بستن

زندگی از نگاه پیرمردان مسجد دروازه

هفت‌برکه (گریشنا): مسیر طولانی‌ای را پشت سر گذاشته‌اند تا به این‌جا رسیده‌اند. حالا تنها دلخوشی‌شان به دورهمی دوستانه و مرور هر روزه‌ی خاطرات و قصه‌های گذشته است.

دست‌های چروکیده‌اش را به صورتش می‌کشد و خداحافظی می‌کند و از در خارج می‌شود. چند ساعت بعد او را می‌بینم، هنوز کنار مسجد دروازه بین دوستانش نشسته و خیره شده است به رهگذرهایی که عجله دارند و با شتاب از کوچه می‌گذرند. گاه گاهی هم توجه‌ش به پیرمردی جلب می‌شود که دارد بلندبلند چیزی می‌گوید و دیگران با سر حرف‌هایش را تایید می‌کنند. هوس می‌کنم یک بار دیگر صدای نی زدنش را بشنوم اما بار آخری که از او خواستم نی بزند، نگاه پرحسرتی می‌کند و می‌گوید: «نفس ندارد.»

طبق عادت رادیو‌ جیبی‌اش را روی شبکه بی‌بی‌سی تنظیم می‌کند و صدایش را تا آخر بلند می‌کند تا واضح‌تر صدای رادیو را بشنود. بعد سرش را روی بالشت می‌گذارد و می‌خوابد.

حالا خوابش آن‌قدر عمیق شده که دو سالی می‌شود امیدی به بیدار شدنش نیست. به سمت مسجد صاحب‌الزمان (عج) می‌روم. به طور عجیبی همه‌ی پیرمردهایی که به صف به دیوار تکیه داده‌اند، شبیه پدربزرگم شده‌اند. به سمتشان می‌روم بدون این نگرانی که مزاحم وقتشان باشم. زمان واژه‌ی‌ عجیبی است وقتی که به بن‌بست می‌رسد و آن‌قدر کش می‌آید که نیاز نیست برای رسیدن به آن بدو بدو کنی. آن‌وقت آن‌قدر فرصت داری که برای شنیدن صحبت‌های هر آشنا و غریبه‌ای اشتیاق داشته باشی.

salmand6

ساعت ده و نیم صبح است. چهار سالمند زیر سایه دیوار قبرستان پیر پنهان نشسته‌اند. حاج درویش قنبری، ابول ابول‌نژاد و علی اعتماد؛ هر سه، هشتاد و دو ساله‌اند. حاج درویش می‌گوید: «البته ما سی سال دیگر از خدا طلب داریم. به ما می‌گویند جوان قدیم.» و بعد با هم می‌زنند زیر خنده. باقر شیروان که از پلاستیک پر از سیب‌زمینی و خیارسبزش مشخص بود از خرید برمی‌گردد، عصازنان آرام‌آرام از سراشیبی کوچه بالا آمد و به جمع پیوست. او دو سال از دوستانش کوچکتر است. ابول‌نژاد چند خرمای خشک به من و او تعارف می‌کند و می‌گوید: «خبرنگار است. آمده است تا برایش نقل قدیم بگوییم.» از آن‌ها خداحافظی می‌کنم و می‌گویم عصر برمی‌گردم تا دوستان دیگرشان را ببینم.

ساعت ۵ و نیم عصر است. علی حاجی‌زاده، هفتاد و دو ساله، آستینش را بالا زده و آماده‌ی وضو گرفتن است. اولین حرفی که از زبانش می‌شنوم این است که تا حالا هیچ وقت مریض نشده و به دکتر نرفته است. می‌پرسم زندگی گذشته با حالا چه فرقی می‌کند؟ جواب می‌دهد: «خیلی. پایه‌ی پیری فرق می‌کند. من حالا نمی‌توانم این سنگ را هم جابه‌جا کنم. جوان‌تر که بودم شب و روز به دنبال رزق حلال دو می‌زدیم. نه آب بود و نه برق. ولی حالا همه چی فراهم است.»

salmand13

حاج حسین حاجی‌پور که به همراه سه دوست دیگرش روی نیمکت روبه‌روی مسجد صاحب‌الزمان (عج) نشسته است، می‌گوید در شناسنامه صد و سه سال دارد اما سن واقعی‌ش نود و سه سال است. او در جوانی در بحرین شاغل بوده است. هر سوالی که از او می‌پرسم، حاج حسین فقط داستان‌هایی از سختی زندگی قدیم و آسان شدن زندگی در حال برایم تعریف می‌کند و صحبت‌هایش کمی اغراق دارد. دوستانش به من اشاره می‌کنند که ادامه ندهم. وقتی واقعیت و خیال با هم تلفیق شوند، قصه‌ها جذاب‌تر می‌شوند. اغراق مابین صحبت‌های حاج حسین حرف‌هایش را شنیدنی‌تر می‌کرد. شاید اگر او سواد داشت حالا نویسنده‌ی معروفی بود. وقتی از او پرسیدم آیا از زندگیش لذت می‌برد یا نه گفت: «ما دیگر لب گوریم. منتظر مرگ.»

حسن اعتماد شصت و پنج ساله است. او هم که در جوانی‌اش در قطر شغل آزاد داشته، می‌گوید: «حالا کارمان این است که صبح‌ها از ساعت ۹ و نیم تا اذان ظهر و عصرها از ساعت ۴ تا اذان مغرب این‌جا بنشینیم و نقل و مثل‌های قدیمی بگوییم و بشنویم. حالا کار دیگری از ما برنمی‌آید. البته بعضی‌ها می‌آیند و به ما می‌گویند از این‌جا بلند شوید که صورت مناسبی ندارد چون گداها جلو مسجد می‌نشینند.» می‌پرسم دوست دارد از نوه‌هایش مواظبت کند؟ جواب می‌دهد: «بله. هر وقت که بیایند خانه. ولی یکی از بچه‌هایم شیراز است و یکی از آن‌ها خانه‌اش با خانه‌ی ما خیلی فاصله دارد و به همین خاطر هر چند زیاد به ما سر می‌زنند و حالمان را می‌پرسند، اما زیاد در دسترس نیستند.» او عقیده دارد در پیری هم می‌شود از زندگی لذت برد و خوشحال بود.

salmand26

حاج فرامرز دلاور هفتاد و پنج سال دارد. او می‌گوید: خانمش در قید حیات است و فرزندانش هم رفتار خوبی با او دارند و بزرگترین آرزویش ادامه داشتن رفت و آمد با خانواده و سلامتی‌ است. حاج فرامرز برایم تعریف می‌کند که چطور در جنگ قلعه پدرش کشته شده است.

هفته سالمند است، اما هیچ‌کدام از آن‌ها از این روز و هفته‌ها خبر ندارند. برای آن‌ها روزها مثل هم است، تا وقتی محرم و صفر بیاید و بساط روضه بر پا شود. تا آن وقت هم دیوار گورستان و مسجد همراه همیشگی آنهاست.

هوا در حال تاریک شدن است و همه‌ی سالمندانی که منتظر شنیدن صدای اذان هستند، اولین افرادی هستند که برای اقامه‌ی نماز وارد مسجد می‌شوند. جای خالی پدربزرگ را مابین‌شان حس می‌کنم.

بعد از گزارش: شما هم اگر خواستید سری به پدربزرگ و مادربزرگ‌تان بزنید، هیچ هدیه‌ای برای آن بهتر از دید شما نیست. اگر به دیدن آنها رفتید، عکس‌شان را با هشتگ #۷berkeh در اینستاگرام منتشر کنید تا آلبومی از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها را در گریشنا منتشر کنیم.

salmand5

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

14 نظر

  1. باید قدر این پدر بزرگ و مادر بزرگ رو بدونیم چون وقتى غروب اخر رسید براشون دیکه جاى خالیشون دیگه پر نمیشه ، پس تا زنده اند قدر شون رو بدونید من که نه پدر بزرگ دارم نه مادربزرگ، زود رفتن از دنیا خدا رحمتوشون کنه حبیب امان ا. و فرج امان ..و فاطمه فخرى

  2. ممنون از گزارش خوبتون
    من بنا به محل کارم نزدیک مسجد هستم.
    واقعا انسانهای خوب، خوش اخلاق و بزرگی هستن.
    خدا همه ی پدربزرگ ها و مادربزرگ ها رو برای همه نگه داره.
    حس غیر قابل وصفی هستش وقتی پیششون میشینی و برات از قدیم میگن. واقعا سختی کشیدن!!!

  3. اگر شهرداری یک مجلس مردمی در پارکها بسازد و این بزرگان انجا بصورت هفتگی جمع شوند و امکانات روزنامه .رادیو چای داشته باشد و کوچکترها هم به ملاقات انها بروند و نقل و تجربه بشنوند بهتر و زیباتر است .الان در محلات بعضی کشورها ایتگونه مجالس است و تجربه شده است که به روحیه و امید به زندگی می افزاید .

  4. یکی رو میشناسم بعد سالها کمی زمین گیر شده اما به جای توجه متاسفانه هر یک هفته پاس میشه به همه جا جز خونه پسرهاش جالبتر اینه که دوتا گل پسرها تو هر جمله میگن برا ما زشته اینجوری کنیم اونجوری کنیم.خلاصه این مدت خیلی مادرشهیدشون رو اذیت کردند … اما خیلی از کسایی که ادعای تدین دارند بدونند که روزگار میچرخه و دنیا دار مکافات هست

  5. باسلام و ادب؛
    امید که با دیدن چنین گزارش هایی همه ما قدر دان آنچه که با رنج و مشقت به ما رسیده باشیم ،(از گزارش بجا و زیبا و خبرنگار محترم که زحمت این گزارش را کشیدند سپاس گزاری میکنم).(و من الله توفیق)

  6. این بزرگترها نماد برکت هستندباید قدرشون دونست واقعا نفسشون گرمی نفس ما جوانهاست .ان شاالله سایشون از سرمون کم نشه هیچ وقت
    آمین…..

  7. به قول یه بنده خدایی میگفت اونایی که تو جونیشون صب تا شب تو پارک بودن دوران بازنشستگیشون هم تو همون پارک ها میگذره مردم ما الحمدلله از جوونیاشون دور و بر مسجد بودن دوران پیریشون هم کنار مسجدن ?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 نظر
scroll to top