بستن

گزارش فرماندار از وضعیت مواد مخدر در گراش: ۸۰۰ معتاد، کاهش کشف، افزایش دستگیری

هفت‌برکه (گریشنا): در نشست خبری فرماندار با خبرنگاران در هفته‌ی مبارزه با مواد مخدر، از اعتیاد، تبعات و راه مقابله با آن صحبت شد.

به گزارش خبرنگار هفت برکه، این نشست خبری به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر روز سه‌شنبه، یکم تیرماه، در دفتر فرماندار برگزار شد. در این جلسه فرودی، فرماندار شهرستان؛ محمد خواجه‌پور، مدیر نشریات افسانه، گراش و هیمه؛ محمدحسن نام‌آور و فاطمه آهنی، خبرنگاران صدا و سیما؛ حجت عابدی، دفتردار فرمانداری؛ و فاطمه یوسفی، دبیر خبری سایت هفت‌برکه حضور داشتند.

IMG_5125

مواد مخدر خطری جهانی است

فرودی در مقدمه‌ی صحبت‌هایش با اشاره به این مساله که مواد مخدر یکی از عوامل تهدید امنیت جهانی است، گفت: «تا قبل از این، فقر، خطرات زیست محیطی و تروریست سه موضوع تهدید جهانی محسوب می‌شد، اما با گسترش مواد مخدر، اعتیاد از طرف مجامع بین‌المللی به عنوان چهارمین عاملی که بشریت را تهدید می‌کند، معرفی شد.»

فرماندار شهرستان، سیستماتیک، پویا و خلاق بودن را ویژگی‌های سوداگران مرگ می‌داند و در مورد دلیل گسترش مواد در جامعه می‌گوید: «سوداگران مرگ دارای نظام و شبکه‌ی منظم هستند. از طرفی ما در حال حاضر پانصد و چهل نوع مواد مخدر به شکل صنعتی و سنتی شناخته شده در کشور داریم. همچنین ما به هر طریقی که مبارزه می‌کنیم آن‌ها از راه دیگر وارد می‌شوند و در تولید و توزیع مواد خلاقیت نشان می‌دهند که همه این عوامل مسولیت مبارزه با اعتیاد را برای مسئولین و متولیان سخت و سنگین کرده است.»

گرایش زنان، متاهلین و دانش‌آموزان به مواد زیاد شده است

فرودی با بیان این که یک و نیم میلیون معتاد شناخته شده در کشور داریم تصریح می‌کند: «در مقایسه‌ی بین سال‌های ۸۶ تا ۹۰، گرایش زنان به مواد مخدر بیشتر شده است و متاهلین بیشتر از گذشته به سراغ این مواد می‌روند. برای رفع این مشکل می‌بایست همه‌ی دستگاه‌ها با تمام ظرفیت وارد عمل شوند و با این پدیده مبارزه کنند. در دولت تدبیر و امید نگاه ویژه‌ای به اعتیاد به عنوان معضل اجتماعی شده و برنامه‌های زیادی برای مبارزه با آن دارند و به تاکید رهبری در دستور کار وزارت کشور نیز قرار دارد.»

او با طرح این موضوع که مواد مخدر بین اقشار مختلف جامعه در حال شیوع است می‌گوید: «در بین دانش‌آموزان، دانشجویان، زنان، کارگران و اقشار مختلف، مواد مخدر در حال شیوع است که لطمه زیادی به جامعه می‌زند.»

فرودی این مشکل را از مناظر مختلف تحلیل و بررسی کرد: «اعتیاد امنیت بهداشتی را به خطر می‌اندازد، چرا که شصت و سه درصد معتادین به ایدز مبتلا می‌شوند. در بعد اجتماعی، اعتیاد عامل پنجاه و پنج درصد طلاق‌ها، ده درصد جرایم منکراتی و بیست و پنج درصد قتل‌ها است. تبدیل مواد مخدر به هنجار ذهنی مثبت و هشدار و خسارت‌های اقتصادی آن را نیز نباید نادیده گرفت.»

13950401 Farmandar

پیشگیری، مقابله و درمان، سه کار اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر

خواجه‌پور، با عنوان کردن تعدد مراجع مبارزه با مواد مخدر، از فرماندار می‌خواهد تا راهکار هماهنگی بین این مراجع را بیان کند، فرودی در جواب می‌گوید: «برای هماهنگی بین این ارگان‌ها، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر را پیش‌بینی کردیم که جلسات آن به صورت مرتب در فرمانداری برگزار می‌شود. در شورای هماهنگی، سه کارگروه فعال هستند. کارگروه فرهنگی و پیشگیری به مسئولیت اداره بهزیستی و مراکز فرهنگی و آموزشی، کارگروه مقابله نظامی و انتظامی به مسئولیت نیروی انتظامی، سپاه، اطلاعات، دادگستری و ادارات قضایی، و کارگروه درمان به مسئولیت دانشکده‌ی علوم پزشکی و بیمارستان.»

فرودی در جواب به این سوال که خانواده‌های درگیر با مشکل اعتیاد باید به کجا مراجعه کنند، اظهار می‌کند: «خانواده‌ها در وهله‌ی اول می‌بایست به بهزیستی مراجعه کنند تا مشاوره‌های لازم را بگیرند و اگر تمایل به درمان دارند از طریق مراکز درمانی، کمپ‌های ترک اعتیاد وان‌جی‌یوها ادامه کار دهند و اگر تمکین نکردند، نیروی انتظامی وارد می‌شود.»

حدود ۸۰۰ نفر معتاد در گراش

فرماندار شهرستان با بیان این موضوع که یک و نیم درصد جمعیت شهرستان گراش مبتلا به اعتیاد هستند، در جواب به سوال آمار میزان شیوع به اعتیاد تصریح کرد: «هر چند آمار ما به صورت تقریبی است، اما یک و نیم درصد گراشی‌ها یعنی حدود هشتصد نفر در سطح شهرستان گراش به مواد مخدر گرایش دارند که ما برای هدایت و برخورد و درمان آن‌ها فعالیت می‌کنیم.»

با گسترش مواد مخدر در زنان و دانش‌آموزان و … و پایین آمدن سن آغاز اعتیاد، خواجه‌پور از فرماندار می‌خواهد وظایف آموزش و پرورش را در این حوزه مطرح کند. فرودی با اشاره به این مساله که در مقایسه با میانگین کشوری، ما در حوزه‌ی آموزش و پرورش مشکلات کمتری داریم، می‌گوید: «به کمک آموزش و پرورش ما دوره‌های آموزشی را برگزار می‌کنیم. مشکل اصلی در حوزه‌ی شناسایی فرد معتاد است، چرا که ممکن است فرد دو سه سال معتاد باشد اما خانواده، مربیان و متولیان مدرسه خبری از اعتیاد دانش‌آموز نداشته باشند. ما قبل از هر چیز دانش‌آموزان را شناسایی و به آن‌ها مشاوره می‌دهیم و در تلاش‌ایم این قشر کمترین آسیب را ببیند.»

IMG_5108

مرکز دولتی ترک اعتیاد افتتاح می‌شود

سوال بعدی در مورد وضعیت مدیریت و کارکرد مرکز ترک اعتیاد در شهرستان بود. فرماندار با مطرح کردن ایجاد اختلافات درحوزه‌ی مدیریتی این مرکز بیان می‌کند: «خیرین به صورت موقت ساختمان مرکز ترک اعتیاد را به مسولین امر واگذار کردند و از آن‌جایی که صاحب امتیاز و شخص مدیر در شهرستان حضور نداشت، باعث ناهماهنگی‌هایی می‌شد که در حال رفع این معضل هستیم.»

فرودی برای توضیح عملکرد دانشکده‌ی علوم پزشکی در حوزه‌ی بخش درمان، به مصوبه‌ی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اشاره می‌کند و می‌گوید: «راه‌اندازی مرکز ترک اعتیاد توسط دانشکده‌ی علوم پزشکی از مصوبات شورای هماهنگی مبارزه بود که مقدمات آن فراهم شده و در هفته‌ی جاری این مرکز راه‌اندازی می‌شود.»

«یکی از راه‌های اصلی مبارزه با مواد مخدر، مردم‌محور و اجتماعی‌محور کردن مبارزه با مواد مخدر است.» این جواب فرماندار به این سوال بود که نقش سازمان‌های مردم‌نهاد را در چه سطحی می‌بینید. او در ادامه مطرح می‌کند: «ما در همین راستا مردم، سمن‌ها، گروه‌ها و نهاد‌های مردمی و ان‌جی‌یوها را بسیج کرده‌ایم و از هیات‌های مذهبی، نهاد روحانیت حوزه‌ی علمیه و مساجد تقاضا کردیم این مشکل و معضل را در تریبون‌ها مطرح و مردم را ارشاد کنند. ان‌جی‌یوها هم، مثلا سازمان معتادان گمنام، نقش موثری در ارشاد این افراد می‌تواند داشته باشد.»

کاهش کشف مواد، افزایش دستگیری

خواجه‌پور از فرماندار می‌خواهد آماری از کشفیات و احکام قضایی صادر شده در حوزه‌ی مواد مخدر را در اختیار خبرنگاران قرار دهد. فرودی با بیان این که در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ قریب هشتاد درصد کاهش کشفیات داشتیم، می‌گوید: «با برنامه‌ریزی‌هایی که در شورای مبارزه با مواد مخدر داشتیم، سخت‌گیری‌ها در این حوزه بیشتر شد و قاچاقچیان جرات کمتری پیدا کردند که به گراش نزدیک شوند، چرا که ما سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳، نود و هشت درصد افزایش دستگیری‌ها داشتیم. اما از طرفی کشفیات مواد مخدر صنعتی سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳، هشتاد و پنج درصد افزایش داشت و این به خاطر راحت‌تر بودن دسترسی به مواد مخدر صنعتی است.»

سردبیر نشریه‌ی گراش با اشاره به این که آسیب و عوارض اجتماعی اعتیاد در خانواده‌ها مشهودتر است، در مورد برنامه‌های حمایتی ارگان‌های مربوطه در حمایت از خانواده‌ها می‌پرسد و فرماندار در جواب بیان می‌کند: «سیاست اصلی ما در حوزه مواد مخدر، بازپروری معتادان است.کسانی که معتاد می‌شوند فی‌النفسه مجرم هستند اما اگر برای درمان مراجعه کنند مجرم نیستند. خیلی‌ها که به مراکز درمانی مراجعه کردند از لحاظ فکری و درمانی روی آن‌ها کار شده و به آغوش جامعه برگشتند. ما هم با شرکت‌ها و کارگاه‌ها و خیرین صحبت کردیم تا این افراد را به کار بگیرند و گاهی اوقات خود این افراد هم برای مقابله با گسترش اعتیاد در جامعه کمک خوبی کردند.»

IMG_5112

اعتیاد در روستاها بیشتر است

فرودی در جواب به این سوال که آیا تفاوتی از لحاظ میزان افراد مبتلا به اعتیاد در شهر و روستا وجود دارد، می‌گوید: «تفاوت اندکی وجود دارد. در روستا نسبت به شهر به لحاظ جمعیتی فراوانی بیشتری را شاهد هستیم.»

محمدحسن نام‌آور، خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، در مورد قوانین تصویب شده و خلا‌های موجود در زمینه مبارزه با مواد مخدر و قاطعیت برخورد با مجرمین از فرماندار می‌پرسد. فرودی در جواب گفت: «یکی از مشکلات قوانین، خلا‌ها و حفره‌هایی است که در قوانین مبارزه با مواد وجود دارد و متاسفانه سوداگران مرگ به خوبی از این خلا‌ها باخبرند ما برنامه‌ریزی کردیم که به تدریج این خلاها پرشود تا آن‌ها نتوانند از آن استفاده کنند. مردم فکر می‌کنند که شاید برخورد قاطعی صورت نمی‌گیرد اما باید بگویم که این تصور مردم است. علت شیوع و گستردگی مواد مخدر، درآمدزا بودن آن است. مواد مخدر پردرآمدترین تجارت غیرقانونی است و چون سود فراوانی دارد قاچاقچیان ریسک بیشتری می‌کنند.»

مدواخ در حال گسترش است

نام‌آور گشایش فروشگاه‌های مدواخ را از دیگر نگرانی‌هایی موجود برمی‌شمرد و از فرماندار می‌خواهد در این مورد نظرش را بیان کند. فرودی جواب می‌دهد: «مدواخ یک پدیده جدید در حوزه دخانیات و مواد مخدر است. خود مدواخ یک ابزار با کاربرد چندگانه است. اگر آن موادی که استعمال می‌شود، توتون معمولی باشد، ممنوعیتی ندارد. اما اگر موادی که استعمال می‌شود مواد ممنوعه باشد، خلاف قانون است. ما داریم گزارشی تهیه می‌کنیم و آن را به شورای مواد مخدر استان ارسال می‌کنیم تا تصمیمات یکنواختی برای این مساله گرفته شود. ما گسترش مدواخ و قلیان را پیشنهاد نمی‌کنیم.»

در پایان فرودی در مورد علل گرایش به مواد مخدر صحبت می‌کند و تصریح می‌کند: «دلایل متفاوتی برای گرایش به مواد وجود دارد، اما از مهم‌ترین این دلایل می‌توان به فقر آموزش، فقر نشاط،، کم‌رنگ شدن جایگاه خانواده در تربیت فرزندان، جنگ روانی دشمنان و حس کنجکاوی جوانان اشاره کرد.»

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

5 نظر

  1. با سلام اگر در حوزه اعتیاد مسولین کاری بکنند خیلی خوبه بیماری اعتیاد یک درد لاعلاج نیست فقط شخص معتاد از درد ان میترسد و هزینه ترک مواد هم خیلی بالاست به کمپ که بری بهت میگن چهارصد هزار تومان آخه یه شخص معتاد از کجا بیاره اگر مسولیین کاری کنن که هزینه بیاد پایین فکر کنم بهتره و اگر حد اقل ماهی یک بار یه روانشناس یا یه مدد کار اجتماعی بیاد تو شهر و روستاهای شهرستان یه کلاس برا خانواده های معتاد بزاره و اونا رو راهنمایی کنه فکر کنم خیلی آمار اعتیاد بیاد پایین هممون درد اعتیاد رو میشناسیم ولی اونی که معتادبوده یا اونی که هست خیلی داره زجر میکشه به امید روزی که مواد ریشه کن بشه و همه مردم سالم باشن

  2. چرا مسئولین مکان توزیع مواد را ازبین نی برند کاری کنند که فروشندگان احساس ناامنی کنند چرا وقتی زنگ میزنی ۱۱۰ اقدامی نمی کنن . در ضمن بجای خیر مدرسه ساز و مسجد ساز سوق داده بشن به طرف پرداخت هزینه ترک اعتیاد که ثوابش به نظرم بهتر از ساخت مساجد و مدرسه هستش چون مشکل معتادان پرداخت هزینه هستش

  3. اگر دولت بخاد میتونه با مدیریت قوی و سخت گیری نیروی انتظامی طی ۴۸ساعت شهر را پاکسازی کنند
    اما وقتی زنگ میزنیم ۱۱۰فلان جا مواد فروش زندگی می کنه اقدامی کنید میگه تحت تعقیب ماست درصورتی که الان چندساله طرف هی و حاضر با گردن کلفتی زندگی می کنه
    خب چی بگم فقط حیف این جوانان اسیر این مواد لعنتی شدند و بقیه اش خودت می دونید

  4. همش بشینین حرف بزنین دریغ از یه ذره کار.به جای این جلسات ساعت سه ظهر برین یه گشتی توی شهر بزنین ببینین چندتا معتاد دارن تزریق میکنن اونم توی کوچه های امن شهرستان گراش?
    به جای این آمارهایی که به درد هیچ کسی نمیخوره یه آمار بدین چندتا معتاد ترک کردن و رفتن سرکار.

  5. سلام و عرض ادب خدمت تمامی عزیزان و زحمت کشان این انقلاب
    بنده به شخصه باره ها دیدم که عاملین توزیع مواد مخدر (خرده و عمده) رو بچه های بسیج گرفتن ولی هیچ گونه برخوردی با طرف نشده!
    وقتی کاری کردند که بسیج نقشش در این زمینه کمرنگ بشه باید منتظر همین لحظه هم بود
    وقتی آقای ایکس میشینه به بسیجی ها میگه تندرو باید منتظر بود که شهرمون روز به روز کثیف تر بشه!
    تنها راه مقابله با فساد (هر فسادی) نیروهای بسیج هستش/والسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 نظر
scroll to top