بستن

شتر تخریب به کاروان‌سرای اناغ رسید

هفت برکه (گریشنا): کاروان‌سرای اناغ از معدود کاروان‌سراهای باقی‌مانده گراش در خطر تخریب است و نیاز به مرمت اضطراری دارد.

به گزارش روابط عمومی اداره میراث فرهنگی گراش؛ کاروان‌سرای اناغ در شهرک صنعتی گراش و کنار کارخانه آسفالت رضایی در مکانی ناآشنا و خارج از مسیر جاده اصلی اناغ واقع شده است. این کاروان‌سرا دارای ورودی و فضای تقسیم بسیار زیبایی است و سقف آن به صورت توده‌های گچی و گنبدی ساخته شده است.

جواد اسدی، رئیس میراث فرهنگی گراش، درباره این کاروانٰ‌سرا می‌گوید: «پیش از این شهرستان گراش در منطقه‌ای استراتژیک و در مسیر دو جاده‌ی کاروان‌رو و تجاری منطقه قرار داشته است. وجود کاروان‌سراهای متفاوت در داخل شهر که در حال حاضر همه‌ی آن‌ها تخریب شده‌اند و همچنین کاروان‌سرای بونمات و بئر میر در قسمت غربی گراش که مسیر دسترسی به لامرد بوده و کاروان‌سرای اناغ در شمال شرق گراش که در مسیر شهرهای شمالی و لار قدیم بوده است، حساسیت و مهم بودن این کاروان‌سرا را نشان می‌دهد. با افتتاح فرودگاه لار و جاده‌کشی‌های منطقه، کاروان‌سراهای منطقه رونق همیشه را از دست داده‌اند.»

دو سال پیش مرمت غیر اصولی کاروان‌سرای بئر میر با گچ و سیمان، این کاروان‌سرای دویست‌ساله را در خطر خروج از ثبت میراث فرهنگی و گردش‌گری قرار داد، و پرونده‌ی وضعیت آن را در اداره کل میراث فرهنگی استان فارس به یک جنجال تبدیل کرد. تخریب کاروان‌سراهای سطح شهر و مرمت غیر اصولی کاروان‌سرای ثبت شده‌ی ملی لزوم توجه به تنها کاروا‌ن‌سرای باقی‌مانده گراش را که هر آن امکان تخریب آن وجود دارد و نیازمند مرمت اصولی و اضطراری است بیشتر نشان می‌دهد.

در گزارش بازدیدی که مهندس اسدی، رییس اداره‌ی میراث فرهنگی گراش، و محمد جهاندیده، از دوست‌داران میراث فرهنگی گراش، از این کاروان‌سرا داشتند، آمده است: «متاسفانه به دلیل بی‌توجهی به این کاروان‌سرای تاریخی، هم اکنون این بنا به انبار زباله تبدیل شده است.»

رئیس میراث فرهنگی شهرستان با اشاره به این که با کمترین هزینه می‌توان به روش مرمت آناستیلوز (استفاده از سنگ‌های خود بنا) این کاروان‌سرای زیبا را مرمت و بازسازی نمود، می‌گوید: «طی بازدیدی که در سال ١٣٨٧ از این کاروان‌سرا داشتم، آن موقع تخریب کاروان‌سرا ۴٠ درصد بود ولی الان متاسفانه ۶٠ درصد کاروان‌سرا به دلیل عوامل جوی و انسانی تخریب شده است و هر لحظه نیز امکان تخریب بقیه دیوارها و سقف بسیار زیبای ورودی نیز می‌رود.»

برای دسترسی به این کاروان‌سرا باید از کارخانه آسفالت رضایی رد شد. مسئول کارخانه آسفالت خبر داده است که برای دسترسی راحت‌تر به کاروان‌سرا، جاده‌ای جداگانه از کنار کارخانه برای این کاروان‌سرا کشیده است. در کنار این کاروا‌‌‌ن‌سرا آب انباری جهت تامین آب ساخته شده است که توجه به نحوه ساخت آن نشان می‌دهد که بعد از ساخت کاروان‌سرا ساخته شده است و قدمت چندانی ندارد.

karavansara angh12

 

 

5 نظر

  1. میراث فرهنگی و مسوولا دیگر بزارند این یکی هم خراب بشه بد نیست .فردا نمیخواهند هزینه تعمبر و نگهداری را بدن. یابدن مثل کاروان سرای بئر میر مرمتش کنند!!!

  2. این بنا ثبت ملی نیست
    بهتر نیست مهندس اسدی چشماش بیشتر باز کنه و از آثاری که جز ثبت ملی گراش بازدید کنه تا فکری به حالشون منه؟؟!
    بیشتر بناهای ثبت ملی گراش یک تابلو معرفی میراث فرهنگی ندارند
    در حد یک تابلو گرفتن از اداره کل نمیتونه بعد انیستاگرام هر روز آپدیت میشه

  3. بهتر نیست میراث فرهنگی گراش یه گزارشی از فعالیت خودش منتشر کنه ببینیم تو این چند مدت واقعا چه عملکرد عملی مثبتی داشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 نظر
scroll to top