بستن

سفر ایکوموسی‌ها به کاخ اردشیر بابکان

هفت‌برکه (گریشنا): ایکوموسی‌ها در کاخ اردشیر بابکان قدم زدند؛ با رفتن به قلعه‌ی دختر، داستان این قلعه را شنیدند؛ و بازدیدی هم از آرامگاه سید داوود در روستای خرقه داشتند.

به گزارش خبرنگار هفت‌برکه، سی‌ و یکم شهریورماه، هم‌زمان با عید غدیر خم، گروه گردشگری انجمن ایکوموس با حضور اعضای رسمی انجمن در بازدیدی تخصصی و یک‌روزه با بناهای تاریخی فیروزآباد آشنا شدند. مهندس آرمان‌مهر، دبیر گردشگری انجمن، مجری این برنامه بود.

تاریخچه‌ی این سه بنای تاریخی به شرح زیر است.

آرامگاه سید داوود روستای خرقه، فیروزآباد

داوود فهلوی از مریدان شیخ ابواسحاق کازرونی، شیخ و مرشد در قرن پنجم هجری، بود که مقبره آن در روستای خرقه در ۲۵ کیلومتری جاده فیروزآباد و فراشبند است. آرامگاه خرقه از معماری ویژه‌ای برخوردار است: تغییر اشکال هندسی بنا مانند چهارضلعی طبقه اول به شش ضلعی طبقه دوم و گنبد مدور طبقه سوم به مسجد الاقصی شبیه است. این بنا هم‌اکنون زیر نظر اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان فیروزآباد قرار دارد و در مناسبت‌های مذهبی میزبان جمعی از زائران منطقه است.

firuzabad-icomos-gerash-10

تنگه روستای خرقه

تنگ خرقه دره‌اى سرسبز و خرم در روستای خرقه و در کنار مقبره سید داوود فهلوی قرار دارد. این دره که پوشش جنگلى زیبا، چشمه‌سارهاى فراوان و باغ‌هاى پربار دارد، یکى از گردش‌گاه‌هاى دیدنى استان فارس است.

firuzabad-icomos-gerash-9

کاخ اردشیر بابکان

اردشیر بابکان یکی از مهم‌ترین بناهای سلسله ساسانیان را در نزدیکی شهر گور بنا نهاد. این بنا از سنگ لاشه و ملات گچ ساخته شده و به کاخ اردشیر یا آتشکده مشهور است. از ویژگی‌های این بنا، نوع تزیینات گچ‌بری آن است که به تقلید از سردر‌های سنگی کاخ‌های هخامنشی ساخته شده‌اند. علاوه بر این، گنبدهای سه‌گانه این بنا در کنار بنای قلعه دختر از جمله کهن‌ترین نمونه‌های گنبد در ایران محسوب می‌شود.

firuzabad-icomos-gerash-2

قلعه دختر فیروزآباد

قلعه دختر استان فارس در شش کیلومتری جاده فیروزآباد به شیراز در دامنه کوهی مشرف به جاده قرار دارد که پس از طی مسافتی حدود ۳۰۰ متر می‌توان به آن رسید. زمان ساخت قلعه به سال‌های ۲۱۲ تا ۲۲۴ میلادی برمی‌گردد. این قلعه نخستین بنای گنبددار ایرانی است که با اصول فنی و معماری خاص ساخته شده و مصالح به کار رفته در آن شبیه کاخ اردشیر است.

عکس‌های این بازدید را حامد عبدالهی، دبیر انجمن ایکوموس، ثبت کرده است.

firuzabad-icomos-gerash-5

 

 

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top