بستن

آغوش باز گراش برای گردشگران: اسکان و گراش‌گردی رایگان

هفت‌برکه (گریشنا): با تصویب انجمن میراث فرهنگی گراش، ادارات شهرستان موظف شدند اقامتگاه‌های خود را به رایگان در اختیار گردشگران قرار دهند.

جلسه انجمن میراث فرهنگی گراش پنجم دی‌ماه به ریاست فرماندار گراش در دفتر فرماندار برگزار شد. مسئولین ادارات مرتبط و فعالان میراث فرهنگی در دو انجمن دوستداران میراث فرهنگی و ایکوموس، حاضرین این جلسه بودند.

اصغر فرودی فرماندار گراش در مورد اهمیت این انجمن گفت: «یکی از مبناهای پیشرفت هر شهرستان میراث فرهنگی و گردشگری است. اقتصاد سه بعد صنعت، کشاورزی و خدمات است. در بخش خدمات اگر به درستی مدیریت شود، تاثیرات زیادی خواهد داشت. یکی از موفقیت‌های دولت تدبیر و امید در حوزه گردشگری است که تا ۷۰۰ درصد رشد داشته‌ایم.»

فرماندار گراش در مورد مزیت‌ گراش گفت: «شهر گراش شهری خوش‌نام در منطقه است که زمینه مناسبی برای جذب گردشگر دارد. وجود بیمارستان گراش هم افراد زیادی را به این شهر می‌کشاند. باغ شهری‌های زیادی در گراش وجود دارد. این باغ‌شهرها از نظر تغییر کاربری تهدید است، ولی از نظر گردشگری می‌تواند یک فرصت باشد. همه ادارات و نهادها باید امکانات خود را در اختیار این حوزه قرار دهند.»

13951005-miras-3-foroodi

اداره‌ای با در بسته

مهندس جواد اسدی، سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، در مورد فعالیت‌های خود گفت: «در طی این دو سال حدود ۲۰۰ نامه رد و بدل شده است. ثبت بئر گال، آزمون‌های صنایع دستی، شرکت در نمایشگاه غذای سنتی شیراز و پیگیری تاسیس سفره‌خانه سنتی از جمله فعالیت‌های این دوره است.»

اسدی به عنوان سرپرست در نمایندگی میراث فرهنگی حضور دارد. او در مورد وضعیت استخدامی خود گفت: «ماموریت خدمت من دی‌ماه سال گذشته به پایان رسید و در حال حاضر از نظر قانونی من در آموزش و پرورش هستم. ولی به خاطر شهر و این که جایگزینی معرفی نشده است در میراث مانده‌ام.»

عدم حضور مسئول اداره میراث از انتقادات اصلی مطرح شده در جلسه بود. در حال حاضر فقط دو روز در هفته درِ اداره میراث فرهنگی و گردشگری باز است. فرماندار گراش در مورد وضعیت اداره میراث فرهنگی گفت: «همه این مسائل به سازمان برنامه و بودجه منوط شده است. وضعیت کشور باعث می‌شود اجازه استخدام نیرو ندهند.»

مهندس هرمزی، رییس شورای اسلامی شهرستان گراش، گفت: «فعالان میراث فرهنگی همان‌قدر که در فضای مجازی فعال هستند، در فضای واقعی هم فعال باشند. در میراث فرهنگی جا برای کار هست.» رییس شورای شهرستان خواهان توجه به بخش‌های شهرستان هم شد: «هم اداره میراث و هم انجمن ایکوموس توجه بیشتری به بخش ارد و بخش مرکزی داشته باشند.»

13951005-miras-2

اداره کل میراث چه کار کرده است؟

عبدالعلی صلاحی، عضو انجمن دوستداران میراث فرهنگی، نقش بخش دولتی را در فعالیت‌های میراث فرهنگی ناچیز دانست: «از سال ۱۳۷۸ گراش یکی از نخستین بخش‌هایی بود که انجمن میراث فرهنگی تشکیل شد. فعالیت‌های مختلف در این سال‌ها انجام شده است. برای موزه، اشیا گرفته شده است. شورا و انجمن حمام دهباشی و دو خانه را خریده است. اما اداره کل میراث چه کار کرده است؟ من این حرف‌ها را به مدیرکل هم زدم. باید از اداره کل بخواهیم که در رفتارش با شهرستان گراش تجدید نظر کند.»

فرماندار گراش از صلاحی خواست تا یکبار دیگر لیست فعالیت‌های انجام شده را تهیه کند تا موضوع از طریق استانداری پیگیری شود: «ما هم از اداره کل میراث گلایه‌مند هستیم. چندین بار دعوت کرده‌ایم که به گراش بیایند، اما پاسخی نگرفته‌ایم.»

مهندس حامد عبداللهی دبیر انجمن ایکوموس، در مورد خانه قهرمان‌خان گفت: «توقع بود که واکنشی از طرف مسئولین ببینیم. متولیان امر در این مورد سکوت کرده بودند و بار همه انتقادات روی دوش انجمن بود.»

فرماندار پیگیری دلیل تخریب بادگیر خانه تاریخی قهرمان‌خان و تشکیل جلسه با هیات امنای بازار طلا و مالک را از مصوبات این جلسه اعلام کرد.

13951005-miras-4

اسکان و گراش‌گردی رایگان برای گردشگران

دبیر ایکوموس با اشاره به بازتاب مثبت برنامه «خونه کدیم» یک و دو در نوروز، از برگزاری خونه کدیم سه خبر داد: «امسال به دنبال این هستیم که خونه کدیم سه را در موزه مردم‌شناسی یا همان خانه شهیدان عظیمی برگزار کنیم و یک مرمت اولیه انجام شود. در برگزاری خونه کدیم یک و دو، میراث فرهنگی هیچ کمکی نکرد. امیدواریم امسال این همکاری وجود داشته باشد.»

فرودی، فرماندار گراش، در مورد فعالیت‌های میراث فرهنگی در گراش گفت: «انجمن‌های فعال شهرستان هم با دغدغه، هم با درد، فعال هستند.»

مهمترین مصوبه این جلسه انجمن میراث فرهنگی، طرح اسکان رایگان گردشگران بود. بر اساس این طرح، فرماندار دستور داد ادارات اقامتگاه‌های خود را به رایگان در اختیار گردشگران داخلی و خارجی قرار دهند. همچنین انجمن ایکوموس وظیفه راهنمایی گردشگران و انجام تور گراش‌گردی را بر عهده گرفت.

13951005-miras-1

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

9 نظر

  1. گراش به اصطلاع شهرستان ما کدوم اداره اش کارمند داره که این اخریش باشه فرماندارعزیزهم که فقط همه اش تعریف دولت تدبیروامیدمیکنه ووعده سرخرمن به مردم میده به زودی این اداره راه اندازی میشه یکی مثل اداره گدرنامه که درعرص چندروز بسته شد چه اداره هایی هستندکه فقط یک کارمند دارند دولت فقط برای گراش استخدامی نداره چون شهرستان تازه تاسیس است !!!!!!!جمعش کنینن تابلوفرمانداری را بنویسین بخشداری گراش لارستان

    1. با سلام
      ضمن تقدیر وتشکر از حضرتعالی که با چنین دغدغه هایی پیگیر مسایل مربوط به شهرستان هستید ، به اطلاع می رساند افتتاح هر اداره تابع یک سری قانون ومقررات هست ومستقر شدن یک اداره در یک شهرستان جدیدالتاسیس به مراتب مشکل وتامین آن اداره مشکلتر ،لذا در خصوص اداره گذرنامه به اطلاع می رساند اداره گذرنامه از بدو افتتاح با گرفتن کد اختصاصی در گراش فعال می باشد واز شهرستان همجوار مستقل می باشد اما بدلیل کمبود فضا ومشکلات ساختمانی در حال حاضر بصورت موقت در محل ساختمان فرماندهی نیروی انتظامی شهرستان گراش مشغول ارائه خدمات می باشد .
      زارع – روابط عمومی فرمانداری شهرستان گراش

  2. فرماندار اگه راست میگه ساختمان نیمه تمام اداری را تمام کنه چاخان کردن و وعده سر خرمن دادن که همه بلدن بدن

  3. به تازگی در شیراز نمایشگاه تولیدات و غذا های مخلی برگزار شد تو هر کوره دهات و شهری اطلاع رسانی شد بحز گراش کی حواب گو بایدباشد .تنها شرکت فسیل از گراش شرکت کرد اونم به لطف رفاقت با عزیری از لار .توکه مسعولی نباید اطلاع رسانی میکردی میدونم دل سوخه شهر نیستی دو روز ماموریت گذرا و میگذره بی خیالش

  4. جناب فرماندارکه این همه وعده ووعید میدین برای راه اندازی ادارات وسنگ خدمت این دولت رابه شهرستان گراش به سینه میزنین شما فقط بیا اقلا یک تماسی باشیرازبگیرین تابیان انتن روی کلات درستش کنندیا مال جدیدبزنندزشته برای مرکزیک شهرستان که کیفیت تصویرتلویزیونیش یک ماهه خراب باشه وکسی جوابگو نباشه این هم حتما بایدخیرین زحمتش رابکشندیک فوتبالی میخواییم ببینیم صدبارقطع ووصل میشه جناب فرمانداربه نظرمردم احترام بگذاریدروابط عمومی شما درسایت گریشنا جواب مردم رابدیدواطلاع رسانی کنید کمی ازشهرداری محترم گراش یادبگیریدکه برای نطرات مردم ارزش قایل هستند ودراین سایت جوابگوهستند واقعا روابط عمومی فرمانداری بسیارصعیف هستند ازمدیریت سایت محترم گریشنا خواهش دارم که نظرات مردم را به گوش فرماندارمحترم برسانند ممنون

    1. با سلام
      برادر بزرگوار این که می فرمایید وعده ووعید قبلا هم خدمتتون عرض کردم راه اندازی وافتتاح ادارات براساس یک سری قوانین ومقرات می باشد ودر این خصوص فرمانداری تمام تلاش خود را بکار برده ودر این مورد می توان به اداره تعاون ، کار ورفاه اجتماعی شهرستان ونیز اداره تعاون روستایی اشاره کرد که این فرمانداری با تلاش های فراوان توانسته این دو اداره را در داخل ساختمان فرمانداری دایر نماید که این نهایت تلاش در خصوص راه اندازی ادارات در این شهرستان می باشد واما در خصوص تصویر دیجیتال مساله به این سادگی که جنابعالی فرمودید نیست که با یک تلفن بیایند وآنتن را بچرخانند تا تصویر تلویزیون درست شود به همین منظور خدمت شما عرض می کنم : جهت دریافت سیگنال در شهر گراش دو راه وجود دارد :۱- از طریق ماهواره ، که بهعلت قوانین بین المللی وحق کپی رایت ، صداو سیما حق استفاده را در حال حاظر ندارد واگر از طریق ماهواره سیگنال دریافت نماید به دلایل فوق شبکه های سه ، ورزش وفوتبال در هنگام پخش قطع خواهد شد .۲- از طریق دیجیتال وزمینی : که در حال حاظر از طریق کوه کور لار رله می شود که به علت اشکالاتی که در فرستنده کوه کور ایجاد می شود ، شهر گراش با مشکل مواجه می گردد . جهت رفع دایمی مشکل نیاز به اعتبارات ملی می باشد که در سال ۹۵ پیش بینی شده . امیدواریم که این مشکل هرچه سریعتر برطرف گردد .ضمناً با هماهنگی صورت گرفته با صدا وسیمای فارس قرار است امروز جهت تعمیرات وحل مشکل گروه فنی به منطقه اعزام گردد.
      واما در خصوص ارد : فرستنده صدا وسیمای حوزه ارد از طریق ماهواره می باشد که بخاطر قوانین بین المللی که در بالا ذکر شد ونیز مسایل امنیتی صدا وسیما قادر به پخش از این طریق نمی باشد وتنها راه ممکن آنست که شبکه های فعال بخش ارد از طریق دیجیتال وزمینی در کوه اوز پخش شود که هزینه ای قریب ۵۰۰ میلیون تومان لازم دارد . جهت این امر در سال ۹۵ بودجه منظورشده است که امیدواریم با تحقق آن تا پایان نیمه اول سال ۹۶ مشکل مردم شریف ارد رفع گردد.
      واما در خصوص اینکه شهرداری پاسخگو به سوولات است بسیار کار خوب و بجایی را انجام می دهد و بایستی تمامی ادارات در خصوص مسایل مطرح شده در حوزه کاری خود پاسخگو باشند وفرمانداری هم پاسخگو خواهد بود اما باید توجه داشت ماهیت کار فرمانداری با ماهیت کار شهر داری وبقیه ادارات متفاوت است ونمیشود همه ی مسایل را بیان کرد.
      زارع – روابط عمومی فرمانداری شهرستان گراش

  5. من کلاً با نظر محمود موافقم روابط عمومی فرمانداری که چسپیده به فوتبال و قاسم فرسوده کاری به مشکلات شهر و پاسخ گفتن به مردم و انعکاس خبرها نداره خدا کنه این چند ماه هم بگذره و دولت جدید بیاد شاید فرجی بشه

    1. آقای عابدی روابط عمومی فرمانداری نیستند و به عنوان همکاری با ما خبرهای فرمانداری و نهادهای دیگر را ارسال می‌کنند. اقای زارع مسئولیت روابط عمومی فرمانداری را بر عهده دارند.

  6. جلسه ای یکی دوماه بیش با حضور استاندار محترم برکزار شد
    فرماندار محترم در بیان نظرات ابراز داشت بودجه ما امشال صدو جهل درصد افزایش داشته که باعث تعجب حضار و حتی استاندار شد و کفتند ما معمولا هرجا میریم از کمبودها حرف میزنند خوشحالیم که تو کراش مشکلی نیست و بودجه شما افزایش زیادی داشته که باعث حسادت بقیه شهرستانها میشه
    البته مشکلاتی هم بیان شد که همش زیر سایه همون صدو جهل درصد افزایش بودجه رفت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 نظر
scroll to top