بستن

به‌زیستی فقط برای مددجویان نیست

هفت‌برکه (گریشنا): بیست و پنجم تیرماه روز بهزیستی است و هفته‌ی بعد از آن «هفته‌ی بهزیستی» نامیده شده است. قرار است طی این هفته، اداره بهزیستی شهرستان گراش هر روز را به برنامه خاصی اختصاص دهد.

به همین مناسبت با سعید حاج‌حسینی، رییس اداره بهزیستی شهرستان گراش، گفتگو کردیم. اداره بهزیستی شهرستان گراش از سال ۱۳۸۹ فعالیت خود را در گراش آغاز کرد. حاج‌حسینی از خرداد سال گذشته مسئولیت اداره آن را بر عهده دارد. رییس اداره بهزیستی درباره‌ی وضعیت خود اداره بهزیستی گراش می‌گوید: «چارت سازمانی اداره بهزیستی گراش کامل است، ولی کمبود نیروی انسانی را همانند دیگر ادارت داریم.»

بهتر زیستن مختص افراد معلول و زیر پوشش بهزیستی نیست

حاج‌حسینی در همان ابتدای صحبت‌هایش می‌گوید: «رسالت اداره بهزیستی، بهتر زیستن برای همه است. بهتر زیستن فقط برای افراد معلول و زیر پوشش بهزیستی نیست. و باید راه‌های بدزیستی را شناخت و از بین برد.» بدین ترتیب، او حیطه‌ی عمل گسترده‌تری برای اداره بهزیستی تعریف می‌کند که با تعریف عام از وظایف این اداره متفاوت است: «اکثر مردم بهزیستی را فقط به نام توان‌بخشی می‌شناسند، در حالی که توان‌بخشی یکی از زیرمجموعه‌های اداره بهزیستی است. اداره بهزیستی شامل پنج زیر مجموعه امور مالی، مشارکت‌ها، توانبخشی، پیشگیری و امور اجتماعی است.»

بخش‌های مهم فعالیت اداره بهزیستی

حاج‌حسینی بخش‌های توان‌بخشی و پیشگیری و امور اجتماعی را سه بخش مهم‌تر می‌داند و درباره‌ی فعالیت‌های اداره بهزیستی در این بخش‌ها نیز موارد زیر را برمی‌شمرد:

در بخش توان‌بخشی، مرکز توا‌ن‌بخشی بدر نینوا فعال است.

در بخش پیشگیری، در چهار حوزه پیشگیری از معلولیت‌ها (مرکز مشاوره ژنتیک دکتر دلاوری، شنوایی‌سنجی و بینایی‌سنجی)، پیشگیری از اعتیاد (کمپ ترک اعتیاد نور امید، مرکز پیشگیری از اعتیاد چشم‌انداز ارد)، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی (موسسه ره‌پویان مسیر زندگی) و مشاوره‌ (مرکز مشاوره راه زندگی) به فعالیت می‌پردازند.

در بخش امور اجتماعی نیز کلینیک باران در امور کودکان، زنان بی‌سرپرست و فرزندخواندگی فعالیت دارد.

حاج‌حسینی توان‌مندسازی را نیز یکی از بحث‌های مهم و راه‌بردی برای اداره بهزیستی می‌داند و تاکید می‌کند: «در بحث توان‌مندسازی، باید زمینه اشتغال، ازدواج و مسکن را برای مددجویان فراهم کنیم. مسکن در روستاها را هم گسترش داده‌ایم و انشعاب و آب و برق و گاز برای مددجویان رایگان است. زمانی که مسکن به سقف برسد، مبلغ شش میلیون تومان وام بلاعوض برای تمام کردن مسکن به آنها پرداخت می‌شود.» حاج‌حسینی می‌گوید: «اول باید به بحث پیشگیری توجه کنیم تا معلولی به دنیا نیاید، ولی اگر این اتفاق افتاد، باید کمک کنیم تا معلول از دنیا نرود و بتواند به صورت عادی زندگی و کار کند و در جامعه حضور داشته باشد.»

سمن‌ها، بازوهای اداره بهزیستی

حاج‌حسینی عقیده دارد سمن‌ها (سازمان‌های مردم‌نهاد) می‌توانند بازوی اجرایی بسیار خوبی برای اداره باشند. آنها چون از دل مردم می‌آیند و افراد بادغدغه‌ای را دور خود جمع می کنند، می‌توانند بسیار موثر باشند: «برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی (مانند طلاق و اعتیاد و بزه‌کاری) احتیاج به سمن‌هایی از خود مردم داریم، چون مردم خودشان با مشکلات بیشتر آشنایی دارند.» او می‌گوید همواره از تشکیل و کار کردن سمن‌ها استقبال کرده است، و از گروه‌های مختلف با دغدغه‌های مختلف دعوت می‌کند که با تشکیل سمن‌ها، فعالیت‌های اداره بهزیستی را نه تنها گسترش دهند، بلکه بیشتر و بیشتر به چالش بکشند.

Haji-Hosseini Behzisti

 

خبرنگار حوزه شهری و اداری هفت‌برکه عضو هیات مدیره انجمن دوببله و گویندگی گراش

3 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 نظر
scroll to top