بستن

نمره ۲۰ برای معلم نمونه

هفت برکه (گریشنا): روز معلم و معرفی معلمان و مدیران نمونه بهانه‌ی خوبی بود تا با یکی از آن‌ها همکلام شویم. امسال محمد علی فرجی به عنوان یکی از معلمان نمونه‌ی استانی معرفی شد. سعید رایگان با رفتن به محل کار او نظرات دانش‌آموزان و دیگر همکارنش را از این انتخاب پرسیده است.

خواندن این گزارش که در شماره ۴۷ نشریه افسانه نیز به چاپ رسیده را به شما پیشنهاد می‌کنم.

Madreseh Faraji (76).۱psd

سعید رایگان: ارتباط قلبی بین دانش‌آموزان و معلمان کار انتخاب معلم نمونه را سخت و پرچالش می‌کند. هر دانش‌آموزی معلم خود را به شکلی نمونه می‌داند و هر ساله انتخاب معلم نمونه با پرسش‌هایی همراه می‌شود اما انتخاب امسال فردی است که هم مورد قبول بیشتر دانش‌آموزان است و هم مورد تایید همکاران خود.
امسال در بخش نمونه‌های استانی محمدعلی فرجی نماینده معلمان گراش در بین معلمان نمونه استان فارس بود. فاطمه سعادت نیز مدیر نمونه استانی سال ۱۳۹۵ معرفی شد. در سطح شهرستان علی اکبر باقری از فداغ به عنوان مدیر نمونه و معصومه پرهام به عنوان معلم نمونه انتخاب شدند. محمد درستکار، اسداله آهنی، محمدعلی حیدری، احمد مسلمی، حمید ابوالحسنی، کبری امینی، افسانه باقری و فرزانه رحیمی معلم‌های نمونه سال ۱۳۹۵ شهرستان گراش بودند.
محمدعلی فرجی متولد اسفند ۱۳۵۴است و دو فرزند دارد. او امسال توانست دبیر نمونه سال ۹۵ شود. دبیری که بیشتر از ۲۰ سال با عشق و علاقه مشغول به تدریس دروس ریاضی است در سال‌های ۹۰ تا ۹۲ معاون اداره آموزش و پرورش گراش بوده و به گفته خودش علاقه به تدرس او را دوباره به کلاس‌های درس کشانده است. فرجی از اولین گروه دانش‌آموزان رشته ریاضی فیزیک در مدارس گراش بود و مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد ریاضی گرایش آنالیز از دانشگاه شیراز دارد. فرجی در دانشگاه آزاد واحد گراش و پیام نور اوز هم مشغول به تدریس است. او دبیر ثابت مدرسه شبانه‌روزی ولی‌عصر(عج) است.

از نگاه دانش‌آموزان
از مدیر اجازه می‌گیرم تا وارد کلاس سوم ریاضی شوم. قبل از ورود مکثی می‌کنم و گوش می‌دهم. درس هندسه‌تحلیلی و بحث در مورد قواعد مثلثاتی است. ۵ دقیقه مانده به زنگ تفریح وارد کلاس می‌شوم. کلاس تازه رنگ خورده‌ی خلوت ۱۳ نفره. در حضور دانش‌آموزان از او درباره انتخاب معلم نمونه‌اش می‌پرسم. لبخند می‌زند. احساس رضایت می‌کند و باصدای آرام و شمرده از سختی‌های این دو دهه می‌گوید. امیرحسین بیضایی از دانش‌آموزان موفق این کلاس است و می‌گوید: آقای فرجی فوق‌آلعاده درس می‌دهد. تقریبا هیچ جای سوالی برای ما نمی‌گذارد و خب یکسری قوانین و مقررات مخصوص به خودش را دارد. لبخند می‌زند و ادامه می‌دهد: مثلا ما هیچ وقت نمی‌توانیم به این راحتی تاریخ امتحان هندسه تحلیلی را عوض کنیم. علیرضا مقدسی در تایید حرف‌های همکلاسی‌اش ادامه می‌دهد: در کل آقای فرجی جزو بهترین‌هاست، سخت‌گیری‌های خوبی دارد و ما هیچ وقت از اون خرده نمی‌گیریم. اخلاقش هم سرکلاس عالی است.
این ها بخشی از نظرات دانش‌آموزان سوم ریاضی است. بعد از سخنان دانش‌اموزان فرجی ادامه می‌دهد: امسال اولین سالی بود که اداره کل به تحقیقات و پژوهش اهمیت بیشتری داد، هر چند متاسفانه انتخاب معلم نمونه در قالب فرم همچنان ادامه دارد. شاید واقعا باشند دبیرانی که در فرم نگنجند. وقتی فرم انتخاب معلم نمونه را پر می‌کردم احتمال کمی برای خودم قایل بودم.
نظم و انضباط هم سفارش بزرگان دین است و البته درس ریاضی بی تاثیر در نظم کلاسی من نیست. در مورد الگو گرفتن، همه دبیران من خوب بوده‌اند. ‌متاسفانه در حال حاضر ثروت‌مندان شرایط بهتر و انگیزه بالاتری برای ادامه تحصیل دارند. دلیل اصلی‌اش نداشتن دغدغه کار و درآمد است و ادامه تحصیل برایشان شاید تنها دغدغه روزمره باشد. این دانش‌آموزان به ر‌احتی در هر نوع دانشگاهی و هر رشته‌ای امکان ادامه تحصیل را دارند. اما دانش‌آموزانی با سطح مالی پایین‌تر به دلیل این‌که تنها راه ادامه تحصیل‌شان دانشگاه‌های دولتی است طبیعتا احتمال قبولی دشوارتر و احتمال ورود به بازار کار بیشتری دارند.
از نگاه همکاران
یکی از شیوه های پیشرفت در امور فرهنگی،علمی، ورزشی و حتی اقتصادی برگزاری مسابقه و اعلام نفرات برتر است. این راهکار در همه‌ی کشورها مرسوم است. مسابقات المپیک، اهدای جایزه نوبل و المپیادهای علمی نمونه‌‌ی جهانی این امر است که برخی از آن‌ها قدمتی صدساله دارد. در ایران نیز نمونه‌های متعددی از این راهکار اجرا میشود و انتخاب معلم نمونه یکی از پرفراز و نشیب‌ترین آن‌هاست. انتخاب معلم نمونه خیلی پیچیده‌تر از تصور اولیه ما است و هیچ‌گونه ارتباطی به نحوه تدریس و یادگیری دانش‌آموز و رضایت مدیر ندارد. یکسری فرم‌ها و امتیازها مانند تالیف، حضور درجلسات، کلاس‌های ضمن خدمت و کسب رتبه‌های برتر علمی فرهنگی هنری در انتخاب معلم نمونه موثر است. بدیهی است دبیری که در روستایی دوردست و با کمترین امکانات و با عشق تدریس می‌کند، نمی‌تواند از ظرفیت‌های انتخاب معلم نمونه استفاده کند. همین بزرگترین چالش و ایراد به انتخاب معلم نمونه است.
به سراغ مدیر مدرسه شبانه‌روزی ولی‌عصر (عج) می‌روم. محمدرضا پاک‌سرشت، مهم‌ترین دلیل انتخاب معلم نمونه را تشویق و ترغیب همکاران به فعالیت بیشتر و بهتر می‌داند. و ادامه می‌دهد: آقای فرجی سوای این‌که انسانی پر‌تلاش و بابرنامه است، خیلی خوب می‌تواند مطالب درسی را به دانش‌آموزان تفهیم کند. سوای معلمی مقاله نویس و محقق و از همکاران اندیشمند است و فعالیت‌های غیردرسی دیگری هم دارد. در ادامه نیز از آقایان فرجی، روستایی، اکبری، شمسی و جعفرزاده نیز به عنوان معلم‌های برتر مدرسه خود یاد می‌کند.
مرتضی ایزدی، معاون آموزشی مدرسه نمونه دولتی محبی یکی از همکاران فرجی نیز هم‌نظر با بقیه است. از نظر او دبیری که به کار و حرفه‌اش اهمیت می‌دهد لیاقت معلم نمونه شدن را دارد و محمدعلی فرجی را لایق این مقام می‌داند. از نگاه ایزدی علاوه بر فرجی، آقایان روستایی و اسماعیلی نیز جزو برترین‌ها هستند، چرا که اهمیت زیادی به درس می‌دهند و در پرورش فکری دانش‌آموزان نقش موثری دارند.دحسین جعفرزاده که یکی از نزدیکترین دوستان به آقای فرجی است، نظر مشابهی دارد. جعفرزاده می‌گوید: نظر من بر این است که عملکرد تخصصی دبیر باید سهم بیشتری در انتخاب معلم نمونه داشته باشد نه جمع‌آوری یکسری مدارک غیرمرتبط. و عملکرد دبیر نیز توسط سرگروه، مدیر و دانش‌آموزان تشخیص و سنجیده می‌شود. آقای فرجی یک شخصیت علمی، باسواد و تلاش‌گری هستند. از نظر تدریس هم مورد قبول همه دانش‌آموزان، مدیران و همکاران گروه ریاضی است و در پست معاونت اداره نیز لیاقت خود را در همین مدت سه سال به عموم جامعه نشان دادند.

مطالبی و عکس‌هایی که خوانندگان گریشنا و نشریه افسانه ارسال کرده‌اند.

4 نظر

  1. همه معلمان در نوع خود زحمت کشند و باید دست تک تکشون رو بوسید،ولی واقعا بین این اسامی جای آقای محمد ناصری خالیه،از هر چی من یاد دارم ایشون واقعا دلسوز بچه های گراشی بودن،هم در دوران تحصیل بچه های همسن من، چه قبل من،و چه بعد از من.امیدوارم خدا اجرش رو بده.دستگاه آموزش و پرورش ما اونطور که باید و شاید قدر همچین ادمهایی رو نمیدونه متاسفانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 نظر
scroll to top