بستن

آمار آسیب‌های مغزی و نخاعی موتورسواران نوجوان زیاد است

هفت‌برکه (گریشنا): همه ما این روزها شاهد حرکات نمایشی موتورسواران درسطح شهر هستیم و شاید روزانه موردهای زیادی به گوشتان برسد که بر اثر تصادف با موتور دچار سانحه شده‌اند. متاسفانه تعداد موتورسواران شهر هم تعدادشان زیاد است و مخصوصا شب‌ها که هوا خنک‌تر است در سطح شهر مشغول انجام حرکت نمایشی‌اند و یا به صورت گروهی در حال حرکت هستند. به سراغ آرش فتاحی، متخصص مغز و اعصاب و جراح اعصاب بیمارستان امیرالمومنین (ع) گراش رفتم تا با او در مورد آمار تصادفات این چند ماهه اخیر صحبت کنم و نظرش را درباره موتورسواران گراش بدانم.

دکتر آرش فتاحی شش ماه است که در بیمارستان گراش مشغول فعالیت است. او آمار تصادفات موتوری را در این شش ماهه در مقایسه با شهرهای بزرگتر بسیار زیاد دانست و گفت: «در این مدت شش ماهی که در این بیمارستان هستم، پنج بیمار داشته‌ام که در اثر تصادف با موتور دچار ضایعه نخاعی شده‌اند و چندین مورد هم ضربه مغزی داشتم. این آمار در مقایسه با شهرهای بزرگتر بسیار زیاد است و باید راه‌ حلی برای آن پیدا شود.»

فتاحی همچنین به سن این مصدومین اشاره کرد و گفت: «چیزی که در گراش متاسفانه بیشتر است، موتورسوارن کم سن و سال است. نوجوان یازده‌ساله را چند وقت قبل داشتیم که دچار آسیب مغزی شده بود و خوشبختانه بعد از پنچ روز تحت مراقبت بودن حالش خوب و مرخص شد. این نشان می‌دهد که وضع خراب است و موتورسواری با سن یازده سال و بدون کلاه ایمنی، نشان از نبود فرهنگ صحیح موتورسواری است و باید به صورت جدی بررسی شود.»

آرش فتاحی در پایان فرهنگ‌سازی را بهترین روش برای کم کردن آمار تصادفات موتوری دانست و افزود: «ابتدا باید فرهنگ‌سازی را در این زمینه انجام دهیم و خانواده‌ها این را بدانند که موتورسواری هم سن خاص خودش را دارد و حتما نباید در سن کم برای فرزندانشان موتور بخرند. بعد از فرهنگ‌سازی صحیح، این وظیفه نیروی انتظامی و مسئولین است که با موتورسواران زیر هجده سال برخورد کنند و جلوی حرکات نمایشی در سطح شهر را بگیرند تا شاهد اتفاق‌های ناگواری نباشیم.»

IMG_0519

خبرنگار حوزه شهری و اداری هفت‌برکه عضو هیات مدیره انجمن دوببله و گویندگی گراش

4 نظر

  1. وقتی بعضی ادارات با هیات موتور سواری همکاری ندارند و موانع ایجاد می کنند رئیس هیات و رئیس اداره ورزش چکار کنند برید پای در دل عرب زاده بشنید تا بدانید اگر با برگزاری قانونی موتور سواری و اتومبیل رانی مخالفت شود جوان مجبور است در خیابان تک چرخ،بزند

  2. مشکل اینه که جوانان ما نه کار دارن نه تفریح سالم .غروب جمعه یه سری بزنید به جاده لار.گراش .ببینید جوونا توی جاده ای که پر رفت و آمده چجوری ویراژ میدن.کاشکی حداقل کلاه ایمنی براشون اجباری میکردن .یا جریمه شون کنن .

  3. عرض سلام؛
    تمام مطالب را جناب دکتر و راهکار های أساسی آن را بجا ذکر کردند و جای تشکر دارد.
    جناب گراشی موتور کراس ارجمند؛
    بنده هم مثل شما به بسیاری از ورزش ها و موتور سواری چه کراس و یا کورسی مشتاق هستم اما نه به هر قیمت و از هر راهی که شده، مطمئن هستم شما و دیگر عزیزان و جوانان این رشته هم همین عقیده را دارید،
    حال اگر به هر دلیل و با به قول شما تعلل و مانع تراشی متولیان را در نظر بگیریم که باعث رفع مشکل نگردد ؛ توجیهی برای بی قانونی و عدم رعایت حقوق دیگران است یا خیر؟
    یک ورزشکار زمانی محترم و باصلابت و در اوج شهرت و قدرت است که ابتدا اخلاق ورزشی را از خود نشان دهد ، این منش و شخصیت اوست که مورد تمجید و تشویق هر هنرمند و ورزش دوست قرار میگیرد و نه این تفکر و تصور که فقط و فقط و از هر طریق ممکن خواسته ی خود را برآورده کند، بله اگر ما با رفتار أصولی مطالبات قانونی داشته باشیم به مراتب زیبنده تر است از بد أخلاقی و با عدم رعایت قانون.
    اما جوان عزیز اگر شما از بنده در این مورد سوال بپرسید ، جوابی جز این نخواهید شنید که ؛به عنوان یک انسان و ورزشکار و ورزش دوست و مردم دوست ،اگر روزی به هر دلیل و حتی دلایلی منطقی و درست مجبور باشم از علاقه ی خود بگذرم به خاطر اینکه جان و مال و عزت و شخصیت و … خودم و دیگران را حفظ کنم به اندازه چشم به هم زدنی شک و تعلل نخواهم کرد و از آن خواهم گذشت.

    امیدوارم مسئولین هر چه زودتر فکر و چاره ای برای رفع مشکلات این عزیزان را هم در دستور کار قرار دهند تا ما شاهد اتفاقات ناخوشایند در هیچ جای از کشورعزیزمان و شهرستان نباشیم.
    (ان شاءالله همه ی جوانان عزیز در پناه خداوند محفوظ باشند )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 نظر
scroll to top