بستن

دریاچه اکوپارک جاذبه جدید شب‌های گراش

هفت‌برکه (گریشنا): آبگیری استخر مجموعه اکوپارک باعث شده است که دو شب گذشته که بازار زیلو انداختن و سلفی گرفتن در حاشیه این استخر داغ شود.

به گزارش خبرنگار هفتٰ‌برکه، آب‌گیری دریاچه‌ی مصنوعی اکو پارک انجام شد و حالا مسئولین به دنبال فرصتی برای افتتاح رسمی آن هستند. مهندس چترآذر، مسئول بخش عمران شهرداری، در مورد مشخصات فنی این دریاچه می‌گوید: «دریاچه‌ی مصنوعی را می‌توان به عنوان یک از مهم‌ترین بخش‌های پروژه‌ی اکو پارک معرفی کرد. مساحت این دریاچه چهار هزار و ۵۰۰ متر است و با حساب محوطه‌‌سازی دور، مساحت آن به یک هکتار می‌رسد. حجم آب ذخیره‌شده در آن پنج هزار متر مکعب و عمق وسط دریاچه یک متر و هشتاد سانتیمتر است. دو آبشار در کنار این دریاچه قرار دارد و یک فواره با ارتفاع ده تا پانزده متر نیز در وسط دریاچه تعبیه شده است. دور این دریاچه حدود چهارصد متر نرده‌کشی شده است و محوطه‌سازی دور آن با چمن انجام شده است. برای دسترسی به محوطه دور دریاچه، مسیری با استفاده از ریگ سفید ساخته شده و برای فضای حرکتی دور دریاچه نیز کف‌پوش پاپیونی انتخاب شده است.»

از قدیم پنج پمپ آب در پارک شهر قرار دارد. یک پمپ آب مورد نیاز پارک بوستان یاران را تامین می‌کند و مابقی پمپ‌ها برای اکو پارک و تمام بخش‌های پارک شهر مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

در میان شهرهای استان فارس، گراش دومین شهری است که اکو پارک در آن ساخته می‌شود. این پروژه نمونه‌ی کوچک‌تر اکو پارک شهرک صدرا شیراز است که برای ساخت آن با مهندسین و مشاورهای یکسانی قرارداد بسته شده است. یکی از تفاوت‌های اکو پارک با سایر پارک‌ها را می‌توان استفاده از مواد کاملا طبیعی و مطابق با روحیات مردم دانست.

daryagheh%db%b1

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

38 نظر

  1. اگه اب دریاچه دائمی باشه یعنی خالی نشه میتونه یه جای خوب برای ماهی قرمز و مرغابی باشه؛
    در صورت وجود پرندگان عالی میشه.

  2. بسییییار عالیییییی. بلبد ترتیبی داده بشه تا این مکان معرفی بشه به مردم به خصوص دانشجویان غیر بومی

  3. با سلام
    چند سوال در خبر به آن اشاره نشده است؛
    با توجه به بحران بی آبی، آب این دریاچه چطور و چگونه تامین می شود؟
    برای جلوگیری از سطح تبخیر آب که در منطقه جنوب بسیار بالاست چی تدبیری اندیشه شده است؟
    آب شرب یا غیر شرب؟

  4. کاربسیار جالبی بود دست همه دست اندرکاران درد نکنه خدا قوت.
    ولی متاسفانه دیروز خودم شخصا شاهد بودم که چند نوجوان با گذر از نرده دور دریاچه قصد شنا در دریاچه داشتند که بنده مانع از کارشون شدم ویک مورد دیگر باتوجه به این که هنوز به طور رسمی افتتاح نشده متاسفانه اطراف چمن زباله ریخته بودن خصوصا پوست تخمک وچیپس وپفک
    چرا بعضی از مردم هنوز با سطل زباله آشنایی پیدانکردند.وتازگی ها طوری شده که اگه کسی خواست زباله بریزه توی سطل زباله فکر میکنند داره دنبال پلاستیک کهنه برا فروش میگرده.
    لطفا قدر این امکانات را بدانید

  5. خسته نباشید شورای اسلامی شهر و مجموعه شهرداری تلاشگر گراش. لطفا تعدادی بنر(لطفااشغال نریزید) در اطراف اکو پارک نصب کنید تا ان دسته از شهروندان که هنوز معنی نظافت را نمیدانند یاد بگیرند.

  6. عالی بود…
    به امید پروژه ها وایده های جدید این چنینی…
    کاش یه راه ارتباطی بین مردم و شهرداری میبود که صدای مردم و بویژه ایده هاشون راحت تر بگوش مسئولین شهرداری برسه

  7. این پروژه نیز مانند پروژه ی کلات به زودی شکست میخورد. ساخت دریاچه با وجود کمبود منابع آب گراش اشتباه محض است. خصوصا این که شورای محترم برای طرح ها و پروژه هایش هیچ پشتوانه تحقیقی و علمی ندارد. این که شورای محترم به مسئله آب توجه داشته و آب غیر شرب رو برای این امر استعمال کرده جای تشکر دارد ولی سوال اینجا است که آیا اولویت های مصرف آب در شهر و اقلیم ما چنین پروژه ای را توجیه میکند؟ آیا مصارف مهمتری برای آب منطقه وجود ندارد؟ همه این پرسش ها را باید در یک پیمایش علمی مورد بررسی قرار داد که اصلا چنین چیزی برای مدیریت منابع ما مرسوم نیست.

    1. ذخیره زیرزمینی آب مجموعه‌ای متصل به هم است و این حرف که از آب غیرشرب برداشت می‌کنیم پس اشکال ندارد، توجیه غیرعقلانی است. شهر ما چند دهه است که منطقه ممنوع‌الحفر محسوب می‌شود و هر روز به تعداد چاه‌ها افزوده شده است. برداشت از هرچاهی (چه شرب و چه غیرشرب)‌ می‌تواند شهر ما را به نابودی بکشد. عجیب است که شورا و شهرداری هیچ توجهی به بی‌آبی ندارند. عزیزان! این میل به دیدن آب آخر کار دستمان می‌دهد.
      من از آن روزی می‌ترسم که شهرداری متوجه کم‌آبی و خشکسالی وسیع بشود اما برای مخالفت با امثال بنده که نگران بی‌آبی هستیم، این دریاچه‌ها را پرآب نگه دارد تا افکار عمومی فکر کنند کاری انجام می‌شود.
      چرا پیش از اجرای ایده از محققین شهرسازی و توسعه‌ی پایدار استفاده نمی‌شود؟ چرا پروژه‌ای به این وسعت تنها با تایید یک مهندس از شهرداری شیراز که خود پروژه‌های زیر سوال زیادی دارد، انجام پذیرفته است؟

  8. من نمیدونم چرا بعضی تا شهرداری میاد یه کاری واس زیبایی شهرمون کنه،ساز مخالف میزنن،اگه نکنه هم ایراد میگیرن،مشکلتون چیه خب؟؟؟
    هم مال کلات،هم مال قبرستانه،هم مال ایستگاه خط واحد،

  9. من نمیدونم چرا بعضی ها چشم دیدن پیشرفت شهر رو ندارن
    اقا یا خانم صداتاصدا شما که همش ساز مخالف میزنی زحمت بکش شما چنتا پروژه خوب بهمون معرفی کن
    ممنون از تمام زحمات شهرداری و شورای شهر عزیز گراش

    1. اگر بخواهیم مصداقی بحث کنیم پروژه های بوستان یاران، پارک شهر، جاده شهدای گمنام، نورپردازی کلات، پارکینگ شیخ حسین، پارکینگ باغ ملی پروژه های موفقی بودند. بعضی پروژه ها مثل تصفیه خانه نیز پروژه هایی هستند که در آینده موفق خواهند بود.

  10. با عرض سلام و خسته نباشید و خداقوت به تمامی دست اندرکاران این پروژه.
    با شنیدن خبر احداث این دریاچه مصنوعی بسیار خوشحال شدم. چنین طرح هایی برای گراش با این موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی بسیار ضروری است.
    اما به نظر من اگر در این طرح از آب نمای موزیکال استفاده شود به مراتب وجهه ی زیباتری به آن خواهد داد.

  11. اگه که بعد از یک ماه داخل و اطراف این حوضچه،پر از آشغال نشه خوبه.پس چه خوبه که به تمیزی این محیط زیبا هم توجه کنیم

  12. درود بر شهرداری و شورای شهر..
    و تمامی دست کسانی که برا إیجاد اینجوری فضاهای زحمت میکنشند…به امید پیشرفت بهتر شهرستان گراش

  13. با سلام
    ضمن عرض خسته نباشید خدمت تلاشگران شهرداری یه نکته ای که باید اشاره کرد این هست که درسته که آب مصرفی غیر شرب هست اما از چاه استفاده میشه و سفره های زیر زمینی آسیب میبینه.ان شالله فکر دیگه ای برای تامین آب اونجا بشه.
    نکنه دیگه هم اینکه میشه ماهی سازگار به آب منطقه هم در این دریاچه ریخت تا مردم برن اونجا ماهیگیری.مثل دریاچه هایی که توی پارکهای تهران هست

  14. ضمن تشکر و قدر دانی از شورای محترم و شهرداری .از دوستانی که مخالفت میکنند خواهش میکنم نظرات فنی خودشون رو با استدلال های علمی نشر بدهند. از گریشنا هم تقاضا میکنم چند مصاحبه با متخصصین و فعالان این زمینه (جغرافیا) (معماری پایدار) (مهندسی کشاورزی خصوصا گرایش آب) داشته باشد تا از بعد علمی نیز قضیه واضح شود.

  15. کاش از ورود ماشین و وسایل نقلیه به درون پارک خود داری میشد علی الخصوص اطراف اکوپارک که اخیرا تراکم بیشتر شده ،تا بچه ها ازادانه بتونن اونجا قدم بزنن ، ون الان دیگه بزرمترها هم نمیتونن اونجا راه برن به خاطر اینکه یه ماشین هر ان ممکنه از پشت یه درخت بیاد بهشون بزنه چه برسه به بچه ها

  16. کاش یه مسیر دوچرخه سواری و پیاده روی در اطراف دریاچه در نظر گرفته بشه…
    اگه یه ایستگاه جهت کرایه دوچرخه،اسکیت و…هم باشه عالی میشه

  17. سلام
    لطفا روابط عمومی شهرداری پیگیری نموده وپاسخ دهد
    خیابان پشت پادگان بسیج کوچه اخر سمت چپ با کمک اهالی آسفالت شده اما:
    آب سرازیر شده از خانه ها راهی به جایی ندارند ودر انتهای کوچع در خیابان اصلی جمع می شود که علاوه بر بوی تعفن باعث خرابی آسفالت خیابان می شود که جهت جلوگیری از اینکار می باست جدول کشی میشد وبعد از صحبت با پیمانکار گفتند وظیفه شهرداریه ما به مهندس مربوطه گوشزد کردیم جواب داده فعلا نمی خواد یعنی ما باید این آبهای فاضلاب را تا کی تحمل کنیم معلوم نیست

    نکته بعدی :
    درورودی کوچه ودر خیابان اصلی
    پر شده از لکه های قیر مذاب واسفالت که چهره زشتی به خیابان داده است آخه درست نیست که یکجا تمیز بشه وجای دیگه
    کثیف بع پیمانکار گوشزد شد که بغد از اتمام کار تمیز کنن اما کارسازی نشد
    ناظر این کار مگه شهر داری نیست ؟
    اخه چرا یک کار نباید از ابتدا درست وتمیز انجام بشه؟
    اون از نگذاشتن جدول جهت هدایت آب وفاضلاب واین هم از بع جا گذاشتن اضافات و اشغالهای قیر واسفالت
    لطفا تا جهت حل مشکل پیگیری وپاسخ دهید با تشکر

  18. نورپردازی عالی بود…
    اگه یه فکری واسه نورپردازی فواره وسط هم بشه معرکه میشه…
    پخش کلیپ رو ذرات آب معلق درهوا با پروکتور(شاید اسم خاصی داره که بنده بلدش نیستم)هم عالی میشه…
    یا فواره های موزیکال…
    خیلی اکوپارک قشنگه…واقعا خداقوت دست اندرکاران عزیز

  19. اگه مسیر سنگفرش به گونه ای باشه که یه حلقه کامل باشه و وسطش کات نمیشد عالی میشد
    هم واسه پیاده روی و هم قدم زدن دور دریاچه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

38 نظر
scroll to top