بستن

چرا سینما فرهنگ در تعطیلات تعطیل بود؟

هفت‌برکه (گریشنا): در اسطوره‌های یونان، تصویری نمادین از یک مار وجود دارد که در حال بلعیدن دم خودش است. این مار که اوروبوروس Ouroboros نامیده می‌شود، در معانی مختلف به فرهنگ‌های دیگر وارد شده است. از بین این معناها، آن یکی که به وضعیت فرهنگ ما می‌خورد این است: چرخه‌ی بی‌پایانی از تولد و مرگ و امید و ناامیدی. می‌شد سینما فرهنگ گراش را سینما اوروبوروس هم نامید.

«باز بودن سینما و نمایش منظم فیلم‌ها در گرو استقبال تماشاگران است.» این برآیند صحبت‌های افرادی است که سینما فرهنگ گراش را در یک سال گذشته زنده نگه داشته‌اند، یعنی چند تن از اعضای انجمن فیلم و عکس، و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گراش. «باز بودن سینما و نمایش منظم فیلم‌ها وظیفه‌ی مسئولان است.» این هم ادعای کسانی است که با در بسته‌ی سینما در چند روز از تعطیلات نوروز مواجه شدند. این داستان، کلاف سردرگم فرهنگ و هنر را یادآوری می‌کند.

به هر حال از امشب سینما فرهنگ با همت اعضای انجمن فیلم و عکس و با اکران دو فیلم مهم روز، یعنی «ماجرای نیمروز» و «خوب بد جلف» راه می‌افتد. اما باید فکری کرد که این سینما که با تلاش زیادی فعال شده است، دوباره دچار تعطیلی نشود. مثل اتفاقی که در روزهای تعطیلات نوروزی افتاد.

 

سینمای تعطیل در تعطیلات

درهای سینما فرهنگ گراش بعد از یک سال اکران منظم، در چند شب از تعطیلات نوروزی بسته بود. این مساله واکنش‌هایی در شبکه‌های اجتماعی در پی داشت. هفته پیش یکی از مخاطبان هفت‌برکه به نام میم نوشت: «لطفا راجع به مدیریت ضعیف سینما یک بررسی انجام دهید. چند شب پیش که رفتیم، در باز بود و هیچکس هم نبود، تا ساعت ۱۱ شب که بالاخره یک نفر آمد و با التماس و منت فیلم را پخش کرد. کلی آدم هم از شهرهای اطراف آمده بودند. دیشب هم که بعد از کلی معطلی اصلا در را باز نکردند. مردم هم دست از پا درازتر برگشتند خانه‌هایشان. یا مدیریتشان را درست کنند، یا اگر نمی‌توانند، تحویل فرد دیگری بدهند. درخور شان گراش نیست چنین حرکاتی.»

تعطیلی فقط همین چند روزه بوده

انتقاد میم. هر دو طرف این قضیه، یعنی اعضای فعال انجمن فیلم و عکس و مسئولان اداره ارشاد، را نشانه رفته است. اما این دو گروه هم بیشتر از این که بخواهند توپ را در زمین همدیگر بیندازند، خودِ تماشاگران را نشانه می‌روند. حرف بی‌ربطی هم نیست. سینمای گراش در طی سال گذشته با این که فیلم‌های روز را تقریبا هم‌زمان با کلان‌شهرها پخش می‌کرد، همیشه خلوت بود، به جز در موارد نادری مثل فیلم «سلام بمبئی».

مهدی آینه‌افروز، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گراش، می‌گوید خودش و مرتضی زارعی، از کارکنان اداره ارشاد، چند شب در تعطیلات نوروز برای اکران فیلم‌ها می‌آمده‌اند، اما یا تماشاگری نبوده یا فقط دو سه نفر بوده‌اند. جواد آب‌افکن، مسئول انجمن و کسی که بیش از همه برای اکران فیلم‌ها وقت گذاشته، می‌گوید در طول سال هم قضیه همین است. خیلی وقت‌ها مجبور بوده‌اند فیلم را برای کمتر از پنج نفر نمایش دهند، و این یعنی ضرر مادی برای سینما.

پیشرفت سینما در گرو استقبال شهروندان

مرتضی زارعی، مسئول امور اداری ارشاد گراش، درباره‌ی این ضرر مادی بیشتر توضیح می‌دهد: «همیشه فیلم‌ها به‌روز اما استقبال کم است. برای این که بتوانیم سینما را تجهیز کنیم، باید سازمان سینمایی کشور را مجاب کنیم که از سینمای گراش استقبال خوبی می‌شود. برای همین گیشه‌ی دیجیتال گرفتیم و هم‌زمان که بلیط می‌فروشیم، تهران هم آمار فروش را می‌بینند. وقتی استقبال کم است، باید بلیط زیادتر بفروشیم، این یعنی هزینه کردن از جیب!» زارعی از تلاش اداره ارشاد در این زمینه دفاع می‌کند: «اگر دغدغه‌ی فرهنگ برای رییس اداره فرهنگ و ارشاد نبود، اینقدر با هزینه شخصی خودش پیگیر مسائل سینما نمی‌شد تا این تجهیزات را بگیرد. حالا اگر مردمِ دغدغه‌مند همت کنند و هر ماه حداقل یک مرتبه برای دیدن هر فیلم بیایند، در آینده خیلی نزدیک شاهد این خواهیم بود که کف سینما کف‌پوش و صندلی‌ها تعویض و زیادتر می‌شود.» او با یک مثال حرفش را خاتمه می‌دهد: «چند ماه قبل، بالغ بر ۴۵۰ بلیط به تمام ادارات و ارگان‌ها دادیم که مجانی به سینما بیایند. اما کمتر از ۵۰ بلیط برگشت! این نشان می‌دهد سینما رفتن بین مسئولین هم جا نیفتاده است، و فقط تعداد کمی از کارمندها و مسئولین برای دیدن فیلم به سینما می‌آیند.»

برنامه‌ی آینده: دعوت به عقد قرارداد

جواد آب‌افکن، رئیس انجمن فیلم و عکس گراش، اظهار می‌کند که از سه ماه قبل از طرف انجمن به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گراش اعلام کرده‌اند که تا پایان سال ٩۵ مدیریت سینما را بر عهده می‌‌گیرند، و با شروع سال جدید، اداره‌ی سینما را تحویل می‌دهند. حالا بار اکران فیلم‌ها عملا بر دوش اداره ارشاد است.

مهدی آینه‌افروز، رییس اداره ارشاد گراش، نیز ضمن تشکر از انجمن تایید می‌کند که اعضای این انجمن حتی حق‌الزحمه‌ای هم برای کارشان دریافت نمی‌کردند. او درباره‌ی برنامه‌ی اداره برای ادامه فعالیت سینما می‌گوید: «قرار شده است که از امشب دوباره همین اعضای انجمن زحمت اکران را بکشند، تا زمانی که با یک نفر یا یک گروه قرارداد ببندیم. ما تمایل داریم که سینما را به طور کامل تحویل یک گروه بدهیم. اما این آمادگی را هم داریم که آن را فقط برای موقع پخش فیلم‌ها تحویل بدهیم، و پرداخت قبوض و نظافت و … را خود اداره بر عهده داشته باشد.» آینه‌افروز می‌گوید: «ما می‌خواهیم این سینما همیشه فعال باشد، چون جزو معدود جاهایی است که در حوزه فرهنگ، می‌تواند هم تاثیرگذاری زیادی داشته باشد و هم هزینه‌ی خودش را برگرداند.»

اوروبوروس

 اجازه بدهید یک بار دیگر وضعیت سینما فرهنگ گراش را به عنوان یک نمونه‌ی کوچک از فرهنگ کشورمان مرور کنیم: از یک طرف، مخاطبان می‌گویند وضعیت این سینما خوب نیست؛ صدا واضح نیست؛ صندلی‌هایش راحت نیست؛ سرمایش و گرمایش سالن مناسب نیست؛ و تازه گاهی وقت‌ها درش هم باز نیست. از طرف دیگر، اداره‌کنندگان سینما می‌گویند تا همین حد را هم با روزها تلاش و با هزار ترفند جور کرده‌اند، و برای بهتر کردنش باید تماشاگر داشته باشد تا توجیه اقتصادی داشته باشد.

نتیجه؟

از ما می‌پرسید، به سینما بروید. نه فقط به خاطر این که فیلم ببینید، به خاطر این که از وجود همین سینما حمایت کنید. من تمایلی به دیدن فیلم «سلام بمبئی» نداشتم، ولی خوشحالم که رفتم. امیدوارم اگر چهار بار دیگر سالن سینمای گراش این‌طور پر شود، برای دیدن فیلم‌های مورد علاقه‌ام سیستم صوتی بهتری خریداری کنند!

مجبوریم از «جیب» خودمان بخوریم.

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

6 نظر

  1. من برای اولین بار در تعطیلات نوروز۹۵ موفق شدم که در دوره‌ی جدید سینما فیلم ببینم. اکران خوبی بود و از این‌که دارم یک فیلم روز را در شهرم و به اتفاق دوستان و خانواده می‌بینم، خیلی لذت بردم. اما خیلی ناراحت شدم وقتی شنیدم عده‌ی زیادی پشت در سینما منتظر مانده‌اند و نتوانسته‌اند فیلم را ببینند. استقبال مردم شهرهای منطقه در این هفته (که گویا با در بسته روبرو شده‌اند) در گرو باز بودن ممتد سالن سینما در شب‌های سال ۹۵ است که به همت دوستانمان در اداره فرهنگ و ارشاد و آقای جواد آب‌افکن اتفاق افتاد. ای کاش این سابقه خوب با فعالیت نامنظم سینما خدشه‌دار نشود.

  2. من در تغطیلات رفتم سینما اقای ایینه افروز خودشان از فروش مغاره تا اکران را برعهده داشتند ما بجای تشکر نباید نیروی بومی را تخریب کنیم مگر چند نیرو مثل ایشان مهندس فانی و حسن نژاد در گراش داریم اینها یک تنها دارند برای گراش کار میکنند باید حمایتشون بکنیم تا دیگران هم همپای این سه اداره جلو بیان

  3. من خودم به شخصه یکی از مخاطبین همیشگی سینما هستم و به محض اکران فیلم جدید با خانواده میرم سینما ولی توی ایام عید بعد از کلی برنامه ریزی تصمیم گرفتیم بریم سینما که متاسفانه با درب بسته روبرو شدیم(علیرغم تبلیغات سینما در کانال تلگرامی).با توجه به اینکه از شهرهای اطراف هم اومده بودن…علی ایهال بازهم از عوامل اجرایی و مدیریتی ممنونیم و امیدواریم وضعیت روزبه روز پررونق تر و پویاتر ادامه داشته باشه..یاحق

  4. ما که چند بار به اتفاق دوستان رفتیم باز بوده و حتی آقای آیینه افروز رییس اداره خودش بلیط می فروخت و تعداد تماشاچیان خیلی کم بود ولی فیلم رو پخش کردند و لذت بردیم. دستشان هم درد نکند. کلا توی گراش خیلیها مدلشون اینجوریه که هی مسوول بومی را می کوبونن و خوبیهای اونو نادیده می گیرن. کجای مملکت دیدین مسوول اداره بشینه بلیط بفروشه؟ آیا غیر از اینه که دغدغه ی فرهنگی شهر رو داره ؟ کو چشمی که زیبایی ببیند؟بعضیها فقط نق می زنن.

  5. به نظر بنده این مار نشان دهنده ی شخصیت و اخلاق فردیه که فقط بلده با حرفاش و کاراش به دیگران نیش بزنه و زحماتشو یا ندیده بگیره یا پایمال کنه. که با این کارش داره در واقع خودشو میخوره یعنی حق الناس را پایمال کردن . یعنی بی اطلاعی از مشکل موجود. یعنی خود را به بی خبری زدن و فقط نق زدن .یعنی از دور دست بالای آتش گرفتن. و این مار یعنی پژواک فکر و رفتار شخصیه که کارش فقط نیش زدنه. آهای آنهایی که فقط دربسته را دیده اید و نق می زتید آیا میدونید برا اینکه این سینما رو راه بندازه چقدر زحمت کشیده؟ کدامتان این کار بسیار مثبت را دیدید و تشکر کردید چرا مسوول قبلی که غیر بومی بود این زحمت را برای گراش نکشید؟ چرا سینما متروکه بود؟ چرا تکه تکه کردند و فروختند؟چرا جلو این کارغیرقانونی را نگرفتند؟چرا آن موقع صدایتان درنیامد؟ حال که یه گراشی این زحمات شبانه روزی از راه اندازی مجدد و پی گیریهای مداوم را به دوش کشیده بجای قدرشناسی تعطیلی چندشب آن را به رخ می کشید؟ امان از دست خیلی های قدرنشناس بی خبر از همه جای نق نقو. البته بنده به عنوان یک شهروند از اعضای انجمن فیلم هم تشکر می کنم. میدونم با کار فرهنگی کردن آدم پولدار نمیشه فقط ذوق و علاقه به خدمته که آدم دلگرم میشه و این آدمهای خدا پیه تمام زخم زبانها را باید به تن بمالند. چاره ای نیست گروهی هم به حضرت علی می گفتند نماز نمی خواند آخرش دیدند علی در محراب شهید شد. پس تا هستند و فعالیت بی اذعا می کنند و بابت این فعالیتهای شبانه روزی قرانی هم دریافت نمی کنند کمی قدرشناس باشیم.آیا تا بحال از وضعیت حقوق ایشان که اینقدر فعال هستند خبر دارید؟ بد نیست کمی هم زاویه دیدتان را تغییر دهید. چشمها را باید شست جور دیگر باید دید. بد نیست اینجور آدامای فقط منتقد گاهی وقتا خودشونو جای طرف بزارن ببینم چند مرده حلاجند؟ البته کار فرهنگی کردن توی این شهر فداکاری می خواد که با خون افرادی که فقط نیش میزنن نمی خونه.

  6. من شهروند هنوز یادمه زمان مسوول قبلی وضعیت سینما توی گراش چجوری بود . ولی بعد از اون چقدر آدمهای بی ادعای فرهنگدوست دست بدست هم دادن و رفتند برای تعمیرش زحمت کشیدند و این شد و با پی گیریهای همیشگی و حضوری ایشان باز هم بهتر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 نظر
scroll to top