بستن

راضیه حسینی و عبدالمحسن محسن‌زاده، مقام‌آوران المپیاد قرآنی

هفت‌برکه: حاصل حضور دانشکده علوم قرآنی گراش در چهاردهمین المپیاد قرآن و عترت دو مقام در بخش کارکنان و اساتید بود.

به گزارش قاسم ایزدیان، رابط دانشگاه علوم ومعارف قرآن کریم چهاردهمین المپیاد قرآن و عترت این دانشگاه شانزدهم اردیبهشت ۱۳۹۵ باحضور صد وهشتاد نفر در بخش‌های دانشجویان، اساتید و کارکنان به صورت شفاهی درمحل مجتمع فرهنگی آموزشی امام‌زاده سیدعلی (ع) شهر مقدس قم برگزار شد.

در بخش خواهران و قرائت ترتیل راضیه حسینی از دانشکده علوم قرآنی شهرستان گراش به مقام نخست رسید. نفرات نخست مسابقات شفاهی جواز حضور درمرحله ملی را کسب کردند. در بخش برادران و درحفظ پنج جزء عبدالمحسن محسن‌زاده از دانشکده علوم قرآنی گراش به عنوان سوم دست یافت.

 

Raziyeh Hoseini

به همین مناسبت مصاحبه نشریه افسانه گراش با راضیه حسینی در اردیبهشت سال ۱۳۹۴ را بازنشر می‌کنیم.

راضیه حسینی با پوشه‌ای پر از تقدیر‌نامه به دفتر موسسه وارد شد. او توانسته است رتبه سوم بخش ترتیل اساتید خواهر درپنجمین المپیاد قرآن و عترت دانشکده‌های علوم قرآنی رابه دست آورد و این بهانه‌ی خوبی بود تا با تماس تلفنی او را برای گپ و‌گفت‌وگویی کوتاه و دوستانه به دفتر موسسه دعوت کنیم.حسینی، متولد سال ۶۱، حافظ کل قرآن کریم و مدرس در دانشکده‌ی علوم قرآنی گراش است و لیسانس‌ تکنولوژی و نرم‌افزار کامپیوتر دارد. حسینی در حال حاضر در عکاسی جام جم مشغول به کار است.

از چه سالی کار حفظ قرآن را شروع کردید؟

سال ۷۹ حفظ قرآن را شروع کردم و در سال ۸۱، حافظ کل قرآن شدم.

تا به حال موفق به کسب چه عناوین و مقام‌هایی شده‌اید؟

درسال ۸۳-۸۴، از طرف جمعیت هلال احمر در مسابقات کشوری حفظ جز‌های قرآن یک بار به مقام دوم و بار دیگر به مقام سوم رسیدم. در حفظ کل قرآن نیز، زیر نظرجمعیت هلال احمر در مسابقات کشوری موفق به کسب مقام اول شدم. در سال ۸۶ در مسابقات حفظ کل قرآن ویژه‌ی کارمندان علوم پزشکی که در خوزستان برگزار شد، اول شدم. و در مسابقاتی که از سوی اوقاف در سال‌های متوالی برگزار می‌شد حدود شش یا هفت بار در استان به مقام دوم و سوم رسیده‌ام. و سه بار در رشته‌ی حفظ به مرحله‌ی کشوری راه پیدا کرده‌ام.
و از دیگر مقام‌هایی که به دست آوردم، سال ۹۲، کسب مقام اول در حفظ ۲۰ جز دانشگاه آزاد که در گیلان برگزار شد و مقام اول کشوری در حفظ پنج جز از طرف دانشگاه علوم پزشکی، کسب مقام اول در سطح استان در مسابقه‌ای که سازمان تبلیغات متولی آن بود و از آن‌جا توانستم به مرحله کشوری راه پیدا کنم. این قسمتی از مقام‌های بود که در خاطرم مانده است و بقیه را می‌توانیم در این پوشه خودتان ببینید.

به نظر شما فعالیت‌های قرآنی در گراش در چه سطحی است؟

اگر از لحاظ امکاناتی مثلا با قم و مشهد مقایسه کنیم در سطح پایین قرار دارد ولی در گراش استادی که مثلا مخصوص صوت و لحن باشد به هیچ وجه نداریم و خانم رنجبران که هستند هم اهل استهبان‌اند و در حال حاضر به استخدام آموزش‌وپرورش گراش در‌آمده‌اند ولی او هم جایی تبلیغ نمی‌کند. ما فقط خانم رایگان را داریم که در لار فعالیت دارد و بعضی اوقات در گراش نیز کلاس‌ برگزار می‌کند، ما در قسمت قرآنی نیاز فراوانی به استاد خوب داریم، البته این کمبود در بخش خانم‌ها بیشتر محسوس است.
و مشکل دیگر چندگانگی بین بخش‌های قرآنی در شهرستان است که با هم هماهنگ نیستند و متاسفانه تا جایی که در جریان هستم زیاد با هم همکاری ندارند و هر کسی به فکر پیشرفت خودش است. حتی یک بار هم کنار هم جلسه‌ای تشکیل نداده‌اند که ببینند مشکلشان چیست؟ و اگر همه یکدست شوند مطمئنا راه پیشرفت هموارتر می‌شود. پیشنهاد من این است که با اجرای مسابقات قرآنی به صورت ماهیانه در بین موسسات قرآنی به حافظان انگیزه دهند، فکر می‌کنم در گراش پتانسیل‌ و استعداد‌های خوبی وجود دارد، چه قاری و چه مرتل و یا حافظ ولی باید به این افراد بها داده شود.

از شما به عنوان مدرس دانشکده می‌پرسیم در حال حاضر وضعیت دانشکده علوم قرآنی چگونه است؟

اساتید سطح بالا و خوبی دارد و در این قسمت مشکلی نیست. خودم هم در قسمت حفظ با بچه‌ها کار می‌کنم. ولی از دانشجویان انتظار بیشتری برای استقبال داریم. استقبال دانشجویان کم است. با این که خود دانشگاه‌های علوم قرآنی هم به شکل‌های مختلف دانشجویان را تشویق می‌کنند ولی دانشجویان انگیزه‌‌ی زیادی ندارند و فکر می‌کنند با پیشرفت نرم‌افزارها خیلی راحت می‌توانند قرآن را در موبایل یا لپ‌تاپ خود داشته باشند اما واقعیت این است که وهابیون و غرب سعی دارندکه در قرآن دست ببرند اما حافظان می‌توانند جلوی این کار را بگیرند. و پیامبر اکرم(ص) نیز در احادیث مختلف مسلمانان را به حفظ قرآن سفارش کرده‌اند.

رابطه شما با قرآن؟

آن‌قدر با قرآن مانوسم که اگر جایی فراموش کنم کتاب قرآن را با خود ببرم حس بدی دارم و معمولا سعی می‌کنم در تمام کارهایم از قرآن به عنوان کتاب راهنما استفاده کنم.

این ارتباط در زندگی شخصی شما چه تاثیری داشته است؟

بالاخره تاثیرات خود را دارد. خدا هم فرموده اند: «الذین آمنو علی بذکرالله و تطمئن القلوب» به یاد من باشید تا دلهایتان آرام گیرد. یکی از موثرترین و زیباترین تاثیرهایی قرآن، ایجاد آرامش است و البته حفظ قرآن باعث می‌شود حافظه قوی‌تر شود و کاربرد‌های دیگری در همه ابعاد زندگی دارد.

مدیر رسانه‌های هفت‌برکه و مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

9 نظر

  1. ضمن تبریک خدمت هر دو بزرگوار؛
    و تبریک به جامعه ی قرآنی شهر و تمام خدمتگزاران این عرصه.

    در خصوص فرمایش خانم حسینی که در بخش سؤالات ؛پاسخ دادند ،در بخش صوت و لحن به هیچ وجه استادی نداریم عرض می شود که مشخصا اگر استاد خانم مد نظرشان هست ، دور از ذهن نیست اما در مورد آقایان تصور میکنم کمی تأمل بفرمایند، جسارتا بهتر آن است دوستداران و أهالی قرآنی شهرستان را در کلیت کلام با تامل بیشتری یاد کنیم. یا اینکه در بخش توضیحات مشخص گردد تا به قول معروف ،تر و خشک با هم نسوزند، چرا که ما ملزم هستیم به رعایت اجر و زحمات و جایگاه دیگر خدمت گزاران این عرصه تا خدایی ناکرده اجر و زحمت دیگر بزرگواران قرآنی بخصوص در خبرهایی که به اطلاع عموم میرسد زائل نگردد.

    در خصوص پاسخ به فرمایش شما که همانگی بین بخش ها و مراکز قرآنی نیز کمرنگ بوده و به طور مشخص وجود ندارد و هر مجموعه ای فاز خود و برنامه خود را دنبال میکند، باید عرض کنم در کلیت اگر بخواهیم جواب داده باشیم باید مشکلات ریشه یابی و أصولی مورد بررسی قرار گیرد، اما در این مجال کم عرض میشود ، شهرستان از نیروها و با استعدادهای بسیار خوب برخوردار است. اما علل و عوامل مختلف دست به دست یکدیگر داده و باعث بروز چنین بی نظمی هایی خواهد شد، به طور مثال ؛ عدم دسترسی نیروها در بخش آموزش به مرکز کشور و نقاط قرآنی …/عدم پیگیری خود نیروها برای رسیدن و بروز بودن اطلاعات در این زمینه ها …/ مشکلات به مراتب مهم در بخش زیرساخت های این عرصه …/هدر رفت منابع و نیرو ها …در بخش های غیر ضرور و کارشناسی نشده در این زمینه../عدم برگزاری کلاس های مقدماتی ، پایه و تخصصی چه از اساتید خارج از شهرستان و چه داخل که اون هم خود جای بسیار تامل دارد و … / و بسیاری از مشکلات دیگر فرهنگی، اجتماعی، حتی سیاسی که متاسفانه ، همانند دیگر برنامه ها در این زمینه نیز ورود کرده، و از دل هریک میتوان بیشمار کمبود و …عنوان نمود .امیدواریم که کمی متولیان و مسئولین بیشتر و جدی تر به فکر زیر ساخت های قرآنی شهر باشند ، واقعا چنین نیروهای ارزشمندی و بالقوه ای به بهترین وجه باید مورد استفاده و مایه ی افتخار آفرینی باشند.( و توکل علی الله و کفی بالله وکیلا)

  2. ضمن تشکر از شما (علی)بزرگوار
    در مورد اول فرمایش شما به عنوان پیشنهاد و نظر شخصی قابل احترام هست ، حقیر هم فرمایش شما را به دیده منت بررسی خواهم کرد،وصد البته سپاسگزارم و اما در پاسخ به مختصر تر بودن بزرگوار متاسفانه بعضی موارد مهم نیاز به توضیح و حد اقل دفاعیات و شناخت ها برای رساندن مفهوم و مطلب مورد بحث به خوانندگان محترم هست ،که ناگزیر از حوصله مخاطب خارج و… ان شاءالله در موارد آتی تلاش میشود، پیشنهاد شما اعمال گردد.

  3. ضمن عرض ادب و احترام خدمت شمابزرگوار( رحمانیان)

    حضرت علی علیه السلام میفرمایند؛
    هر ثنا گویی را حقی است برکسی که ثنای او را گفته؛ پاداشی از بخشش ، یا خیری از عطا و احسان.

    دعای خیر..

    (برای شما و همه ی سروران و همشهریان و ملت عزیز و سربلند ایران ، سرافرازی ، عزت و سلامتی را از درگاه خداوند مهربان خواهانم.)

  4. جناب سلسبیل
    والا لازم نیست برای نوشتن اینقدر خودتون رو به زحمت بندازید و دنبال کلمه های قلمبه سلمبه بگردید که در آخر سر و ته جمله و افعال اش و کلامتون معلوم نشه! اکثر خوانندگان گریشنا افراد عادی هستیم نه کارشناس ادبیات . خیلی خوبه که در اکثر اخبار این سایت کامنت میزارید و صاحب نظرید ولی دوست داریم معنی و مفهوم کلامتون هم درک کنیم. منتظر بیان نظرات زیباتون با کلمات ساده و روان هستیم. موفق باشید

  5. عرض ادب و احترام خدمت (شهروند)
    خواهر گرامی و ارزشمندم،شفاف و روشن کلامتون رو دیدم و نیازی به قسم هم نیست ، واقعیت اینکه زحمتی در نوشتن نیست و دنبال کلمه هایی که فرمودین نگشتم، جمله ها بلند رو هم پیوسته مطالعه بفرمایین مفهوم منتقل میشه، بنده کوچکتر از این هستم که خودم رو در جمع خوانندگان ببینم، و همه دوستان عادی که بیان کردید از بنده ارزشمند تر و محترمتر میدانم، حال اگر مطلبی از بنده میبینید امیدوارم مفید و بجا بوده باشد وگرنه بار مسئولیتی است ،بیشتر از قبل بر دوش نویسنده، امید که گره گشا باشد . به دوست دیگر هم همین پاسخ رو دادم و اون اینکه ، به دیده منت تلاش بر ساده و روان تر نویسی خواهم نمود، وبرای اثبات ارزشمندی کلام شما و دیگر بزرگواران تا این امر شما و خواسته محترمانه ، کاملا انجام و برآورده نشده باشد ،مطلبی از بنده نخواهید دید.

  6. با عرض سلام و خدا قوت
    اولا عکسی که در سایت گذاشتید خانم حسینی نیستند.دومامرحله ملی فقط مخصوص دانشجویان هست نه کارکنان و اساتید و سوما آقای محسن زاده در رشته قرائت تحقیق مقام سوم کسب کردن نه حفظ ۵ جز

  7. والله خبر را روابط عمومی واموربین الملل دانشگاه ارسال میکند و بتده تنها رابط خبری هستم و ازصحت وثقم اخبار وثوق ندارم.منبعد ساعی خواهم بود دقت بیشتری وهمآهنگی کاملی با روابط عمومی دانشگاه داشته باشیم که البته این موضوع پاسخ سئوال دوم بوده ودر موردنخست بنده نقشی نداشته ام . درپناه قزآن باشید./م انشاءالله/ الاجقر/ایزدیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 نظر
scroll to top