بستن

مبارزه با قاچاق، کار طلافروشان را از سکه می‌اندازد

هفت‌برکه (گریشنا): اعلام غیر قانونی بودن خرید و فروش طلای خارجی و طلای ۲۱ عیار در ایران باعث شد اعضای صنف طلا‌فروشان گراش برای رساندن اعتراض خود به مسئولین، جلسه‌ای را با حضور شهردار و اعضای شورای شهر برگزار کنند.

به گزارش خبرنگار هفت‌برکه، دیروز، ششم مردادماه، جلسه‌ای با حضور غلامعباس زارع، شهردار گراش، اعضای شورای شهر و فولادی، فرسوده، کشتکاران و کشاورز از اعضای صنف طلافروشان در محل ساختمان شورای شهر تشکیل شد. ممنوعیت فروش طلای عیار ۲۱ در ادامه‌ی منع فروش اجناس خارجی غیر مجاز، و پیگیری وضعیت ساخت بازار طلا، مهمترین موضوعات این جلسه بود.

فولادی: این ممنوعیت ضرر دارد / انعطاف نشان بدهید

فولادی، مسئول صنف طلافروشان، از عرف شهر گراش برای خرید طلای ۲۱ عیار گفت: «الان که بحث قاچاق طلا داغ است، به ما فشار می‌آوردند که طلای ۲۱ غیر قانونی و قاچاق است. حالا اولین بحثی که ما داشتیم این بود که هر شهر و کشوری یک عرفی دارد. آن چیزی که از قدیم در خرید طلای گراشی‌ها عرف بوده، خرید طلای ۲۱ است که در ایران تولید نمی‌شود. اگر قرار بر ممنوع بودن آن است، عرف جامعه طوری است که خانواده‌ها طلای ۱۸ را پسند نمی‌کنند و در واقع ذائقه مردم به این آسانی قابل تغییر نیست.»

فولادی درباره نتایج نامطلوب ممنوعیت فروش طلای ۲۱ نیز صحبت کرد: «در نتیجه امکان دارد خانواده‌ها به طریق غیر قانونی خودشان از امارات تهیه ‌کنند، یا به یک شغل زیرزمینی تبدیل شود و مغازه‌های طلافروشی در سطح شهر تعطیل شوند و عده‌ای بیکار شوند و هر ارگانی که از این قبل منتفع می‌شود ضرر کند. از طرفی از تمام منطقه و حتی استان برای تهیه‌ی طلا به گراش سفر می‌کنند و در واقع بودن طلافروشی باعث رونق کسب و کار بازار شهرستان است. با تعطیلی طلافروشی، رونق شهر از بین می‌رود.»

مسئول صنف طلافروشان درخواست هم‌صنفی‌هایش را برای انعطاف بیشتر قانونی در این زمینه مطرح کرد: «می‌بایست قانون به تناسب موقعیت هر شهری اجرا شود. مثلا بندرعباس رونق شهرش به خاطر جنس خارجی است. جنس خارجی حدود سی سال است ممنوع است. اما چرا در بندرعباس فروش می‌رود؟ چون مسئولین آن شهر دنبال رونق شهر هستند، حالا تقاضای ما این است که سخت‌گیری‌ها در اجرای این قانون کم شود و شورا و شهرداری با مساعدت خود انعطاف بیشتری در این زمینه نشان دهد.»

گفتنی است که صنف طلافروشان شهرستان لارستان نیز در جلسه‌ای که در ابتدای این هفته در اداره صنعت و معدن و بازرگانی لارستان برگزار شد، همین درخواست را از این اداره مطرح کردند (خبر در سایت عصر اوز)

13900901 talaforoshi (24)

 

دلیل تاخیر در ساخت بازار طلا: تغییر طراحی

فولادی در ادامه به تاخیر در ساخت بازار طلافروشان اشاره می‌کند و می‌گوید: «یکی از عوامل تاخیر در ساخت بازار، تغییر طراحی سازه بود. این تغییرات باید برای بازبینی ارسال می‌شد و روند بازبینی نیز طول کشید و این دلیل عقب افتادن صدور پروانه ساخت است. ما در مورد بازار طلا با پیمانکاران به توافق رسیدیم. پیمانکاری که انتخاب کردیم نیز تیم مهندس هادی‌پور است. ما برای مقدمات ساخت بازار طلا هزینه‌ی زیادی کردیم و تقاضایی که از شورا و شهرداری داریم این است که عوارض کمتری بگیرد و مساعدت بیشتری داشته باشد.»

زارع، شهردار گراش، نیز بعد از شنیدن صحبت‌های اعضای صنف طلافروشان اظهار کرد: «هر همکاری‌ای که از دست شهرداری بر بیاید، در چهارچوب قانون انجام می‌دهیم. من زمانی که شهردار گراش شدم، اولین پرونده‌ای که مطرح شد، بحث پاساژ طلافروشان بود. از طرف شورا آمدند و گفتند ما یک گیر قانونی داریم، چکار کنیم؟ به هر شکل ما آمدیم با یک راهکار قانونی گفتیم به استناد بند ۱۶ ماده هفتاد و یکم شوراها، عوارض را برای کل تجاری‌های سطح شهر کاهش دادیم و با همکاری و مساعدت شورا، پنجاه درصد کاهش پیدا کرد.»

شهردار در ادامه صحبت‌هایش از توقعات شهرداری نیز در قبال این همکاری صحبت کرد: «اما توقع و انتظار ما این بود که این ساختمان در جهت جذب گردشگران زودتر احداث شود. شهرت و رونق شهر به خاطر بازار طلا است، چون هر کسی که به شهر وارد شود، سری هم به بازارهای طلافروشی می‌زند. به هر حال اگر نیاز به تغییر کاربری دارد، ببریم کمیسیون ماده ۵، و اگر ندارد که باز این را از طریق استانداری پیگیری می‌کنیم. ان‌شاءالله این کار سریع‌تر انجام شود.»

یوسفی، از اعضای شورای شهر، نیز پیشنهاد خود را برای صنف طلافروشان مطرح کرد: «با توجه به پتانسیل و ارتباطاتی که فروشندگان طلای گراش با تولیدکنندگان خارجی دارند، طلافروشان می‌توانند در بحث تولید طلا هم وارد شوند و خودشان سازنده آن باشند. برای شروع کار هم می‌شود از یک کارگاه کوچک در بازار طلافروشان آغاز کرد.»

این پیشنهاد یوسفی مورد استقبال طلافروشان قرار نگرفت. آن‌‌ها عقیده داشتند فعال شدن تولیدی و ساخت طلا و جواهر و سنگ‌های زینتی، سخت‌گیری‌ها و روند قانونی مشکلی دارد که جرات و حوصله‌ی پیگیری را از سرمایه‌داران گرفته است.

در آخر حبیب‌الله مهرابی، رییس شورای شهر گراش، با اعلام خبر کلنگ‌زنی بازار طلا در هفته دولت، این جلسه را به پایان رساند.

13940303 Bazar Tala (3)
تصویری از شروع ساخت بازار طلا، خرداد ۱۳۹۴

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

25 نظر

  1. اتفاقاً طلای١٨عیار داخلی هم کیفیت داره هم زیبایی ولی چون نسبت به طلای خارجی سود کمتری داره طلافروشان ترجیح میدهند که طلای ٢١عیار خارجی بفروشن

  2. طلا فروشان خوب مبدانند که بیشتر طالای وارداتی بگراش از طریق غیر مجاز و بدون پرداخت عوارض و تعرفه گمرکی میباشد . اگر میولین با فروش طلای خارجی که بطور قتچاق وارد گراش میشود همکاری کنند باید تحت میگرد قانونی قرار بگیرند گراش و غیر گراش ندارد هر جای ایران اسلامی هر کالایی که بطور قاچاق وارد میشود و به تولید داخلی ضربه میزند باید با آن مقابله کرد

  3. مگه خود طلا فروشان قانونى وارد مى کنند که کسى اگه خودش از خارج از کشور بخره بیاره غیر قانونى است؟ جه جور مکه این جند تا تا طلا فروش نبودن که طلا و شمش رو از ایران مى خواستن خارج کنند که گیر افتادن ، این قدر این طلا فروشى سودش بالا است که اینقدر طلا گرفتن ولى اثرى در این جند تا طلا فروشى نکرد ، طلاهى که مى خرى با نگین حساب مى کنند قیمتش ولى مى خواى بفروشى نگین کم مى کنن، دیگه مگه تو شهر گراش مگه بنر نزدن که کالا خارجى نخرین کالا ایرانى بخرین و از کالا هاى ایرانى حمایت کنین پس فقط مسعولین گراش فقط حرف میزند این خیانت به کالا تولید شده ایرانى است.

  4. خب وقتی قاچاق باشه آیا پول در آوردن از این راه حرام نیست؟ قاچاق خلاف قانون است و حرام ربطی به این نداره که کارکاسبی کسی رو از رونق بندازه یا نه. لاید فرهنگ حاکم بر نگرش مردم گراش نسبت به طلای ۲۱ و ۱۸ برعکس بشه

  5. اقایونی که از هیچ چیز اطلاع ندارین و از روی حسادت حرف میزنین

    اگه این طلا فروشا نبودن باید خیلی از کاسبی ها جمع میشد
    بخاطر طلافروشاست که بازار رونق داره

  6. علی اقا شمایی که میگی طلا ایرانی بهتره
    حتما تا حالا طلافروشی ندیدی و نرفتی
    ایرانی دستمزدش خیلی گرونتره
    خارجی هم کیفیتش بهتره هم ارزونتره

  7. قال الامام علی – علیه السلام – : لَیسَ مِنَ العَدلِ القَضَاءُ عَلَی الثَّقَهِ بِالظَّنِّ.
    امام علی ‏(علیه السلام) فرمودند: قضاوتی که با تکیه به ظن و گمان باشد، عادلانه نیست.
    «نهج البلاغه، حکمت ۲۲۰»

  8. اقایی که میگید طلای ١٨ عیار سودش کمتره باید خدمتتون عرض کنم که طلای ایرانی بی کیفیت ترین طلای دنیاست حتی طلای افغانستان که اکثراً ١٧ عیار هستش از طلای ایران با کیفیت تر است

  9. همچنین اقا قاسم باید خدمت شما هم عرض کنم که اگه گمرگی از طلافروشان میگرفتند ارزانتر میتونستن با مشتریان حساب کنن

  10. شماهایی که میگین با نگین میدن بدون نگین میخرن اولاً باید بگم ما مجبورتون نمیکنیم با نگین بخرین و به زور هم به خوردتون نمیدیم دوماً طلای با نگین سودش واسه تولید کنندست ضررش واسه مشتری بد و بیراش واسه مغازه دارهاست لطفا بی حساب و کتاب و حرف نزنیید و گناه از طلافروشان پاک نکنید هر چند میدونم همش از روی حسادت هستش

  11. باید خدمت مسوولین محترم عرض کنم که اگه طلای ٢١ عیار در گراش ممنوع باشه بیش از ٧٠ تا ١٠٠جوون گراشی بیکار میشن ممنوعیت طلای ٢١ به نفع سرمایداران هستش باید بگم که سرمایه داران اصلی اگه پولشون رو بزارن توی بانک سودش بیشتره از مغازه طلافروشی و اگر تا الان سرمایه داران پولشون رو تو بانک نزاشت به خاطر اینه که هر مغازه ی طلافروشی به ۵الی ١٠ نفر جوون گراشی کار داده

  12. با عرض ادب.درسال جدید باتوجه به فرموده مقام معظم رهبری سال تولید داخلی وحمایت ازان نام گذاری شد ودراین راستا طرح مقابله با کلاهای بی کیفیت و گران قاچاق در راس امور قرار گرفت.از موبایل و برنج و وسایل برقی گرفته و الان هم طلا.قاچاق کالا از نظر شرعی درست نیست.والان بسیاری از اجناس و طلا وموبایل قاچاق میاد.با گرفتن برگ سبز طلا قانونی وارد ایران میشه و طلاهای که برق سبز نداره قاچاق محسوب میشه.والان تمام طلا عیار ۲۱قاچاق است و غیر قانونی.دولت محترم در راستای بهبود واردات و صادرات این طرح رو دادن و عده ای که مخالف ان سود کلان میبردن و الان میسوزن.

    .

  13. اقای واقع بین اینجا جا داره بگم این کار انجام بشه بنفع منه چون پولم رو میزارم تو بانک و سودش رو میخورم از اون چیزی که توی صنف طلا گیرم میاد بیشتر بهم میدن تنها چیزی که ما رو میسوزنه اینه که فقط ٩ نفر جوون از مغازه من بیکار میشن و یه چی دیگه ام بخوام بگم اینه که گراش فقط به طلا ٢١ عیارش معروف هستش اینکه چهارتا مغازه تو گراش معامله میکنن فقط و فقط به دلیل وجود طلافروشی تو گراش هستش این حرف من نیست این حرف بازاریان هستش به فرض مثال پاساژ صادق طلای نور تغییر مکان داده و قصر طلا هم در یک ماه اینده قصد تغییر مکان دارد برید از کسبه ها بپرسید ببینم درامد روزانشون مثل قبل هستش یا نه
    تنها چیزی که میتونم بگم توی گراش مردمش حسادت دارن نه واقع بینی

  14. آقامسعود شما که این همه دلت واسه جوانان گراش میسوزه چرا راه قانونیش طی نمیکنی.بعدش برنامه دولت است که در این زمینه سخت گیری میکنه.بعدش پول تو بانک گذاشتن هر عقلی سالمی میدونه از ارزشش کاسته میشه.من شخصا به نیروهای پر تلاش نیرو انتظامی و ارگان هایی که دست قاچاقچیان رو قطع میکنه تشکر میکنم.از دولت هم میخام با برخورد با این تخلفات که به اقتصاد کشور و جوانان ما ضربه میزنه برخورد کنه.بعدش واسه یه کارگر چه فرق داره هرجابره همون بخور نمیر بهش میدن.تو نمیخاد دلت بسوزه.

  15. جناب اقای واقع بین اگه متن های بالا که نوشتم لطف کنید بخونید اونجا هم گفتم اگه دولت گمرکی ازمون بگیره هم به نفع ما میشه چون ارزونتر پامون در میاد هم به نفع مشتری میشه چون ارزونتر میخره هم به نفع دولت میشه چون داره پول گیرش میاد و در ضمن چه کار کارگری برجی ٢میلیون حقوق میدن تا منم برم کار کنم لطفا واقع بین باشید اقتصاد شهرمون ضرر میکنه اگه بخواهیم طلای ١٨ عیار بیاریم هیچکی به جز گراشی ها تو شهر نمیبینید

  16. آقا مسعود من با قاچاق مخالفت کردم آخه ریشه کشور رو خشک میکنه.مثل جلو ماشین های قاچاق خارجی رو گرفتن وپلاک نکردن ومردم مجبورر شدن از ماشین های ساخت مهندسان ایرانی استفاده کنند وبسیار پر کیفیت است و حتی کشورهای مثل امارات و عراق و کویت و..از ماشین های ایرانی استفاده می کنند.الان موضوع از این قراره که میخان کاری کنند که از محصولات ایرانی استفاده کنند و کالاهای بی کیفیت و ساخت اجانب را از رده خارج کنند.

    1. در جواب آقا مسعود
      آیا شما اطلاع دارید قیمت کاذب اجاره‌بها و ملک و زمین در گراش مسببش صنف طلافروش و مدواخی است؟ چون درآمد بی‌حساب کتابی دارد.
      برای نمونه: بروید از روبروی استادیوم بررسی کنید و ببینید چند مغازه به علت گرانی اجاره‌بها خالی شده است؟
      تو کز محنت دیگران بی غمی/ نشاید که نامت نهند آدمی
      جهت اثبات گفته‌های خویش افرادهای سرشناسی را سراغ دارم که با بیش از ده‌سال سابقه کار و اجاره‌نشینی اکنون مالک ساختمان اجاره‌بها را با ۵۰۰٪ افزایش مستأجر را تحت فشار قرار داده است. و مجبور به تخلیه مغازه شده

      1. باتوجه به اینکه دولت ۹٪ مالیات بر ارزش افزوده و همچنین مالیات بر درآمد و انواع اقسام عوارض‌ها از شهروندان و کسبه اخذ می‌کنند موظف است راهکار قانونی و منطقی که منافع تک‌تک کسبه در آن لحاظ شده باشد ارائه دهد. متأسفانه در کشور ما قانون در مورد یک صنف تصویب می‌کنند و بدون حضور کارشناس آن صنف که خود نیز موجب نارضایتی مردم و ضعف قانون است.
        راه‌کار:
        مسوولین شهرستان با کار کارشناس و ارائه طرح می‌توانند مشکل صنف طلافروشان گراش را حل کنند نه اینکه آنها را مجبور کنند که شما باید این نوع طلا بفروشید!!
        شورای شهر می‌توانند از وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست کنند که هیئت دولت مصوبه‌ای برای ورود طلای ساخته‌شده همراه با تعرفه گمرکی منصفانه ایجاد کنند که ضربه‌ای به تولید داخلی وارد نشود و طلافروشان هم مجبور نشوند که به کار قاچاق رو بیاورند.

        1. دولت اگر دندان طمع خود را بکشد و به فکر اصناف باشد همه کارها درست می‌شود. می‌تواند مثل صنف موبایل راه‌حل‌هایی هم برای صنف طلا پیدا کرد. فقط صداقت، تخصص و تجربه لازم است نه هیاهو و تهدید.

  17. با سلام.امروز رهبری آب پاک رو دست تمام وارد کنندگان ریخت و فرمودند تمام اجناس که مشابه آن در ایران ساخته می شوند ممنوع باید شود و دوباره تکرار می کنم کلمه ممنوع بکار بردن و فرمودند با جلو قاچاقچیان کلان و عمده گرفته شود وبرخورد شدید چون عامل بیکاری و رکود و عقب ماندگیه.باز درایران می بینیم جنس های خارجی است.شدت برخورد از امروز به بعد اوج میرسه و تنها راهش به فکر تولید داخلیه والسلام

  18. بنظرم صنف طلا می تونن با کمک هم، کارگاه تولید جنوب رو راه اندازی کنن که در دراز مدت آثار تجاری بهتری برای گراش داره. چرا فقط باید همه اش واردات داشت و گراش فقط منبع تجاری باشه! در صورتیکه آینده تولید و ساخت خیلی با ارزش تر و منطقی تر هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

25 نظر
scroll to top