بستن

کوچ اجباری قصاب‌ها به بازار مرکزی

تا چند وقت دیگر، قصابی‌های واقع در خیابان اصلی، تعطیل می‌شوند. شهرداری گراش پس از اقدام به ساخت بازار مرکزی، در چند نوبت به قصابی‌های شهر گوشزد کرده بود که مغازه خود را به بازار مرکزی انتقال دهند. اما پس از افتتاح این بازار و فشارهای شهرداری مبنی بر جریمه شدن قصابی‌ها، هنوز هم اتفاقی نیافتاده است.

اعتصاب قصاب‌ها

چند روز پس از افتتاح بازار قصاب‌ها شاید برای اولین بار در گراش (و شاید تا به حال تنها صنف گراش) دور هم جمع شدند و تصمیم گرفتند نقل مکان نکنند. شروع چانه‌زنی این مغازه‌داران البته کمی دیر بود. در جلسه‌ای که شورای شهر با صاحبان این شغل داشت، هزینه سنگین و کم‌شدن مشتری‌ها دلیل اصلی مغازه‌داران برای بی‌رغبتی نسبت به جابجایی‌شان بود. شورا راه دیگری هم پیش‌روی آنها قرار داده؛ اجاره مغازه‌ای در خیابان فرعی به مساحت ۵۰ متر، که البته هیچ کس چنین مغازه‌ای را سراغ ندارد. با پرسش از خود قصاب‌ها، سرقفلی هشت میلیون تومانی، اجاره ماهیانه ۲۸۵ هزار تومان و شرایط ذکر شده در قرارداد که باعث افزایش هزینه‌های جاری مستاجرین بازار می‌شود دلیل اصلی مخالفتشان بود. در حالی که سنگین‌ترین اجاره یکی از قصابی‌های شهر ۱۵۰ هزار تومان است، آن هم بدون پیش پرداخت. اقدام به گرفتن رهن در گراش چندان مرسوم نیست و شاید پس از این، با توجه به اقدام شهرداری، بدعتی در میان صاحبان ملک ایجاد شود که به ضرر مردم خواهد بود. شورای شهر می‌گوید، اگر کسی تون پرداخت هشت میلیون به صورت یکجا را ندارد می‌تواند با محاصیه آن به مقدار اجاره افزود. اعضای شورا می‌گویند؛ با راه‌اندازی و سرمایه‌گذاری در این مقیاس، بدون شک سرمایه‌گذاران به بازگشت سرمایه دل خوش می‌کنند. اعضای شورا با توجه به سرمایه‌گذاری یک میلیارد و سیصد میلیونی این پروژه، بازگشت سرمایه در مدت ۸ تا ده سال را متناسب می‌دانند.

مشتری‌ها، ترافیک و بهداشت

اکثر مشتری‌های گوشت، به گفته چند نفر از صاحبان این شغل، از شهرها و روستاهای اطراف برای خرید می‌آیند. آنها می‌گویند: با جریمه کردن ماشین‌هایی که گاهی در اوج ترافیک به اجبار در مکان ممنوع پارک می‌کنند توسط راهنمایی رانندگی، خیلی از مشتری‌هایمان را از دست داده‌ایم. در صورت جابجایی هم ممکن است تا مدتی این اتفاق بیافتد و از طرفی مشتری‌های مسن‌تر برای گرفتن چند کیلو گوشت به آن سر شهر نمی‌آیند. شورای شهر هم مشکل ترافیک را یکی از دلایل احداث بازار می‌داند. آنها معتقدند؛ با جابجایی مراکز عرضه گوشت و میوه به بازار، حجم ترافیک خیابان اصلی کاهش می‌یابد و از طرفی چهره خیابان اصلی نیز تمیزتر خواهد شد. بهداشت این کسب و کار را شاید پاشنه آشیل آن دانست که قصاب‌ها هم از آن دل خوشی ندارند. آنها می‌گویند به هر حال ما را مجبور به جابجایی می‌کنند. یک روز شبکه بهداشت به آنها گیر می‌دهد، امروز هم شهرداری.

ته صحبت‌های قصابی‌ها به این برمی‌گردد که با هم سازگاری ندارند. رک و راست می‌گویند؛ اگر کنار هم باشیم دعوایمان می‌شود. اگر مشتری ثابت یکی از ما یک بار از رقیبمان گوشت بخرد، معلوم نیست چه اتفاقی بیافتد. شهردار گراش در مراسم افتتاح بازار مرکزی، ایجاد رقابت و شکستن قیمت‌ها را یکی از فواید مجتمعی بودن هر صنف اعلام کرد و آن را به سود مردم خواند. از طرفی شهرداری گراش، راه‌اندازی بازارچه صنایع را یکی از برنامه‌های آینده خود اعلام کرده است و می‌داند اگر بر سر این موقعیت سخت نگیرد، فردا با جوشکارها هم این قضیه را خواهد داشت. چند روز دیگر، مشخص می‌شود زور کدامیک بیشتر است؛ امضای یک برگه در دفتر شهرداری یا دستان خسته‌ای ساطور به دست.

خبرنگار پایگاه خبری هفت‌برکه عضو انجمن شاعران و نویسندگان گراش داستا‌ن نویس

1 نظر

  1. اگر این بازار درمرکز شهرودرخیابان فرعی ساخته می شد شاید این مشکلات رابه همراه نداشت. به هرحال چون هزینه بالایی برای ساخت بازار صرف شده هرجوری شده! قصابان وماهی فروشان نقل مکان خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top