بستن

کلات گراش شبیه دروازه قرآن می‌شود

هفت‌برکه (گریشنا): صدای چکش مکانیکی و دیدن ماشین سنگ‌شکن بر روی کلات، بسیاری از همشهریان را کنجکاو کرده که بدانند کلات در چه حال است.

ابوالحسن حسینی، روابط عمومی شهرداری، درباره طرح در حال اجرا می‌گوید: «قرار است با احداث جاده‌ای به عرض چهار متر بر روی کلات، دشواری مسیر رسیدن به بالای کلات کم‌تر شود. هر چند در موارد اورژانسی، عبور و مرور خودرو نیز از این مسیر مقدور خواهد بود، اما در حال حاضر جاده تنها مختص عابران پیاده و ویلچر‌سواران است و هیچ خودرویی اجازه‌ی استفاده از آن را ندارد.»

حسینی می گوید: «در این طرح، بافت سنگی کلات حفظ می‌شود، اما کشیدن جاده تنها فاز اول این پروژه است. در مراحل بعد احداث پارک، ساخت آبشار، نورپردازی، دیوارچینی، و … از جمله برنامه‌هایی است که برای کلات داریم. برای این که بهتر بتوانید تصور کنید، قرار است این پروژه تا حدودی شبیه دروازه قران در شیراز باشد.»

دفتر ساختمانی جعفریان پیمانکار این طرح است. هزینه‌ی فاز اول پروژه که قرار است تا یک ماه دیگر به پایان برسد را نیز خود این دفتر به صورت خیرخواهانه تامین می‌کند.

kalat

kalat1

 

 

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

28 نظر

  1. دستشون درد نکنه
    ولی چرا از اونجایی که سنگ چینی کلات شروع شده رو چند قواره زمین شهرداری اومده فروخته!!!!!؟
    یعنی بعدا دور تادور کلات تا کنار شهدا گمنام باید خونه بسازن دیگه اینجور که پیش میره البته!!!!مسخرست اون منطقه شهرداری و اوقاف میان زمین میفروشن بعد که به مشکل میخورن هرکدوم گردن یکی دیگه میندازن!

  2. اگه توی مسیر فضایی برای کاشت درخت یا درخچه در نظر گرفته بشه و امکان آبیاری قطره‌ای. می شه کار نهال کاری اون رو به شهروندان سپرد.
    هر نفر یه درخت به اسم خودش یا متوفی مورد نظرش و کار مراقبت از اون هم شناسنامه دار تحویلش باشه.
    پروژه رنگ مردمی و همگانی بیشتری می‌گیره و فضای زیبایی لن شا الله ایجاد می شه.

  3. ساخت آبشار ساخت آبشار بدترین طرحی است که میتوان در کلات اجرا نمود. خاک کلات به دلیل داشتن بافتی سست و آب ندیده توان نگه داشتن آب را ندارد. این طرح ادامه همان طرح عوام فریبانه انتقال آب برکه کل و برکه آسدالله به کلات است که شورا تاکید داشت آن را گردن یکی از اعضای سابق بی اندازد. حالا چه شده که این فرایند بازاجرا میشود. الله اعلم.

  4. بازم مشخصه کار بدون کارشناسی و قبل از آن هیچ تحقیق و پژوهشی انجام نشده
    و کاملا داد میزنه از این تصمیم های یک شبه هست!
    کی یاد میگیرم قبلش تحقیق کنیم و از چند نفر متخصص نظر سنجی کنیم و بعد اجرا کنیم الله اعلم

  5. فکر میکنم این طرح برای کلات چندان مناسب نباشه. دروازه قرآن با توجه به اقلیم شیراز(شهر گل و بلبل) درست شده. گراش اقلیم خاص خودش رو داره . باید توجه کرد که این طرح از کجا آب میخوره. دفتر ففنی مهندسی جعفریان هرچند کارش در زمینه فنی و مهندسی درسته ولی مسئله اینه که کلات یک محوطه طبیعی – تاریخی- است که باید در این زمینه ها هم تخصص داشت تا برای آن طرح داد.

  6. عرض ادب خدمت تمام همشهریان عزیز؛ و قبولی طاعات و عبادات همه ان شاءالله.

    طرح از اونجایی بهتر از دروازه قرآن هست که فضای بیشتری رو در اختیار شهرداری برای ایجاد کارها و برنامه های مورد نیاز ،قرار میدهد، مطلب مهمتر دسترسی آسانتر همشهریان عزیز برای تجدید دیدار با شهداست که ارزش کل پروژه را تحت شعاع خود قرار میدهد.اما مطمئنا در چنین پروژه هایی معایبی نیز وجود دارد مثلا آهکی بودن نوع سنگ ها و نوع چینش لایه ها و گسل ، نشان از ناپایداری را میدهد، که باید برای ایجاد مسیری ایمن در این پروژه بیش از پیش دقت شود، اجرای فضای سبز نیز در شرایطی که سطح آب زیر زمینی منطقه نزدیک به ٣۵٠ و بیشتر رسیده باید بسیار کارشناسی شده و مهندسی آب و خاک و دقیق باشد ، حتی در نوع کاشت گونه های گیاهی نیز باید نسبت به اقلیم و خاک منطقه توجه ویژه شود، این در حالیست که متاسفانه ما در ادوار گذشته کاشت بی رویه این نوع درختان را در کل سطح شهر دیدیم، و آثار تخریب پیاده رو و … را به عینه مشاهده کردیم.

  7. ایده ای که به خرابی کلات و به هم خوردن این نماد طبیعی گراش اصلا ایده جالبی نیست.متاسفم برای کسانی که این ایده را به اجرا میگذارند

  8. سلام ،
    ضمن عرض تشکر از شهردار محترم ،به نظر من اگر شهرداری بتونه به کمک بخش خصوصی یک قسمتی از کلات رو به صورت غار از داخل کلات در بیاره و به صورت تجاری واگذار کنه و حتی میتونه یه قسمت هم با گذاشتن یه تلسکوپ معمولی اختصاص بده به دوستداران آسمان شب و ستارگان جالب بشه .در ضمن بنده چند سال قبل در زمان تصدی برادر ارجمند مهندس مظفری به عنوان شهرداری اختلاف ارتفاع چاه آبیاری و جایگاه کنونی نورالشهدا محلسبه کردیم و چاه آبیاری ارتفاعش بیشتر از بام کلات بود و بدون پمپاژ میشه آب رو انتقال داد به بام کلات

  9. دوستان اعضای شورای شهر و شهرداری ملتفت هستند که طراحی سایت دروازه قرآن شیراز متناسب با بنا دروازه قرآن بوده نه کوه مجاور! ما در گراش کوه کلات داریم نه دروازه‌ جدید قرآن!
    این تخریب با هدف آباد سازی، وقتی افراد متخصص مرتبط در میان اعضای شورای شهر و شهرداری و یا حتی در کنار آنها نباشند نتیجه کار مطلوب نخواهد بود و همین است که روابط عمومی بجای ارائه گزارش مستندات طرح مربوطه قیاس مع الفارق می کند با دروازه قرآن شیراز
    در کنار کوه دروازه قرآن شیراز جاده ای برای رسیدن به بالای کوه نمیبینید و طراحی پیاده رو بصورت پلکانی اجرا شده است
    نکته بعد این است که آقای مهندس ایروانیان از معماران بنام شهر شیراز طراحی سایت دروازه قرآن شیراز را انجام داده اند و بهتر است قبل از هر کاری طرح و برنامه ای داشته باشیم تا عمل خیرخواهانه اینقدر بد و بدون مطالعه و طرح پیش نرود

  10. حالا چی شده همه ساز مخالف میزنید؟؟یه ذره تعمیر یا تغییر مشکلی پیش نمیاد که!!هرجای دنیا که بری برای راحتی و امکان استفاده بیشتر از محل یا مکانی اونو تغییر میدن،چ اشکال داره که ویلچرسواران استفاده کنن!!این هم جز زیبایی شهره!اتفاقا اگه یه پارک یا چرخ و فلکی هم اون بالا بزارن،البته مثل سازه های خارجی و باکیفبت خیلی عالی،به زیبایی افزوده میشه،قرار نیست ک کلات رو خراب کنن و همه کلات دوست شدید یه هو ،درحالی که شاید یه بار هم نرفتید

  11. امنئن…
    این افرادی ک اینطور نقد میکنن منو یاد یه چیستان قدیمی میندازه…

    (امی چئن که از دیر زا تک خاگ انی)

    فقط هم برای نقد غیر منصفانه به گریشنا سر میزنن……..

  12. اقا یا خانم منتقد
    چقد نقد مسخره هانه ایی کردید،مگه شهدا رو اونجا دفن کردن که کسی بهشون سر نزنه؟؟همیشه شهدا رو بهترین جاها دفن میکنن،واس همین بهترین جای شهرمون کلات هس،گرچه لیاقتشون بالاتر از اینهاست

  13. خیلی ایده خوب و جالبیه
    من از همه لحاظ پیشرفت و رونق شهر خودمو دوست دارم
    ان شالله که سریعتر و بهتر کار تموم بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

28 نظر
scroll to top