بستن

خفگی در ته چاه، جان یک کارگر افغانی را گرفت

هفت‌برکه (گریشنا): امروز صبح دو کارگر افغانی در حال حفر چاه فاضلاب در خانه‌ای نیمه‌ساز در بلوار شهید منفرد دچار خفگی شدند. یکی از این کارگران به نام محمد ازبک که کار را زودتر شروع کرده بود، در ته چاه درگذشت؛ و نفر دیگر که برای کمک به او تا نیمه‌ی راه رفته بود، راهی بیمارستان شد.

به گزارش روابط عمومی جمعیت هلال احمر گراش، امروز ۱۸ مرداد ساعت ۸:۳۰ صبح، دو کارگر افغانی که مشغول حفر چاه در منزل در حال ساخت واقع در پشت پارک نارنج، بلوار شهید منفرد بودند، به دلیل وارد شدن گاز و مایعات فاضلاب چاه همسایه به درون چاه، دچار گازگرفتگی شدند. یکی از دو کارگر که برای کمک به دیگری به درون چاه رفته بود، از میانه راه برمی‌گردد و خود را به لبه چاه می‌رساند، و به اورژانس تلفن می‌کند. طی دو ساعت عملیات، بدن بی‌جان فردی که درون چاه مانده بود توسط عوامل امدادی از جمله هلال احمر گراش، اورژانس و آتش‌نشانی گراش از چاه خارج می‌شود. اما تلاش پزشک اورژانس برای احیای او به جایی نمی‌رسد.

مالک خانه‌ی در حال ساخت در گفتگو با هفت‌برکه واقعه را این‌طور شرح می‌دهد: «وقتی خبر را به من رساندند، خارج از شهر بودم. به من گفتند یکی از کارگرها ته چاه فوت کرده است و کارگر دیگر که قصد نجات او را داشته، لبه‌ی چاه بیهوش افتاده است. تا وقتی به سر صحنه رسیدم، نیروهای امدادی و پلیس رسیده بودند.» او درباره‌ی دلیل این حادثه نیز می‌گوید: «دقیق نمی‌دانیم چه چیزی باعث مرگ کارگر شده است. می‌گویند می‌تواند گرما، خفگی یا گازگرفتگی به خاطر نشتی چاه فاضلاب همسایه باشد. قرار است پزشکی قانونی در این مورد اظهار نظر کند.»

Khafegi 18051395 (2)

Khafegi 18051395 (1)

 

9 نظر

  1. من از خود کسی که سرصحنه بوده و همراه مصدوم شنیدم، که این چاه کنار چاه فاضلاب زده شده،چاه بغلی روو این چاه جدید خراب شده،و کسی که فوت شده بر اثر فشار ریه هاش داغون شده،یعنی الکی اجازه چاه زدن مجدد میدن بدون هیچ مهندسی اون هم کنار هم؟!!!شنیدم دوتا بچه هم داره کسی که فوت کرده!!!!بنظرتون کی جوابگوعه ؟

    1. سلام
      او شخصی که شما ذکر میکنی متاسفانه درست متوجه نشده
      چاه با چاه خونه همسایه حداقل ده متر فاصله داشت و لازم به ذکره اون منطقه اصلا قابل ریزش نیست چون با دستگاه کمپروسور چاه حفر میشه و همش سنگه و نکته بعد اینه که اب رخنه کرده بوده و چون اب ها راه خودشون رو پیدا میکنن به سمت این چاه در حال حفر پیدا کرده طبق نظر پزشک ها گاز های حاصل از اب فاضلاب بسیار سمیه و مصدوم این حادثه بعد از مسمومیت و خم شدن درون اب واضلاب جون خودشو از دست داده ولی متاسفانه همکارش بجای که اول با نیروهای امدادی اورزانس تماس بگیره خود وارد عمل میشه که این کارش وقت باز گشت مصدوم اولو میگیره .
      البته شاید اگه قبل از وارد عمل شدن به نیروهای امدادی خبر میداد تلاش بچه ها بی نتیجه نمیموند .
      البته یه خسته نباشید به نیروهای عملیاتی باید گفت که چهار ارگان بهترین عملکرد داشتن الارغم اشنا نبودن با هم و نتیجشم زنده موندن همکار متوفیه
      خداخیرتون بده

  2. خدا رحمتش کنه
    دکتر ،نجاتگر ، امدادگر ،آتش نشان و تکنسین خسته نباشید
    کاش عملیات امدادیمون زندگی را به هردوی آنها برگردانده بود
    شهروند عزیز ، بیایید آموزش امداد وکمکهای اولیه رو فرا گیریم شاید اولین مصدوممان یکی از عزیزانمان باشد
    پشیمانی ،، تاکنون عزیزی را به کانون گرم خانواده باز نگردانده است .

  3. بهتره بدانیم تا به هنگامش در اندوه وغم نمانیم.
    اگر اصول ایمنی و علمی در حفرچاه از طرف مهندسان، پیمانکاران وهمچنین مقنی ها و چاهکن ها همانند تمام کارهای عمرانی دیگر در نظر گرفته شود می توانیم امیدوار باشیم که تعداد این گونه حوادث به حداقل برسد. بعضی ازمهم ترین این اصول عبارتند از:
    الف- شناسایی نوع خاک محل مورد نظر برای حفرچاه و انجام تمهیدات ایمنی برای مقاوم سازی دهانه چاه در مراحل مختلف
    ب- بررسی فاصله نقطه مورد نظر جهت حفرچاه با چاه های موجود و قدیمی: اگر فاصله چاه ها کم باشددرهنگام حفرچاه هرلحظه امکان دارد محتویات چاه مجاور به درون چاه تازه سازنفوذ کرده و به داخل آن تخلیه شود که این وضعیت قطعا باعث بروز حوادث خطرناک و مرگ آفرین می شود.
    ج- استفاده از ابزار و لوازم استاندارد و قابل اعتماد: به کارگیری چرخ چاه های غیرمقاوم و شکسته و یا طناب های غیر مقاوم و یا مقاوم آسیب دیده می تواند احتمال سقوط افرادویا دپو و ظروف انتقال خاک را افزایش داده ومنجر به آسیب دیدگی و مرگ افراد شود.
    د- وقتی که یک کارگر مشغول حفاری در داخل چاه است، فرد دیگری به عنوان ناظر ایمنی در بالای چاه باید وظیفه مراقبت از تمهیدات ایمنی و سقوط اشیا ء به داخل چاه را برعهده گیرد.
    ه-تجهیزات حفاظت فردی مانند کلاه، کفش ایمنی، هارنس و دستکش مناسب نقش مؤثر در کاهش خطرات چاه را ایفا می کند.
    و- قبل از اقدام به رفتن به درون چاه باید از دوفاکتور اساسی مطمئن بود: ۱- عدم وجود گازهای سمی بویژه سولفید iیدروژن(H2S) در داخل چاه که به عنوان یکی از مهم ترین علل بروز حوادث مرگبار بشمار می آید و استفاده از دستگاه های گازسنج ویژه چاه برای این امر بسیار مفید است. ۲- ثبات و پایداری خاک دیواره های چاه
    ز- استفاده از روشنایی چاه با ولتاژ کم (حداکثر ۴۸ ولت) از ضروریات به شمار می آید چون ولتاژ بیشتر در داخل چاه که بدن از جهات مختلف با خاک مرطوب ارتباط دارد فوقالعاده خطرناک است و ممکن است باعث برق گرفتگی در داخل چاه و در نهایت مرگ افراد شود.
    ح– بعد از هرگونه بارندگی و یا نفوذ آب به اطراف حلقه چاه، رعایت تمام جوانب احتیاط برای انجام عملیات در داخل چاه باید درنظرگرفته شود.
    ط- تخلیه نخاله ها و خاک های چاه باید حتی الامکان در فاصله نسبتا دور از چاه انجام شود. توصیه می شود این فاصله کمتر از ۳ متر نباشد.
    ی –چاه های فاضلاب داخل منازل بویژه چاه های قدیمی ( هرچند که منازل نوسازی شده باشد) به یکی از پتانسیل های خطر خانه های مردم تبدیل شده است، برای اطمینان از عدم ریزش چاه رعایت این نکات ضروری است: ۱- محل دقیق چاه برای ساکنین ساختمان مخفی نباشد. ۲- ساکنین هرگونه شست زمین در محل چاه و یا ترک در دیوار های نزدیک به آن را جدی بگیرند. ۳- درصورت نمناک بودن دیوارها، اطراف و یا کف زمین، مراتب را به یک متخصص چاه برای بررسی اطلاع دهند، در این مورد سازمان آتش نشانی نیز آماده ارائه مشاوره است.
    ک- درصورت اتصال سیستم فاضلاب منزل به فاضلاب شهری ( اگو) ضریب ایمنی ساختمان به نحو چشمگیری افزایش خواهد یافت.
    ل-درصورت تخریب و نوسازی منزل، قبل از هرگونه اقدام محل حفرچاه را به کارگران و مسئول آنها گوشزد کنید.
    م- از گذاشتن درپوش های غیرمقاوم مانند حلبی، پلاستیک، لاستیک برچاه های موجود در فضاهای در دسترس مانند باغ هاو اماکن متروکه اکیدا خودداری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 نظر
scroll to top