بستن

باید علاوه بر راه‌اندازی کسب‌وکار، برای شهر برندسازی کنیم

هفت‌برکه – فاطمه یوسفی: سرمایه دارید و دوست دارید کاری انجام دهید؛ اما ایده‌ای ندارید. این شاید مشکل خیلی از سرمایه‌گذاران در شهر ما باشد. پایگاه بسیج ادارات شهید علی سوزنده برای سرمایه‌گذاران و افرادی که در صدد شروع کاری هستند، طرح توجیهی کسب‌وکار را به صورت کاملا علمی و رایگان آماده می‌کند.

 مهدی مهرابی، فرمانده پایگاه بسیج ادارات شهید علی سوزنده، می‌گوید این پایگاه به دنبال اشتغال‌زایی، کارآفرینی و بهبود فضای کسب‌وکار شهرستان گراش است. او از تسهیلاتی که بانک انصار برای سرمایه‌گذاران در نظر گرفته است با ما گفت‌وگو می‌کند.

 

این طرح چه خدمات و تسهیلاتی برای شهروندان دارد؟

بعد از این که به عنوان فرمانده پایگاه ادارات معرفی‌ام کردند، قصد کردیم حوزه فعالیت بسیج را بیاوریم به  سمت فعالیت‌های تخصصی‌تر. یکی از مشکلاتی که در شهر داریم این است که برای راه‌اندازی کارها، معمولا کسی طرح توجیهی آماده نمی‌کند. به همین خاطر در خیلی از مشاغل، به‌خصوص در حوزه صنعت، با مشکل مواجه می‌شویم. هم طرح توجیهی فنی داریم و هم اقتصادی و مالی. طرح توجیهی برای هر نوع کسب و کاری است، از شغل‌های خرد گرفته تا یک شرکت در شهرک صنعتی.

ما قصد کردیم در سالی که به نام سال تولید و اشتغال نام‌گذاری شده است، طرح توجیهی را در قالب فعالیت بسیج به صورت رایگان برای مردم آماده کنیم.

مشکل دوم، بحث بازاریابی و روش‌های بازاریابی است که متاسفانه در شهر رونق زیادی ندارد و حل این مشکل درحوزه تخصصی ما است. ما به صورت رایگان مشاوره می‌دهیم. برگزاری کلاس‌های توجیهی مشتری‌مداری، فنون مذاکره، ارتباط با بازار و سنجش بازار از جمله این کارها است.

چه پیشنهادی دارید به کسانی که تمایل دارند بیایند و از خدمات و مشاوره شما استفاده کنند؟

آن‌هایی که قرار است تازه سرمایه‌گذاری کنند، ما باید از میزان سرمایه‌شان و میزان وقتی که می‌خواهند برای این کار بگذارند و نوع کاری که می‌خواهند انجام دهند، مطلع شویم. در واقع ما می‌توانیم حتی از لحاظ اعتباری کمکشان کنیم. اگر زمانی نیاز به اعتبار داشته باشند، می‌شود از طریق تسهیلاتی که داریم، کمکشان کنیم. چه آن‌هایی که می‌خواهند تازه کار را راه‌اندازی کنند و چه آن‌هایی که کار دارند ولی روی دور نیافتاده‌اند. ما نیازمند یک سری اطلاعات در مورد کسب‌وکار آن‌ها هستیم. این که چقدر سرمایه گذاشتند، چند سال است که کار می‌کنند و چقدر عایدی آن‌ها شده است.

به نظر شما این طرح چه ضرورتی دارد؟

با برآوردی که من از خیلی از مشاغل در گراش کردم، شاید ما سود حسابداری داشته باشیم، اما برای ماندگاری کسب و کار، سود حسابداری تنها کافی نیست و باید حتما سود اقتصادی داشته باشیم. ما باید دست صاحبان مشاغلی را که الان فعال هستند بگیریم و آن‌ها را بالاتر ببریم و به سود اقتصادی برسانیم. سود اقتصادی آن چیزی که بعضی از مغازه‌دارها تحت عنوان سود بانکی حساب می‌کنند. ما سود حسابداری را باید به سود اقتصادی برسانیم که دوام داشته باشد.

مورد بعدی که ضرورت را نشان می‌دهد، نیاز به راه‌اندازی کسب‌وکارهای جدید است. کسب‌وکار‌هایی که داریم، خیلی حوزه‌ی وسیعی ندارد. مثلا تنوع مغازه‌ها شاید زیاد نباشد. تعداد مغازه‌ها زیاد است، ولی تنوع زیادی نداریم. ما باید کسب‌وکار جدید راه بیاندازیم، به خصوص در حوزه خدمات. سرمایه‌گذاری در این بخش خیلی ضعیف است و جوان‌ترها بیشتر می‌توانند در این بخش وارد شوند و اتفاقا عواید بیشتری هم دارد. نزدیک به هفتاد درصد مشاغل کوچک شامل مشاغل خدماتی است که نیاز به حجم سرمایه زیادی ندارد. فقط روش انجام کار مد نظر است. در واقع ما نیازمند رونق کسب‌وکار به‌ویژه در بخش خدمات هستیم.

ورای این اتفاق‌ها، هدفی که شخصا همیشه در ذهنم بوده و ان‌شاءالله بتوانیم پیاده‌اش کنیم این است که ما باید برای شهرمان بعد از راه‌اندازی کسب‌وکار، به دنبال برندسازی باشیم. یک کسب‌وکار خاص داشته باشیم و بتوانیم از این طریق شهر را به ایران و جهان معرفی کنیم.

در گراش چه شغلی این پتانسیل را دارد که برند شود؟

در گراش پتانسیل‌های زیادی داریم. با توجه به تجربه‌ی کاری که مردم ما به خاطر سفر به کشورهای خارجی دارند، مشاغل زیادی را می‌توانیم برند کنیم. در حوزه تجاری، ما می‌توانیم قطب عطر و ادکلن ایران شویم. الان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های عطر و ادکلن امارات متعلق به بچه‌های گراش است. یا الان اگر کسی واقعا طلای باکیفیت بخواهد، می‌آید گراش. یا در منطقه اگر کسی گوشت باکیفیت بخواهد می‌آید گراش. هر چند این مشاغل را معرفی نکرده‌ایم. در بحث تجارت می‌توانیم روی این موارد کار کنیم.

اما در بحث تولید که منطبق با منطقه خودمان است، ما مواردی داریم که می‌توانیم روی آن سرمایه‌گذاری کنیم. مثلا محصولات خرمایی و کنجد و کلزا. دلیل شکست شرکت خرمایی گلت این بود که نوع محصولاتی که ارائه می‌داد تنها متناسب با شهر گراش بود و این را صادر می‎‌کردند به شهرهای دیگر. محصولاتی را که مختص گراش است و فقط با مذاق خودمان سازگار است، نمی‌توانیم برای همه ایران یا مثلا کشورهای حوزه خلیج فارس صادر کنیم. امروزه محصولات خرمایی صرفا خود خرما نیست، بلکه محصولاتی را که از خرما به دست می‌آید هم شامل می‌شود.

در بحث سرمایه‌گذاری ما سابقه زیادی در صنعت نداریم و مردم هم دید صنعتی ندارند. دلیل آن هم این است که ما می‌خواهیم زود به نتیجه برسیم. در صنعت معمولا در شرایط ایده‌آل، بازگشت سرمایه پنج سال طول می‌کشد. من فکر می‌کنم در صنعت نیازمند تغییر دیدگاه مردم نسبت به کسب‌وکار هستیم که زمان‌بر‎‌ است. این بیشتر در دسته‌ی مشکلات فرهنگ کسب‌وکار ما گنجانده می‌شود. قضاوت نمی‌کنم، ولی ما معمولا دلمان می‌خواهد در کسب‌وکارها زودتر به نتیجه برسیم و در پایان سال ببینیم چه اتفاقی افتاده است. اما صنعت اصلا این طور نیست. حداقل باید چهار پنج سال کار کرد و در بهترین شرایط، بازگشت سرمایه پنج سال طول می‌کشد. اما در بحث تجارت ما خیلی حرف برای گفتن داریم.

در مشاوره‌هایی که شما انجام می‌دهید، دقیقا چه صحبت‌هایی می‌کنید و چه مشاوره‌ای می‌دهید؟

اول دسته‌بندی ما به این شکل است که افرادی که مراجعه می‌کنند چه کسانی هستند؟ اگر افرادی هستند که تازه می‌خواهند سرمایه‌گذاری بکنند، ما باید در ابتدای امر نیاز بازار را بسنجیم. تولید با تمام دردسرهایی که دارد، آسان‌ترین کار در زنجیره‌ی عرضه است. چرا که امروزه بازار تقریبا اشباع شده است و شما باید بسنجید بازار چه نیازی دارد و بعد بروید و تولید کنید. قبلا تولید می‌کردند و می‌رفتند دنبال مشتری. الان شرایط عوض شده است. ایرادی که در صنعت برایمان ایجاد شد، همین بود؛ یعنی افرادی که آمدند و وارد صنعت شدند، چیزی تولید کردند و گفتند بیایم بفروشیم. اما اولین گام نیازسنجی است. جریان تولید در دنیا با دیدگاه قدیمی عوض شده است.

بعد از نیازسنجی، ما حجم سرمایه فرد را در نظر می‌گیریم. یعنی شما چقدر سرمایه از خودتان می‌خواهید بگذارید. میزان سرمایه فرد و این که آیا تجربه خاصی در این زمینه دارد یا نه، در بحث راه‌اندازی کار مهم است. با توجه به ارتباطاتی که با شرکت‌های بزرگ که خط تولید دارند و شرکت‌هایی که کار کرده‌اند داریم، در زمینه راه‌اندازی خط تولید، مشاوره یا کاهش بهای تمام شده‌ی سرمایه‌گذاری، می‌توانیم برای سرمایه‌گذاران شهر کمک باشیم و آن‌ها را راهنمایی کنیم.

و بعد از این که بحث نیازسنجی و سرمایه‌گذاری انجام شد، در بحث فروش و بازاریابی و تبلیغات وارد می‌شویم که خود این موارد یک زنجیره‌ی عرضه خیلی طویل دارد. به هر حال ارتباطاتی هست با شرکت‌هایی که خط تولید دارند و شرکت‌های پخش و مصرف، که می‌توانیم این زنجیره‌ی عرضه را با ورود سرمایه‌گذار قوی کنیم تا تولید ان‌شاءالله شکل بگیرد.

اما در بخش تجارت، با توجه به سابقه‌ای که در این زمینه داریم، من تاکید دارم بر برند‌سازی شهری. که خود این مساله به بسیاری از هزینه‌های تبلیغات، بازاریابی و فروش منوط می‌شود. اگر جشنواره‌ای بگذاریم و مردم و مسئولین همکاری کنند، می‌توانیم شهرمان را معروف کنیم و قطعا خیلی از کسب‌وکارها راه می‌افتد. جریان هم زیاد پیچیده نیست.

مثلا در بحث برندسازی شهری، ما پتانسیل سوارکاری داریم. زمین سوارکاری در ایران فقط در چند شهر داریم که یکی در شمال است و یکی در یزد، اما به دلیل آب‌وهوایی که دارند، در تمام طول سال امکان برگزاری مسابقات را ندارند. ولی ما آب‌وهوای خوبی داریم. با اضافه کردن امکانات کوچک، می‌توانیم کورس سوارکاری ایران را در گراش برگزار کنیم. این خودش در بالا بردن برند شهر فوق‌العاده موثر است. یعنی این موضوع نه تنها باعث معرفی شهر می‌شود، بلکه تاثیر زیادی بر روی مشاغل ما دارد.

کسانی که سرمایه ندارند ولی ایده دارند چه؟ برای این افراد برنامه‌ای دارید؟

اگر ایده سرمایه‌بر است، قطعا باید با سرمایه‌گذار بچرخد و مستلزم این است که مسئولین وارد عمل شوند. ولی ما به جوان‌تر‌ها این پیشنهاد را می‌دهیم که وارد حوزه خدمات شوند، چون هزینه کمتری دارد و نیاز شهر بیشتر در حوزه خدمات است و سرمایه اندکی هم لازم دارد. این افراد را می‌توان به سرمایه‌گذار متصل کرد. ضمن این که اگر واقعا طرح آن‌ها توجیه‌پذیر باشد و بیست درصد سرمایه را بتوانند فراهم کنند، برای تامین هشتاد درصد دیگر بانک می‌تواند با آن‌ها همکاری کند. مثلا کسی بخواهد طرحی را راه بیاندازد اما سرمایه ندارد. ما طرح توجیهی را نگاه می‌کنیم و اگر توجیه داشته باشد، قطعا با آن‌ها همکاری می‌کنیم.

علاوه بر ورود به حوزه خدمات، چه پیشنهاد دیگری به جوان‌ها دارید؟

بیشتر توصیه‌ام به جوان‌ها این است که امروز دیگر واقعا نباید منتظر استخدام باشند. با توجه به سیستم‌های جدیدی که وارد سازمان‌ها شده، نیاز به نیروی انسانی خیلی کم شده و باید در فکر راه‌اندازی کسب‌وکار باشند. این موضوع نیز شدنی است و نیاز به همت و همکاری مسئولین دارد.

گراشی‌ها همیشه همت بلندی داشته‌اند و هر جایی که با جان و دل وارد شده‌اند، قطعا موفق شده‌اند. امیدوارم در کسب‌وکار هم این اتفاق بیفتد. فقط باید مقداری دیدگاهمان را نسبت به کسب‌وکار عوض کنیم. از دیدگاه سنتی خارج شویم و با روش‌های نوین کار کنیم.

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

6 نظر

  1. عالی بود.به امید روزی که گراش ما از نظر اقتصادی به شهری پر رونق تبدیل شود و در پی آن,بیکاری رخت بربسته و سلامت جوانان و جامعه را شاهد باشیم.

  2. سلام ،کاری که من دوسال درتلاشم براه بندازم میتونه درشروع به راحتی ۱۰۰زن بی سرپرست و چندین مرد راسرگرم کارکنه و براشون کسب درامد باشه ولی متاسفانه سرمایه ندارم اگه کسی واقعا قصد داره به گراش کمک کنه بیاد باهم همکاری کنیم هم اشتغال زایی میکنیم و هم به صنایع دستی گراش روحی دوباره میدیم متاسفانه دراین شهر صنایع دستی کاملا بی رنگ و روح شده وبه تنهایی نمیشه این خاکی که روی این کارنشسته پاک کرد و واقعا احتیاج به کمک دارم هم سرمایه گزار و هم کسی که دنبال کارودرامد باشه

  3. سلام قولا من رب رحیم
    ضمن تشکر ازجناب آقای مهرابی بابت ایده خیلی خوبشون باتوجه به خدمات رایگان ومفیدی که معرفی نموده اند ؛متذکر شویم که گراش متاسفانه گردش اقتصادی پایینی دارد که نیازاست فرهنگ سازی قوی ای صورت گیرد به عنوان مثال :اینهمه فروشگاه پوشاکی و… درگراش وجود دارد ولی مردم شهر،بجای اینکه ازهمشهری خود خرید کنند به فروشگاههای لاروقشم و…مراجعه کرده وبا این اقدام خود منجر به تعطیلی فروشگاه های گراش می گردد فلذا لازم است کارشناسان اقتصادی تمهیداتی قوی وموثر دراین حیطه اعمال بفرمایند ؛این موردی بود ازچندین مواردمختلف کاهش گردش اقتصادی درگراش.
    نکته دوم این است که علمای گراش تعلیمات متنوع و زیادی با خیّرین داشته باشند مبنی براینکه باقیات صالحات صرفاًدرمسجد سازی نیست چراکه به فاصله چند متردومسجدبزرگ ساخته اند که بیشتر فضای موجود درمسجد خالی ازنمازگزارمی باشد(مسجدصاحب الزمان-مسجدحضرت زینب س) بلکه بجای ساختن مسجد اضافی ،آیا بهترنیست این خیّرین نازنین با جناب آقای مهرابی وامثاله که ایده هایی خداپسند درسر دارند همکاری کنند ؟
    همیشه موید باشید

  4. صحبت های آقای مهرابی جالب بود و مفید ،
    و جای تقدیر داره که تسهیلات بانکی رو در اختیار مردم میزارن

    به نظر من نمیشه با همین رویه مغازه هامون تو گراش درامد زا بشه مگر اینکه مسئولان همت کنن و کاری کنند که جمعیت شهرمون زیاد بشه
    از طریق راه های مختلف مثلا گرفتن امتیاز دانشگاه های دولتی( که امیدوارم انجام بشه) – ایجاد مکان های گردشگری ( تنگ آب …) و خیلی کار های دیگه که البته قبل از همه نیاز به تبلیغات کسترده در سطح کشور داره ، باید خودَ شهر گراش رو بعنوان یک برند در سطح کشور مطرح کنیم
    ، خوشبختانه در سطح گراش منابع مالی زیادی داریم ولی متاسفانه ایده ها سریع به مرحله اجرا نمیرسه ،و اینکه بازم متاسفانه در سطح کشور افراد با نفوذ نداریم که این خیلی به ضررمون شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 نظر
scroll to top