بستن

همنوایی باران و شعر در سومین شب شعر پیامبر اعظم(ص)

هفت‌برکه (گریشنا): شعردوستان گراش سه ساعت و نیم میزبان شاعران اهل‌ بیت (ع) در سومین شب شعر پیامبر اعظم (ص) بودند.

چهارم آذرماه، شهر گراش بعد از چند ماه برای باران پاییزی آغوش گشوده بود. در پنجشنبه‌‌ی پاییزی حدود ۲۵۰ نفر در سالن اجلاس شوری در کنار اداره آموزش و پرورش همنوا با صدای باران به شعر شاعران گوش فرا دادند.

shabe-sher-payambar-6

ما را به همین تاول پا بخشیدند

سومین شب شعر پیامبر اعظم با یک ساعت تاخیر آغاز شد اما بیشتر افراد تا ساعت ۱۲ نیمه‌شب منتظر ماندند تا همه مهمانانی که به دلیل بدی آب و هوا مسیری طولانی را طی کرده بودند، برای شعرخوانی به گراش برسند. علیرضا فزوه نام‌آشناترین آن‌ها بود که از راه پیاده‌روی اربعین خود را به گراش رسانده بود و در دقایق پایانی، با یک رباعی با مطلع «تا باده اربعین به ما بخشیدند» سخنان خود را آغاز کرد.

علیرضا قزوه با خواندن بند دوازدهم ترکیب‌بند عاشورایی «با کاروان نیزه» در وصف حبیب بن مظاهر، با مطلع «گودال قتلگاه، پر از بوی سیب بود / تنهاتر از مسیح، کسی بر صلیب بود» شعرخوانی خود را به پایان رساند. 

دیگر شاعر نام‌آشنای شب شعر پیامبر اعظم (ص)، سعید بیابانکی بود. بیانکی با تجربه اجرای برنامه‌های رادیویی، اجرای شب‌شعر را نیز بر عهده داشت و در میان برنامه حاضرین را مهمان شعرهای ناب آیینی می‌کرد. بیابانکی در مورد آشنایی خود با گراش گفت : «به بیشتر شهرستان‌های استان فارس سفر کرده‌ام، ولی این اولین سفر من به گراش است. البته با نام گراش از طریق دوستی با صادق رحمانی آشنا بوده‌ام.»

shabe-sher-15

فرماندار گراش: حقیقت راز ماندگاری شاعران است

اصغر فرودی فرودی نیز خوش‌آمدگویی را با شعر آغاز کرد : «امشب از دولت می دفع ملالی کردیم / این هم از عمر شبی بود که حالی کردیم» فرماندار گراش در تشریح راز ماندگاری شاعران گفت: «از ابتدای تاریخ تا به امروز شاعران زیادی پا به عرصه گذاشتند، ولی تنها کسانی که در راه حقیقت گام برداشتند و برای حق قلم زدند ماندگار و ارزشمند شدند.» اصغر فرودی کلام سعدی و حافظ را ترجمان حقیقت عنوان کرد و افزود: «خلق حقیقت در کلام سعدی و حافظ باعث ماندگاری و ارزشمند شدن شعرهای آنها شده است.»

وی با اشاره به اینکه زبان هنر می‌تواند در جهت رشد و تعالی جامعه حرکت کند اظهار داشت: «شعر می‌تواند موتور تحرک جامعه باشد و به تعبیر رهبر معظم انقلاب شعر باید جهت داشته باشد.» فرودی حمایت مقام معظم رهبری از شعرهای آیینی و فرهنگ و هنر را ستود و گفت: «توجه به هنر گام ارزشمندی است که ما امروز شاهد آن هستیم و شهرستان گراش در این زمینه از پیشینه قابل ملاحظه‌ای برخوردار است.»

شاعران گراش، لار و اوز همراه با شاعران مشهد

با اجرای گروه سرود مصباح‌الهدی از شهر لار، شعرخوانی شاعران آغاز شد. علی‌نقی رحمانیان آغازگر شعرخوانی در شب شعر بود و علی سپهر با چند رباعی و یک شعر گراشی برنامه را ادامه داد. میرهاشم ریاحی از انجمن طائب اوز، معصومه بهمنی شاعر گراشی با شعری در وصف امام محمد باقر (ع) و علی‌اکبر شاه‌محمدی و خلیل روئینا از لار دیگر شاعران بخش نخست برنامه بودند.

بعد از اجرای دیگر گروه مصباح الهدی در رثای علی‌ اصغر (ع)، دکتر ابراهیم مهرابی در سخنانی به نسبت شعر و نبوت پرداخت: «شاعران چیزی که ما مهارت دیدن‌اش را نداریم به ما نشان می‌دهند. همچنان که نبوت از حوزه شهودی چیزهایی را نشان می‌دهند که ما توان دیدن‌شان را نداریم.»

صادق رحمانی، مدیر رادیو فرهنگ و مدیرمسئول موسسه هفت‌برکه گراش، نیز حضور در جمع همشهریان را افتخار خود دانست و شعر کوتاهی خواند. فضلی، بخشدار مرکزی گراش، و مهدی فتاحی و علی داوری‌فرد، شاعران گراشی، دیگر حاضران سومین شب‌شعر پیامبر اعظم (س) بودند.

یکی از موضوعات این شب شعر «شهات امام رضا (ع)» بود و به همین مناسبت شاعر و مداحی از مشهد نیز در برنامه حضور داشتند.

کتاب شب شعر منتشر می‌شود

۵۸ شعر از ۲۶ شاعر برای حضور در سومین شعر پیامبر اعظم (ص) ارسال شده بود. اشعار برگزیده در قالب کتابی منتشر خواهد شد. سومین شب شعر پیامبر اعظم را موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه و انجمن شاعران و نویسندگان گراش برگزار کردند. مرکز آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی، اداره‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی گراش، مدیریت آموزش و پرورش گراش، شهرداری گراش، جمعیت هلال‌احمر گراش، اداره اوقاف و امور خیریه گراش و کانون فرهنگی- مذهبی روایت آفتاب در برگزاری این شب شعر مشارکت داشتند.

shabe-sher-10

2 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top