بستن

چراغ قرمز ایدز

 هفت‌برکه (گریشنا):international-aids-day حدود ۳۱ هزار و ۹۰۵ نفر تا پایان سال ۱۳۹۴ در کشور ایران مبتلا به ایدز (HIV) بوده‌اند. در استان فارس نیز سه هزار و پانصد نفر که اغلب مردان بین ۲۰ تا ۴۰ سال هستند، مبتلا به ایدز تشخیص داده شده‌اند. این بخشی از مطالبی بود که در جلسه‌ی کارگروه هماهنگی بزرگداشت روز جهانی و هفته اطلاع‌رسانی ایدز برگزار شد. چهاردهم آذر روز جهانی ایدز است، و از سیزدهم تا نوزدهم آذر هفته‌ی اطلاع‌رسانی ایدز نام‌گذاری شده است.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی گراش، کارگروه هماهنگی بزرگداشت روز جهانی و هفته‌اطلاع رسانی ایدز در دفتر معاونت بهداشتی با حضور  دکتر محمدنبی محمدی، معاون بهداشت؛ مهندس علیرضا مساح، قائم مقام معاونت بهداشت؛ و مسئولین ستادی برگزار شد. مهندس مساح ضمن خیر مقدم به اعضا، در مورد اهمیت موضوع و نقش آموزش و اطلاع‌رسانی در زمینه ایدز به عنوان یکی از استراتژی‌های برنامه کشوری پیشگیری از اچ‌آی‌وی/ ایدز در کشور مطالبی ارایه داد.

در ادامه، محمد نوروزی، مسئول مبارزه با بیماری‌های واگیر حوزه معاونت بهداشت، به ارایه نکات آموزشی و بیان آمار پرداخت. او اظهار کرد که حدود ۳۱۹۵۰ نفر تا پایان سال ۱۳۹۴ در کشور ایران مبتلا به HIV شناسایی شده‌اند و در استان فارس نیز ۳۵۰۰ نفر در گروه جنسی غالب مرد، گروه سنی  ۲۰ الی ۴۰ سال را تشکیل می‌دهد. او در ادامه به تشریح برنامه چهارم استراتژیک ایدز در کشور پرداخت: «نظر به این که موضوع ایدز صرفاً یک موضوع بهداشتی نیست و دارای ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و غیره است، به همین منظور اطلاع‌رسانی مناسب در این خصوص، تعیین بزرگداشت روز جهانی ایدز (۱۰ آذر) و تعمیم آن به «هفته اطلاع‌رسانی ایدز» از ۱۳ تا ۱۹ آذرماه، مد نظر قرار گرفته است. با توجه به مهم بودن و حساسیت موضوع ایدز و رسالت همه دست‌اندرکاران عرصه سلامت و بهداشت کشور، اینک فرصت مناسبی برای تبیین برنامه‌ها، جلب مشارکت سیاستگذاران و مسئولان، بیان اقدامات، دست‌آوردها و چالش‌های موجود و همچنین تکریم فعالیت‌های دست‌اندرکاران خواهد بود. لذا نوآوری و ابتکار دانشگاه‌ها در جهت نیل به اهداف تعیین شده مؤثر و مهم خواهد بود.»

در ادامه، نوروزی اهداف این مناسبت را به شرح زیر بیان نمود: اطلاع‌رسانی مناسب در خصوص اچ‌آی‌وی/ ایدز و اهمیت پیشگیری از آن؛ جلب حمایت سیاستگذاران، مسئولان و سازمان‌ها از برنامه‌های اطلاع‌رسانی و کنترل اچ‌آی‌وی/ ایدز و افزایش همکاری‌های بین بخشی؛ معرفی اقدامات، دست‌آوردها و چالش‌های موجود در زمینه برنامه‌های اچ‌آی‌وی/ ایدز در کشور؛ جلب مشارکت انجمن‌های غیر دولتی و عموم مردم در برنامه‌های پیشگیری و کنترل اچ‌آی‌وی/ ایدز در کشور؛ و برجسته‌سازی شعار روز جهانی ایدز و نهادینه کردن آن.

در پایان، برنامه‌های اجرایی معاونت بهداشتی با همکاری واحدهای ستادی و سایر ارگان‌های مربوطه به این شرح مصوب گردید: تشکیل «ستاد برگزاری مراسم روز جهانی ایدز»؛ صدور پیام رییس دانشگاه / دانشکده علوم پزشکی به مناسبت روز جهانی ایدز؛ اطلاع‌رسانی از طرق مختلف جهت گروه‌های هدف؛ برگزاری همایش روز جهانی ایدز؛ پوشش خبری و اطلاع‌رسانی، و …

rooze-aids

16 نظر

  1. مگر با صرف “برجسته سازی شعار” میشه ایدز کنترل کرد؟ من نمی دونم چرا شفا سازی نمیشه و استفاه از لفظ “کاندوم” همیشه تابو بوده؟!

    1. دوست عزیر رویکرد کشوری با توجه به برنامه استراتژیک کشوری بر مبنای آموزش و اطلاع رسانی بوده و موارد پیشگیری کاملاً شفاف بیان می شود. جهت مشاهده می توانید سایت ها ، خبرگزاری ها و متون آموزشی را مطالعه بفرمائید.
      جهت اظلاع بیشتر نیز مرکز یهداشت شهرستان گراش پاسخگوی شماست و
      ۰۷۱۵۲۴۵۱۰۳۴
      دلخلی ۲۰۵
      واحد بیماری های واگیر

      1. با توجه به بلوغ زودرس جنسی بین نوجوانان ناشی از شبکه های اجتماعی، آیا تا به حال موارد آموزشی همچون فیلم و جزوه در مدارس به نمایش گذاشته شده؟ چرا جوانان وقتی به سن بلوغ جنسی میرسند باید اطلاعات جنسی کمی داشته باشند و اطلاعات را بیشتر از روشهای غیرمطمئن کسب کنند؟ چرا رفتارهای پرخطر جنسی محافظت نشده بدون استفاده از کاندوم زیاد شده؟ علت کاهش ایدز بین معتادان، بیان صریح و شفاف عدم استفاده از سرنگ و سوزن مشترک و استریل کردن آن بوده ولی با توجه به رشد فزاینده ایدز ناشی از “رفتار پرخطر بدون کاندوم” چرا این روشهای استراتژیک بازدارندگی لازم رو نداشته؟

  2. ایکاش گزارشی از میزان شیوع بیماری ایدز در سطح شهرستان نیز بیان می شد.
    با توجه به مراوداتی که با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس داریم پیش بینی میشه آمار ایدز در شهرستان های جنوبی استان فارس نیز قابل توجه باشه؟
    ممنون میشم اگر آقای نوروزی آماری قابل انتشار و طبقه بندی نشده در اختیار دارند منتشر نمایند.

      1. این آمار موقتی، مبهم هست به چندین دلیل: با توجه به مراودات گسترده بین المللی جنوب فارس، همه افراد الزاما در شهر خودشون به خاطر شرم وحیا مراجعه نمی کنند. همچنین با توجه به “دوره خواب بیماری ایدز” بین ده تا پانزده سال ویروس ایدز نهفته می مونه و مثبت شدن اون بعد از بیش از یک دهه، آمار رو به شدت بالا خواهد برد. علت هم فقط اعلان آمار مثبتی ها و توجه به تشخیص هست تا پیشگیری. اگر پیشگیری اولویت هست موارد نقض اطلاع رسانی زیادی توسط وزارت بهداشت، صداوسیما و بهزیستی وجود داره که جامع و هماهنگ و شفاف عمل نمی کنند. از طرف دیگر، آمار سازمان ملل در مورد ایران رو با آمار سایت ایدز در ایران مقایسه کنید:
        http://aids.ir/

        http://www.unaids.org/en/regionscountries/countries/islamicrepublicofiran/

        با توجه به افزایش روابط پرخطر بدون کاندوم بین جوانان آموزش ندیده و عدم دسترسی همگان به اطلاعات شفاف، و نادیده گرفتن وظیفه منبرها و حوزه در این امر میتونه شرایط رو بدتر کنه.

  3. در جواب محمد بگم که افرادی که روی بسوی کشورهای حاشیه خلیح فارس میکنتد صرفا برای انحام کار و امرار مهاشه نه بی بند و باری و عیاشی و ضمنا مشاهده کردید که اون تعداد افراد مبتلا هم افراد معتاد و تزریقی بودند.

  4. با حرف ” زد- یا” کاملا موافقم.

    امیدوارم و آرزو دارم روزی برسه که توی مدارس ایران یه درسی وجود داشته به نام ” اموزش روابط جنسی سالم” مثل بقیه کشور ها.
    تا دیگر نوجوانان و جوانان کنجکاو امروزی مجبور نشوند اطلاعاتی ناقص و ان هم نادرست و به اجبار از دوست و رفیق خیابانی بدست بیاورند.

    یا از دنیای مجازی به سمت و سوی فیلم با محتوای پورن بروند.
    در جامعه اسلامی ما همه با کاندوم بیگانه اند.
    بزرگتر ها از ان استفاده نمیکنند، خجالت میکشند به مراکز بهداشتی مراجعه کنند و ان را تهیه کنند و کوچکتر ها شاید فقط اسم ان را شنیده باشند، مشتاقند در دسترس داشته باشند و نحوه استفاده ان را بدانند…

    چرا خیلی ها از گفتن واژه “کاندوم”شرم دارند.
    در کشور های بزرگ مثل چین و ژاپن روزی را در همین مورد نام گذاری کرده اند،
    در چنین روزی ماموران وظیفه دارند به هر خانواده ای که از خیابان می گذرد بسته ای کاندوم هدیه دهند، وهمچنین به بچه ها بادکنکی شبیه ان.
    و باور کنید این کار ها بی حیایی نیست……..
    به امید روزی که این همه تابو از بین برود.
    و” ایرانی امروزی داشته باشیم”

  5. تا جای که بنده خبر دارم کشوری مثل امارات از تمام اتباع خارحی که ویزا دائم داره ازمایش چکاب میگیره اگه جواب بعضی از بیمارای خطرناک مثبت بود اون فرد رو اخراج میکنه .

  6. کاندوم خطرناک ترین وسیله موقع ارضا شدن مرده و گاهی وقتا احتمال خونریزی و پاره شدن رگ هنگام عمل جنسیه . هزار راه طیبعی و غیر طبیعی وجود داره واسه پیشگیری، که متخصصان این امر بیشتر اطلاع دارن.

  7. اینقدر روابط ب نظر بعضیا عادی شده که توصیه میکنن حتمن کاندوم استفاده کنن.تاکید نمیکنن که فساد جنسی نداشته باشین

  8. پیشنهاد تاسیس کارخانه تولید کاندوم رو پیشنهاد میدم که همچون پرورش توتون بسیار پرفایده هست. تنها شرکت کاندوم سازی داخلی در یزد واقع شده که سرمایه گذاران گراشی به راحتی می تونن بدون رقیب داخلی موثر، بطور فوق العاده ای قدرت نمایی کنند. اگرچه پزشکان بیشتر تمایل به واردات تا اتکا به توانمندی های داخلی دارند ولی سرمایه گذاران می توانند این ذهنیت پزشکان رو تغییر بدن.

  9. واقعا ای وای
    الان اولویت افراد،،،راههای پیشگیری از ایدز هست،،،نه پیشگیری از روابط نامشروع،،،الان وقتی کارخانه کاندوم زدید،،،وقتی آموزش مسائل جنسی تو مدارس پیشنهاد میدین،آیا پیش بینی کردین که با عادی جلوه دادن این روابط و حتی ترویج روابط نامشروع سالم،،، چه فاجعه ای برای فرزندانمون رقم میخوره؟؟؟
    متأسفم واقعا،هر چیزی راهی داره،این راهش نیست

    1. هچکس مخالف پیشگیری از روابط نامشروع نیست زیراکه بی بندوباری خلاف ضوابط شرعی و قانونی و مدنی است. ولی شما چطور می خواهید همه دانش اموزان و دانشجویان رو از عضویت در کانالهای دوست یابی و یا سایتهای اجتماعی منع کنید؟ شما چه اطمینانی برای مواجه نشدن افراد با عکسهای پورنو در اینترنت دارید؟ در صورت بروز شما چطور می خواهید بازدارندگی ایجاد کنید؟
      توصیه شما مثل این هست که فقط “حق” بر دانش اموزان عرضه بشه و اسمی از “باطل” برده نشه. اگر احتمال حمله دشمن وجود داشته باشه شما چطور پیشگیری میکنید؟

  10. اقای “همشهری” به ایرانی ها و مخصوصا خودمون گراشی ها توصیه میکنم که در این گونه مسائل و در این زمینه این قدر مرموز و مخفیانه عمل نکنیم.

    باید “حداقل” اطلاع رسانی رو داشته باشیم…
    منظورم از اموزش این مسائل بچه ها هم این نبود که یه ماهه همه چیزو بهشون بگیم ،
    در طول ۱۲ سال تحصیلی(بقیه کشور ها اینجوریه) وبه مرور که فقط ابهامات و سوالات ذهنی ان ها برطرف شود.
    در این روش در سن ۱۸ سالگی هست که اطلاعات کاملی دارند، و در این سن خود قدرت تصمیم دارند.

    متاسفانه همینطور که این مسائل به چشم بعضی ها زشته، هنر محبت و عشق ورزی هم زشته.

    در محیط خانواده مرد با خانمش خیلی جدی و سر وسنگین است و هیچگونه ابراز محبتی نداره چون که بچه های کوچیک در محیط خانواده هستن،
    بی خبر از اینکه این بچه های کوچیک هم باید محبت کردن رو یاد بگیرند.

    ” نه ، به تعصب بی جا”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 نظر
scroll to top