بستن

راه‌های تازه درمان سرطان در دومین کنگره انکولوژی گراش

هفت‌برکه (گریشنا): دومین همایش انکولوژی با حضور متخصصین و اساتید منطقه در سالن دانشکده علوم پرشکی برگزار شد. انکولوژی نام علمی سرطان‌شناسی است.

به گزارش خبرنگار هفت برکه، امروز نوزدهم اسفندماه، دکتر عبدالهی در این مراسم بعد از خیر مقدم به اساتید دانشگاه علوم پزشکی شیراز، هرمزگان و جهرم و همچنین دانشکده‌های شهرهای مجاوز، گفت: «شوق و شعف خودم را نمی‌توانم پنهان کنم که در خدمت شما هستم. برای من افتخار است که افتتاح‌کننده‌ی دومین کنگره انکولوژی گراش باشم. تجربه سال گذشته به ما آموخت که اگر این کنگره‌ها باشد، ما می‌توانیم افتخار کنیم که مملکت و کشور ما در جهت سربلندی و پیشرفت قدم برخواهد داشت.»

بیمارستان گراش یک قطب درمانی

او در ادامه به خدمات مرحوم شیخ احمد انصاری اشاره و اظهار داشت: «سی سال پیش حاج شیخ احمد انصاری، خیر بزرگوار، کلنگ این مجموعه را زد و بیمارستان امیرالمومنین علی(ع) افتتاح شد و ده سال قبل جراحی قلب را شروع کردیم و سه چهار سال قبل، بخش جراحی سرطان افتتاح شد. امروز هم شاهد افتتاح بخش درمان ناباروری هستیم و همه این‌ها باعث شد وزیر بهداشت مجموعه علوم پزشکی گراش و بیمارستان امیرالمومنین(ع) را به عنوان قطب درمانی منطقه معرفی کند. مجموعه علوم پزشکی گراش افتخار این را دارد که در درمان‌های تخصصی و فوق تخصصی در خدمت مردم محروم منطقه است.»

او بعد پایان صحبت‌هایش، پرفسور سید مصلایی را به عنوان رییس جلسه به جایگاه دعوت کرد و این همایش به صورت رسمی آغاز شد.

شایع‌ترین سرطان‌های گراش و منطقه

فاطمه حیدری، کارشناس ارشد پرستاری مراقبت‌های ویژه و عضو هیات علمی دانشکده علوم پزشکی گراش، شیوع سرطان در ایران و منطقه می‌گوید: سرطان یکی از دلایل عمده مرگ و میر در دنیا است. بر اساس آخرین گزارش سازمان بهداشت جهان که مربوط به سال ۲۰۱۲ است میزان بروز این بیماری را چهارده میلیون نفر اعلام کرده است که تخمین زده شده این میزان در دو دهه آینده، بیش از هفتاد درصد افزایش پیدا کند. سرطان در دنیا دومین عامل مرگ و میر بعد از بیماری قلبی و عروقی محسوب می‌شود. یک ششم مرگ‌ومیر‌ها ناشی از سرطان است. ولی در کشور ما بعد از بیماری‌های قلبی و عروقی و حوادث این بیماری در رتبه سوم قرار دارد.

حیدری می‌گوید یک سوم مرگ‌ومیرهای ناشی از سرطان به دلیل پنج عادت رفتاری و غذایی نامناسب از جمله چاقی، مصرف کم میوه و سبزیجات، کم تحرکی، مصرف تنباکو و دخانیات و الکل است؛ و با اصلاح الگو‌های زندگی و عادات غذایی و واکسیناسیون علیه بیماری‌های عفونی منجر به سرطان، HPV عامل سرطان دهانه رحم در زنان و ویروس هپاتیت B می‌توان از سی تا پنجاه درصد سرطان‌ها پیشگیری کرد. بقیه موارد نیز با تشخیص به موقع قابل درمان است و در باقی بیماران، در مراحل انتهایی زندگی، با مراقبت‌های حمایتی می‌توان آلام آنان را تسکین داد و کیفیت زندگی آنان را ارتقا داد.

شایع‌ترین سرطان‌ها در گراش، جنوب فارس و هرمزگان و بوشهر بر اساس بیماران پذیرش‌شده در بنیاد پیشگیری از سرطان جنوب فارس در گراش، در مردان به ترتیب سرطان پوست، روده بزرگ، مثانه، لنفوما، و پروستات؛ و در زنان سرطان پستان، پوست، روده بزرگ، تیروئید و تخمدان است. اما شایع‌ترین سرطان‌ها در استان فارس در زنان به ترتیب سرطان پستان، پوست، روده بزرگ، خون و تیروئید؛ و در مردان سرطان پوست، مثانه، پروستات، خون، و معده را شامل می‌شود.

درمان سرطان و حفظ باروری

دکتر مهدی محسن‌زاده، رییس مرکز درمان ناباروری گراش، از حفظ باروری در بیماران سرطانی گفت: «با توجه به این که ده درصد بیماران سرطانی در سن باروری هستند و درمان‌های سرطان مثل شیمی‌درمانی و رادیوتراپی باعث از دست دادن قدرت باروری می‌شود، برای همین ما می‌توانیم با تکنیک‌های موجود حفظ باروری، مانع از دست دادن قدرت باروری بیماران سرطانی شویم. خبر خوب این است که از سال ۹۶ می‌توانیم مرکز حفظ باروری در گراش را راه‌اندازی کنیم.»

دکتر رفعتی نیز از تاثیر رژیم‌های غذایی و غربالگری در سرطان روده بزرگ صحبت کرد و گفت: «با توجه به تغییر رژیم غذایی جامعه به سمت رژیم غذایی غربی و افزایش موارد جدید سرطان روده بزرگ و همچنین اثبات مفید بودن غربالگری جهت تشخیص سرطان‌های روده بزرگ، ارائه خدمات سلامت به مردم لازم است. می‌بایست درباره غربالگری این سرطان آگاهی‌بخشی لازم را انجام دهیم. کلیه افراد سالم که هیچ‌گونه سابقه سرطان روده بزرگ و یا پولیپ روده بزرگ در خود و خانواده ندارند، از سن پنجاه سالگی باید تحت برنامه غربالگری جهت تشخیص زودهنگام سرطان روده بزرگ قرار بگیرند. روش‌های غربالگری جهت این سرطان شامل انجام کلونوسکوپی هر ده سال یک بار ضروری است.»

ایمونولوژی به جای شیمی‌درمانی

«ایمونوتراپی درمان جدیدی برای سرطان است.» این را دکتر خلفی‌نژاد می‌گوید و ادامه می‌دهد: «طی ده سال گذشته، در دنیا مطالعات گسترده‌ای بر روی ایمونوتراپی انجام شده که نتایج این مطالعات به تازگی به محققین دنیا ارائه شده و نشان‌دهنده‌ی آن است که این درمان افقی جدید برای درمان سرطان‌های لاعلاج در دنیا خواهد بود و در واقع در آینده‌ای نزدیک این روش جایگزین درمان‌های رایج فعلی خواهد شد. همان‌گونه که در درمان سرطان ملانوما (پوستی) این درمان هم‌اکنون جایگزین شده است.»

دکتر امیدواری از چگونگی تشکیل تومور سرطانی صحبت کرد و گفت: «تفاوت اصلی سلول‌های نرمال و سلول‌های سرطانی در این است که سلول‌های نرمال بعد از به وجود آمدن، دچار تمایز می‌شوند تا بتوانند یک فعالیت تخصصی را انجام دهند، مانند سلول عصبی، سلول ماهیچه‌ای و … بعد از مدتی، این سلول‌ها دچار پیری و مرگ برنامه‌ریزی شده می‌شوند، در حالی که سلول‌های سرطانی به علت یک سری تغییرات در ژنوم آن‌ها تمایز‌یافته نمی‌شوند و مرگ برنامه‌ریزی شده در آن‌ها اتفاق نمی‌افتد و قادر به انجام فعالیت خاصی نیستند و به طور مداوم تقسیم می‌شوند و سرطان حاصل می‌شود.»

رادیودرمانی، مسیر تازه درمان سرطان

دکتر عبدلله خورشیدی برای دسترسی به درمان مطلوب‌تر سخنانی را ایراد کرد: «رادیودرمانی تکنسیوم از شاخص‌ترین رادیونوکلئویدهای پزشکی هسته‌ای است که در تشخیص و نشانه‌دار‌سازی قسمت‌های مختلف حساس بدن استفاده می‌شوند. این رادیودارو با دو سیستم پزشکی هسته‌ای و PET بعد از تزریق وریدی قابل تشخیص است که عملکرد و متابولیسم سلول‌های سرطانی را می‌تواند آشکار کند و یکی از کاربرد‌های تشخیص ضایعات مغزی چه سطحی و چه عمقی است. که در کلینیک‌های پزشکی هسته‌ای قابل اجرا است. این رادیودارو از طریق راکتورهای تحقیقاتی و شتاب‌دهنده‌ها تولید می‌شوند.»

دکتر خورشیدی درباره تهیه این رادیودارو نیز گفت: «با توجه به کارایی کم راکتور تهران، افزایش تعداد مراکز تشخیصی و درمانی هسته‌ای در کشور، استفاده از شتاب‎‌دهنده‎‌ها در داخل بیمارستان‌ها به صورت محلی و با قابلیت‌های وسیع‌تری برای تولید انواع رادیو‌داروها نقش مهمی خواهد داشت. از طرف دیگر، پتانسیل پزشکی هسته‌ای و رادیوتراپی جنوب فارس هنوز فعال نشده که نیازمند هماهنگی‌های بیشتر است زیرا که این موضوعات می‌تواند مکمل و همراه شیمی‌درمانی در دستیابی به درمان، مطلوب‌تر باشد.»

دکتر شفیع‌زاده از توجه به عوارض داروهای شیمی‌درمانی و رادیوتراپی می‌گوید: «یکی از عوارض مهم و شایع که در صورت عدم توجه می‌تواند تهدید‌کننده حیات باشد، اسهال ناشی از درمان است که با تب، سرگیجه، افت فشار همراه است و در صورت مراجعه زودهنگام به راحتی با داروهای کاهنده حرکات روده نظیر اوپرامیو قابل مهار و درمان است. اما در صورت وجود علایم اندک و یا افت فشار خون و سرگیجه، بستری کردن، هیدراته کردن (آبرسانی) و تجویز آنتی‌بیوتیک توصیه می‌شود. تاکید می‌کنم که بیماران از درمان سرخود و بدون معاینه پزشک در درمان عوارض شیمی‌درمانی اجتناب کنند و در صورت بروز اولین علایم به پزشک خود مراجعه کنند.»

دکتر وجدانی نیز صحبت‌هایش را اینگونه آغاز کرد: «در حیطه تشخیص و درمان سرطان، همواره بیمارانی هستند که با موارد اورژانس‌های ناشی از اثرات فشاری توده‌های سرطانی مراجعه می‌کنند. تشخیص و درمان به موقع و سریع اورژانس‌ها نه تنها در موارد زیادی می‌تواند سبب افزایش طول عمر بیماران شود، بلکه مدیریت صحیح و به موقع این حوادث می‌تواند منجر به ایجاد یک زندگی فعال و باکیفیت و عاری از ناتوانی‌های ناشی از سرطان شود. مواردی مانند اثرات فشاری روی رگ‌های اصلی منتهی به قلب به دنبال سرطان ریه و لنفوم، و مواردی مانند انسداد‌های گوارشی ناشی از تومورهای روده و سندروم فشار بر نخاع به دنبال درگیری ستون فقرات توسط تومورها که تیم درمانی بیمار با تشخیص و شروع به موقع و درمان‌های حمایتی، باعث کیفیت بالای زندگی بیمار سرطانی بشود.»

دکتر اکرمی به یاد پروفسور ورونزی، بیوگرافی او را در این همایش ارائه داد و گفت: «آمپرتو ورنزی از مشهورترین جراحان انکلوژی دنیا در نوامبر ۲۰۱۶ درگذشت. دکتر آمبرتو ورونژی در سال ۱۹۲۵ در میلان ایتالیا به دنیا آمد. او در سال ۱۹۵۲ درجه دکتری پزشکی را از دانشگاه میلان دریافت کرد. با سفر به مراکز معتبر آنکولوژی و جراحی دنیا در رشته جراحی و شاخه جراحی آنکلوژی تحصیلات خود را ادامه داد. پس از بازگشت به ایتالیا، انستیتوآنکلوژی اروپا را تاسیس کرد. دکتر ورونزی در تغییر درمان سرطان پستان از جراحی وسیع و ناتوان‌کننده تا درمان‌های محدود و امروزی، نقش اساسی ایفا کرده است و خدمات او موجب درمان موثر میلیون‌ها بیمار دردمند در سراسر دنیا شده است. »

دکتر محمود ناظمیان، فوق تخصص جراحی پلاستیک، نیز با ارئه پاورپونتی از تصاویر بیمارانی که جراحی پلاستیک انجام داده‌اند، از نقش جراحی پلاستیک در جراحی سرطان گفت و اشاره کرد: «نقش عمده جراح بازسازی (پلاستیک) در سرطان مربوط به پوشش دادن افکت‌های ایجاد شده است که از ناحیه پوست سر تا انگشت پا متنوع است.»

 

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

7 نظر

  1. متاسفانه در طول این یکماه چندین همایش در خصوص سرطان برگزار شده که با عدم استقبال مردم روبرو شده است و حیف نیست این همه هزینه صر ف کارهای دیگر شود . در همه مراسمها افراد خاصی دیده میشوند که نه سوادی دارنند و نه تخصصی ولی بعنوان یک مسول خودنمایی میکنند که بسیار مشکوک میزند که اینها چکاره اند .

  2. چند روز پیش رفتم بیمارستان بخش اطفال عیادت یکی از اقوام که کودکی ۶ماهه رو دیدم که یک عینک ضخیم زده بود و قلب این کودک هم به قول خودمونی سوراخ بود دلیلش را از مادرش پرسیدم که جریان چیست که با ناراحتی تمام گفت چشم این کودک اب مروارید داشته و قلب او هم سوراخ بوده بعد گفتم مگه روز اول مشخص نبوده و به شما نگفتن در جواب بنده گفت کودکم در بیمارستان گراش به دنیا اومده و در زمان ترخیص به من گفتن بچه ات هیچ مشکلی ندارد و بعد از چند روز اورا بردم به بیمارستان شیراز که چرا در گراش تشخیص نداده اند،،،مسوولین محترم لطفاً به داد کادر درمانی بیمارستان هم برسید

  3. دست کسانی که واسه سلامت جامعه تلاش میکنن درد نکنه کاش خیرین به جای ساخت مسجد و حسینیه میرفتن دستگاه هایی که نیازمند بیماران هست میاوردن

  4. این کنگره باید مدام برگزار بشه تا به سمت بین المللی شدن حرکت کنه و اساتید مدعو خارجی هم داشته باشه. گرچه الان حتی بازتاب داخلی هم نداشته و کمتر اساتیدی از سراسر ایران شرکت کردند که به خاطر عدم اطلاع رسانی چندماهه قبل از برگزاری بوده و بیشتر فقط از شیراز شرکت کرده بودند.

  5. باسلام بیمارستان گراش بیمارستان مجهز و پیشرفته ای است ولی کادر نگهبانی اصلا اخلاق ندارن خیلی بی ادبانه برخورد میکنن بیایین بیمارستان اوز ببینین چقدر نگهباناشون با اخلاق و مودب هستن

  6. هربیمارستان ومرکز درمانی نقاط قوت وضعفی دارد وبیمارستان گراش نیز همینطوره وقتی در صداوسیما اشنباهات پزشکی دربیمارستانهای اصفهان وتهران رخ میده چرا به یک اینچنین اشکالی گیر میدین وبزرگش میکنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 نظر
scroll to top