بستن

باران ده میلیارد تومان خسارت زد / شهروندان فرم خسارت پر کنند

هفت‌برکه (گریشنا): شهروندانی که در جریان باران شدید روزهای گذشته دچار خسارت شدند، تا فردا مهلت دارند برای دریافت کمک نقدیِ جبران خسارت، میزان خسارت‌شان را از طریق تکمیل فرم اعلام کنند. برای پر کردن فرم خسارت، شهروندان در شهر گراش به شهرداری، و در بخش و روستاها به بخشداری و دهیاری‌ها مراجعه کنند.

به گزارش خبرنگار هفت‌برکه، جلسه‌ی ستاد بحران شهرستان امروز ۳۰ بهمن‌ماه، با حضور فرودی، فرماندار شهرستان و اعضای ستاد بحران در محل فرمانداری برگزار شد. فرودی بعد از ابراز خرسندی از این که در این بحران با هماهنگی صورت‌گرفته، شاهد بروز کمترین مشکلات بودیم، گفت: «با جلساتی که از قبل برگزار شد و پیش‌بینی‌های خوبی که انجام شد، خوشبختانه تلفات جانی ناشی از حادثه نداشتیم و فقط یک مورد برق‌گرفتگی ناشی از سهل‌انگاری اتفاق افتاد. خسارتی که از ضعف دستگاه‌های اجرایی و عملکرد ستاد بحران باشد، نداشتیم و در مجموع همه ادارات، نهاد و ارگان‌ها و اعضای ستاد شبانه‌روز در خدمت مردم بودند و مقدمات خوبی صورت گرفت که خسارت احتمالی را به حداقل برساند.»

ده میلیارد تومان برآورد اولیه خسارت

فرماندار شهرستان با اشاره به این موضوع که ده میلیارد تومان برآورد اولیه‌ از میزان خساراتی است که در شهرستان به زیر‌ساخت‌ها وارده شده است، تصریح کرد: «ده میلیارد تومان یک برآورد اولیه است و احتمال دارد در برآورد‌های بعدی تغییراتی حاصل شود. ما در حوزه مسکن روستایی قریب ۲۵۰ مورد مسکن داریم که آسیب شدیدی به آن‌ها وارد شده است و نیاز به بازسازی دارد که تقریبا معادل دو میلیارد و پانصد تومان خسارت برآورد شده است. در حوزه مسکن شهری ۲۴۰ مورد خسارت شدید به منازل وارد شده است که ۵ میلیارد تومان خسارت برای بازسازی پیش‌بینی شده است. در حوزه کشاورزی و دامداری قریب ششصد میلیون تومان به مزارع کشاورزی و دامی خسارت وارد شده است. قریب صد و سی راس گوسفند تلف شده‌اند. در حوزه آبفای روستایی نیز ششصد و پنجاه میلیون تومان خسارت وارد شده است.»

او با گلایه‌مندی از برخی ادارات به دلیل سرعت ضعیف در ارائه گزارش می‌گوید: «یکی از انتظاراتی که از همه دستگاه‌ها داریم، هماهنگی در اجرای کمک‌رسانی و خدمات‌رسانی به شهروندان است. برای اجرای هماهنگی که بالحمدالله خیلی خوب صورت می‌گیرد، ما نیاز به گزارش مستمر و سریع داریم. در این زمینه بعضی ارگان‌ها با سرعتی که ما انتظار داشتیم در این بحران گزارش تهیه نمی‌کردند. گزارش تاثیر بسزایی در آینده و برنامه‌ها خواهد داشت، چه در زمینه برنامه‌ریزی برای کمک به آسیب‌دیدگان و چه در زمینه اخذ تسهیلات و اعتبارات از استان.»

گزارش و تکمیل فرم‌ها در اولویت

رییس ستاد بحران در مورد اولویت کاری روزهای آینده گفت: «فرم‌های متعددی از استان ارائه شده است که این فرم‌ها مربوط به دستگاه‌های اجرایی است که باید سریع آن را تکمیل و ارسال کنید تا ما بتوانیم به جمع‌بندی برسیم و با فرستادن گزارش و فرم‌ها، اعتبارات در این خصوص را کسب کنیم.»

او با تاکید بر سرعت برای پر کردن فرم‌ها و ارسال آن به استان، ابراز داشت: «وظیفه شما تا الان مهار بحران بود و جلوگیری از خسارت جانی و مالی در حد امکان. این وظیفه به خوبی انجام شد. اما وظیفه بزرگتری که امروز دارید، کمک به خسارت‌دیدگان است. الان زمینه فراهم است که در بحران‌های بعدی، با مقاوم‌سازی منازل روستایی و شهری کمترین خسارت را داشته باشیم.»

فرماندار در مورد مهمترین فعالیت‌های روزهای آینده گفت: «اولویت ما در یکی دو روز آینده، بحث تکمیل فرم و گزارش میزان خسارت به ابنیه مسکونی و عمومی است و ما از شما می‌خواهیم هر چه سریع‌تر آن را تکمیل و برای ما بفرستید. متولی خانه‌های روستایی، بنیاد مسکن است که هر چه زودتر باید پیگیری کند. خانه‌های شهری را هم باید شهرداری و بنیاد مسکن با همکاری پیگیری کنند. فرم و گزارش خانه‌هایی که آسیب دیده را به ما برسانید تا ما بتوانیم هر چه سریع‌تر فرم‌ها را به استان ارسال کنیم که شاید شامل اعتباراتی که دولت در این خصوص پیش‌بینی کرده است، بشویم. دیشب هم معاون اول رییس جمهور با استانداران فارس و بوشهر مذاکراتی داشت که ان شاالله بتوانیم از این اعتبارات استفاده کنیم.»

فرماندار در ادامه می‌گوید: «واقعیت این است که مشکلات به وجود آمده و خراب شدن خانه‌های خشت و گلی از دست مدیریت بحران خارج بود. وظیفه ما این بود که مانع ورود سیل به خانه‌ها شویم که موفق بودیم. اما امروز باید بحث مقاوم‌سازی در شهر و روستا را دنبال کنیم. باید خانه و زیرساخت‌ها به گونه‌ای ساخته و طراحی شود که ما دچار خسارت نشویم. تمام سیل در شهرستان گراش از یک خیابان عبور می‌کند. شهرداری کارهایی از قبل کرده است و در این زمینه کمک‌های زیادی هم کرده است، ولی باید کار اساسی صورت گیرد. باید از ورود آب‌ها به خیابان اصلی جلوگیری کرد یا کانال‌های دیگری تعبیه شود. کارهای بسیار خوبی در این زمینه می‌شود انجام داد.»

 

او در پایان صحبت‌هایش نیز گفت: «یکی از نکات خیلی مهم، بحث شایعات در فضای مجازی بود. فضای مجازی در اطلاع‌رسانی خیلی کمک می‌کرد، اما پخش شایعات باعث نگرانی مردم می‌شود که باید جلوگیری کرد. ما به‌حمدالله به خاطر نیروی انتظامی و نظامی که در صحنه بودند، در این بحران مشکلات امنیتی نداشتیم و از همه ارگان‌ها و ادارت به دلیل فعالیت و همکاریشان در طول این مدت تشکر و قدردانی می‌کنیم.»

setad bohran

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top