بستن

گزارش تصویری: سیل در آغوش سدها و برکه‌ها آرام گرفت

هفت‌برکه (گریشنا): بارندگی هفته آخر بهمن‌ماه تمامی سدها و آبگیرهای گراش را پر از آب کرد. در این باران، هشت میلیون متر مکعب آب در پشت سدها ذخیره شد و ۵۱۲ برکه نیز پر از آب شده است.

سدها، بندهای خاکی و حوضچه‌های تغذیه مصنوعی پر آب شهرستان مکان خوبی است برای لذت بردن از بهاری که پشت در است. این بار باران سخاوت و روی خوشش را به سدها و آب‌گیر‌های شهرستان نشان داد و این آب‌گیرهای تشنه را بعد از مدت‌ها خشکی و بی‌آبی سیراب کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره منابع طبیعی شهرستان گراش، بیش از چهار میلیون و هشتصد هزار متر مکعب آب در سدها و بندهای خاکی و حوضچه‌های تغذیه مصنوعی زیر نظر اداره منابع طبیعی شهرستان ذخیره شده است. حجم آبگیری بند خاکی در حال ساخت آغصه پس از پایان پروژه ۲۵۰ هزار متر مکعب، سد فداغ دو میلیون و سد زینل آباد یک میلیون و هفتصد هزار متر مکعب بود.

به گزارش فداغ آن‌لاین، باران‌های سیل‌آسای بهمن‌ماه باعث شد سد فداغ برای اولین بار بعد از ساخت، سرریز کند. ساخت سد فداغ با طول بند ۳۰۰ متر و مساحت حوضه ۷۲۰۰ هکتار سال ۱۳۸۷ آغاز و سال ۱۳۸۹ به پایان رسید. این سد با ظرفیت دو میلیون متر مکعب پس از شش سال، نخستین‌بار امسال سرریز شد.

آبگیر تنگ لاغر و سد کوند که بین مردم به سد دولتی معروف است، از دیگر نقاطی است که مردم گراش به آن سر می‌زنند. البته سد کوند نسبت به سدهای دیگر آب‌گیری کمتری دارد.

جوکار، مدیر جهاد کشاورزی، در جلسه مدیریت بحران در مورد ذخیره آب گفت: «هشت میلیون آب در حوضچه‌های بزرگ و کوچک بدون خسارت ذخیره شده است در حالی که در شهرستان دیگر مثلا در جویم، بخشی از آب‌گیرها خسارت دیده است. ۵۱۲ برکه نیز در شهرستان آب‌گیری شده است.»

اگر می‌خواهید بدانید سد فداغ بعد از آب‌گیری چه شکلی است این عکس‌ها را ببینید.

با دیدن عکس‌های قبل و بعد از آب‌گیری سد زینل‌آباد، علاوه بر این که تاثیر میزان بارش‌های اخیر بر روی این سد را خواهید دید، انگیزه شما برای سفر و دیدن این سد بیشتر خواهد شد.

پیشنهاد می‌کنیم دیدن طبیعت بکر و زیبای سد در حال ساخت آغصه را هم از دست ندهید.

عکس‌های زیادی از حوضچه تغذیه مصنوعی تنگ لاغر در دسترس ما نبود، اما دیدن همین دو عکس از این حوضچه نیز خالی از لطف نیست.

حالا که همه این عکس‌ها را دیدید، عکس‌هایی هم از سد کوند یا همان سد دولتی ببینید که بین گراشی‌ها طرفدار زیادی دارد.

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

3 نظر

  1. چرا مسولین چند تا حوضچه ای که جهاد ساخته و اب اندازش خراب شده رو درست نمیکنند فقط بعد از گذشت چند سال دو تا از شش تا حوضچه رو خاکریزش درست کردن که اون هم خیرین درست کردن واقعا حیفه که این همه اب بره.
    مسولین باید به فکر احداث چند سد جدید هم باشند که چند مکان مناسب پیشنهاد میکنم که عبارتند از سد بونهمات ( اب که از دره بنه دان خارج شده و به سمت زینل اباد میره ) سد اناغ( بستن این سد مانع از رفتن اب به سمت لار میشود که باید روی رودخانه بیخ احداث بشه ) سد تنگ بادامی ( با احداث این سد میتوان از ورود سیل اب به سمت خیابان ابیاری جلوگیری کرد ) سد تنگ اب هم در میتوان در تامین اب پارک جنگلی میتوان کمک زیادی کرد

  2. با سلام و خدا قوت؛
    تصاویر گویای همه چیز هست؛ سپاس از کلیه شما بزرگواران بخش خبر گریشنا که در طول هفته ای که بارندگی شد خیلی خوب خبر های اولویت دار رو پوشش دادید .از خداوند مهربان برای همه شما سلامتی و بهروزی رو خواهانم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 نظر
scroll to top