بستن

تجمع تاسوعاییان گراش در گلزار و حسینیه ابوالفضل (ع)

هفت‌برکه (گریشنا): مراسم تاسوعای حسینی شهر گراش در گلزار شهدا و حسینیه ابوالفضل (ع) برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار هفت‌برکه، در سال‌های گذشته مراسم روز تاسوعا در شهر گراش برنامه خاصی نداشت، اما از چند سال پیش عزاداران روز تاسوعا در دو محل برای عزاداری گرد هم می‌آیند.

تاسوعا در حسینیه ابوالفضل (ع)

حاج محمدعلی فقیهی، عضو هیات امنای حسینیه ابوالفضل (ع)، در مورد برنامه روز تاسوعا می‌گوید: «از سال‌های گذشته حسینیه به خاطر نام حضرت ابوالفضل (ع) میزبان مراسم روز تاسوعا بوده است. از سال گذشته با اجرای برنامه برافراشته شدن پرچم حضرت ابوالفضل (ع) برنامه روز تاسوعا منسجم‌تر برگزار می‌شود.»

محمود محمودی در مورد زمان‌بندی برنامه روز تاسوعا می‌گوید: «برنامه روز تاسوعا از ساعت ۶:۴۵ صبح با زیارت عاشور و زیارت حضرت ابوالفضل (ع) آغاز می‌شود. برنامه هیات زنجیرزنی ساعت ۸:۳۰ آغاز می‌شود و زنجیرزنان به سمت شهر حرکت می‌کنند. ساعت ۹ صبح سینه‌زنی بوشهری در حسینیه برگزار می‌شود. بعد از ورود هیات زنجیرزنی و سینه‌زنی، مراسم اصلی برافراشتن پرچم حضرت ابوالفضل (ع) ساعت ۱۰:۳۰ انجام خواهد شد. سخنرانی، نماز و پذیرایی از عزاداران حسینی بخش پایانی مراسم تاسوعای امسال است.»

tasoha

تاسوعا در کنار شهدا

حاج محمد نیساری در مورد سابقه مراسم روز تاسوعا می‌گوید: «از چهار سال پیش به پیشنهاد امام جمعه وقت که گفتند روز تاسوعا نیز چهره شهر محرمی باشد، برای روز تاسوعا جلسه گرفته شد. با توجه به این، نیاز به محلی بود که هیات‌های مختلف بتوانند جمع شوند. گلزار شهدا پیش‌نهاد شد. سال گذشته که تاسوعا با روز جمعه همزمان شد، نماز جمعه نیز در گلزار شهدا برگزار شد.»

حاج یعقوب مهرابی، مسئول کانون بسیج مداحان، در مورد برنامه روز تاسوعا می‌گوید: «هیات رزمندگان اسلام، ستاد یادواره سرداران و ۱۲۵ شهید شهرستان گراش به همراه کانون بسیج مداحان برگزارکنندگان مراسم روز تاسوعا در گلزار شهدا هستند. این مراسم از ساعت ۱۰ صبح آغاز می‌شود و تا نماز ظهر ادامه خواهد شد. برخی از هیات‌های زنجیرزنی نیز از محل هیات خود به سمت گلزار شهدا حرکت خواهند کرد. مراسم سینه‌زنی در محل گلزار شهدا برگزار می‌شود.»

tasooa-1

تاسوعا در کنگ‌وریشه

هیات رایت العباس یکی از هیات‌های مذهبی گراش است که برنامه آن در روستاهای شهرستان اجرا می‌شود. گراشی‌ها به همراه این هیات روز تاسوعا در روستای کنگ‌وریشه از توابع دهستان فداغ عزاداری می‌کنند.

حسین فولادی از گردانندگان هیات در مورد فعالیت‌های هیات رایت‌العباس می‌گوید: «فعالیت ما از سال ۱۳۸۴ شروع شد و در مناسبت‌های ۲۸ صفر، اربعین و فاطمیه در روستاهای شهرستان عزاداری و پذیرایی انجام می‌شود. برنامه تاسوعا را هرساله در روستای کنگ‌وریشه برگزار می‌کنیم. در کنار برگزاری مراسم عزاداری در برخی روستاها فعالیت‌های خیریه و عمرانی هم با نام هیات انجام شده است.»

عزاداران برای همراهی با هیات رایت‌العباس می‌توانند ساعت هشت صبح روز تاسوعا جلوی بیمارستان گراش حضور داشته باشند و راهی روستای کنگ‌‌وریشه شوند.

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

10 نظر

  1. در زورخانه مولا علی(ع) هم مراسم روز تاسوعا برگزار میشود همراه با پذیرایی،گریشنا لطفا اطلاع رسانی کنید

  2. در جواب برادریکه ونوشتن یک شهر و دو مراسم اتفاقا بسیار کار خوبی کردن اگر جاهای دیگر هم باشد بهتر است جرا که سال گذشته در گلزار شهدا اجرای مراسم تاسوعا هیچ امکاناتی تدارک تدیده بودند زیر اتداز نبود خاننها و بسیاری از آقایان روی زمین تشسته بودند. غذا به ۶۰% عزاداران نرسید بسیار بی تظم بود اتفاقا امسال حسنیه ابولفضل کار نیک و درستی انحام داده است و ضمنا مسجد صاحب الزمان نیز کنار قبور مط۱هر شهدای برقروز است چه اشکالی دارد که آنجا هم برنامه اجرا کنند آنان هم شهید هستند و اصلا چرا باید هر سال یکجادبلشد لطفا این بدعت را نذارید و هر هییتی هر جا دلش میخداد مراسم اجرا کند

  3. سلام و خسته نباشید خدمت برگزار کنندگان تجمع تاسوعاییان در گلزار

    اما بدترین مراسم را اجرا کردند

    شما مسئول محترم که همه هیات ها را دعوت میکنی بیان اونجا

    آیا هیاتی اومد؟؟؟

    فقط هیات محبین حضرت علی اکبر (ع) مسکن مهر با اون شکوه و عظمتش رسید گلزار فقط یه نفر اومد بیرون و گفت داخل نیا میخواهیم سخنرانی کنیم

    مطمعن باشید سال آینده هیچ هیاتی در این مراسم شرکت نخواهود کرد

    آیا این نحوه پذیرایی از عزاداران حسینی است؟؟

  4. … دو دستگی همیشه به ضرر بوده و خواه بود! ان شاء الله سال آینده دریک مکان واحد برگزار بشود و حداقل عظمت حضور عزاداران را درک کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 نظر
scroll to top