بستن

پیچیدن یاد شهیدان و خیران در شب‌های خونه کدیم

هفت‌برکه (گریشنا): خانه شهیدان عظیمی دیشب، دوم فروردین‌ماه، حال و هوای دیگری داشت. خانواده‌ی شهیدان عظیمی دوباره در این خانه جمع شده بودند تا با حضور دکتر حاج علی‌اکبر محمدی، هم‌رزم و دوست همیشگی شهید علی‌اکبر عظیمی، در قالب یکی از ویژه‌برنامه‌های «خونه کدیم ۳»، یاد و خاطره‌ی آن شهید بزرگوار را زنده کنند؛ شهیدی که در این خانه بزرگ شده بود و با این که در عملیات بیت المقدس ۷ مفقودالاثر شده است، هنوز اثرش در جای‌جای خانه پابرجاست.

ایستاده در تاریخ: ویژه‌برنامه‌ای برای شهید علی‌اکبر عظیمی

حامد عبدالهی، رییس انجمن ایکوموس، مصاحبه‌گر بود. او گفت شعار ما امسال، «ایستاده در تاریخ» اشاره به ایستادگی دو تن از شهیدانی دارد که در این خانه بزرگ شده‌اند، و برای ما بسیار مهم بود که این نکته در طرح خونه کدیم ۳ برجسته‌تر باشد. او اشاره کرد که این گفتگو به شعید علی‌اکبر اختصاص دارد، و در برنامه‌ی دیگری، به شهید غلامحسین هم خواهیم پرداخت.

عبدالهی گفت: «وقتی از دکتر محمدی برای این ویژه‌برنامه دعوت کردیم، او نه نگفت و سریع پذیرفت.» دکتر محمدی هم چندی بعد به این گفته اینگونه جواب داد: «در خصوص شهید علی‌اکبر، شاید حق مطلب ادا نشده است. من قصور خودم را در خصوص معرفی او می‌پذیرم و از او طلب حلالیت می‌کنم. به همین دلیل هم دعوت را پذیرفتم.»

دکتر محمدی هر سه مقطع دانشگاهی‌اش، از کارشناسی تا دکترای تخصصی را در دانشکده الهیات و معارف اسلامی قم خوانده است، و در همان دانشگاه نیز هیات علمی بوده است تا این که با رتبه استادیاری بازنشسته شده است. او اکنون مشغول به تدریس و کار پژوهشی در قم و اراک است.

دکتر درباره‌ی همراهی‌اش با شهید علی‌اکبر گفت: «من از بابت همراهی و دوستی با او خدا را همیشه شاکرم. ما از دوران راهنمایی هم‌کلاس بودیم. برای دبیرستان، شهید علی‌اکبر به بندرعباس رفت و من به شیراز. بعد از گرفتن دیپلم، مجددا به گراش برگشتیم و عضو سپاه شدیم و در سپاه گراش و لار و اوز و قبلش هم در بسیج فعال بودیم. در سال ۶٠ برای دوره‌ی آموزشی به شیراز رفتیم. از ما چند نفر گراشی، ایشان توانست در دوره تربیت مربی عقیدتی سیاسی قبول شود، و بعد از گذراندن دوره، در همان پادگان به عنوان مربی عقیدتی سیاسی مشغول به خدمت شد.»

دوست نزدیک شهید عظیمی در مورد همراهی دوباره‌شان در قم نیز گفت: «من در بهمن ۱۳۶۱ برای تحصیل در دانشکده الهیات و معارف اسلامی به قم رفتم. شهید علی‌اکبر هنوز در شیراز بود، اما او هم راغب شد به آنجا بیاید. یک سال بعد امتحان داد و با توجه به اطلاعات زیادی که داشت، خیلی راحت قبول شد و ما مجددا با هم تحصیل را شروع کردیم.»

تا این که نوبت به رفتن به خط مقدم می‌رسد. دکتر محمدی درباره‌ی شهید علی‌اکبر توصیف کوتاهی دارد: «او سید شهدای شهرستان گراش است.» و بعد توضیح می‌دهد: «او سردار رشید اسلام است. ایشان هم در جنگ سخت و هم در جنگ نرم فعال بود، حتی آن زمان که هنوز مساله‌ی شبیخون فرهنگی از طرف مقام معظم رهبری مطرح نشده بود. او هم بنیه‌ی اعتقادی افراد را بالا می‌برد و هم در عمل جلوی دشمن می‌ایستاد. این امتیاز و ویژگی او در بین شهیدان بود، و به همین خاطر من لقب سید شهدای شهرستان را برای او مناسب می‌دانم.»

هم‌رزم شهید علی‌اکبر از مجاهدت او در سه حیطه‌ی مختلف گفت: «ایشان به تمام معنا مجاهد فی سبیل الله بود. او هم جهاد کبیر می‌کرد که بنا به آیه قرآن و به تفسیر مقام رهبری، معنایش عدم اطاعت از کفار است؛ و هم جهاد اکبر، که خودسازی و جنگ با نفس است؛ و  هم جهاد اصغر، که عملکردش در پشت جبهه و در خط مقدم جبهه است.»

دکتر محمدی از خصوصیات شهید علی‌اکبر هم این موارد را برشمرد: «معرفت، بصیرت، ولایت‌مداری، دشمن‌ستیزی و استکبارستیزی، تکلیف‌گرایی، شجاعت، ایثار و بخشندگی، استقامت، شوخ‌طبعی، مجاهدت و در نهایت، شهادت‌طلبی؛ که به مطلوبش هم رسید.» دکتر گفت شهید علی‌اکبر خوش‌رو و خوش‌برخورد بود؛ قلب رئوف و مهربانی داشت؛ و به دنیا و جنبه‌های مادی آن بی‌اعتنا بود.

بخش دیگری از این برنامه به نشان دادن عکس‌هایی از شهید و همراهانش از آرشیو عکس‌های خانواده شهید علی‌اکبر اختصاص داشت، و دکتر محمدی سعی کرد درباره‌ی عکس‌ها توضیح بدهد. بازگویی خاطره‌هایی دکتر از شهید علی‌اکبر نیز پایان‌بخش برنامه بود. پایانی حزن‌انگیز و زیبا، با خاطره‌ی ساعت‌های آخری که کسی لبخند شهید علی‌اکبر را دیده بود، و قرآن و دعا خواندنش را شنیده بود.

 

فرهنگ وقف و حاج اسدالله

خونه کدیم در ششمین شب اجرایش، یعنی اول فروردین ۱۳۹۶، میزبان حیدرقلی‌خان بذرافشان، نبیره‌ی حاج اسدالله دهباشی، بود تا درباره‌ یکی از مهم‌ترین کارهای حاج اسدالله صحبت کند: فرهنگ زیبای وقف. از حاج اسدالله آثار زیادی به یادگار مانده است، که شاید شاخص‌ترین آنها برکه‌ای است که به نام او خوانده شده است، یعنی برکه حاج اسدالله، و همچنین برکه‌ی کل.

در اولین شب سال ۱۳۹۶، در فضایی آرام، عبدالعلی صلاحی، پژوهشگر فرهنگ عامه، با حیدرقلی بذرافشان به صحبت نشستند تا فرهنگ وقف در گراش قدیم، به‌خصوص توسط حاج اسدالله دهباشی را بشکافند. حیدرقلی بذرافشان ۸۶ سال سن دارد و ساکن شیراز است، اما به زبانی خوش درباره‌ی بخش‌های مهمی از تاریخ مردمی گراش صحبت کرد.

 

 

برنامه امشب: فرهنگ و آداب و رسوم بیخه‌جات

ویژه‌برنامه امشب خونه کدیم ۳، سوم فروردین، به فرهنگ و آداب و رسوم بیخه‌جات اختصاص دارد. عبدالعلی صلاحی با مهمان ویژه‌ی برنامه، دکتر جواد عسکری چاوردی، ساعت ۲۲ و سی دقیقه امشب به گفتگو خواهد نشست.

تکمیل خبر: برگزارکنندگان طرح خونه کدیم ۳ در اطلاعیه اعلام کردند با توجه به شرایط جوی و احتمال ادامه بارندگی و طوفان، ویژه برنامه امشب برگزار نمی‌شود و به هشتم فروردین موکول شده است.

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top