بستن

بازار طلا، گراش را قطب تجارت طلا می‌کند

هفت‌برکه (گریشنا): کلنگ آغاز ساخت بازار طلای گراش با مشارکت جمعی صنف طلافروشان گراش زده شد.

به گزارش خبرنگار گریشنا، بازار طلای گراش در زیربنای چهار هزار متر و در دو طبقه ساخته می‌شود. کلنگ ساخت این بازار، عصر روز عید قربان برابر با ۲۲ شهریورماه، با حضور فرماندار گراش، برخی از مدیران شهرستان و جمعی از مردم و اصناف به زمین زده شد. بازار طلا در مرکز شهر گراش و روبه‌روی پارکینگ باغ ملی قرار دارد.

13950622-bazar-tala-5

پیش‌نهاد فرمانداری : سرمایه‌گذاری برای سنگ‌های قیمتی

فرودی، فرماندار گراش، در صحبت‌های کوتاه خود گفت: «یکی از برنامه‌های دولت در حوزه اقتصاد مقاومتی بحث سرمایه‌گذاری است. هر چه در راه سرمایه‌گذاری تلاش کنیم، رفاه مردم بیشتر می‌شود. ادارات را بسیج کرده‌ایم تا به کسانی که در حوزه‌های صنعت، خدمات و کشاورزی سرمایه‌گذاری کنند، کمک کنند.»

فرماندار گراش در مورد نگاه به آینده در اقتصاد تذکر داد: «شهر و شهرستان گراش با زحمات شما عزیزان رونق اقتصادی خوبی دارد، اما اگر به همین سبک اقتصاد سنتی پیش برویم در اقتصاد بین‌المللی و اقتصاد ملی جایگاهی نخواهیم داشت. سهم شهرستان و استان در فناوری‌های نو تقریبا صفر است. ما باید به طرف تولید محتوا برویم و از علوم نوین استفاده کنیم.»

فرودی اعلام کرد با افتتاح بازار طلا ما انتظار داریم گراش قطب تجارت طلا و جواهرات در جنوب کشور باشد. او طلافروشان را به سرمایه‌گذاری در حوزه سنگ‌های قیمتی دعوت کرد: «سرمایه‌گذاری در حوزه سنگ‌های قیمتی بسیار پردرآمد، کم‌حجم و کم‌هزینه است. نیاز به آموزش و اطلاعات دارد. حتی از همین سنگ‌های اطراف گراش هم می‌توان استفاده و فرآوری کرد.»

اسکلت بازار تا ۸ ماه دیگر تکمیل می‌شود

حسین فولادی، رییس هیات امنای بازار طلا، ساخت این بازار را در راستای سامان‌دهی صنوف دانست: «سامان‌دهی فقط شامل صنوف مزاحم و آلاینده نیست و شامل صنوف خدماتی هم است. در زمان مسئولیت من در اتاق اصناف، برای ساماندهی صنوف رایزنی کردیم. تلاش برای ساماندهی صنف طلا با سرقت مسلحانه‌ی یکی از طلافروشی‌ها همزمان شد که جرقه‌ای شد تا کار بازار طلا را شروع کنیم.»

فولادی در مورد روند کار بازار طلا گفت: «سال ۹۲ خرید زمین فعلی انجام شد و یک سال اخیر دو خانه جدید هم خریداری شد. جلسات تاسیس با مشارکت ۱۷ نفر از طلافروشان انجام شد. گفتند کار جمعی در گراش انجام نمی‌شود که ما در پی نفی این نظر هستیم.»

فولادی از تنظیم قرارداد با پیمانکار خبر داد:‌ «قرارداد با پیمانکار بسته شده است. اسکلت در عرض شش تا هشت ماه طبق قرار داد باید ساخته شود.»

چند دلیل برای تاخیر پروژه

حسین فولادی چند دلیل را از دلایل اصلی در تاخیر به وجود آمده در اجرای پروژه اعلام کرد: «دلیل اول توسعه پروژه بود که در ابتدا دو خانه را خریداری کردیم و بعد سه خانه دیگر اضافه شد. دلیل دیگر تغییر سازه است که کل محاسبات تغییر کرد. دلیل سوم قوانین دست‌وپاگیر اداری بود.»

فولادی اعلام کرد زمینی برای پارکینگ روبه‌روی بازار در نظر گرفته شده است: «ما در اصناف از طرفداران ایجاد پارکینگ در مرکز شهر  و معترض حذف پارکینگ هستیم. در اینجا طلافروشان این دلیل منطقی را داشتند که به دلیل امنیتی نمی‌توانیم پارکینگ داشته باشیم. طبق قانون شهرداری باید پارکینگ داشتیم. بعد از جلسات متعدد شهرداری محل اداره ثبت را خریداری کرد و مشکل حذف پارکینگ حل شد.»

رییس هیات مدیره ضمن به حق خواندن دغدغه‌های علاقه‌مندان میراث فرهنگی گفت: «دوستان میراث فرهتگی دغدغه‌های به حقی داشتند تا بادگیر مجاور بازار حفظ شود. دو سه ماه درگیر بودیم. دیوار باقی‌مانده قرار است با شیوه خاصی تخریب شود و قریب چهل تا پنجاه میلیون تومان برای این کار هزینه کرده‌ایم.»

فولادی با تشکر از نهاد‌های مختلف، شورای شهر را مالک معنوی این پروژه دانست: «اعضای هیات امنا پولادسنج، فرسوده، حاج حسن کشاورز و حاج حمید کشتکاران شبانه‌روز وقت گذاشتند. اعضای شورای شهر به ویژه رییس شورا و مهندس هرمزی همکاری زیاد داشتند.»

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

4 نظر

  1. خیابان مارپیچ گراش
    بنام خدا: طرح اصلی خیابان گراشُ خیابانی نیست که امروز ما شاهد آن هستیم. نقشه اصلی خیابان دارای میدانی (فلکه) بود در جلو مغازه شیخ طالب، از شمال به بلوار معلم، از جنوب به خیابان آبیاری فعلی، از شرق قرار بود خیابانی ۴۵ متری تا انتهای گراش ادامه داشته باشد، وازغرب به خیابان اما خمینی. خیابان اما خمینی، خیابانی بود مستقیم که از میدانی کوچکی که در مرکز شهر بود میگذشت (جای بانک مسکن فعلی و….) وقرار بود این میدان بزرگتر کرده و بصورت مستطیلی درآید از شمال به بازار و از جنوب به نخیلات کلافرنگی واز شرق وغرب هم مشخص بود که شامل مناطق خانه های، حاج دیدار، شیخ فتح ا…، مغازه هاشم خواجه، منزل سید حبیب افقهی لاری، ساختمان سبزواری، مسجد اما علی (قبلا قبرستان قدیمی گراش بود) در بر میگرفت. ادامه طرح اصلی خیابان از زمین بازار طلای فعلی ، منزل حاج حسین خان اقتداری و آب انبار ناساگ میگذشت تا قبرستان ناساگ و نهایتا به فلکه ای در انتهای شهر ( نقشه خیابان گراش در تهران کشیده شده بودند. حال بگراش آوردند یا خیر نمیدانم). اما از برق روز بطرف ناساگ، اقای فلانی چکی به مبلغ ۳۰۰۰ تومان دادند به طراحان خیابان مذکور و مسیر خیابان تغییر دادند، سید حبیب افقهی لاری با دربار رابطه خوبی داشت (داستانش طولانی است) و با نامه نگاری منزلش از نقشه بیرون اوردند، اقای بهمان چکی به مبلغ ۱۵۰۰۰ تومان دادندو…. (خودم این چکها رادیده ام وهنوز افراد درقید حیات هستند). منزل حسین اقتداری کاملا در نقشه بود که تخریب شود ایشان مسجد کوچک جلو داروخانه دکتر لطافت بهانه قرار دادند و گفتند که اگرعرض خیابان از آنجا شروع شود بهتر است، حدود ۸-۱۰ مغازه که متعلق به اقای ……که بین منزل حاج حسین خان وجلو مسجد بودخراب کردند و پشت دیوار منزل حسین اقتداری شد لبه خیابان (فکر میکنم داروخانه دکتر لطافت باشد)، و مسجدی هم درناساگ بهانه کردند وقسمتی از منزل اقای درویشی هم خراب نمودند و”درنهایت خیابان مارپیچ گراش شکل فعلی بخودش گرفت”. اما سه میدان شهر وخیابان دروازه که در نقشه اولی بود در نقشه بعدی نیز باقی ماند، اما اعتبار نقشه ۱۰ ساله بود واگر اجرا نمیشد نقشه جدیدتری جای آنرا میگرفت. سوال مسابقه رادیویی سراسری صبح جمعه: “مارپیچ ترین خیابان در ایران درکدام شهرواقع شده است؟ جواب شهر گراش”.
    بعد ازانقلاب شهرداران یکی پس از دیگری آمدند ورفتند. ایا کاری انجام دادند یا ندادند؟ ازخودشان بپرسید. آنچه که مسلم است هیچکدام تخصص شهرسازی نداشتند و بیشترشان افراد سیاسی بودند که ازطرف لار با منظور خاصی انتخاب میشدند. ما نیاز به شهرداران متعهد ومتخصص داشتیم تا شهری بسازند درشان ومنزلت مردم گراش. ما وقتی از شهری عبور میکنیم بیشتر توجه ما به ورودی شهر، نمای شهر، فضای سبز، پارکینگ، خیابان های خلوت و وسیع، اسفالته، خط کشی شده، میدان های شهر، جاهای تفریحی شهر، زیرا اینها نشانه شخصیت وسلیقه شهردارآن آن شهر میباشند. هر چه بود گذشت ما نقش چندانی درانتخاب شهرداران خود نداشتیم. بخش دوم در رابطه با شورای اسلامی شهر گراش خواهد بود. جای شکی نیست که این نوشته نیز دارای اشکالات املایی و انشایی است با بزرگواریتان ببخشید.

  2. واذکروا موتاکم بالخیر
    از معمرین ومتدینین سوال شود که اثار خیر مرحوم افقهی برای گراش بیشتر است یا جنابعالی؟!
    اعدلوا هو اقرب لتقوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 نظر
scroll to top