بستن

برنامه جهانی واکسن فلج اطفال تغییر کرد

هفت برکه (گریشنا): برنامه تغییر واکسن خوراکی سه ظرفیتی فلج اطفال به واکسن دو ظرفیتی هم‌زمان با کل کشور در سطح معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی گراش شروع شد.

imagesبه گزارش روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی گراش؛ طبق دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت، کلیه کشورها موظف هستند روزی را از هفده آوریل تا اول مه  ۲۰۱۶ به عنوان «روز ملی سوئیچ» انتخاب کنند. در روز ملی سوئیچ، واکسن خوراکی دو ظرفیتی فلج اطفال جایگزین واکسن خوراکی سه ظرفیتی خواهد شد. در ایران ، شنبه، چهارم اردیبهشت  ۱۳۹۵ (۲۳ آوریل ۲۰۱۶ ) به عنوان روز ملی سوئیچ .تعیین شده است

واکسن سه ظرفیتی فلج اطفال خوراکی؛ واکسنی است که تا کنون در اکثر برنامه‌های جاری واکسیناسیون علیه فلج اطفال استفاده شده و باعث ریشه‌کنی سروتیپ۲ ویروس وحشی، فلج اطفال شده است، اما واکسن دو ظرفیتی فلج اطفال خوراکی؛سروتیپ ۲، ویروس فلج اطفال در آن وجود ندارد و در برابر سروتیپ ۳،۱ ویروس وحشی فلج اطفال، موثرتر از واکسن سه ظرفیتی است. و در نهایت واکسن تزریقی فلج اطفال؛ این واکسن ویروس غیرفعال شده و حاوی هر سه سروتیپ ۲،۱ و ۳ ویروس است که به صورت واکسن تزریقی درآمده است. همراه کردن واکسن تزریقی فلج اطفال با واکسن خوراکی باعث تقویت ایمنی مخاطی به مراتب بیش از واکسن خوراکی به تنهایی می‌شود. این واکسن خطر ابتلا ناشی از انواع ویروس خوراکی را ندارد.

نوروزی، مدیر گروه بیماری‌های واگیر حوزه معاونت بهداشتی در خصوص اهمیت برنامه و اهداف آن به نقل از وزارت بهداشت گفت: «به دنبال اجرای موفق برنامه ریشه کنی آبله، سازمان جهانی بهداشت در سال ۱۹۸۸ برنامه ریشه کنی جهانی فلج اطفال تا سال دو هزار را تصویب کرد. هرچند هدف اولیه ریشه کنی تا سال دو هزار محقق نشده، ولی موفقیت‌های فراوانی به دست آمده است. تا قبل از اجرای برنامه ریشه کنی، سالانه حدود چهارصد هزار نفر دچار فلج اطفال می‌شدند. در سال ۲۰۱۲ مجمع جهانی بهداشت، ریشه کنی فلج اطفال را یک برنامه اضطراری برای سلامت جامعه جهانی قلمداد کرده و از دبیرکل سازمان جهانی بهداشت، طراحی راهبردی جامع برای ریشه کنی را درخواست کرد.»

او، گام برداشتن در پیشبرد ریشه کنی جهانی فلج اطفال و جلوگیری از موارد عوارض بسیار نادر ناشی از واکسن سه ظرفیتی فلج اطفال خوراکی را هدف اصلی برنامه سوئیچ بیان نموده و در ادامه اشاره داشته است که؛ «حوزه معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گراش هم راستا با برنامه کشوری این برنامه را در سطح شهرستان گراش آغاز کرده تا گام نهایی ریشه کنی در کشور محقق شود.»

فلج اطفال یک بیماری عفونی و مسری است. عامل بیماری، ویروسی است به نام « ویروس فلج اطفال» یا « پولیوویروس» که سه سروتیپ۱،۲و ۳ دارد. سرو تیپ ۱ ویروس، عامل اغلب موارد ابتلا و فلج است. سروتیپ ۲ ویروس آخرین بار در سال ۱۳۷۸ شناسایی شده و در جهان ریشه‌کن شده است. این بیماری معمولا کودکان خردسال را مبتلا می‌کند ولی ممکن است در نوجوانان و افراد بالغ نیز مشاهده شود. انتشار ویروس فلج اطفال معمولا از طریق مدفوعی- دهانی و با احتمال کمتر، از طریق آب و غذای آلوده است. در کمتر از یک درصد نیز پس از یک دوره چند روزه‌ی تب، ضعف، سردرد و سفتی و درد عضلات فرم فلج بیماری رخ می‌دهد. علایم بیماری به صورت فلج ناگهانی شل شدن اندام‌ها، به خصوص در اندام‌های تحتانی است. فلج دایمی اندام‌ها عارضه شایع این بیماری است و ابتلا عضلات تنفسی، ممکن است منجر به فوت فرد مبتلا شود.

فلج اطفال درمان ندارد و تنها راه موثر پیشگیری از این بیماری واکسیناسیون است. دو نوع واکسن فلج اطفال وجود دارد. واکسن خوراکی و واکسن تزریقی.

واکسن خوراکی فلج اطفال: این واکسن، ویروس زنده و ضعیف شده است که به صورت واکسن خوراکی درآمده و دارای انواع مختلفی است که نوع دو ظرفیتی و سه ظرفیتی آن در کشور ما مورد استفاده قرار می‌گیرد.

واکسن تزریقی فلج اطفال، جایگزین قطره خوراکی فلج اطفال نمی‌شود، بلکه برای تقویت ایمنی به برنامه اضافه می‌شود. یک نوبت واکسن تزریقی فلج اطفال در سن چهار ماهگی، علاوه بر واکسن خوراکی به کودکان تزریق می‌شود. واکسن تزریقی فلج اطفال به میزان نیم میلی لیتر در قسمت قدامی خارجی ران به صورت عضلانی تزریق می‌شود.

ویال واکسن باید در طبقه میانی یا پایینی یخچال با دمای ۸-۲ درجه نگهداری شود و از یخ زدن آن اکیدا جلوگیری شود. ویال چند دزی واکسن تنها در صورت نگهداری در شرایط زنجیره سرما، رعایت شرایط استریل در تزریق تمام دزها و عدم انقضا، تاریخ مصرف، تا بیست و هشتم روز پس از باز شدن قابل استفاده است.

تجویز قطره خوراکی فلج اطفال تا زمان ریشه‌کنی جهانی انتشار ویروس فلج اطفال ادامه خواهد داشت.

Image_00002

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top