بستن

قاطعیت در صیانت از اراضی ملی

قاسم ایزدیان – هفت‌برکه (گریشنا): قاطعیت اداره منابع طبیعی در صیانت از اراضی ملی و اجرای بندهای خاکی به عنوان طرح‌های آبخیزداری، محورهای اصلی گفتگوی رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گراش با خبرنگار هفت‌برکه بود.

غلامرضا حیدری، رییس اداره منابع طبیعی، در گفتگو با خبرنگار هفت‌برکه، با تاکید بر صیانت از اراضی ملی اظهار کرد: «با همه کمبودهای موجود از جهت نیرو، ما در صیانت از اراضی با قاطعیت ایستاده‌ایم و اجازه دخل و تصرف در این اراضی را به احدی نخواهیم داد.»

او به اسناد معارض در این زمینه نیز اشاره کرد و توضیح داد: «بر اساس ماده ۲ قانون مالکیت جنگل‌ها و مراتع کشور، کلیه اراضی و مراتع و جنگل‌های بکر، ملی و متعلق به دولت جمهوری اسلامی است و اگر فرد یا افرادی پس از اخذ اسناد مالکیت ثبتی توسط منابع طبیعی، به اراضی ملی تجاوز و نسبت به صدور سند اقدام کنند، به این‌گونه اسناد، اسناد معارض گفته می‌شود. در چنین شرایطی، ما نخست به متصرفین اراضی اخطار می‌دهیم و سپس از طریق شورای عالی ثبت اسناد و املاک، نسبت به ابطال سند ثبتی متصرفین اقدام می‌کنیم.»

حیدری درباره‌ی واگذاری اراضی از سوی جهاد کشاورزی به افراد اظهار کرد: «ما و جهاد کشاورزی از یک خانواده مشترک هستیم و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری و جهاد کشاورزی از همدیگر جدا نیستند. اما اراضی از ۳ حالت خارج نیست: یا ملی است، یا جزو مستثنیات است و یا ملیِ واگذار شده است. متقاضی طرح زراعی نخست به جهاد مراجعه می‌کند و درخواست مقداری زمین جهت اجرای طرحی مشخص می‌نماید. این درخواست به مرکز استان احاله می‌شود و در آنجا از منابع طبیعی استعلام می‌شود و سپس طی قراردادی به متقاضی واگذار می‌گردد. یعنی منابع طبیعی مقدار اراضی را در اختیار جهاد کشاورزی قرار می‌دهد تا با شرایط خاص به فرد متقاضی واگذار گردد.»

رییس اداره منابع طبیعی توضیح داد که اراضی مدخل و حومه شهرها متعلق به ادارات راه و شهرسازی است، و اراضی روستایی در تصرف بنیاد مسکن. او تاکید کرد: «ما نه تنها در مورد افرادی که دارای سند قانونی باشند ادعایی نداریم، بلکه با آنها در احیای اراضی همکاری هم خواهیم کرد. اما شخم زدن اراضی بکر، احصار و ساخت‌وساز در آنها ممنوع است و در راستای تغییر کاربری اراضی ملی تعریف نشده است. مسئولیت اراضی مازاد واگذاری از سوی جهاد کشاورزی و رفع تصرف مازاد بر عهده منابع طبیعی است.»

در ادامه‌ی گفتگو، حیدری بخش آبخیزداری را از مهم‌ترین بخش‌های منابع طبیعی و جهاد کشاورزی شمرد و از ایجاد بندهای خاکی به عنوان برنامه اداره منابع طبیعی در این زمینه نام برد: «ایجاد بند خاکی بالاخص در این سال‌های کم‌آبی، امری نافع است، چون آب سفره‌های زیرزمینی و کیفیت آب را افزایش می‌دهد.» او در توضیح طرح‌های اداره برای این بخش نیز گفت: «موضوعی که از سال گذشته پیگیر آن بوده‌ایم، ایجاد بند خاکی روستای آغصه از توابع بخش ارد است که دارای ۶۰ هزار متر مکعب ظرفیت آب است. در سفر اخیر رییس سازمان مطالعات، توسعه‌ی آن با حجم آبگیری ۱۵۰ هزار متر مکعب و با مشارکت یکی از خیرین محلی تصویب شد، و مقرر گردید ۴۰ درصد هزینه را فرد خیر محلی و ۶۰ درصد هزینه را دولت سرمایه‌گذاری کند.» رییس اداره منابع طبیعی در پایان گفتگو، از خیرین محلی درخواست کرد که در ایجاد بندهای خاکی با این اداره همکاری نمایند.

Heidari Manabe tabiei

6 نظر

  1. لطفا در خصوص سه نوع اراضی که فرمودید توضیح بیشتر بدید(ملی.مستثنیات.ملی واگذارشده)
    حال اگر بنده با دوز و کلک سند ثبتی اراضی منابع طبیعی را گرفته باشم و یا اینکه حقم نبوده باز هم برخورد نمیشود!!!
    زمینهای واگذاری در قالب طرح های مختلف که صرفا جهت سود بعضی از افراد آن را تحویل گرفته اندو تا حال کشتی در آن نبوده ویا فقط از سررفع تکلیف چند درختی را کاشته و حتی آبیاری هم نکرده اندو یادارند میفروشند یا فروخته اند و چند آب هم رویش خورده اند،تکلیفش چه میشود؟
    آیا در واگذاریها نعوذ بالله رانت!!!هم وجود داشته؟!!

  2. ضمن سلام و تبریک خدمت جناب حیدری و همچنین آرزوی توفیق برای تحقق فرمایشات و أهدافی که بیان کردند.
    اما جا دارد خدمت این عزیز که نیروی جوان و پر انرژی هم هستند نکاتی در راستای فرمایشاتشون عرض نمایم.
    -اینکه صیانت اراضی ملی در دستور کار شما و عزیزان اداره بوده و هست و… نور علی نور ،اما بزرگوار این امر زمانی تحقق خواهد یافت که تمام ارگان های دخیل و مرتبط در این امر همکاری لازم را داشته باشند که شک نکنید که این تعامل نه بوده و نه هست ، این در فعل کار اثبات شده و جلو روی همه عزیزان هست ، و نمونه که الی ما شاءالله در تمام أطراف و حومه شهر ، که متاسفانه تمام نهاده ای مربوطه تا الان نه اینکه هیچ طرحی برای این امر نداشته اند بلکه خواسته یا ناخواسته موجب گسترش آن هم شده.
    -مگر نه اینکه این محدوده ها مشخص بوده و هست !؟پس این صیانت جز نشان از تصرفات غیر قانونی و موازی کاری های مختلف در همین قانون بوده وهست.!!
    -طبق بندهایی که فرمودید و محدوده های شهر و…چه مجوزی و از کجا باعث این ساخت و سازها و تفکیک های غیر قانونی أراضی واگذاری ملی شده و آب و برق دار کردنشان شده !؟ نه اینکه ضعف إجرائی شدید و خوابزدگی بعضی از إدارات و یا ناتوانی و بی کفایتی مدیریتی باعث بروز چنین پدیده ای شده!؟
    -تعدادی دلال بی انصاف که به جان این زمینها افتادند و از آنها منافعی بدست آوردند که با یک من عسل هم نمیشود آنها را خورد، را به واقع و در چه مدت زمان میتوان متوقف کرد!؟
    -آیا هزینه ها و مخارجی که برای این أراضی واگذاری ولی به هر دلیل تفکیک شده را متضرر شدگان آنها به همین سهولت خواهند پذیرفت!؟

    -چرا کارهای اداری افرادی که به طور مثال ؛چاه قانونی و مصرف قانونی دارند از هفت که نه از هشت خان رستم هم که بگذرد باز هم نقص و …دارد ولی آیا تعداد چاه های غیر قانونی در منطقه هم با همین مشکل روبرو هستند یا با همین غیر قانونی بودنشان خود تأیدیه ای هستند برای فعالیتشان.(هر باغ و صحرا رو با ناظر میشود بازدید کرد ولی کو ؟!زهی خیال باطل تا دوستان گرمازده نشوند خدایی ناکرده…
    -بزگوار مگر نه اینکه بیشتر زمینهای منطقه دیم و بکر و بدون آب هستند چطور دهها و صدها باغ بدون آب و چاه آبیاری میشود و اون هم چه نوع درختها و نهالهایی ! مثل کاج و سرو .. با کدام عقل سلیم !؟ جای تامل نیست که لوله هایی که به آنها آب رسانی میکنند از کجاست؟!؟ قانونی ست !؟ کدام چهارچوب این مجوزهای ساعتی ، ماهی و بعد مادام العمری را داده!؟
    مطالب زیاد و حوصله خوانندگان محترم است و به همین مقدار بسنده میکنیم که؛
    (دست ما کوتاه و خرما بر نخیل).
    به امید اینکه در این راه موفق و کوشا و در پایان راه سربلند ببینیم که واقعا هم دعا میکنیم حق در ید محق باشد و بس.یا علی

  3. متاسقانه از زمانی که منابع طبیعی زیر نظر جهاد کشاورزی رفت اراضی ملی کشور به نابودی کشیده شد که گراش هم جزی از این نابودی هست.
    منابع طبیعی زمین برای أراضی کشاورزی واگذار میکند یا برای أراضی باغ شهری؟ متاسفانه مسئولین ما همه بی قانونی خودشون رو قانون نشون میدن که این امر باعث شده متخلفین هم شجاع میشوند در تصرف أراضی ملی
    اقای حیدری و مسئولین جهاد کشاورزی ایا میتوانند بگن کدام از اراضی که واگذار شده دارن برای کشاورزی استفاده میکنند ؟
    تمامی أراضی گراش نابود شده …
    و جز حرف زدن هیچ کار دیگری انجام نمیدن

  4. جناب حیدری از کدوم زمین حرف میزنی؟أیا زمین چیزی تو گراش مونده که بخواهید از ان صیانت کنید؟أیا اگر اقایون نورچشمی حوس زمین خواری کنند ،قدرت برخورد با انها خواهید داشت؟

  5. باعرض سلام، هیچ حرفى و جلسه هاى که مسعولان گراش گرفته مى شود در باره تغیر کاربرى زمین هاىو حفر چاه هاى غیر مجاز هیچ وقت به نتیچه نمیرسه، فقط در حد حرفه بس ، چون قدرت ندارن که جلو این زمین خواران پولدار رو بگیرن ، اخر کلام فقط حرف پوچ

  6. ۱- مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از۹۵% از آبی است که دربارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود از محلی به نام بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس جاری می شود آرزوی اینجانب از کودکی این بوده است تا جلو مقدار … متر مکعب آبی را که بیش از ۹۵% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه دربخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود را در محلی به نام تنگه بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس را با احداث بندی (سدی) خاکی بگیرم اینجانب از اینکه مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از ۹۵% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود سهم خلیجی می شود که می خواهند نام آن را به جای فارس به نام جعلی عربی تبدیل کنند ناراضی هستم اینجانب حتی راضی نیستم تا سرریز مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از ۹۵% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود که از محلی به نام بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس جاری می شود سهم خلیجی شود که می خواهند نام آن را به جای فارس به نام جعلی عربی تبدیل کنند اینجانب در نظر دارم با تغییر مسیر سرریز مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از ۹۵% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود که از محلی به نام بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس جاری می شود را سهم دریاچه فصلی در شهر خنج ازشهرستان خنج استان فارس نمایم. بعد از آن روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس را می توان به مقصد فصل های پائیزی و زمستانی مسافران از سراسر کشور و فصل های بهار و تابستان پرمحصول تبدیل کرد.
    ۲- آرزوی اینجانب از تاریخ ۱۳۷۰/۱۲/۲۲ تا تاریخ ۱۳۷۶/۰۷/۳۰ که کارمند اداره آب و فاضلاب شهری بخش خنج شهرستان لارستان شرکت آب و فاضلاب شهری استان فارس بوده ام یا از تاریخ ۱۳۷۶/۰۸/۰۱ تا تاریخ ۱۳۸۸/۱۲/۱۲ که کارمند شرکت آب و فاضلاب شهری کلان شهر شیراز بوده ام یا از تاریخ ۱۳۸۸/۱۲/۱۳ تا هم اکنون که کارمند امور آب و فاضلاب شهری شهر صدرا شرکت آب و قاضلاب شهری کلان شهر شیراز هستم یا درآینده که دوست دارم تا کارمند امور آب و فاضلاب شهرستان خنج شرکت آب و فاضلاب استان فارس باشم آرزویم پیگیری احداث تصفیه خانه فاضلاب شهری برای شهرهای خنج و فیشور(شهرهای واقع دراطراف دریاچه فصلی کفه خنج) بوده است آرزویم پیگیری احداث تصفیه خانه فاضلاب روستایی برای روستاهای واقع دراطراف دریاچه فصلی کفه خنج بوده است چون با آب مناسبی که از تصفیه فاضلاب شهرها و روستاهای اطراف دریاچه فصلی کفه خنج به دست می آید می شود کمربند سبزی را به طول ۱۸ کیلومتر و عرض ۸ کیلومتری دراطراف مساحت ۱۳۰ کیلومتری اطراف دریاچه فصلی کفه خنج احداث کرد و شهر خنج را به مقصد فصل های پائیزی و زمستانی مسافران از سراسر کشور و فصل های بهار و تابستان پرمحصول تبدیل کرد.
    امام علی (ع) می فرمایند : کسی که آب و خاک یعنی نیروی طبیعی دارد و نیروی انسانی خود را برای بهره برداری به کار نمی بندد و با فقر و گدایی می گذراند نفرین و لعنت بر او باد.
    ۵ نوع زمین خوار در کشور ایران وجود دارد ۱- یکی شخص یا اشخاصی که نتواند یا نتوانند به موقع و به اندازه رشوه خود را به کارکنان (الف – اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان … ب – اداره اجازه برداشت آب از زیر زمین در شهرستان … پ – اداره واگذاری زمین برای توسعه کشاورزی در شهرستان … ت – اداره ثبت اسناد املاک در شهرستان … بپردازد یا بپردازند ۲- یکی شخص یا اشخاصی که نتواند یا نتوانند به موقع و به اندازه رشوه خود را به الف – اداره شهرسازی شهرستان … ب – اداره روستا سازی شهرستان … پ – اداره ثبت اسناد املاک شهرستان … بپردازد یا بپردازند ۳- … ۴- … ۵- … این شخص یا اشخاص از طرف مراجع مربوطه به عنوان زمین خوار به اداره دادگستری شهرستان … معرفی می شوند تا درس عبرتی شوند برای ملت بزرگ ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 نظر
scroll to top