بستن

به تماشای پا گرفتن مسجد گراشی‌ها در کیش

هفت‌برکه (گریشنا): گراشی‌های ساکن کیش به همت بانی خیر حاج مشتاق مشتاقی، صاحب مسجدی زیبا می‌شوند؛ مسجدی که به نام امام هشتم، «ثامن الائمه» علیه‌السلام مزین شده است و دقیقا در مرکز شهر، روبه‌روی بازار زیتون قرار دارد. گراشی‌ها که از تیر ۱۳۹۴ شاهد پا گرفتن مسجد بوده‌اند و اکنون گنبد زیبای مسجد را تماشا می‌کنند، باید تنها تا تیر ۱۳۹۶ منتظر باشند تا درهای مسجد به رویشان باز شود.

حامد جوکار از جزیره کیش گزارش می‌کند که این مسجد حدود سه هزار متر زیر بنا دارد و در سه طبقه ساخته می‌شود. یک طبقه شامل سالن چندمنظوره، سرویس‌های بهداشتی و فضای آشپزخانه و واحد خادم مسجد است؛ طبقه‌ی دیگر شامل شبستان آقایان و رواق‌هاست؛ و در طبقه‌ی آخر هم شبستان خانم‌ها و رواق‌ها قرار دارد. ظرفیت مسجد در حالت استاندارد، هفتصد و پنجاه نفر جهت برگزاری نماز است.

در طراحی مسجد ثامن الائمه تلاش شده است که اقلیم منطقه و معماری ایرانی اسلامی به همراه مفاهیم هندسه‌ی اسلامی در نظر گرفته شود. در ساخت مسجد نیز پیشرفته‌ترین مصالح و سیستم‌های تهویه مطبوع بهره گرفته می‌شود. ٧۵ تا ٨۵ درصد این مسجد از بتن خالص ساخته می‌شود.

این اولین مسجدی است که دارای گنبدخانه با پلان دایره است. سقف شبستان به وسیله‌ی یک طاق به گنید می‌رسد که این امر شکوه بسیاری به نمازگزار القا می‌کند. زمانی که وارد مسجد می‌شوید، تا بالاترین نقطه‌ی گنبد را می‌توانید ببینید. پشت‌بندهای گنبدخانه که به نیت حضرت ثامن الائمه علیه السلام، هشت عدد در نظر گرفته شده، هم عملکرد سازه‌ای دارد و هم باعث سایه‌اندازی بر روی دیوار اصلی شبستان می‌شود که این امر در اقلیم این منطقه بسیار حائز اهمیت است.

عکس‌های حامد جوکار را از این بنای زیبا ببینید.

 

11 نظر

  1. چه فایده از این کار . با این پول و اعتبار می شد از تعداد زیادی از دانش اموزان مستعد و توانا که نیاز به پشتیانی مالی دارند . حمایت کرد تا در اینده پشتوانه شهر . باعث سربلندی و غرور همگان و سالم سازی جامعه شد . باری حرف مرا جدی نگیرید . بقول لاری ها من پیراهن پاره ای بیش نیستم

  2. کار بسیار خوب و پسندیده ای هستش؛ولی بنظر من کارهای مهم تری نظیر خرج برای تحصیلات دانش آموزان گراشی وجود داره چراکه گراش خیلی وقته نیاز به نیروی گراشی تحصیل کرده ی مفید داره!

  3. دستش درد نکنه ولی جای مسجد ساختن میشد هزینه این صرف خیلی کارهای دیگه ای کرد این من همیشه میگم ما باید ظبق این این ایه شریفه عمل کنیم و نَفَخْتُ فیه من روحی…» یعنی از روح خود در آن دمیدم. بایید ایینه خدا باشیم خدا شکر خیلی از پا به سن ها هستن که فقط ریا کاری میکنن یکیش چند تا از مسئولین حسینه […] وقتی یک جون می‌ره اونجا یک جوری نگاه میکنن انگاری ارث باباش خورده و ادعا دارن. خدا کنه که درست بشن و به راه راست هدایت بشن باشد که همه رستگار شویم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 نظر
scroll to top