بستن

کاکائو و قلیان قاتل زنان گراشی

هفت برکه (گریشنا): بیست و چهارم تا سی‌ام مهرماه هفته جهانی سلامت زنان است، به همین مناسبت گفتگویی با دکتر سحر مهرابی، جراح و متخصص زنان در بیمارستان امیرالمومنین (ع) گراش انجام داده‌ایم تا با این موضوع و بیماری‌های رایج در بین زنان گراش و راههای پیشگیری بیشتر آشنا شویم.

به گزارش خبرنگار گریشنا، سحر محرابی، متولد ۱۳۶۲ فارغ التحصیل سال ۹۴ با رتبه ده درصد بورد کشوری و پرزیدنت نمونه کشوری در سال ۹۳ در چهارمین کنگره بین المللی زنان و زایمان تهران است. پنج خواهر هستند که با شعار خواهرانه خود مادر را قلب خانواده می‌دانند. سحر محرابی تنها دکتر این خانواده نیست، سماح، مریم و سمیه محرابی هم از دکتر‌های دیگر این خانواده هستند. محرابی جراح و متخصص زنان و زایمان است و همه روزه در درمانگاه زنان حضور دارد.

هفته سلامت زنان هر ساله از سوی دفتر مقام معظم رهبری با شعار انتخابی معرفی می‌گردد. امسال این هفته از بیست و چهارم مهرماه شروع و تا سی‌ام مهرماه ادامه دارد و  با شعار “سلامت زنان، خانواده سالم، جامعه پویا”  نام گذاری شده است. هر روز از هفته سلامت زنان به برنامه خاصی اختصاص داده شد است و نامی برایش انتخاب شده است.

 چه برنامه‌هایی در این هفته برای زنان در نظر گرفته شده بود؟

هر روز از این هفته به برنامه خاصی اختصاص دارد، بیست و پنجم، مهرماه سلامت زنان و تغذیه سالم و مکمل غذایی، بیست و ششم مهرماه، سلامت زنان و ورزش، بیست و هفتم مهرماه، سلامت زنان، ازدواج مناسب و موفق، بیست و هشتم مهرماه، سلامت زنان و خانواده، بیست و نهم مهرماه، سلامت زنان و افزایش طول عمر و امید به زندگی و سی‌ام مهرماه، خود مراقبتی از برنامه‌هایی است که برای این هفته در نظر گرفته شده است. و هر روز با آموزش‌ها و توصیه‌های لازم به زنان سعی‌داریم که به سلامت آنان کمک کنیم.

محرابی شایع‌ترین بیماری بین زنان گراشی را بیماری لنگن دانست و گفت: «با توجه به اینکه گراش شهر مذهبی است و اکثر مراجعه کنندگان به دلیل کم رویی معمولا برای معاینات پزشکی به متخصص زنان دیر به دیر مراجعه می‌کنند. وقتی هم مراجعه می‌کنند متاسفانه گاهی خیلی دیر است و به انواع عفونت‌ها و بیماری‌ها مبتلا هستند که شایع‌ترین ‌آنها بیماری‌های لگن است.

دیابت بارداری از دیگر بیماری‌هایی است که از نظر محرابی در بین زنان باردار گراشی شایع است او می‌گوید: «چون رفت و آمد به کشور‌های خلیج زیاد است و انواع شکلات‌ها و کاکائوها مصرف می‌شود، اکثر زنان باردار به دیابت بارداری دچار هستند و این دیابت گاهی بعد از بارداری هم ادامه دارد و ممکن است خطرناک باشد.»

ورزش و مصرف آجیل و خشکبار توصیه متخصص زنان و زایمان برای زنان باردار بود او در ادامه گفت: «در دوران بارداری باید بجای مصرف شکلات و  کاکائو از آجیل و خشکبار و میوه استفاده کرد. ورزش یکی از مواردی است که کمک می‌کند زنان باردار به دیابت بارداری دچار نشوند و همچنین برای پیشگیری از فشار خون هم موثر است. این موارد تنها برای زنان باردار نیست و همه خانم‌ها باید به آن عمل کنند و از مصرف قلیان هم خودداری کنند.»

دکتر سحر محرابی، جراح و متخصص زنان و زایمان در رابطه با مراجعه زنان به پزشک متخصص می‌گوید: «مراجعه به متخصص زنان فقط برای زنان باردار نیست، زنان متاهلی که سه سال از ازدواجشان می‌گذرد و بچه ندارند، زنان باردار، خانم‌های متاهل بالای ۴۰ سال این‌ها حتما باید سالی یکبار برای انجام آزمایشات پاپ‌اسمیر (سرطان دهانه رحم)، ماموگرافی، چک قند خون، چربی، تیروئید و دیگر آزمایشات و معاینات را به متخصص زنان مراجعه کنند تا از سلامت خود مطمین شوند.»

پاپ‌اسمیر از آزمایشات مهمی است که از سن بیست و یک سالگی به بعد و هر دوسال یکبار انجام می‌شود و از سن سی سالگی به بعد اگر سه سال متوالی جواب آزمایش منفی باشد و فرد مبتلا به ایدز و ضایعات اینتراپیتلیال نباشد می‌تواند از این به بعد هر سه سال یک بار این آزمایش را انجام دهند.

سن ازدواج در گراش کمی پایین است این نکته‌ای بود که متخصص زنان به آن اشاره کرد و افزود :‌‌«دختران گراش در سن پایین ازدواج می‌کنند و بلافاصله بعد از ازدواج هم باردار می‌شوند، بارداری زیر ۱۸ سال بسیار خطرناک است. گاهی عدم آگاهی باعث بروز این مشکلات می‌شود.»

محرابی در پایان گفت: «خانم‌های باردار و زوج‌های جدید باید در کلاس‌های آموزشی شرکت کنند و به سن بارداری و فاصله بین دو بارداری توجه کنند. همچنین با شرکت در کلاس‌های آموزشی می‌توان از فیلم‌های آموزشی زایمان طبیعی و سزارین هم استفاده کرد تا ترس و استرس زنان جوان باردار را کاهش داد و زایمان طبیعی راحتی را به آنان آموزش داد.»

این گفتگو در شماره بیست و ششم، پیوسته ۵۸  نشریه افسانه منتشر شده است.

mehrabi

خبرنگار حوزه شهری و اداری هفت‌برکه عضو هیات مدیره انجمن دوببله و گویندگی گراش

4 نظر

  1. استفاده از قلیان و کاکائو که دردسر خودخواسته هست. چرا پزشکان محترم زنان بخاطر دریافت حق الزحمه بیشتر با اجرای طرح ترویج زایمان طبیعی قصد جان زنان مردم و فرزندان شون کردید. زایمان طبیعی خیلی بهتر از سزارین هست ولی نه به زور که منجر به آسیب شدید مادر و آسیب غیرقابل جبران یا مرگ جنین بشه. خدا رو هم در نظر بگیرید نه فقط نظر وزیر و جیب خودتون

  2. با سلام و خسته نباشید. من جا دارد از زحمات خانم دکتر محرابی که واقعا دلسوزانه برای تمام بیماران خود وقت می گذارد کمال تشکر و قدر دانی را نمایم .‌ ما باید به داشتن چنین پزشکان متعهدی در شهرستان افتخار کنیم. با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 نظر
scroll to top