بستن

قطع غیرقانونی ۱۹۰ نخل به خاطر تفکیک زمین

هفت‌برکه (گریشنا): اداره کل راه و شهرسازی لارستان با قطع غیرقانونی ۱۹۰ نخل با هدف تفکیک اراضی مقابله می‌کند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل راه وشهرسازی لارستان ، مهندس سلمان مهرابی سرپرست مدیریت شهرسازی و معماری اداره کل راه وشهرسازی لارستان از قطع و نابودی قریب به ١٩٠ اصله نخل توسط عاملان سودجو در گراش خبرداد : براساس گزارشات مردمی مبنی بر تخریب دو نخلستان دایر در محدوده شهر گراش توسط افرادی با نیت سو، در اسرع وقت و ضمن هماهنگی‌های لازم  و به همراه مرجع قضایی شهرستان گراش و فرماندهی یگان حفاظت اراضی اداره کل راه و شهرسازی لارستان از این دو محل بازدید صورت گرفت و متاسفانه مشاهده گردید گزارش واصله صحیح و تخلف در این خصوص مشهود و محرز است . هر چند متخلفین با انجام اقداماتی سعی در برچیدن و مستور نمودن آثار تخلف خود داشتند اما با رجوع به تصاویر ماهواره ای چند دوره متوالی و وضع موجود و همچنین بقایای به جا مانده تشخیص موضوع را امکان‌پذیر نمود.

مهندس مهرابی در مورد محل وقوع این تخلف گفت: با بررسی‌های تطبیقی صورت گرفته متاسفانه بیش از  ۱۵۰۰۰ متر مربع از نخلستان‌های مذکور که در اراضی حاشیه جنوبی بلوار خلیج فارس  واقع شده اند در دو نقطه مجزا به طور کامل توسط این دو باغدار نابود شده است.

سلمان مهرابی در ادامه خاطرنشان کرد:  کاربری بخش اعظمی از اراضی مذکور در طرح جامع شهر نیز به صورت باغ تثبیت شده است و حسب قانون هر نوع تغییر کاربری باغات در مساحت فوق الذکر، مغایرت اساسی طرح محسوب شده و ممنوع است.

سرپرست مدیریت شهرسازی و معماری اداره کل راه وشهرسازی لارستان اظهار داشت : مستندات تخلف صورت گرفته سریعا به مراجع قضایی ارجاع و گزارشات وضعیت سابق و  فعلی اراضی مذکور نیز جهت صدور حکم ضمیمه پرونده  شده است و تمام تلاش ما بر این است که ضمن رصد این تخلفات منفعت طلباته حتی المقدور مانع از اقدامات مشابه شویم همچنین همت عمومی را می‌طلبد که فضاهای سبز خصوصی و عمومی واقع در محدوده و حریم شهرها طبق قانون و مقررات موجود حفظ گردد. بدیهی است که در این موارد با متخلفین برخورد خواهد شد. این در حالی است که وظیفه حفظ و حراست از فضاهای سبز واقع در محدوده شهرها و پی‌گیری‌های قضایی جهت مجازات متخلفین در این خصوص بر عهده شهرداری است.

fasil-zamin

قانون چه می‌گوید؟

در ادامه ماده ۱ و ۶  و تبصره ١ ذیل ماده ۶  از قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها و همچنین ماده ۶ از آیین نامه اصلاح قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها جهت اطلاع عموم به شرح ذیل می باشد :

ماده ۱ : به منظور حفظ و گسترش فضای سبز و جلوگیری از قطع بی‌رویه درختان، قطع هر نوع درخت و یا نابود کردن آن به هر طریق در معابر، میادین ، بزرگراهها ، بوستان ها ، باغات و نیز محل هایی که به تشخیص شورای اسلامی شهر ، باغ شناخته شوند در محدوده و حریم شهرها بدون اجازه شهرداری و رعایت ضوابط مربوطه ممنوع است .

ماده ۶ : هر کس درختان موضوع ماده (۱) قانون گسترش فضای سبز را عالماً و عامداً و بر خلاف قانون مذکور قطع یا موجبات از بین رفتن آنها را فراهم آورد. علاوه بر جبران خسارت وارده حسب مورد به جزای نقدی از یک میلیون ریال تا ده میلیون ریال برای قطع هر درخت و در صورتی که قطع درخت بیش از سی اصله باشد به حبس تعزیری از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد .

 تبصره ۱ : در صورتی که قطع درخت از طرف مالکین به نحوی باشد که باغی را از بین ببرد و از زمین آن به صورت تفکیک و خانه سازی استفاده کند همه زمین به نفع شهرداری ضبط می‌شود و به مصرف خدمات عمومی شهر و محرومین می‌رسد.

ماده ۶ (آیین نامه اجرایی قانون فوق الذکر):در صورتی که شخص یا اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی موجبات اتلاف و امحای درختان موضوع قانون را فراهم آورند شهرداری در اجرای ماده ۳ این آیین نامه موظف است نسبت به تعقیب جزایی و اخذ جریمه از طریق مراجع قضایی و پیگیری جبران خسارت وارده اقدام نماید. مامورین شهرداری که در اجرای ماده ۵ این قانون از انجام این وظیفه تعلل نموده و به موقع اقدام نکنند متخلف شناخته شده و مورد تعقیب قانونی قرار خواهد گرفت.

zamin

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

11 نظر

      1. منتقد جان درست متوجه نشدی
        درسته درست بیان نکردن ولی نخیلات ملک شخصیه و نخلهای که از دست رس خارج میشه فایدش چیه ؟!!!!!
        وقتی میشه باهاش چهار تا جون خونه دار شن البته شاید خونه دار شن.
        کارمون از ته خرابه
        یه مسیری برو پشت شیخ عبدالله تا متوجه شی مثال کشتی یعنی چی.

  1. نمیدونم دقیقا از کودوم کشتی دارین صحبت میکنین؟
    اگه این کشتی که توش اراضی زیادی از منابع طبیعی رو دادن به افراد شخیص که توش کشاورزی کنن و یا گاوداری ، گلخانه بزنن ولی الان زمین بیت المال تبدیل شده به باغ های انچنانی !!!!!!!!!
    فقط برای ثابت شدن ادعای من کافیه برین بایگانی منابع طبیعی
    قبل از گیر دادن به زمین ملکی وشخصی باید موضوع زمین بیت المال مشخص شه. کسانی که مجانی زمین دار شدن و هیچ کس جرائت نداره بهشون گیر بده (چون سایتشون بسته میشه) من مخالف این قانون نیستم ولی به شرط اینکه قبلش مسئله های مهمتر و زمین خواری رفع شه بعد بیاییم به ملک شخصی گیر بدیم
    البته انتظار نمیره تو این سایت بررسی شه چون نویسنده محترم منفعتش به خطر میوفته
    من با چشمان خودم دیدم که بعضی افراد با رابطه وخرید یک صبحانه صاحب هکتار هکتار زمین میشوند

  2. وقتی کسی خریدار خرما نیست و هر بابت هر کلیویی پانصد تومن بیشتر نمیخرن و دولت هم از نخل دار حمایت نمیکنه بهترین راه همین کار هست که فسیل رو بزنی و پیزگش بخوری و کار خوبی میکنن اقایانی که شهرک درست میکنن ( یک قواره زمین میگن صد میلیون تومان بابا همه تفکیک کنید تا چند تا جوون بتونن زمین بخرن )

  3. البته که حرف شما دوست عزیز(منتقد ملک شخصی) درست است. ولی وقتی پول اب و برق و غیره که حساب بکنی زیاد بشه برا صاحب ملک قطعا ترجیح میده که ملکشو بفروشه. تازه ما همیشه بعد از خرابی بصره یادمون میاد که یه چیی بوده . خیلی بهتره قبل تر از ابنا فکرشو میکردیم نه الان.

  4. با سلام
    وقتى اداره آبفا آب نداره به کسى بده در حالى که ۵ ماهه بشکه اداره آبفا سوراخه و آب داره هدر میره،بایستى نخلاشو زمین بزنه و تفکیک کنه برا ساخت ساختمون ،فکر کنم کار درستى مى کنه.

  5. آفرین به این نخلداران محترم که مبارزگران علیه زمین خواری، ادرارت شهرسازی، شهرداری و جهاد کشاورزی رو به بازنگری فلسفه اقتصادی نخل در گراش دعوت میکنه.

  6. بابا کی الان خرما میخره. من خودم از نزدیک شاهد بودم که خانواده خاله ام موقع فروش خرما اینقدر که خرجشون زیاده فروش ندارن. اگه یه میلیون میفروشن پنصدتومنشو باید برا هزینه های که کردن کنار بذارن. تازه وقتی میگفتن نم کیلوی پنج هزار تومن ، بعضی ها میگفتن پنننننننننننج هزار تومن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 نظر
scroll to top