بستن

هفتمین کتاب اقتصاددان گراشی منتشر شد

هفت‌برکه (گریشنا): کتاب جدید دکتر مسلم بمان‌پور گراشی با عنوان «مدل‌های تعادل عمومی محاسباتی (با نگرشی کاربردی)» توسط انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) چاپ شد. دکتر بمان‌پور این کتاب را در ۴۵۷ صفحه و به سفارش دانشگاه امام صادق (ع) برای دانشجویان ارشد و دکترای رشته اقتصاد تالیف کرده است.

مسلم بمان‌پور متولد ۱۳۶۴ در شهر گراش است. او تا مقطع دبیرستان در گراش و در رشته ریاضی و فیزیک تحصیل کرده است. از سال ۱۳۸۳ برای تحصیل در رشته معارف اسلامی و اقتصاد به دانشگاه امام صادق (ع) تهران رفت و تا مقطع ارشد در همین دانشگاه ماند. در سال ۱۳۸۹ نیز وارد دانشگاه تهران شد تا دکترای تخصصی علوم اقتصادی بگیرد. او چندی پیش از رساله‌ی دکتری‌اش با موفقیت دفاع کرد. بمان‌پور پایان‌نامه ارشدش را در حوزه‌ی مدل‌های تعادل عمومی محاسباتی (CGE) نگاشته است، و در رساله‌ی دکتری‌اش به سراغ مدل‌های تعادل عمومی پویای تصادفی (DSGE) رفته است. دکتر بمان‌پور اکنون در یک شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری مشغول به کار است و بر روی پروژه‌ای برای بانک تجارت و ملت کار می‌کند. او با خانواده‌اش ساکن تهران است.

در بخش سوم مجله ویدیویی کلاک، ابوالحسن محودی گفتگوی مفصلی با دکتر بمان‌پور درباره‌ی مسائل اقتصادی گراش انجام داده است. این مجله روز پنجشنبه ساعت ۱۹ در سایت هفت‌برکه و کانال گراش در تلگرام منتشر می‌شود.

Dr. Moslem Bemanpour (1)

نتیجه‌ی کار سه‌ساله؛ و پروژه‌های آینده

این مولف جوان که مقدمه‌ی سه‌صفحه‌ای کتاب را با امضای «مسلم بمانپور گراشی» به پایان رسانده است، در گفتگو با خبرنگار هفت‌برکه می‌گوید: «سه‌-چهار سالی می‌شود که روی این کتاب کار می‌کنم، و بالاخره هفته قبل به چاپ رسید.» دکتر بمان‌پور کتاب را به سفارش دانشگاه امام صادق (ع) نوشته است: «خود دانشگاه سفارش داد که یک کتاب آموزش‌محور برای دانشجویان ارشد و دکترا بنویسم. در نتیجه این کتاب را به صورتی کاملا کاربردی و با تمام جزییات برنامه‌ریزی کامپیوتری نوشته‌ام.» او درباره‌ی ارتباط این کتاب با پایان‌نامه‌ی ارشدش نیز توضیح می‌دهد: «در این کتاب نزدیک به بیست مدل مطرح شده است، در حالی که در پایان‌نامه‌ام فقط بر روی یکی از این مدل‌ها تمرکز کرده بودم.»

دکتر بمان‌پور درباره‌ی پروژه‌های نگارشی آینده‌اش نیز می‌گوید: «کتاب حاضر شامل تحلیل‌های ایستا است و عامل زمان در آن دیده نشده است. احتمالا کتاب بعدی‌ام را بر اساس مدل‌های پویا می‌نویسم که عامل زمان هم در تحلیل‌ها وارد شود. با این کار، مشخص می‌شود که هر تصمیم اقتصادی از لحاظ زمانی و در بازه‌های معین، چه تاثیراتی بر جامعه خواهد داشت.»

این هفتمین کتابی است که دکتر بمان‌پور منتشر می‌کند. او پیش از این تالیف کتاب‌های «تحلیل تعادل عمومی با نگرشی کاربردی» (انتشارات دانشگاه امام صادق(ع)، سال ۱۳۹۲)؛ «اوراق ‌بهادار ‌بیمه‌ای (فرصتی نو برای بیمه‌گران و سرمایه‌گذاران)» (پژوهشکده بیمه، سال ۱۳۹۰)؛ و «تنظیم مقررات و مداخلات در صنعت بیمه: موضوعاتی بنیادین» (پژوهشکده بیمه، ۱۳۸۸)؛ و همچنین ترجمه کتاب‌های «تحلیل اقتصادی خدمات درمان» (دو جلد، پژوهشکده بیمه، ۱۳۹۱)؛ «چالش‌های پیش روی بانکداری اسلامی» (۱۳۸۵)؛ «مهندسی مالی اسلامی» (دانشگاه امام صادق(ع)، ۱۳۸۷ و تقدیر شده به عنوان کتاب برگزیده همایش پژوهشگران برتر در سال ۱۳۸۸)؛ و همچنین «تامین مالی مخارج عمومی، نگرشی اسلامی» (۱۳۸۸) را در کارنامه دارد.

Dr. Moslem Bemanpour

«مدل‌های تعادل عمومی محاسباتی» یعنی چه؟

دکتر بمان‌پور سعی می‌کند موضوع کتابش را به ساده‌ترین شکل بیان کند: «در علوم انسانی، بر خلاف علومی مثل فیزیک و زیست‌شناسی، آزمایشگاهی وجود ندارد که تصمیم‌های مدیریتی در آن به آزمون گذاشته شود و تاثیراتش را بر جامعه از قبل مشاهده کند. پس نیاز به شبیه‌سازی است. ما اقتصادهای تصنعی خلق می‌کنیم و تمام تعاملات اقتصادی بین کارگزاران و کارگران و … را بازسازی می‌کنیم. البته این شبیه‌سازی کاملا منطبق بر واقعیت است و همه کسانی که در این شبیه‌سازی حضور دارند، درست مثل انسان‌های عادی رفتار می‌کنند. حالا می‌توانیم هر تصمیم اقتصادی را که مد نظر داریم با محاسبات دقیق و با استفاده از نرم‌افزارهای کامپیوتری به این مدل وارد کنیم و تاثیرات آن را به صورتی دقیق مشاهده می‌کنیم.» او نتیجه‌ای که از این مدل‌ها به دست می‌آید را کاملا قابل اعتماد می‌داند، چون صرفا بر اساس تخمین نیست، بلکه اقتصاد را به صورت کامل شبیه‌سازی می‌کند و امکان تست و پیش‌بینی هم دارد.

دکتر بمان‌پور به عنوان یک مثال، اثرات پرداخت نقدی یارانه‌ها را بر روی جامعه مطرح می‌کند: «من از همان ابتدای مطرح شدن این تصمیم، بر اساس مدل اقتصادی تصنعی خودم، اعتقاد داشتم این کار اثر منفی بر روی جامعه می‌گذارد، مخصوصا در تنبل کردن افراد. یارانه‌ی نقدی روی کارگر ماهر اثری ندارد، اما کارگر ساده را به تنبلی می‌کشاند.» او می‌گوید همین شبیه‌سازی را می‌توان برای هر نوع سیاست اقتصادی دیگر، مثل تعرفه‌ها، خدمات حمل و نقل، سیستم دفاعی و … انجام داد و به اثرات مخربشان قبل از آن که در جامعه پیدا شود، اشراف پیدا کرد و بر اساس آن تصمیم‌گیری کرد.

پشت جلد کتاب نیز آمده است: امروزه مدل‌های تعادل عمومی محاسباتی یکی از ابزارهای استاندارد جهت تحلیل‌های اقتصادی است، چرا که با تمرکز بر پایه‌های اقتصادی خردی، رفتار کارگزاران و عوامل اقتصادی را به صورت درون‌زا و هم‌زمان بررسی می‌کند… مطالب این کتاب به ویژه برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری که تحقیقاتی پیرامون تحلیل‌های اقتصادی کلان در موضوع پایان‌نامه یا رساله خود دارند مفید خواهد بود.

Ketab Dr. Bemanpour

 

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

19 نظر

  1. وجود چنین فرهیختگانی نه تنها برای گراش بلکه برای استان فارس و کشور موجب افتخار است . پیشنهاد می کنم مصاحبه ای با دکتر دارا هم (که در تهران ساکن است) انجام بدهید تا مردم بیشتر با نخبگان گراشی آشنا شوند .
    همیشه سالم و موفق باشید دکتر بمانپور عزیز

  2. تبریک می گم جناب دکتر خوشحالیم که خبرهای خوش از سمت شما به ما میرسه.جوانی کوشا و بدون هوا و تکبر که در اعتلای نام گراش و گراشی سعی و کوشش فروان انجام می دن.یادش بخیر زمانی که تهران با هم همخونه بودیم بسیار بررگوارانه از همه بچه های پشتیبانی می کرد.دکترجان بابت همه چی ممنون.انشالله مثله همیشه بدرخشی و افتخار افرینی کنی و نشون بدی گراشی اگه بخواد می تونه

  3. دایی جون واقعا خسته نباشین من به داشتن شما افتخار میکنم هر چند که دوری از شما و دختر کوچولوی دوست داشتنی برای ما سخت است ولی منتظر موفقیتهای بعدیت هستیم خوشحالمون کردی

  4. پدر عزیزم
    خبرمسرت بخش ،همواره دل را شاد و لحظه ها را ماندگار می سازد .و اینک خبر شادمانه موفقیعت شما نیز مایه مباهات است.
    آری دستان پر توان و عزم استوار بار دگر حدیث پر افتخار پیروزی را می سراید و امروز را برای فردایی بهتر و سازنده آماده می سازد.
    شمع وجودتان تابنده،و نورانیت دلتان پاینده.

    1. چه زود بچه آقای بمان پور نوشتن رو شروع کردن و چه قشنگ می نویسن. فکر کنم سه الی چهار سال بیشتر نداشته باشن اما طرز نوشتن و ادای کلمات همانند یک خانم تحصیل کرده لیسانسه هست. رمز و راز این پیشرفت رو به ما نمیگین راحیل خانم؟

  5. بسیار خوشحال و مسرور شدم که شاهد موفقیت ها و افتخارات هم شهریانم هستم بطورعام، و افرادی که در حوزه علم و فناوری قلم می زنند بطور خاص.
    ان شالله شاهد تالیفات بعدی و ارزشمند آقای دکتر بمان پور و هم چنین دیگر دوستان باشیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 نظر
scroll to top