بستن

کسی که بیشتر از دانشجوها و استادها به دانشگاه می‌رود

هفت‌برکه (گریشنا) – حبیبه بخشی: این بار در روز دانشجو به جای این که سری به دانشجوها و یا اساتید بزنیم، به سراغ یکی از راننده‌های خوش‌اخلاق دانشجوها می‌رویم که دوازده سال سابقه رانندگی دارد و رابط خوبی بین دانشجو و دانشگاه‌‌ است. بیشتر دانشجوهای دانشگاه پیام نور اوز با او آشنایی دارند. حمید خبازی. مشغله‌ی کاری او آن قدر زیاد است که به اصرار از او وقت مصاحبه گرفتیم. البته به جز روز دانشجو، ۲۶ آذرماه روز حمل و نقل و رانندگان نیز در پیش است که بهانه‌ای دیگر برای گپ زدن با این راننده خوش‌اخلاق است.

خبازی یکی از راننده‌های جوان است که با شور و شوق فراوان در خدمت دانشگاه و دانشجوها است. او نیز همانند یک استاد پابه‌پای دانشجوها علاوه بر رانندگی مینی‌بوس، خدمات آموزشی از جمله تهیه کتاب و جزوه و رساندن کتاب به دست دانشجو و … را انجام می‌دهد.

حمید خبازی ۳۶ ساله است و دو فرزند دارد. از سال ۱۳۸۳ راننده‌ی مینی‌بوس دانشجوها شده است. هر چند سر و کار او با دانشجوها است، دربار مدرکش با خنده می‌گوید: «فوق سیکل دارم»

از کی کار شما به عنوان سرویس دانشجویان شروع شد؟

سال ۱۳۸۳ بود. سال اول با مرحوم حاج احمد پاکروان همکار بودم و مسیر اوز تا لار با مینی‌بوس او کار می‌کردم و بعد از آن هم خودم مینی‌بوس خریدم و به صورت مستقل مسیر گراش تا اوز را در خدمت دانشجوها و مردم هستم. این شغل را به دلیل علاقه زیاد به رانندگی و ماشین انتخاب کردم.

او در بین صحبت‌هایش با لحنی طنز می‌گوید:«همانطور که معلمی شغل انبیاست. به نظر من رانندگی هم شغل انبیاست.»

ساعت کاری‌تان به چه صورت است؟

از ساعت هفت صبح تا هشت و نیم شب هر روز در مسیر گراش تا اوز در حرکت هستم. روزی ۱۸ بار  یعنی چیزی حدود ۵۲۵ تا ۵۳۰ کیلومتر در هر روز رانندگی می‌کنم.

طی کردن روزی هجده بار مسیر گراش تا اوز با مینی‌بوس برایتان خستگی به وجود نمی‌آورد؟

خیر، هیچ وقت احساس خستگی و یا پشیمانی از شغلم نکردم و با جان و دل همچنان به کارم ادامه می‌دهم.

میانه‌تان با موسیقی چطور است؟ آیا به سلیقه‌ی دانشجوها در انتخاب موسیقی اهمیت می‌دهید؟

بله. کلا من به سلیقه دانشجوها اهمیت می‌دهم و اگر کسی حتی از شنیدن موسیقی شاد، احساس ناراحتی کند، موسیقی را خاموش می‌کنم. سعی می‌کنم برای دانشجوها با سلیقه خودشان موسیقی بگذارم، البته به جز خواننده زن. با این کار سعی می‌کنم خستگی راه را احساس نکنند.

علاوه بر دانشگاه پیام نور اوز، دانشجوهای دیگری هم مسافر شما هستند؟

دانشجوهای دانشکده علوم پزشکی گراش هم تا حدودی مسافر من هستند، ولی بیشتر در خدمت پیام نور اوز هستم.

غیر از شما سرویس دیگری هم در گراش هست که مسیر گراش تا دانشگاه اوز را در روز طی کند؟

خیر، فقط من سرویس دانشگاه پیام نور اوز هستم. مگر این که کسی بخواهد با تاکسی و یا با ماشین خودش، به دانشگاه برود.

خاطره‌ی تلخی که در طول این مدت داشتید را بگویید؟

شنیدن خبر تصادف دانشجوهای سرویس بود که خدا را شکر به خیر گذشت.

و یک خاطره‌ی شیرین؟

شنیدن نامزدی هر کدام از دانشجوها و خوردن شیرینی نامزدی یا ازدواج‌‌هایشان که واقعا خاطره خوب و به‌یادماندنی‌ است.

آیا تا به حال واسطه کار خیر هم شده‌اید که دو دانشجو را به همدیگر معرفی کنید؟

بله. نمونه‌های زیادی است که نمی‌شود اینجا نام‌هایشان را برد، و من فقط برایشان آرزوی خوشبختی می‌کنم.

ازدواج خودتان هم ربطی به شغلتان داشت؟

نه. من قبل از اینکه راننده مینی‌بوس بشوم متاهل بودم.

رابطه‌ شما با اساتید و دانشجوها به چه صورت است؟

خدا را شکر هیچ مشکلی با دانشجوها و اساتید ندارم و آنها هم رابطه خوبی با من دارند و نسبت به من محبت دارند. چون بیشتر استادها، زمانی دانشجوی این دانشگاه و مسافر من بودند و کاملا با خلق و خوی آن‌ها آشنا هستم. علاوه بر دانشجوهای گراش، دانشجوهای لار هم نسبت به من خیلی محبت دارند و با وجود این که در سال ۸۳، فقط یک سال راننده‌ی مینی‌بوس لار بودم، هنوز با وجود گذشت این همه سال وقتی آن‌ها را در محل کارشان می‌بینم و یا جایی رودررو می‌شویم با خوش‌رویی با من رفتار می‌کنند و احترام خاصی می‌گذارند، طوری که انگار با استادشان هم‌صحبت می‌شوند.

چه توقعی از دانشجوها دارید؟

تنها توقعی که من از آنها دارم این است که به موقع و سر ساعت کنار ایستگاه باشند که به سرویس‌های دیگر هم سر ساعت برسم.

دلتان نمی‌خواهد که خودتان هم دانشجو باشید و ادامه تحصیل بدهید؟

نه اصلا، من بیشتر به فکر پول هستم!

از سر و صدا و شلوغی دانشجوها در مینی‌بوس ناراحت می‌شوید یا خیر؟

چون دوست دارم دانشجوها با روحیه‌ی شاد و سر حال وارد دانشگاه شوند، نه. ناراحت نمی‌شوم.

دانشجوها چه توقعی از شما دارند؟

(می‌خندد) به خاطر رابطه‌ی خوبی که با استادها دارم، دانشجوها بعضی مواقع برای نمره از من کمک می‌خواهند که البته در این موارد من نمی‌توانم کاری برایشان انجام بدهم و شرمنده‌شان می‌شوم.

هزینه سرویس‌ها به چه صورت است و تا الان چقدر تغییر کرده است؟

ما روزانه هزینه رفت و برگشت از دانشجو می‌گیریم. چون برون شهری هستیم و زیر نظر حمل و نقل لار، سالانه بیست درصد هزینه‌ها افزایش پیدا می‌کند. از سال ۸۵ که راننده گراش بودم، هزینه رفت و برگشت از ۷۰۰ تومان بوده تا الان که هفت هزار تومان است.

و حرف آخر؟

روز دانشجو را به همه‌ی دانشجویان عزیز و زحمت‌کش، بخصوص مسافرهای خودم تبریک می‌گویم و از خداوند برای همه آنها آرزوی سلامتی و موفقیت می‌کنم.

kabazi

18 نظر

  1. سلام.درسته زحمت میکشن ولی٩۰درصد دانشجوها از سر اجبار با ایشون میرن و راضی نیستن چون هیچ ارگانی روی کرایه نظارت نداره .کاش یکی نظارت داشت.

    1. سلام
      تو طول هر ترم آقای خبازی حدود ۸۰ دانشجوی گراشی رو جا به جا میکنه، کم انصافی ست که بدون هیچ تحقیقی بگیم ۹۰ درصد دانشجوها( حداقل ۷۰ نفر)راضی نیستن. ضمناً به قول آقای خبازی شما بقیه هزینه ها رو در نظر نمی گیرید. به هر حال هر کسی با سرمایه گذاری ۱۳۰ میلیونی هزینه ـ فایده میکنه. شما برید بقیه صنفها رو در نظر بگیرید که با کمترین سرمایه و صرفاً با داشتن یک مهارت چه دستمزدهایی که نمی گیرن و هیچ گونه نظارتی نیست تازه مالیات و بیمه و عوارض و …. را هم که پرداخت نمی کنند

  2. سلام :
    دوست عزیزمون(دانشجو) درست میگن اکثر بچه ها از این اقای خبازی راضی نیستن ولی به زبون نمیارن آقای خبازی میگن هزبنه رفت و برگشت گراش و اوز ۷۰۰۰ تومن هستش وقتی یه نفر فقط مسیر رفت با اقای خبازی هستش چرا پول کامل از بچه ها میگیره چرا…؟؟ اصلا نظارت نیست

  3. سلام / من از اقای خبازی تشکر میکنم و بقول دوستان اگه نظارت میکردن خوب بود / اقای خبازی میگه من عاشق پولم خب بنده خدا این دوره زمونه کی نیازمند و عاشق پول نیست ؟؟؟ خدا بیشتر بهت بده ولی نمیشه ادم مسلمون همش تو فکر خودش بود/ اقای خبازی میگه روز ۱۸ بار میرم و از کارم راضی هستم انشالله همیشه سلامت باشی خب اگه منم پول اضافی بگیرم ۱۸ بار که سهله روز ۱۰۰ دفه میرم / شما میگید کرایه رفت و برگشت ۷۰۰۰ خب پس چرا بعضی بچه ها که رفیقای خودم هستن بعضی وقتها فقط مسیر رفت یا برگشت با شما هستن چرا شما ۷۰۰۰ حساب میکنید در صورتی که ۳۵۰۰ میشه چرا ؟؟؟ این ظلم نیست ؟؟ بعضی بچه ها هستن وضع مالی خوبی ندارن و نمیگم خیلی ضعیف هستن ولی واسه پول تو چیبیشون (خرج زندگی و کرایه …)برنامه ریزی میکنن/ لطفا نظارت کنید

  4. خب دانشجو های محترم مملکت شما خودتون حساب کنید از ٧٠٠ تومن ١٢ سال پیش سالی ٢٠٪‏ به نرخ کرایه ی سال قبلش اضافه کنید ببینید چقدر میشه کرایه بعد بیاید کامنت بذارید و اظهار نظر بفرمایید

  5. با سلام همه از هزینه ها ناراضی ان خب فقد من یک نکته رو بگم:هزینه بچه های لاری از اوز تا لار ۸۰۰۰ هزار تومان هستش بچه های گراش ۷۰۰۰ هزار تومان واقعا منصفانه نیست اره یه هزینه های ثابت و اینا هست ولی باید بازم این اختلاف بیشتر باشه اوایل امسال ۶ هزار تومان بود تازه اگه افراد داخل سرویس کمتر از ۶ نفر شن هزینه به ۸۰۰۰ هزار تومان افزایش پیدا می کنه

  6. با سلام قابل توجه اونایی که ناراضی ان. اگه فکر می کنید هزینه سرویس گرونه و مسافر هم ماشالله زیاد داره تو فکر این هم باشید که بعضی وقتها مثل امروز بعد از ظهر تو یه ساعت دو تا دانشجو برده اوز و تو یه ساعت دیگه یک دانشجو. به نظر شما جواب این همه سوختی که برا یک یا دو نفر هدر میره کی باید پاسخگو باشه؟
    بعدش هم با بقیه سرویس ها مقایسه کنید اگه هزینه زیاد میگیره اونوقت قضاوت کنید لطفا.
    و دیگه اینکه اشکال نداره اگه دوس دارین با آقای خبازی صحبت کنین که ترمی هزینه رو بگیرن از دانشجوها.
    من که خودمم قبلن پرسیده بودم و هزینه ش کمتر از سرویس های لار اینا بود.

  7. این حمید اقا کارش درسته دست خیلی ها رو میزاره تو دست هم برای خیلی از دانشجو ها کارنیمه وقت پیدا میکنه در صورتی که هیچ کدوم از اینهها وظیفه اش نیست اگه انتقادی دارین به خودش بگین حتما درستش میکنه اگه راه داشته باشه ولی یه مشکلی که ماها داریم اینه که رو در رو حرفمون رو نمیزنیم

  8. سلام بر حمید.آقای خبازی آدم خیلی خوب و با حوصله و خوش اخلاقیه. من چندین سفر اردویی قشم و یاسوج با ایشون بودم واقعا خوش گذشت. همین که با دانشجوها با احترام برخورد میکنه، صبوره و خوش اخلاق برید خدا را شاکر باشید. اگه واقعا کسی فکر میکنه داره هزینه اضافه میده چند نفر جمع بشن و با تاکسی برن مگه ایشون شما را مجبور کرده..
    هنوز راننده بد قلق گیرت نیومده که به حمید داری ایراد میگیری. کسی مجبور نیست………. حمید محبوب بین همهی ماست

  9. اقای عزیز بحث ما درباره هزینه سرویسه نه اخلاق.ما که نمیگیم خدایی نکرده اقای خبازی ادم بدی هستش هر چیزی سرجای خودش (باهاش مسافرت رفتی و رفیقته و….) حق با شماست اقای خبازی ادم خوش اخلاق و با حوصله و …) و همیشه سلامت باشه

  10. حمید اقا خودش به جرات گفته که من پول رو دوست دارم پس بهش ایراد نگیرین، بنده خداصادقانه گفته.
    خوش اخلاق و با معرفت و پول دوسته .

  11. این طبیعت هرکسیه که از پول خوشش میاد اما باید شرایط افراد رو هم در نظر گرفت.بیاید واقع نگر باشیم.چجوریه که ایشون وقتی تعداد افراد کمتر از ۵ نفر میشه هزینه رو ۸ تومن حساب میکنن ولی وقتی تعداد۳۰ نفر و یا بیشتره هزینه ی کمتر نمیگیرن؟به نظر خودشون این به دور از انصاف نیست؟بچه ها هم مجبورن باهاش راه بیان چون اگه بخوان با تاکسی بیان بیشتر از این باید هزینه کنن.
    اقای خبازی اگه این انتقاد ها رو میخونید بنده از طرف بچه ها یه درخواست داشتم.این ترم که هیچ…اگه امکانش هست از ترم بعدی حداقل هزینه های رفت و برگشت رو جدا بگیرید.باور کنید اکثر خواسته ی بچه ها همین یه موضوعه کوچیکه.اگه بتونید رضایت دیگران رو جلب کنید بهتون اطمینان میدم درامدتون کمتر از چیزی که الان هست نخواهد بود.
    عذر میخوام اگه بابت انتقادم ناراحت شدین اما این حرف باید یه جا گفته میشد.

  12. سلام
    به نظرمن آقای خبازی حق دارن،اینقدر ناحقی حقش نیست،هرکسی مشکل داره میتونه با تاکسی این راهو بره و بیاد،خداییش خودتون رو جای ایشون بذارید،درطول روز اینقدر رفت و آمد چقدر میتونه خسته کننده باشه

    1. آقای عزیزی که میگین:« اقای خبازی میگه من عاشق پولم خب بنده خدا این دوره زمونه کی نیازمند و عاشق پول نیست ؟؟؟ خدا بیشتر بهت بده ولی نمیشه ادم مسلمون همش تو فکر خودش بود/». آقای خبازی منظورشون اینه که دانشگاه رفتن رو دوس نداشته و از همون ابتدا دوس داشته کار کنه و پول در بیاره. منظورشون این نیست که اگه پول دوس دارن پس پول اضافی دارن از دانشجو میگیرن.. یه کم دقت کنید لطفا!!!

  13. حمید اقا خیلی کارش درسته .ما که قبولش داریم
    یه مدت راننده سرویس ما بود واقعا خوش اخلاق و محبوب و عامه پسند بود بین بچه ها ….راجع به هزینه هم
    شاید بنده خدا حق داشته باشه اخه عوارض و مالیات و خرابی ماشین و سوخت….البته چون خودم دانشجو ام دانشجوهارودرک میکنم که بعضی وقت ها پول سلف هم نداریم….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 نظر
scroll to top