بستن

افتتاح فنی و حرفه‌ای سیار در هنرستان کامروا

هفت‌برکه (گریشنا): مرکز آموزش فنی و حرفه‌‌ای سیار شهرستان گراش در هنرستان کامروا افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار هفت‌برکه، در چهاردهمین جلسه شورای اداری که صبح دیروز، نوزدهم بهمن‌ماه، با حضور مسلم ایزدی، معاون فنی و حرفه‌ای استان؛ و یادگاری، رییس مرکز فنی و حرفه‌ای لارستان، در سالن کنفرانس فرمانداری برگزار شد، مرکز فنی و حرفه‌ای سیار در مدرسه کامرا افتتاح گردید. افتتاح صندوق کارآفرینی امید نیز موضوع دیگر این جلسه بود (خبر در هفت‌برکه).

 اصغر فرودی: فنی و حرفه‌ای می‌تواند به اشتغال کمک کند

اصغر فرودی، فرماندار شهرستان گراش، با بیان این که راه‌اندازی دو اداره فنی و حرفه‌ای و صندوق کارآفرینی امید می‌توانند به اشتغال‌زایی کمک کنند گفت: «این دو اداره می‌توانند زمینه را برای فعالیت اقتصادی فراهم ‌کنند. وقتی جوانان ما مهارت‌های شغلی را یاد بگیرند، هم برای کار در داخل و هم کار در خارج آماده می‌شوند و زمینه بسیار خوبی برای توسعه شهرستان فراهم می‌کنند.»

Edari9

ایزدی: فقط ۱۰ درصد از فارغ‌التحصیلان استخدام می‌شوند

مسلم ایزدی، معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی اداره کل فنی و حرفه‌ای استان فارس، ضمن تبریک دهه فجر و تشکر از زحمات فرماندار شهرستان در پیگیری مجدانه مرکز فنی و حرفه‌ای در گراش، به پژوهش انجام شده در مورد بیکاری در دانشگاه تهران اشاره داشت و گفت: «آقای لطیفی، مدیر عامل محترم صندوق کارآفرینی امید استان، هم در صحبت‌هایش به بحث بیکاری اشاره داشتند، امروزه معضلات و چالش‌های اساسی در جامعه به وجود آمده است. این یک واقعیت است که به عنوان یک دغدغه برای مسئولین نظام و آحاد مردم در آمده است. در پژوهشی که در دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران انجام شده بود، از سی سال پس از انقلاب، تعداد فارغ التحصیلان در مقاطع مختلف را بیرون آورده بودند، و از طرفی میزان جذب دولتی را در دستگاه‌های دولتی حساب کرده بودند تا تناسب میزان فارغ التحصیلان و میزان جذب آن‌ها در مراکز دولتی را به دست بیاورند. در خوش‌بینانه‌ترین شرایط، فقط ۱۰ درصد از فارغ التحصیلان دانشگاهی ما در مراکز دولتی استخدام می‌شوند. خوب پس باید چکار کنیم؟ آیا باید درس خواندن را رها کنیم؟»

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی اداره کل فنی و حرفه‌ای استان فارس، نسخه شفابخش کشورهای توسعه یافته را کارآفرینی و مهارت‌آموزی دانست و گفت: «به شرایط امروزی جامعه ما که نگاه می‌کنیم می‌بینیم که بیکاری فارغ التحصیلان در اوج خودش است. کمتر می‌بینیم که یک برق‌کار ماهر یا یک جوش‌کار ماهر بیکار باشد. حداقلش این است که این‌ها می‌توانند امورات خود را بگذرانند. ما باید تقارن صندوق کارآفرینی امید و مرکز فنی و حرفه‌ای را به فال نیک بگیریم. وظیفه سازمان فنی و حرفه‌ای مهارت آموزی در جامعه است و از طرفی که صندوق کارآفرینی امید تسهیلات را به افرادی می‌دهد که دارای مهارت و مدرک فنی و حرفه‌ای داشته باشد.»

ایزدی با اشاره به اینکه مرکز فنی و حرفه ای گراش با یک کارگاه تعمیر دستگاه‌های سرد کننده کار خودش را شروع کرده است می گوید: «این مرکز باید توسعه پیدا کند و این توسعه حاصل نمی‌شود مگر این که دستگاه‌هایی از قبیل کمیته امداد، بهزیستی و دانشگاه‌ها و دیگر مراکز کمک کنند. مقوله‌ای هست با نام مربیان بدون هزینه، یعنی در شرایط حال حاضر که نه امکان افزایش مرکز دولتی داریم و نه امکان جذب مربی، ممکن است در شهرستان نیازی وجود داشته باشد. مثلا کمیته امداد بگوید من ده نفر نیرو دارم که نیاز به آموزش دارند، ما نمی‌توانم مربی جدید بگیریم، اما اگر هزینه مربی را تامین کنند، ما تجهیزات و مواد مصرفی را برای آموزش می‌آوریم. با برنامه‌ریزی که مهندس یادگاری، رییس مرکز فنی و حرفه ای لارستان، دارند برای سال ۹۶ در بحث توسعه این مجموعه، یکی راه‌اندازی حرفه آموزشی برق‌کار ساختمان ویژه برداران و رشته صنایع دستی برای خواهران است.»

مجمع خیرین اشتغال‌آفرین

ایزدی در ادامه به سه ویژگی خوب دوره‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای اشاره کرد و افزود: «در مراکز دولتی، تمامی این دوره‌ها به صورت رایگان برگزار می‌شود، گواهینامه‌هایی که دریافت می‌کنند با کد بین المللی است و در تمامی نقاط جهان اعتبار دارد و به راحتی می‌توانند آن را ترجمه کنند، مخصوصا در این منطقه که رفت و آمد خارج از کشور را بیشتر دارند. چرا باید افراد بروند و به عنوان کارگر مشغول به کار باشند؟ به راحتی می‌توانند این مدرک را ترجمعه کنند و از آن در آنجا استفاده کنند. مورد سوم هم این که سه‌چهارم این دوره‌ها به صورت عملی برگزار می‌شود.»

ایزدی در پایان گفت: «در شیراز هم خدمت فرماندار عرض کردیم که ما مجمع خیرین اشتغال‌آفرین را راه‌اندازی کرده‌ایم. امروز واقعا شاید بتوان گفت که دیگر مشکل جامعه ما ساخت مسجد و حسینیه نیست و شاید به نوعی با توجه به کاهش دانش‌آموزان، دیگر مشکل ساخت مدرسه را هم نداریم. امروز مشکلی که جامعه با آن درگیر است، اشتغال است. با راه‌اندازی این مجمع، این آمادگی را داریم که با توجه به خیرینی که در این شهرستان وجود دارد، یک سری مدل‌ها تعریف کنیم. مثلا نیروی کار را نهادی مثل بهزیستی، کمیته یا جهاد معرفی کنند و بحث آموزش و تچهیزات هم با مرکز فنی و حرفه‌ای باشد و خیری هم به مثلا۲۰ چرخ خیاطی بگذارد که این‌ها کار کنند. ان‌شاالله با تعریف چنین مدل‌هایی بتوانیم زمینه اشتغال را فراهم کنیم.»

Edari3

فرودی: افتتاح ۹۲ میلیارد تومان پروژه در سه سال و نیم

جلسه‌ی شورای اداری به دلیل هم‌زمان شدن با دهه فجر، جلسه‌ی پرکاری بود. علاوه بر این دو افتتاح، موضوعات دیگری نیز در دستور جلسه قرار گرفته بود.

اصغر فرودی، فرماندار و رییس شورای اداری گراش، دهه فجر انقلاب اسلامی را فرصت خوبی برای بازگو کردن اقدامات انجام شده در طول سال دانست و گفت: «دهه فجر فرصت خوبی است که مسئولین و روسای دستگاه‌ها اقدامات خوبی را که در طول سال انجام داده‌اند برای مردم  بازگو کنند. در این چند روزی که گذشت، دیدیم که روسای ادارات در حوزه‌های مختلف فعال بودند و خوش درخشیدند. همانطور که مستحضر هستید در این ایام بالغ بر ۳۴ پروژه را کلنگ‌زنی و یا افتتاح با اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان داشتیم. بماند که پروژه‌های بسیار خوبی هم در آینده نه‌چندان دور در دست کلنگ‌زنی و افتتاح داریم.»

فرودی در ادامه به راه‌اندازی‌های مجدد پروژه‌های شهرک صنعتی اشاره کرد و گفت: «امسال را مقام معظم رهبری سال اقتصاد مقاومتی نامیده است. با توجه به شرایط کشور و جایگاهی که ایران اسلامی در آن قرار دارد، و با توجه به خصومت‌هایی که دشمنان انقلاب اسلامی علیه ما دارند، ما ناچار هستیم که یک اقتصاد مقاوم و آب‌دبده در وضعیت داخل با عنایت به توانمندی‌های کشور داشته باشیم، دولت تدبیر و امید هم در این راستا همه هم و غمش اقتصاد و معیشت و اشتغال است. شما شاهد گزارش فعالیت‌هایی که در سطح کلان انجام شده است هستید. بحمدااله هم شاخص‌های اقتصادی بهبود پیدا کرد و هم زمینه برای تولید اشتغال، که از مولفه‌های اقتصاد مقاومتی است، فراهم شد. این نقطه امید بخشی است. امروز زمینه برای سرمایه‌گذاری در سطح کشور و در شهرستان فراهم است. من در بازدیدی که پیش از جلسه از شهرک صنعتی داشتم، شاهد بودم که پروژه‌هایی که پیش از این راکد بود یا بعضا نیمه‌کاره رها بود، راه‌اندازی شده‌اند. چون یک ثبات اقتصادی و امید به آینده سرمایه‌گذاری ایجاد شده است. این نکته با اهمیتی است. گلایه‌ای که دوستان صنعت‌گر داشتند این است که ادارات و نهادها باید نسبت به ارباب رجوعی که قصد سرمایه‌گذاری دارد و سرمایه‌گذاری کرده، اهتمام ویژه‌ای داشته باشند. کار این‌ها باید در کمترین زمان ممکن انجام شود. ما مرتب جلسات رفع موانع تولید در  راستای اقتصاد مقاومتی برگزار می‌کنیم و گاهی به صورت ویژه مورد به مورد واحدهای صنعتی را بررسی می‌کنیم و این انتظار از دوستان می‌رود که به سرمایه‌گذاران کمک کنند تا کارشان معطل نشود.»

فرماندار شهرستان به پروژه‌هایی که در سه‌ سال و نیم گذشته  به بهربرداری رسیده هم اشاره‌‌ای کرد و افزود: «در این ۳سال و نیم گذشته، ۹۲ میلیارد تومان پروژه در این شهرستان فقط به بهره‌برداری رسیده است. علی‌رغم همه‌ی مشکلات و کمبود‌ها و نبود اعتبارات، با پیگیری‌های مستمری که انجام شده است، این بهره‌برداری‌ها با ۷۴ درصد از محل اعتبارات دولتی و ۲۶ درصد از محل اعتبارات خیرین، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بوده است. آن چیزی که برای ما اهمیت دارد سرمایه‌گذاری  بخش خصوصی است که باید مورد تاکید و حمایت همه مسئولین باشد. ما تلاش داریم که در حوزه‌ سرمایه‌گذاری حمایت کنیم از همه کسانی که قصد سرمایه‌گذاری دارند، چه در حوزه کشاورزی، صنعتی و خدماتی، ما در حوزه خدمات هم با توجه به شرایط شهرستان که گرم و خشک است و مشکل آب و کشاورزی داریم، به شدت حمایت می‌کنیم و باید در این حوزه هم وارد شویم.»

راه‌اندازی رادیو اف‌ام در گراش

فرودی در ادامه چهاردهمین جلسه شورای اداری، به راه‌اندازی رادیو ‌‌FM برای گراش اشاره کرد و افزود: «از دیشب رادیو اف‌ام برای گراش راه‌اندازی شد. در سطح شهرستان دسترسی به این رادیو بسیار راحت شده است. مدیر کل صدا و سیما به ما قول داده بودند و بسیار سریع هم انجام شد. مشکلات فنی صدا و سیمای گراش هم به زودی حل می‌شود و برای ارد هم به زودی فرستنده دیجیتالی راه‌اندازی خواهد شد.»

او در رابطه با گازرسانی به دهستان‌های بخش مرکزی گفت: «دهستان‌های بخش مرکزی شامل ۸ روستا است که ما مقدمات را فراهم کردیم که در سال جدید یا اواخر سال، کلنگش را بزنیم که گاز به آن مناطق هم برسد. این پروژه با اعتباری بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان انجام می‌شود.»

فرماندار شهرستان گراش در پایان از مردم، مسئولین، معتمدین  و آحاد مردم برای شرکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن دعوت کرد: «با توجه به شرایط ویژه‌ای که ایجاد شده و خصومت‌هایی که کم و بیش می‌شنویم توسط دشمنان انقلاب اسلامی دارد صورت می‌گیرد، در اهپیمایی ۲۲ بهمن ۹۵ حضور گسترده ای داشته باشید.» او همچنین از روسای ادارات خواست با خبرنگاران همکاری داشته باشند.

خبرنگار حوزه شهری و اداری هفت‌برکه عضو هیات مدیره انجمن دوببله و گویندگی گراش

3 نظر

  1. ۹۲ میلیارد پروژه !! خیلی بعیده امار درستی باشه اگه راست میگین بودجه بگیرین سریعتر ساختمون اداریو تکمیل کنین نه اینکه همش منتظر خیرین هستین تا چیزی بسازن برین افتتاح کنین

  2. بازم منتظر خیرین هستین که بیان حقوق کارمنده های دولت رو تامین کنن مگر دولت توان حقوق دادن به ده نفر رو ندارهو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 نظر
scroll to top