بستن

پیاده‌روهایی برای همه: به‌سازی پیاده‌روها به حسینیه اعظم رسید

هفت‌برکه (گریشنا): پروژه‌ی یکسان‌سازی پیاده‌رو‌ها که سال قبل از خیابان بسیج شروع شد، به جلو حسینیه‌ی اعظم رسید.

خراب شدن موزاییک‌های جلوی حسینیه برای بعضی از همشهریان این سوال را پیش آورد که با وجود محکم و سالم بودن موزاییک‌ها، آیا نیازی به خراب شدن موزاییک‌ها در این قسمت از شهر بود؟ برای گرفتن جواب این سوال با عبدالرضا هرمزی، نایب رییس و سخنگوی شورای شهر و مهندس اسدی، مسئول واحد عمران شهرداری، صحبت کردیم.

هرمزی با اشاره به این که عمر کانال و جدول‌های سطح شهر به پایان رسیده و بعد از سی سال، شهر به پوست‌اندازی نیاز دارد، گفت: «باران‌های اخیر این حرف را ثابت کرد. در قسمتی که پروژه‌ی یکسان‌سازی انجام شده بود آب باران سرعت بیشتری داشت و نفوذ‌ناپذیر بود. اما در قسمت‌های فرسوده، آب سرعت کمتری دارد و به زمین نفوذ می‌کند که باعث خراب شدن آسفالت و پیاده‌روها می‌شود.»

هرمزی این مساله را یک ضرورت شهروندی می‌داند: «به جز مساله زیبایی، نامسطح بودن پیاده‌روها برای برخی از شهروندان به ویژه سالمندان، جانبازان و معلولین عزیز مشکلاتی را به وجود می‌آورد. هدف اصلی به‌سازی پیاده‌روها این است که این فضای شهری را برای همه شهروندان قابل استفاده کنیم. البته با توجه حجم زیاد پیاده‌روهای شهر، این یک پروژه طولانی‌مدت است که تاکنون بخشی از آن اجرا شده است.»

نایب رییس شورای شهر در ادامه می‌گوید: «از طرفی با وجود مراکز تجاری خوبی که در سطح شهر داریم و مشتریان گراشی و افرادی که از شهرهای دیگر برای خرید به این شهر سفر می‌کنند، مناسب نبودن پیاده‌روها خیلی به چشم می‌آید. حالا شما تصور کنید که در تمام سطح شهر، پروژه‌ی یکسان‌سازی انجام شود به جز جلو حسینیه‌ی اعظم. بدون شک خیلی شکیل و زیبا نخواهد بود. کار سخت و زمان‌بر است و ما روزانه درگیری‌هایی داریم، اما سعی ما بر این است که مبلمان شهری و استاندارد‌های ساخت پیاده‌رو رعایت شود تا نتیجه‌ی مثبت آن را در آینده ببینیم. اما همه‌ی این‌ها نیاز به صبر و حوصله همشهریان دارد.»

مهندس اسدی، مسئول عمران شهرداری، هم می‌‌گوید: «برای تخریب جلو حسینیه اعظم، جلسه‌ای با هیات امنای حسینیه و اعضای شورا داشتیم. چون لازم بود گلدان‌های جلو حسینیه برداشته شود، خود به خود شصت تا هفتاد سانت از پیاده‌رو تخریب می‌شد. دلیل برداشته شدن گلدان‌ها، مانع ایجاد کردن در پیاده‌رو است. شما حساب کنید همین الان که پیاده‌رو خاکی است، از لحاظ دید و عبور و مرور شرایط بهتری از زمانی که گلدان‌ها قرار داشت ایجاد کرده است. این بود که به این نتیجه رسیدیم که جلو حسینیه اعظم را هم تخریب کنیم. اما بعد، اصلاح عرض و عمق جدول بیشتر خواهد شد و با نصب گریتینگ، فضای پیاده‌رو و خیابان باز‌تر خواهد شد. البته ما از تک‌لبه‌های خوبی هم استفاده می‌کنیم و زیر آن سی سانتیمتر بتن کار می‌کنیم.»

او در جواب به سوال ما در مورد مسیر این پروژه بعد از جلو حسینیه اعظم گفت: «ما به سمت پارک لاله حرکت نمی‌کنیم و مجبوریم پروژه را به سمت دیگری از شهر منتقل کنیم. چرا که در قسمت پارک لاله، باید کار اساسی صورت گیرد. آن‌جا ما اختلاف سطح داریم که باعث جمع شدن آب روی آسفالت می‌شود. به همین دلیل برای اصلاح آن قسمت از شهر، نیاز به صرف هزینه‌ی زیادتر از بخش‌های دیگر است. اما هنوز تعیین نشده است که قرار است بعد از جلو حسینیه، پروژه یکسان‌سازی را از کجا شروع کنیم.»

yeksansazi

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

10 نظر

  1. کار ارزشمند و یکی از کارهای اساسی بود که برای این شهر باید انجام میشد، از شورا و شهرداری تشکر میکنم

  2. چقدر کار آینده‌پسند و مثبتی می‌کنید. نظم و یکسان‌سازی نه خدا که همه ی گراشی ها رو خوش میاد. ان‌شاءالله دستاورد حاصله از این پروژه، سرلوحه و محرک خوبی برای بیشترکردن این قبیل یکسان‌سازی‌ها در جهت رفاه و زیباسازی و ارتقای استاندارد شهر باشه.

  3. با سلام؛
    از اجرای این طرح ضروری در سطح شهرستان که بسیار لازم بودیین نهایت سپاسگزاریم ،و این همت ستودنی است، که همانا نشانه إیمان ملت و مردم است، خواستن و انجام تمیزی و زیبایی.و ما دست همه دستندرکاران طرح های بجا و اینچنینی را به گرمی می فشاریم.

    و کان سعیکم مشکورا.

  4. میگم این قضیه محاصره کردن پیاده رو های کمربندی توسط مغازه داره ها چیه؟یعنی مغازه دار مالک پیاده رو هم هست؟اگه نیست چرا شهرداری برای جمع اوری این موانع کاری نمیکنه؟چرا تبعیض قائل میشین بین بعضی مغازه دارها؟مگه این یک نوع محاصره کردن حق الناس نیست؟ادم فکر میکنه بعضیا رانت دارن تو بعضی جاها که خیلی راحت حقوق مردم را حصار دورش میکشن برای خودشان بدون اینکه کسی بهشون گیر بده،روابط عمومی محترم شهرداری لطفاً مثل همیشه منتظر پاسخ شما هستیم

  5. سمت دیگه پیادروهاش خیلی داغونتره کاش اون قسمت هم سریعتر درست میکردن تا چهره خیابان اصلی شهر از اون حالت روستایی در بیاد

  6. با سلام و عرض خداقوت خدمت شهرداری و شورای اسلامی شهر
    موضوع دیگه ای که باید به آن توجه نمود بحث پل های روی جدول در خیابان هست که بسیار نا زیبا است.اگر پلها یکسان سازی شود و همچنین به نحوی طراحی گردد که هر عابر پیاده ای به راحتی آن را ببیند(مثلا نرده محافظ داشته باشد) بویژه زمانهایی که در اثر آبگرفتگی معابر گه جدول و پل قابل تمییز نیست و همچنین برای عبور ویلچر معلولین و یا افرادی که با عصا می خواهند عبور کنند نیز مناسب باشد.سپاس

  7. ضمن تشکر از شهرداری و شورا بابت این کار زیبا و اینده نگرانه..جناب هرمزی شما که دغدغه یکسان سازی شهر رو دارید پس عاجزانه از شما خواهشمندم نسبت به موانع ایجاد شده توسط مغازه داران کمربندی اقدام نمیید…

  8. سلام خدا قوت
    چرا در زمان خلوتی خیابان یا روزهای تعطیل کار نمیشود تا مردم کمتر اذیت شوند!
    چرا زمان کار طولانی میشود و گاهی اوقات مشاهده شده فقط دونفر کارمبکنند!
    چرا سریع نخاله ها را جمع نمیکنند!
    چرا از اول ارگانها با هم هماهنگ نیستند تا آسفالتها چندباره کنده کاری نشود،مثل روبروری آبشار و بلوارخلیج فارس.
    امیدوارم روزی روزگاری برسد که در پروژه ها از اسراف و خرجهای بیجا در خیابان کشی،بلواروپارک سازی و…. پرهیز شود وبه پروژه ها و کارهای زیر بنایی پرداختهشود.
    با تشکر

  9. با سلام
    بحث انحصاری کردن پیاده روها توسط بعضی از مغازه ها در آینده نزدیک حتما برخورد خواهد شد و نرده ها جمع آوری خواهد گردید.

    بحث پل ها هم گریتینگ های یکسان با تحمل وزن بسیار بالا سفارش داده شده و بر روی جداول نصب خواهند شد.
    سپاس از صبر و تحمل شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 نظر
scroll to top