بستن

امیرحسین به المپیک ویژه می‌رود

هفت‌برکه (گریشنا): بسیاری از ما افرادی را دیده‌ایم که به بیماری ژنتیکی «سندرم داون» (یا تریزومی ۲۱) مبتلا هستند؛ بچه‌هایی که دچار ناهنجاری‌های فک و صورت هستند و توان ذهنی پایین‌تر از حد میانگین دارند. بعضی از آ‌نها از ناهنجاری‌های قلبی و عروقی نیز رنج می‌برند.

اما اینجا یک سوال مطرح می‌شود: آیا آنها هیچ مهارتی را نمی‌توانند فرا بگیرند؟

امیرحسین؛ سندروم داونی که شناگر شد

امیرحسین رضایی یک پسربچه گراشی است که به این بیماری ژنتیکی مبتلاست. او ۱۰ سال دارد و امروز می‌تواند طول استخر شنای آبشار اندیشه را شنا کند. کمتر از یک ‌سال پیش بود که والدینش تصمیم گرفتند برای او یک معلم خصوصی شنا انتخاب کنند تا بتواند شنا را یاد بگیرد و امروز این تلاش‌ها نتیجه داده است.

AmirHossein Rezaei Olympic (5)

محمد خوشبخت مربی شنای امیرحسین است. او می‌گوید از اول فکر نمی‌کردم امیرحسین بتواند شناگر شود؛ اما او به شنا علاقه داشت و من هم این علاقه را درک می‌کردم. در این مدت که هنوز یک ‌سال هم نمی‌شود، هر هفته سه جلسه‌ی یک‌ساعته با او کار کردم. خوشبخت می‌گوید شناگر شدن امیرحسین چندان هم آسان نبوده است: «رابطه من و امیرحسین یک رابطه استاد و شاگردی صرف نیست و ما رابطه‌ی صمیمانه‌ای با هم داریم. ارتباطمان هم به استخر محدود نمی‌شود و تفریحات مشترکی با هم داریم.»

AmirHossein Rezaei Olympic (2)

المپیکی ویژه افراد کم‌توان ذهنی

توجه به آموزش افرادی که توانایی ذهنی پایین‌تری دارند، باعث شده تا یک جنبش مردم‌نهاد به‌نام «المپیک ویژه» در جهان شکل بگیرد. این المپیک خاص کودکان با اختلالات ذهنی و هوشی (ID) است که حول محور ورزش، به امور مربوط به سلامت جسم و روان، و آموزش مهارت‌های زندگی برای این کودکان می پردازد و در واقع فعالیتی فرهنگی ـ ورزشی و توان‌بخشی برای این افراد است که در ۲ بخش ورزشی و غیر ورزشی برگزار می‌شود.

المپیک ویژه بزرگ‌ترین سازمان ورزشی برای افراد دارای کم‌توانی ذهنی در دنیا است که با بیش از چهار و نیم میلیون ورزشکار در بیش از صد و هفتاد کشور دنیا توسط بیش از یک میلیون داوطلب و حامی اداره می‌شود. علاوه بر ورزش، المپیک ویژه یک جنبش اجتماعی جهانی در حمایت از حقوق افراد کم‌توان ذهنی است.

المپیک ویژه ایران در سال ۱۳۷۷ پایه‌گذاری شده و تاکنون ۱۲ هیئت المپیک ویژه ایران به بازی‌های جهانی و منطقه‌ای اعزام شده‌اند.

امیرحسین به «المپیک ویژه» می‌رود

هجدهمین همایش کشوری المپیک ویژه ایران، ۱۱ و ۱۲ شهریور در شهر رشت برگزار خواهد شد. این دوره از مسابقات با حضور بیش از ۲۰۰ نفر در قالب چهار رشته ورزشی شنا (پسران)، دو و میدانی (پسران / دختران)، دوچرخه‌سواری (پسران / دختران) و فلوربال (پسران / دختران)، به میزبانی «کانون حمایت از فرزندان سندرم داون گیلان» برگزار می‌شود.

امیرحسن رضایی نیز یکی از شرکت‌کنندگان این المپیک خواهد بود. او در رشته شنای ۲۵ متر آزاد حضور خواهد داشت. این اولین حضور یک گراشی در المپیک ویژه است که با پیگیری‌های محمد خوشبخت به ثمر نشسته است. نکته این که در این دوره از مسابقات، تیمی از استان فارس حضور ندارد و امیرحسین رضایی با پیگیری‌های مکرر، قرار است به عنوان نماینده گراش ولی در قالب تیم گیلان در مسابقات شرکت کند.

حضور امیرحسین در این رویداد، یک اتفاق با ارزش است. از طرفی ارتباط با المپیک ویژه ایران و انجمن سندروم داون ایران، زمینه حضور پررنگ‌تر کم‌توانان ذهنی گراش را در فعالیت‌های اجتماعی فراهم می‌کند؛ و از سوی دیگر، این کار می‌تواند آغازی بر تشکیل یک سازمان مردم‌نهاد (NGO) در حمایت از کم‌توانان ذهنی در سطح شهر باشد.

کمپین مردمی برای حمایت از امیرحسین

موضوعی که باید مد نظر قرار داد، لزوم حمایت از امیرحسین به عنوان اولین نماینده گراش در این رویداد فرهنگی ـ ورزشی است. به گفته خوشبخت، موسسه آبشار اندیشه در این مدت کمک‌های زیادی به امیرحسین کرده است، اما دیگر نهادهای شهر به‌خصوص اداره ورزش و جوانان و بهزیستی هم باید نقش اجتماعی خود را در حمایت از این معلول کم‌توان ذهنی ایفا کنند. گام اول همیشه مهم و اثرگذار خواهد بود.

در روزهای اخیر کمپینی هم برای حمایت از امیرحسین در فضای مجازی شکل گرفته است. یک کمپین مردمی برای اینکه امیرحسین پنجشنبه و جمعه، ۱۱ و ۱۲ شهریور در رشت باشد و به آب بزند. شما هم می‌توانید به این کمپین در واتس‌اپ بپیوندید و او را یاری کنید.

 

 

4 نظر

  1. تشکر از دوست خوبم، محمدخوشبخت عزیز که برای امیرحسین وقت گذاشت و با جدیت و پشتکار زیاد و همچنین علم بسیار خوبش امیرحسین رو برای شرکت د مسابقات آماده کرد.
    فارغ از هر نتیجه و رتبه‌ای کار محمد خوشبخت قابل تقدیره.
    خدا قوت و دست مریزاد

  2. باسلام
    (خواستن توانستن است)
    آفرین به خانواده محترم امیرحسین آقا که خوب تواناییشونو شناختن و گذاشتن تو اجتماع فعالیت داشته باشن.
    و همچنین تبریک و شادباش میگم به مربی محترم امیرحسین خان
    امیرحسین جان!!! برات دعا میکنیم خوب بدرخشی.
    (بوره بشم چه اکنش! بوره و دس خدا)
    امیدوارم همیشه موفق و سربلند باشید

  3. کسب مقام سوم المپیک ویژه ایران توسط امیرحسین رضایی در رشته شنا رده سنی ۱۰تا ۱۵ سال رو به همه دوستان تبریک عرض میکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 نظر
scroll to top