بستن

شهردار گراش: اکو پارک با طبیعت همخوان‌تر است

گریشنا (هفت برکه): اگر در این مدت به پارک شهر سر زده باشید، تغییراتی را در پارک شهر دیده‌اید، و کارگرانی را که روزانه در حال ساخت و ساز هستند. همه‌ی این‌ها به خاطر این است که قرار است به زودی در این محل اکوپارک ساخته شود. اگر می‌خواهید بدانید اکو پارک چیست و شامل چه بخش‌هایی می‌شود، مصاحبه‌ی ما را با غلامعباس زارع، شهردار گراش، بخوانید.

EcoPark (1)

تفاوت اکوپارک با دیگر پارک‌ها چیست؟

اکوپارک به پارک‌هایی گفته می‌شود که در آن بیشتر از مصالح طبیعی مانند سنگ و چوب استفاده می‌شود و معمولا هم‌خوانی بیشتری با طبیعت دارد و علاوه بر این مکان‌هایی برای آموزش‌های مختلف در زمینه آشنایی با طبیعت (مانند باغ گیاه‌شناسی و نگهداری از محیط زیست) در آن در نظر گرفته می‌شود. همچنین زمینه‌ای برای ترویج ورزش‌های همگانی مانند پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در آن در نظر گرفته شده است.

پروژه‌ی اکوپارک چه بخش‌هایی دارد؟
بخش‌های زیر در برنامه ساخت اکو پارک شهر گراش پیش‌بینی شده است: دریاچه، که با توجه به این که اقتصاد آب در مناطق جنوبی از اهمیت زیادی برخوردار است، ایجاد دریاچه بیشتر به عنوان یک منبع آب برای سایر قسمت‌های فضای سبز استفاده می‌شود و همچنین آب‌های بازیافتی در آن هدایت می‌شود که در نهایت در زمینه خود فضای سبز کاربرد خواهد داشت. در اطراف دریاچه فضای سبز جذاب با محوریت مصرف آب کمتر در نظر گرفته می‌شود. همچنین در این دریاچه کوچک از پرندگان استفاده خواهد شد که می‌تواند برای کودکان (مثلا در غذا دادن به پرندگان) و افراد مسن جاذبه خاصی داشته باشد. استفاده از آب‌نمای صخره‌ای طبیعی نیز با وجود صدای آب می‌تواند حس زنده بودن را برای مراجعین به پارک ایجاد نماید.

پیست دوچرخه برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری همراه با المان‌های طبیعی و گونه‌های گیاهی و گل‌های سازگار در اطراف پیست، از دیگر بخش‌های این پارک است. هدف ایجاد باغ صخره‌ای محیطی برای بازدید از گونه‌های گرمسیری و مقاوم به شرایط منطقه است.

آب‌نمای خشک نیز بخش دیگری از پروژه است، که آب‌نمایی است که آب از سطح زمین با فشار بیرون می‌آید و توسط فواره‌های متعدد بالا می‌رود و سپس بر زمین می‌ریزد، و بدون این‌که حوض یا موانعی باشد، دوباره با شیب مخزن اصلی هدایت می‌شود. این نوع آبنما بسیار برای کودکان جالب خواهد بود که معمولا با نور و آهنگ نیز حرکات آن تغییر می‌کند.

با وجود بوستان‌های دیگر در شهر، ایجاد این بوستان چه ضرورتی داشت؟
با توجه به این که در جنوب کشور منطقه‌ای با مختصات گفته شده وجود ندارد و از طرف دیگر منطقه گراش آب و هوای متعادل‌تری با توجه به ارتفاع منطقه نسبت به سایر مناطق اطراف خود دارد، مکان مناسبی برای انجام این طرح است. مسئله کم‌آبی و لزوم مدیریت آب در این پارک کاملا در نظر گرفته می‌شود و بیشتر از آب‌های بازیافتی و سیستم‌های جدید آبیاری استفاده خواهد شد و نکته‌ی بعد این که معمولا در این نوع پارک از کارهای عمرانی کمتر استفاده می‌شود مانند کاشی فرش، تک لبه، لبه سیمانی و …) و بیشتر از طراحی‌های فضای سبز جهت ایجاد فضا استفاده می‌شود.

هزینه‌ی اجرای طرح چه میزان برآورد شده است؟
در فاز اول بین چهارصد تا پانصد میلیون تومان، حدود دو هکتار؛ و در فاز دوم نیز حدود دو هکتار و با هزینه‌ی حدود پانصد میلیون تومان طرح اجرا خواهد شد.

در حال حاضر طرح در چه مرحله‌ای است و از کی شروع شده و تا کی به اتمام می‌رسد؟

شروع طرح از مهرماه به طور معمول شروع شده و به تدریج سرعت کار در آن بیشتر شده و تا اردیبهشت، فاز اول (شامل آبنما، دریاچه، پیست دوچرخه) به اتمام می‌رسد.

مجری طرح اکوپارک چه کسی است؟
مجری طرح شهرداری گراش است، و دکتر روشن آن را طراحی کرده و مهندس عباسی (واحد عمران شهرداری گراش) نیر به عنوان مهندس ناظر با ما همکاری دارد.

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

7 نظر

  1. شهردار فقط بلده پول مفت بگیره از مردم،درخت کنارخونمون سالهاست که باعث اذیت شدن همسایهامون شده بخاطر، برگهاش که روزانه میریزه ،
    وهرروز باید خیابون جارو بشه،برای قطعش شهردار خواهان پونصدتومن پول شده درحالی که درخت نخل جلو پمپ بنزین دار
    ه خم میشه و یکی نمیفرستن که یه تکیه گاهی بزنن زیرش

  2. حالا کجاست؟
    امیدوارم چیزی بسازن که وقتی شهردار بعدی اومد خرابش نکنه و کلی خرج دیگر بکند و بگه فلانه و فلانه!
    چیزی بسازید ماندگار و یادگار! نه فصلی، و فصل خزان یه شهرداردر شهرداری!
    درختان مقاوم ومناسب منطقه و در مکان مناسب بکارید تا نیاز به قطع کردن و حرام کردن بیت المال نشه و سودی داشته باشه، مانند: کنار-سپسو-توت-پسته-نخل-زیتون و…
    این امارات چند وجبی با کمپوست و ورمی کمپوست و ماسه بادی با عمق در حد۳۰ سانتی ببنید چه فضای سبزی ایجاد کرده یا باغی که خارجی ها در ایرانشهر در قبل از انقلاب ایجاد شده است ببنید چه جوریه؟بعد دست به کار بشید.

  3. شهروند گرامی کاشت درخت و قطع کردن آن و رسیدگی به درختان باغچه ی کنار خونه ها با شهرداری نیس با خود شماست ، مسئولیت درختای سطح شهر و بلوارا وظیفه شهرداریه، پس لطفا در مورد چیزی که اطلاع ندارین نظر ندین

  4. عرض سلام خدمت دست اندرکاران محترم شهرداری.اگر محلی جهت دوچرخه سواری وپیاده روی بانوان هم اگر در نظر گرفته بشود عالی میشود.
    باتشکر

  5. با عرض سلام و تشکر خدمت همه ی دست اندرکاران این پروژه
    به نظرم وجود یک مجتمع تفریحی سرپوشیده که چند دستگاه بازی برای بچه ها داشته باشه برای گراش خالی از لطف نیست چون در اوج گرمای تابستان و سرمای زمستان بچه ها راحت از این مکانها استفاده میکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 نظر
scroll to top