بستن

با تسطیح قبرستان، اجرای پروِژه هفت‌برکه آغاز شد

هفت برکه (گریشنا): با تسطیح قبرستان شیخ حسین، فاز اول پروژه‌ی محوطه‌سازی هفت برکه گراش آغاز شد.

غلامعباس زارع، شهردار گراش در گفت‌وگو با خبرنگار هفت برکه می‌گوید: «تسطیح سطوح قبور قبرستان حاج شیخ حسین، روز جمعه، بیست و پنجم تیر ماه، انجام شد. مقدمات شروع این طرح با جمع‌آوری سنگ‌های قدیمی و تاریخی از این قبرستان انجام شده بود.» او در ادامه تصریح می‌کند: «قبل از تسطیح قبرستان کل سنگ‌های قبرستان جمع‌آوری شد که اگر کسی متقاضی نصب این سنگ‌ها در جایی دیگر بود ما به آن‌ها تحویل می‌دهیم و یک سری هم از سنگ‌های خیلی قدیمی این قبرستان نیز به عنوان آثار تاریخی از این قبرستان به صورت نمادین در موزه‌ی پروژه‌ی هفت برکه نگهداری خواهد شد.»

زارع با بیان این که بعد از تایید اداره‌ی میراث فرهنگی استارت شروع به کار پروژه را خواهیم زد، گفت: «چون هفت برکه به ثبت میراث فرهنگی رسیده است ما طرح و نقشه‌اش را به اداره‌ی میراث فرهنگی ارسال کردیم که ان‌شاالله به محض تایید اداره‌ی میراث فرهنگی به لحاظ نوع مصالح و کیفیت کار و… سریعا شروع به کار می‌کنیم. و پیمانکار پروژه نیز تعیین شده است.»

او با اشاره به دو مشکل سر راه این پروژه می‌گوید: «بحث تملک مسیر و تخریب دو ساختمان جوشکاری و همچنین دکل ایرانسل که قبلا توسط اداره اوقاف آن‌جا نصب شده مشکلاتی است که آن‌جا داریم و مترصدیم تا آن را جمع‌آوری کنیم.»

زارع در تکمیل صحبت‌هایش به اولویت‌های فاز اول پروژه‌ی هفت برکه  اشاره کرد و گفت: «در قدم اول بحث اجرای پارکینگ است که در محل فعلی قبرستان قرار دارد. مرحله‌ی دوم هم محوطهسازی سطح هفت برکه است. و مرحله‌ی آخر ساخت ساختمان فرهنگ سرا و سرویس بهداشتی و ساخت و ساز ساختمان‌هایی که نیاز است در آن‌جا احداث شود را کار خواهیم کرد.»

او در پایان بیان می‌کند: « از آن‌جایی که این پروژه جز پروژه‌های مصوب سال ۹۵ است باید این طرح را تا سال ۹۵ به اتمام برسانیم.»

haft berkeh6

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

33 نظر

  1. بعد از نابودی کلات
    این بار قبرستان رو ….
    یکی نیست بهشون بگه کجای دنیا وقتی میخوان جای رو اباد کنن ، تنها و تنها اون رو مسطح میکنن و بعد چنتا درخت و نیم کن بی مصرف میزارن .
    شهرداری زمین هایی با کاربری فضای سبز رو فروخته. خدمات حذف پارکینگ به مردم نمیده. بعدش میاد اثار تاریخی مارو مسطح میکنه که ….

    1. سلام لمز جان
      ایول به تو عالی درست حرف دل من ده سال قبل زدی
      مدرسه امام حسین درس میخوندم یه اقای از شهرداری امد سر کلاسمون گفت برای هفت برکه هرکسی با سلیقه خودش طرح بده درکل سو اسنتفاده کردن من که نمیبخشمشون
      ده نفر بودیم بیستا طرح دادیم فقط طرح دو نفر با تخریب این قبرستون تاریخی مخالف بودیم میشد جز طرح اوردش با کمترین خسارت که هم اثار باستانی باشه هم طرح فضا سبز ولی متاسفانه تو شهر ما کسی به اثار باستانی و قدم اون فکریی نداره بیشتر به فکر جیباشونن
      شهری مثل کربلا به تاریک قبرستونش مینازه ما با این قبرستون با این همه قدمت میزنیم تخریب میکنیم
      یه تاسفم برای میراس فرهنگی باید خورد که اجازه تخریب داد حداقل اون سنگ قبرهای که خیلی قدیمی بودو حالا کمتر جای گیر میاد
      ببخشید تند بودم ولی دستی دستی داریم قدمت شهرمون رو نابود میکنیم

    2. قبرستان شیخ حسین باید خراب میشد . شرع مقدس اجازه اون رو داده ضمن این که بخش اعظمی از اون هیچ ارزش تاریخی نداشت. با اصول شما بخوایم بریم جلو کل شهر قبرستون میشه. البته در مورد کلات موافقم.

      1. باید!!!!!!!!!! جالبه
        پس اگه اینجوره بخش اضیمی از خونه ادم ارز نداره بزنیم خراب کنیم یه اتاق خواب یه سرویس بسه بقیه اتاقها بلا استفادست برای چی درست میکنیم بزنم فضا سبزش کنیم.جهت اطلاع قبرستا روی یه شخص خواست نمیگرده برادر.
        شرع مقدس اجازه خیلی کار هارو نمیده پس چرا انجامک میدیم.
        اصول ما ترویج قبر نیست نگهداری از اثار باستانی بوده یه کم دقت
        و اما کلات بعد مشخص میشه مثبته یا منفی فعلا همه چشماشون بستن شایدم نتیجه بهتری داد. خیره ان شا الله

  2. آیا قبر جناب شیخ حسین محلش مشخص است؟خوب است درصورت وجود حفظ شود.
    باید از آب انبارها این ذخایر ملی حفاظت شود و از آب ذخیره شده در آنها جهت آبیاری فضای سبز و… استفاده شود.
    هزینه های سرسام آور ساخت مخرن ذخیره آب در امروز را هم در نظر بگیرید.
    نخلستانها و مسیلها و مقسم های موجود را حفظ و افزایش داد که کار خارق العاده ای انجام دادند گذشتگان نیک اندیش.
    پرفسور کردوانی پدر کویر ایران پیشنهاد دادند جهت استفاده از نزولات جوی هرچند کم در مناظق خودمان به احداث آب انبار و سد پرداخته شود.
    همین طور دکتر آهنگ کوثر در همایش آبخیز و آبخوان داری که در منطقه برگزار شد تاکید به حفظ و نگهداری و ساخت حوض و برکه در خانه و حفظ نخلستانها داشتند.
    البته نخلستانها باید با ارقام تجاری جایگزین شوند.
    یکی از دوستان میگفت در آمریکا در دره هابی مثل دره های کوه سیاه در مناطق خیلی خشک تر از منطقه خودمان در گذشته سد ایجاد کرده وپس از پر آب شدن آنها جهت جلوگیری از تبخیر برروی آن جلبک قرار داده تا کم کم به لابه های زیرین نفوذ کرده و خاک را به مرور حاصلخیز کرده است.

  3. سلام
    حالا که زدید تخریب کردید
    ولی جون جدتون سریع هر کاری تو مثلا طرح شهرتونه انجام بدید تا زود تر فراموش کنیم این طرح مثلا خوب
    من که به شخصه هر باری که رد میشم ته دلم ناراحت میشم خدایش حیف بود
    یه زحمت دیگه این قبرستون از لیست اثار باستانی شهر و جاهای دیدنی قبرستان قدیمی شهر حذف کنید تا دیگه مردم از ما نپرسن چون ادرسی و قبرستونی نمونده ما هم شرمندشونیم.
    یا حق

  4. کار خوب و بجایی کردن…اونایی هم که مخالفن میشه بگن قبرستون به چه درد ما میخوره؟ یا اینکه چند شخصیت علمی یا هرچیز دیگه ای اونجا دفنن که خرابش نکنن؟ خودتون حاضرید خونتون و یا محل عبور و مرورتون از کنار یک قبرستون متروکه باشه؟ وقت یه کار مفیدی درجهت آسایش مردم و زیبایی شهر انجام میشه بقول دوستمون آیه یأس نخونید انقدر…
    ولعاقبه للمتقین

    1. من مخالفم
      ههه تو عروسی میگیرن خوبه؟!!!
      اصلا ایه یاس یعنی چی یعنی خدا یاس میخونده؟؟؟؟ جالبه موفق باشید مثلا همشهری هستی بیخال بابا
      !I’m gerash فکر کنم خارجکی هستی

  5. حال میکنم از اینکه مسئولین شهرم زدن نابود کردن هرچی اثار باستانیه اینجاه فقط خوشحالم که اوقاف نیومده بگه این قربرستون مال اوقافه و اوقاف باید به فروش بروسونه
    اب انبار قدیمی چالیسی رو خراب کردن این همه کاروانسرا و حمام رو خراب کردن و پولش رو زدن به جیب مبارکشون
    حال هم کلات رو دارن تخریب میکنند این قبرستان باستانی هم زدین نابود کردین همانند بازار طلا که میخواستن درست کنند و ول شد اینم یک درصد کار میکنند و ولش میکنند به امید خدا

  6. یک کار خوبی که شهردار انجام داده همینه تنها محله ای که فضای سبز نداشت این محله بود دست شهردار و اعضای محترم شورا درد نکنه صمیمانه سپاسگذارم .
    آثار باستانی تخت جمشید دارن خرابش میکنن کسی ناراحت نمیشه حالا یک قبرستون متروکه دارن خراب میکنن و اباد میکنن شما ها ناراحت هستید

    1. کار خب تا چی باشه
      از کی تا حالا تخریب شده کار خوب عزیز دل برادرت.
      یا گراشی نیستی یا فضا سبز نمیدونی چیه دقیقا روبه روش پارک لاله ست تازه اطراف برکه ها زمین شهرداری داره میشود ازش استفاده کرد اطلاعات ضعیفه کمی مطالعه کن فعلا بحث ما تخریب اثار باستانیه نه چیز دیگه.
      تخت جمشید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!۱!!! بابا خیلی اطلاعات داری اون کخه دوره مغل بوده تخریب شده نه حالا
      بیخال

  7. برای تخریب قبرستان مصیبت گرفتید؟ اینم مثل قبرستانی که جای پارک لاله جای باغ ملی و جای فقیه بوده داره تغییر کاربری میشه بعد از ۳۰ سال هیچ مانعی نداره. بعدشم شهردار فرمودن سنگ قبرهای تاریخی شیخ حسین به حالت موزه همونجا نگه داری میشه

  8. هم طرح کلات عالی بود هم این طرح،کسایی که ناراحتن واقعا دلسوزن مثلا؟؟؟!اگه دلسوزن با هر بار دیدن این قبرستون تا حالا شده یه فاتحه بخونن ایا؟؟!که حالا اومدن عزا گرفتن واس اباد کردنش!!!

    1. جالب زمانی که کلی ضرر به بار نیاره نه با اباد کردن جای کلی تاریخ زیر سوال ببریم عزیز
      شما ندیدی کسی بخونه ولی من که بشخصه دیدیم مهم فاتح خوندن نیست قدمت قبرستونه
      بعد ها میبینیم بینم شما که دلسوزی چه استفادی میکنی

  9. البته اگه دوتاش،(هم اثار تاریخی هم طرح فضای سبز)باهم میکس کنن که عالیتر میشه،مثلا دور قبر خیلی قدیمی از همون شیشه ها ی محکم بزارن

    1. ایول کاملا موافقم همین طرحی که ده سال قبل من دادم
      گفتم این قبرهای که ثبت شده با شیشه سکوریت محافضت کنید هم تفرج گاه بشه هم زیارت گاه و هم موزه باستانی
      خدا چهار تا مثل شما رو به داد این گراش برسونه

  10. در زمان خورش ساخت ابانبار جزو برترین کارها بوده و با هزینه و امکانات ان موقع سخترین کار بوده ولی در حال حاضر با وجود پبشرفت ب چشم نمیاد اگر روزی احساس بشه این برکه ها احیا یا ساخته بشن از اول حساب کار دسشون میاد با هزینه سنگین خدا کنه ارزش قایل بشن مسولین مربوطه الکی خراب یا واگذار نکنن.

    1. کسی گوش نمیده
      خدا کنه قعطی بیاد قدر بدونن
      همین شهرداری کلی داره خرج میکنه انبار اب میسازه ولی از این ور داره اب انبار های قدیمی میزنه تخریب میکنه

  11. من کاری به قبرستون ندارم و نظرمو بخوای میگم خوبه داره اباد میشه.
    ولی میگم دکل ایرانسل را نابودش نکنین ها…
    که بعدا انتن دهی منطقه ضعیف بشه…
    چون با ایرانسل واقعا زیاد کار دارم.
    در صورت جمع اوری هم لطف کنید یه جای مناسب همین نزدیکی هاش نصب کنید.

  12. برادر عزیز از کی تا حالا قبرستان جزء آثار باستانی بوده دیگه فضایی بی مصرف بود حتی بعضی از خانواده ها از اونجا می ترسیدن رفت و آمد کنن اتفاقا کار خوبی کردن حداقل بشه ازش استفاده کنن

        1. ههههه اینو خوب امدی ؟!!!!
          راستی تو که به فکر زنده های همسایاتون کیا هست؟ نون شب دارن؟
          اگه میدونی شیر مادرت حلالت
          اگه نمیدونی برو بپرس چون اونها زنده ها هستن که باید قدرشون دونست
          نکته: ما به فکر زنده های اینده هستم که داریم حرف میزنیم اینها زنده های قدیممون بودن که شهرمون ساختن حالا به راحتی دونه دونه تخریب میشن /
          اول اب انبار ها
          کاروان سرا ها
          کتاب خونه ها
          کلات
          قبرستونها
          ووو
          کمی صبر میخواد

  13. حالا که دیگه تخریبش کردن خدا کنه مثل یه پارک محله ای توشیراز.با امکانات.فضای.سبز.لوازمات.فلزی.ورزشی سرویس بهداشتی خلاصه جای باشه برای تفریح پیر و جوان های زنده تا لااقل از افسردگی در بیاییم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

33 نظر
scroll to top