بستن

همه دعوتند به سفر در زمان، دیدار با گذشته

هفت‌برکه (گریشنا): نوروز تا حوالی شهر رسیده و مردم مثل همیشه، آخرین روزهای سال را در تکاپوی رُفت و روب و خانه‌تکانی سپری می‌کنند. شهرداری خیابان‌ها را نونوار می‌کند و بازار جان تازه‌ای گرفته است. در این میان اما، گراش برای دومین بار میزبان یک اتفاق فرهنگی متفاوت است و جمعی از جوان‌های شهر در حال آراستن خانه‌ی دیگری برای حضور همه‌ی مردم و مهمان‌های شهرهستند: «خانه‌ی تاریخی سعادت» یا طرح «خونه کَدیم»؛ طرحی که ساعت ۲۱:۰۴ دقیقه چهارشنبه، ۲۶ اسفندماه آغاز می‌شود و تا ۱۱ فروردین۹۵ ادامه خواهد داشت.

 

خونه کدیم، چیه؟

«قاف» در لهجه گراشی به «کاف» بدل می‌شود و همین است که اعضای انجمن ایکوموس، عنوان «خونه کَدیم» را برای طرح احیای خانه‌های قدیمی و تاریخی شهر انتخاب کرده‌اند. در این طرح فرهنگی-گردشگری، انجمن ایکوموس گراش با همکاری سازمان‌های دولتی و خصوصی شهرستان، زندگی در یک خانه تاریخی را برای بازدیدکننده‌ها بازسازی می‌کنند. سال گذشته این طرح در خانه تاریخی علیپور برگزار شد و امسال خانه تاریخی سعادت پس از سال‌ها، برای حضور خاطره‌بازها و علاقه‌مندان میراث فرهنگی آماده می‌شود. خانه‌ای که در انتهای خیابان بازار یعنی قلب بافت تاریخی شهر قرار دارد.

photo_2016-03-15_11-28-55

«سفر در زمان، دیدار با گذشته»

این شعار طرح خونه کدیم دوم است. در پوستر این برنامه فرهنگی اینطور نوشته شده: «بازسازی تجربه زندگی گذشته در فضاهای خانه سعادت.»

غلامرضا آرمان‌مهر، عضو انجمن ایکوموس، درباره این طرح می‌گوید: شما در این برنامه به طور واقعی به گذشته سفر می‌کنید. در اتاق‌های سه دری و پنج دری می‌نشینید و در اتاق عروس و مکتب‌خانه و اتاق کودک، با سبک زندگی پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایتان آشنا می‌شوید. طاقچه‌ها و تالارها و فرش‌های قرمز رنگ بافته شده از موی بز فضایی را برای شما می‌سازد که سال‌ها است از خانه‌های گراش رخت بربسته است.

او می‌افزاید: این‌جا مهمانان ما می‌توانند در آتلیه عکاسی با لباس‌های محلی عکس بگیرند و با شیرینی‌ها و نوشیدنی‌های محلی از خودشان پذیرایی کنند.

 

از موسیقی تا قصه‌گویی در ویژه‌برنامه‌ها

حامد عبداللهی، دبیر انجمن ایکوموس گراش درباره تفاوت برنامه امسال با سال گذشته می‌گوید: امسال سعی شده است علاوه بر چیدمان و فضاسازی خانه‌های تاریخی، ویژه‌برنامه‌های مدون‌تری برای بازدیدکننده‌ها تدارک ببینیم. این ویژه‌برنامه‌ها در بعد از ظهر هر روز برگزار می‌شود و تقریبا همه‌ی سلیقه‌ها را پوشش می‌دهند.

آرمان‌مهر، عضو انجمن ایکوموس، می‌گوید:‌ افتتاحیه این طرح خودش یک ویژه‌برنامه متفاوت است و پیشنهاد می‌کنم، همه‌ی علاقه‌مندان روز چهارشنبه در مراسم آغازین خونه کدیم۲ شرکت کنند.

اجرای موسیقی ملی، قصه‌گویی و شعرخوانی دیگر ویژه‌برنامه‌های نوروزی انجمن ایکوموس هستند. جدول ویژه‌برنامه‌ها را می‌توانید از طریق کانال تلگرام خونه کدیم به آدرس http://telegram.me/khonakadim و یا از خبرهای گریشنا پیگیری کنید.

 

چرا خانه سعادت؟

از حامد عبداللهی درباره اینکه چرا انجمن ایکوموس خانه تاریخی سعادت را به عنوان محل برگزاری طرح خونه کدیم۲ انتخاب کرده است، می‌پرسیم و او می‌گوید: این خانه علارغم داشتن معماری خاص و فوق‌العاده، تا به امروز در معرض دید عموم قرار نگرفته است و یکی از اهداف ما این است که توجه مردم را به همه‌ی خانه‌های تاریخی جلب کنیم تا در حفظ آن‌ها مشارکت کنند.

دبیر انجمن ایکوموس می‌گوید: مردم کم و بیش در برنامه‌های مختلف، خانه‌های تاریخی عظیمی و علیپور را دیده‌اند اما خانه سعادت با وجود داشتن قدمت زیاد، دیده نشده است. معرفی نمونه‌های متفاوت خانه‌های تاریخی و جلوگیری از تخریب خانه‌ها از اهداف این طرح است و برای همین پس از بررسی‌ها و مشورت‌ها به این نتیجه رسیدیم که خانه سعادت برای برگزاری طرح امسال مناسب است.

مدیر محتوایی هفت‌برکه روایتگر

2 نظر

    1. این برنامه در سال ۹۴ راس ساعت ۹:۰۴ دقیقه آغاز می‌شود و در ساعت ۹:۰۵ دقیقه ۱۱ فروردین آیین پایانی آن برگزار می‌شود. سال بعد نیز در ساعت ۹:۰۵ دقیقه آغاز می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top