بستن

خادم امام رضا: دست‌مریزاد به هنر عزیزان گراشی

سمیه نجفی، خبرنگار رادیو فرهنگ: در دهه کرامت هستیم، به مناسبت ایام باسعادت ولایت حضرت فاطمه معصومه سلام ‌الله علیها و حضرت امام رضا علیه السلام. شب گشته پرچم حضرت معصومه (س) توسط حجت الاسلام و المسلمین نظری، رییس مرکز اسناد حرم حضرت معصومه (س)، به مردم شهیدپرور شهرستان گراش اهدا گردید. امروز صبح نیز مردم گراش در میدان شهید برزگران به استقبال کاروان زیر سایه خورشید و خادمینی که از حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) آمده بودند و پرچم آستان قدس رضوی را با خود حمل می‌کردند، رفتند.

با آقای جعفری، از خادمین حرم رضوی، درباره طرح زیر سایه خورشید و همچنین حضورش در بین مردم گراش و نمایشگاه و همایش «هشتمین آفتاب» گفتگویی داشتیم که می‌خوانید:

nagaf2i

درباره‌ی طرح زیر سایه خورشید توضیح می‌دهید؟

بسم الله الرحمن الرحیم. من هم تبریک می‌گویم ایام خجسته دهه مبارکه کرامت را. همین‌طور که استحضار دارید، طرح زیر سایه خورشید از طرف آستان قدس رضوی در دویست و پنجاه شهر کشور و چهارده کشور مسلمان‌نشین و شیعه‌نشین جهان برگزار می‌شود. این طرح دو هدف اصلی دارد: یکی این که فرهنگ زیارت علی ابن موسی الرضا (ع) را ترویج کنیم، و هدف دیگر تدارک‌جویی است، یعنی این که ما اعتقاد داریم هر آنچه مربوط به امامان ماست، به آن عنایت خاصی دارند، از جمله پرچم آقا. همان‌طور که پیراهن یوسف شفابخش چشم پدر بود، ما اعتقاد داریم که تبرک جستن مردم و علاقه و عشقی که آنها به پرچم آقا دارند، لذا این پرچم در خدمت عزیزان هست تا مردم حوائج‌شان را مد نظر بگیرند و آقا هم انشالله عنایت خاصی دارند.

 

شما به عنوان خادم حضرت امام رضا (ع)، وقتی وارد صحن حسینیه حضرت ابوالفضل العباس (ع) شدید، با چه چیزی مواجه شدید و چه احساسی پیدا کردید؟

واقعا استقبال مردم و پذیرایی و حضورشان قابل وصف نیست. مردم عاشقانه شرکت کردند. ما خدام خودمان باورمان نمی‌شد که این همه لطف و عنایت نصیب علی ابن موسی الرضا (ع) و خادمین‌اش شود.

من از هنر زیبای مردم گراش لذت بردم. یک لحظه احساس کردم که خودم در صحن انقلاب هستم، صحن عتیق، اولین صحنی که در حرم مطهر ساخته شده. دست‌مریزاد گفتیم به همه عزیزان گراشی که این همه با هنر زیبای‌شان و با این لطافت این فضای زیبا را ایجاد کردند.

 

فضیلت زیارت آقا امام رضا (ع) چیست که عاشقان ولایت هر چند که پایشان به آستان مقدس نرسیده، اما با به وجود آوردن این فضا خواسته‌اند که به آستان مقدس و حرم رضوی نزدیک شوند؟

با استناد به سخنان خود حضرت آقا عرض می‌کنم که ایشان آنقدر رئوف هستند که می‌فرمایند اگر کسی بیاید به زیارت من، من سه جا به زیارت‌اش خواهم آمد، یکی شب اول قبر، یعنی شب تنهایی که همه ما نیاز به توجه داریم؛ یکی وقتی نامه‌ی اعمال‌مان را به دست‌مان می‌دهند، که هراسان‌ایم که قبول شده‌ایم یا نشده‌ایم؛ و یکی وقتی که از پل صراط می‌خواهیم رد شویم، پلی که به تعبیر ما به تیزی شمشیر است. لذا حضرت فرموده کسی که زائر ما باشد، پاداش بزرگی خواهد گرفت.

طبق حدیثی که از امام جعفر صادق (ع) داریم، ایشان فرمودند: ای سریر، تو در عین حالی که نمی‌توانی به قبر جدمان امام حسین (ع) بروی، برو بالای بام و از همانجا که هستی، به جانب چپ و راست‌ات نگاه کن و بعد به آسمان، و بگو السلام علیک یا ابا عبدالله، السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا.

ما به مردم هم گفتیم ای مردم خوب، این خاندان رئوف‌اند و مهربان، و احسان و نیکوکاری‌شان در اوج است. طبق زیارت‌نامه آقا که می‌خوانیم: «تسمع کلامی و ترد سلامی»؛ «ما صدای شما را می‌شنویم از هر جا باشد، و سلام‌تان را جواب می‌دهیم هر کجا باشد». لذا من توصیه دارم به عزیزانی که واقعا برایشان امکان ندارد که حضور پیدا کنند، انشالله در همین فضاها حضور پیدا کنند و از هر جا آقا عنایت خاصی خواهند داشت.

 

خادم جعفری، بفرمایید چرا این روزها دهه کرامت نام گرفته است؟

طبق آموزه‌های قرآن و ائمه اطهار. در آیه هفتاد سوره اسرا داریم «لقد کرمنا بنی‌آدم»، یعنی ما بنی‌آدم را گرامی داشتیم و به او کرامت دادیم. لذا کرامت را فقط و فقط ائمه اطهار می‌توانند به انسان ببخشند، چون خودشان در اوج کرامت‌اند. دهه کرامت به این آیه قرآنی استناد شد، که در بهترین زمان‌اش با کریم اهل بیت حضرت معصومه (س) شروع شود و با تولد حضرت امام رضا (ع) خاتمه پیدا کند.

 

انشالله وقتی به مشهد مقدس و حرم آقا امام رضا (ع) رفتید، ما و همه هم‌وطنان عزیز را از دعای خیرتان بی‌نصیب نگذارید.

ما خدام عهد بسته‌ایم که به نام هر شهری که می‌رویم، در مسجد بالای سر حضرت که از قداست بالایی برخوردار است، نماز زیارتی برای مردم آن شهر بخوانیم که انشالله خداوند از ما و آنها قبول کند.

ParchameEmamReza (7)

11 نظر

    1. این قدر من وشما در زندگی اسراف، چشم و هم چشمی، و… در زندگی داریم (از خوردن و /اشامیدن و پوشیدن و..) که اگه کمش کنیم و یه کمی هم به مستمندین کمک کنیم هیچ بی بضاعتی نمیمونه.
      مراسم معنوی ایجاد کردن آوردن پرچم اون صحن وسرا قطعا بیماری جسمی و روحی رو حل و از مصادیق ومن یعظم شعائرالله.. است .
      ما یاد گرفتیم تو مراسمات معنوی کوتاه بیاییم و کم بذاریم.

    2. سلام خدمت شما که نامی مقدس داری.
      فاطمه خانم مخارج این بنر ها خیلی بیشتر از این‌هاست. و بهتر هست شما و امثال شما پی به زحمات و مخارج نبرن .
      اما یک پیشنهاد دارم.
      شما که به فکر این افراد هستی حاضری یک همکاری داشته باشید تا برای یک نفر کتاب و دفتر بخریم؟
      شما برای یک نفر موسسه هفت برکه برای ده نفر.
      امید است خداوند متعال معرفت و همتی عطا کند تا بتوان به اندازه قطره ای قدردان تلاش دیگران باشیم.

  1. والا منم موافقم بسیار خرج اضافی بوده میشد خیلی ساده تر و باشکوهتر برگزار کرد البته خسته نباشید میگم به همه مسوولان

    1. همیشه واسه مراسمات معنوی میگیم اسرافه.
      کاش چند خواننده و بازیگر و … دعوت کرده بودیم !!!!! این جوری بهتر خوش میگذشت و کسی هم از هزینه ها گله ای نداشت !!! نه ؟

    2. بنده به نماینگی از کانون فرهنگی مذهبی روایت آفتاب آمادگی خود را برای دریافت نظرات و راهکارهای بهتر شما اعلام میدارم
      و در این راستا مسولین در پشت میزهایشان بوده اند همچون همیشه.
      این کار حاصل تلاش و همت عاشقان امام رضا ع بوده ولا غیر.

  2. فاطمه خانم وآقا علیرضا شما شاید درست گفته باشین اما چرا به این فکر نیافتادید که بگید با این طرح وبرنامه چقدر کسانی بودند که نتوانسته بودند به مشهد بروند وحرم امام رضا را ببینند وزیارت کنند وبا شرکت در این برنامه تا حدودی تسکین دردشان که همان دیدن گنبد وبارگاه امام رئوف است بشه.
    من خودم کسایی رو دیدم که این چنین شرایطی داشتند واشک شوق میریختند.

  3. سلام. ولی من اعتقاد دارم برای چنین مراسم هایی هر چقدر خرج شود بجاست . شوخی که نیست تولد امام معصوم هست دیگر .
    شما هم نگران نباشید که دیگران کتاب و دفتر ندارند ، اونا هم خدا براشون میرسونه. خدابزرگه .

  4. تشکر و سپاس از موسسه و کادر محترم هفت برکه بخصوص جناب آقای شاه محمدی و شیخ صادق رحمانی که مجریان این برنامه معنوی و با شکوه بودند .
    خدا قوت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 نظر
scroll to top