدم تکرار این نوع دیوارنویسی‌ها در محور مذکور بودیم. حدود ۱۳ پرونده در مورد درج تبلیعات در طول مسیر گراش به لار باز کرده‌ایم و متاسفانه گاهی اوقات تخریب تابلوها بین دویست هزار تومان تا پنج میلیون تومان هزینه در بردارد و طبق آمارها در سال حدود دویست میلیون تومان هزینه متحمل می‌شویم. او در ادامه فرهنگ‌سازی و برخورد قانونی با خاطیان امر را از مهم‌ترین راهکارهای مبارزه با وندالیسم برشمرد.

Vandalism Icomos (4)

فتاحی: دولت ژاپن با وندالیسم برخورد شدید می‌کند

دکتر کاوه فتاحی، عضو هیات علمی دانشگاه شیراز، نیز از طریق تماس تلفنی دیگر میهمان میزگرد وندالیسم بودند.

دکتر فتاحی در تماس تلفنی خاطره‌ای جالب از برخورد با وندالیسم در ژاپن بیان کرد: برخورد بسیار شدید دولت ژاپن با یکی از شهروندان ژاپنی به دلیل دیوارنویسی بر روی یکی از دیوارهای کلیسایی واقع در شهری از ایتالیا، ماجرایی بود که تاکید بر لزوم برخورد قانونی با عاملین وندالیسم را در دیگر کشورها امری مهم و حساس نشان می‌دهد. در ادامه نیز فتاحی به یک نشانه از وندالیسم اشاره کرد: این که ادارات دولتی چه بلایی سر درهای ورودی خانه‌ها می‌آورند و متاسفانه نباید تعجب کنیم که درها پر از برچسب‌های تبلیغاتی شده است. او پیشنهاد داد مسئولین برای افرادی که درگیر این چنین مسائلی هستند دوره های آموزشی کوتاه و هدف‌مند برگزار کنند تا شاهد این نوع وندالیسم در آینده نباشیم. نقش سازنده سازمان‌های مردم‌نهاد در جهت فرهنگ‌سازی و مقابله با وندالیسم از دیگر محورهای گفتگوی فتاحی و حاضرین جلسه بود.

Vandalism Icomos (13)

اسدی: چهار نکته در مورد وندالیسم

مهندس جواد اسدی رئیس اداره تازه تاسیس میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان گراش نیز ضمن تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی و مبارزه با وندالیسم با تکیه بر اجرای ماده ۵۵۸ قانون مجازات اسلامی (۱ تا ۱۰ سال حبس برای تخریب بنای تاریخی) افزود: چهار عامل در مبارزه با وندالیسم نقش دارند؛ نخست خانواده‌ای که در آن فرهنگ‌سازی صورت گرفته باشد، آن فرهنگ را به فرزندان نیز منتقل می‌کند و باعث جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی می‌شود. دوم، گنجاندن دروس مرتبط با مسائل میراث فرهنگی در برنامه درسی مدارس است. برای مثال در ساعت هنر، با حضور کارشناسی از اداره میراث در مورد اهمیت موضوع وندالیسم برای دانش‌آموزان صحبت شود. سوم، آموزش و فرهنگ‌سازی در دانشگاه‌ها نیز موثر واقع خواهد شد. چهارم، لازم است که از طریق رسانه‌ها، بناهای تاریخی معرفی شوند و فرهنگ‌سازی برای حفاظت از آنها ایجاد شود. اسدی پیشنهاد داد نصب تابلو برای نوشتن آزاد در کنار آثار نیز می‌تواند در رابطه با مبارزه با وندالیسم آثار تاریخی مفید باشد.

Vandalism Icomos (14)

خواجه‌پور: وندالیسم نشانه‌ی یک اعتراض است

محمد خواجه‌پور، روزنامه‌نگار و سردبیر نشریه افسانه گراش، با طرح نظریه تئوری پنجره شکسته افزود: تاثیر وندالیسم بر تخریب آثار تاریخی چندان زیاد نیست، هر چند که نباید ازکنار آن به سادگی گذشت، ولی تخریب‌های تصادفی شامل وندالیسم نمی‌شود و وندالسیم نوعی تخریب هدف‌مند است. نگاه فردی به موضوع و مختص کردن آن به مشکلات روانی و شخصیتی موثر نیست. وندالیسم یک نشانه است و بروز بیرونی اختلافات طبقاتی و اجتماعی است. در رابطه با وندالیسم کنونی، وقتی جامعه به فرد احترام نگذارد فرد هم ‌به هنجارها و قوانین اجتماعی بی‌توجه است و یا حتی اعتراض می‌کند.

Vandalism Icomos (16)

بلبلی: باید به اصناف متخلف تذکر داد

مهندس اسماعیل بلبلی به نمایندگی از اداره صنعت و معدن شهرستان گراش نیز گفت: طی تماس‌هایی که چند روز گذشته با اصناف و مفازه‌هایی که بر روی آثار تاریخی تبلیغ نوشتند علت این کار را مورد پرسش قرار دادیم و بیشتر افراد تاکید کردند مکان‌هایی را انتخاب می‌کنیم که در معرض دید عموم باشد، مانند برکه‌ها. به نظر می‌آید جا دارد با هماهنگی ارگان‌های مربوطه، از طریق اصناف به واحدهای تجاری تذکراتی داده شود تا از تکرار وندالیسم آثار تاریخی جلوگیری شود.

Vandalism Icomos (17)

نوبهار: آثار تاریخی قربانی تبلیغات تجاری شده است

امیرحسین نوبهار از جوانان فعال در حوزه میراث فرهنگی نیز با بیان تعاریف مختلف از وندالسیم، افزود: نوع وندالیسم در گراش با سایر تعاریف وندالیسم متفاوت است و این سوال مطرح است آیا مکان‌هایی دیگر برای تبلیغات این‌چنینی وجود ندارد؟ پیشنهاد می شود فضاهای تبلیغاتی در شهر با کمک شهرداری و شورای اسلامی شهر جهت معرفی آثار تاریخی مهیا شود تا بتوانیم با معرفی و آگاهی آثار تاریخی به مردم، دیگر شاهد وندالیسم و تبلیغات بر روی آثار تاریخی نباشیم.

11 نظر

  1. بحث خوبی بود و استفاده کردیم اما
    عنوان دبیر کل معمولا برای سازمان های گسترده و بین المللی کاربرد داره نه یک انجمن شهری!

    1. سلام
      دبیر کل(مدیر عامل) انجمن طبق چارت هیات اجرایی که از طرف اعضای هیات مدیره به تصویب رسیده است موظف به تعیین و سازماندهی ساختار زیر مجموعه اجرایی انجمن است:
      -دبیر بخش گردشگری ؛ مهندس غلامرضا آرمان مهر
      – دبیر بخش ثبت آثار و بناهای تاریخی : مهندس مسعود یحیی پور
      -دبیر بخش مالی : اسحاق آذرایین
      -دبیر امور اعضا : خانم مهندس ن.نادرپور
      -دبیر روابط عمومی: امیرحسین نوبهار
      -دبیر بخش فرهنگی : سعید سرخی
      زیر مجموعه بخش های فرهنگی:
      -دبیر بخش فنی وب سایت : مجتبی اسدی
      -دبیر بخش عکس و فیلم : جواد آب افکن
      -دبیر بخش HistoGerash: سیده ع.معصومی
      و براین اساس مهندس حامد عبدالهی در سِمت دبیرکل هیات اجرایی در انجمن مشغول به فعالیت هستند.
      با تشکر

  2. بسیار خرسندم آینده گراش در انتظار حضور جوانان خوش ذوق و پرتلاش است،جوانانی که در شهرمان با مهارت و شناخت بسیار خوب از ابزارهای ارتباطی روز دنیا تنها با تکیه بر همت و پشتکار خویش به جامعه خدمت می کنند
    مهندس عبدالهی عزیز و دیگر دوستان احسنت و پایدار بمانید

  3. جمعه شب نهم مردادماه به میزبانی انجمن معرفی و حفظ آثار و بناهای تاریخی شهرستان گراش در سالن کنفرانس مدرسه ولیعصر(عج) برگزارشد
    ————–
    تاریخ نشر ۲۵ مرداد ماه 😐
    خیلی دیر نیست واسه درج خبر!

  4. در برخی از سازمان‌های بین‌المللی و نهادهای دیگر، عنوان دبیر کل برای اشاره به سِمت رئیس امور اداری و یا اجرایی استفاده می‌شود. و در لغت انگلیسی secretary-general نوشته می شود. به نظر می رسد استفاده از این عنوان در مراکز مهم درست است و در سطح یک تشکل مدنی کاربرد چندانی ندارد. البته ایکموس مراحل ثبتی خود را دنبال می کند و به ثبت نهایی نرسیده است. به هر حال برخی عتوان ها در جایی خودش اگر استفاده شود زیباست و در جایی دیگر برازنده نیست. در تعریف زیر مجموعه باید از کلمه مسئول کمیته ساتفاده شود نه دبیر به طور مثال ( دبیر بخش مالی ) اگر گفته شود مسئولی کمیته مالی مناسب تر است
    البته یه خسته نباشید ویژه برای این گروه که دغدغه حفظ میراث فرهنگی و در واقع ثبت تاریخ گذشته ما را دارند.

    1. سلام
      ضمن تشکر از انتقاد سازنده شما
      مطلب شما را به هیات مدیره انجمن منتقل خواهیم کرد.
      پیشنهاد می شود در این گونه موارد به دلیل پرهیز از شکل گیری مباحث نامرتبط نسبت به اصل خبر، انتقادات و پیشنهادات خود که خارج از موضوع است از طریق ایمیل روابط عمومی انجمن در میان بگذارید.
      با تشکر

  5. با نگاهی به اثار تخریب شده در تخت جمشید و ارامگاه فردوسی و عمر خیام متوجه یک نوع وندالیسم افراطی حکومتی میشویم که ناشی از افراطی گری اوایل است .کار این جوانان ستودنی و از شورای شهرنیز که حمایت میکنند تشکر باید کرد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 نظر
scroll to top