بستن

نجواهای شاعرانه با اهل‌ بیت (ع)

هفت‌برکه: با حضور ۲۰ شاعر، نخستین شب شعر اهل‌ بیت (ع) در گراش برگزار شد.

13940920 Shab Shehr (2)

بیستم آذرماه در آخرین شب ماه صفر و هم‌زمان با شب شهادت امام رضا علیه‌السلام در سالن حسینیه ابوالفضل، مردم بر صندلی‌ها منتظر آغاز برنامه هستند. برنامه با ۵۰ دقیقه تاخیر آغاز می‌شود و بیش از دو ساعت به طول می‌انجامد. شبی به‌یادماندنی که شاعران آیینی‌سرا از شهرستان‌های مختلف استان فارس در کنار چند شاعر گراشی، مناسبت‌های دو ماه محرم و صفر را به شعر در آوردند.

مصطفی خورشیدی، شاعر نام‌آشنای گراشی، در حالی که عباسپور، مداح گراشی، در کنارش نشسته بود، برنامه را آغاز کرد. محل شعرخوانی سیاه و سرخ‌پوش و پرچم حرم حضرت ابوالفضل (ع) بخش اصلی سن را تشکیل می‌داد. بعضی از شاعران پیش از شعرخوانی با بوسه بر این پرچم ادای احترم می‌کردند.

مصطفی کارگر، دبیر شب شعر، در ابتدا گزارشی از روند برگزاری شب شعر داشت: «با این چشم‌انداز شب‌ شعر را آغاز کردیم که موضوعی جامع باشد. امسال استانی برگزار کردیم. انشالله سال‌های بعد سراسری باشد.» کارگر سخن خود را با یک رباعی پایان داد.

مژگان دستوری آغازگر شعرخوانی شاعران مهمان بود. دستوری غزلی را با مطلع «روزی شبیه روز تو پیدا نمی‌شود» خواند.

عبدالحمید رحمانیان از جهرم درباره شب شعر گراش گفت: «شب شعر گراش جوانه‌های شب شعر عاشورای شیراز است.» شعرخوانی رحمانیان با اشک برخی از حضار همراه بود. سید اکبر سلیمانی با چند رباعی شاعر بعدی بود.

13940920 Shab Shehr (14)

ابوالفضل دیباچی نخستین شاعر گراشی شب شعر بود. بعد از او هم یک شاعر گراشی دیگر به روی صحنه رفت. شعر الهه دستجو، شاعر نوجوان و کوچک‌ترین شاعر این شب، با استقبال حاضرین همراه شد. حاتم‌زاده از زرقان با تضمین شعری از حافظ ششمین شاعر این شب بود.

در بین شعرخوانی‌ها، فرصتی به عباسپور رسید که لحظاتی فضای شب شعر را با مداحی آمیخته کند. البته به دلیل تعداد زیاد شاعران، این تنها فرصت عباسپور در این شب بود.

احد ده‌بزرگی پیشکسوت شاعران این شب بود. او چند بیت را تقدیم مردم خوب و خونگرم و اهل‌بیتی گراش کرد. «اینجا دیار شیعیان پرتلاش است / شهر حسینی‌های حق‌باور گراش است» ده بزرگی بر ضرورت تولید شعرهای مناسبتی تاکید کرد و گفت : «اگر شعر به وجود بیاید، مداحان ما چرت و پرت نمی‌خوانند که صدای علمای ما را در بیاورد.»

ده‌بزرگی که پیش از این چندین بار به گراش سفر کرده‌ است گفت: «شما با برگزاری این شب شعر، سنت کار خیر را زنده نگه داشته‌اید. من از مردم گراش توقع ندارم و خودشان می‌دانند چه کار کنند. من به دست‌بوس مقام معظم رهبری که رسیدم، گزارش اولم گزارش کار شیعیان گراش خواهد بود.» حاج احد شعری با ردیف «دوست دارم» خواند.

عبدالله فضلی، بخشدار مرکزی گراش که دستی در شعر و ادبیات دارد، شاعر بعدی بود. او شعری را با مطلع «مانند رودی کز دل رودی جدا شده» در موضوع ارتباط امام علی علیه‌السلام و امام حسین علیه السلام که پیش از این در شب شعر عاشورای شیراز خوانده بود، برای این شب شعر نیز خواند.

رنجکش از جهرم یک مثنوی حماسی در منقبت حضرت قاسم علیه‌السلام با مطلع «باز می‌آیی و رخساره  برافروخته‌ای» خواند و شوری در مجلس برپا کرد. شاعران بعدی، هادی فردوسی، رباعی‌سرای شیرازی، و مرضیه هوشمند از جهرم بودند. هوشمند یکی از دو شاعری بود که در این شب شعر، شعر سپید خواند.

معصومه بهمنی دیگر شاعر گراشی این شب بود. او شعر خود را به آیت پنجم امام محمد باقر علیه‌السلام تقدیم کرد. برومند از بندرعباس تنها شاعر خارج از استان حاضر در شب شعر بود. بعد از محبوبه راهپیما، شاعر نیریزی، و دکتر مسکرپور، نوبت به علی داوری‌فرد دیگر شاعر گراشی رسید. داوری‌فرد که سال‌های اخیر روی رباعی تمرکز کرده است، در این شب نیز چند رباعی خواند. «در شام همه اسیر زینب بودند» اوج رباعی‌های داوری‌فرد بود.

ایوب پرندآور از جهرم از حاضرین خواست که به احترام پرچم حضرت ابوالفضل غزل را ایستاده بشنوند. پرندآور غزلی با ردیف «سقاخانه‌ها» را خواند. دانیال بهادرانی از جهرم و خانم ارشادپور از شیراز شاعران دیگری بودند تا نوبت به نفر آخر رسید. سید امین جعفری قرار بود مجری این شب‌ شعر باشد. او حضور خود را در این شب شعر معجره دانست و ابراز امیدواری کرد در فرصت مناسب‌تری بیشتر در گراش باشد. سید امین جعفری نیز بخشی از شعر خود را در حالی خواند که حضار ایستاده بودند.

ساعت به ۱۱ شب نزدیک شده بود که نخستین تجربه شب‌ شعر اهل‌ بیت علیهم‌السلام در گراش به پایان رسید.

 

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

5 نظر

  1. تشکر و قدر دانی میکنم از برنامه خوب و جالبتون.
    خسته نباشید میگم به تمامی دست اندرکاران شب شعر اللخصوص اقای کارگر

  2. تشکر از کلیه دست اندرکاران اولین شب شعر استانی اهل بیت (ع) گراش خصوصا شاعر شهرمان آقای مصطفی کارگر . خدا قوت
    همچنین تقدیر و تشکر از شاعران گراش آقایان علی داوری فرد ، مصطفی خورشیدی ،ابوالفضل دیباچی و خانم ها بهمنی ودستجو به امید موفقیت در تمام مراحل زندگیتان .احسنت

  3. باسلام وسپاس ازشماادب دوستان شهرولایی واهل بیتی امان که باحضوروهمراهی وتقدیرباعث دلگرمی وپویایی مامی شوید.
    امیدکه شاهدرویش های هنری وادبی بیشتری درحوزه ی ادبیات پایداری وشعرآیینی برای فرزندانمان باشیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 نظر
scroll to top