بستن

شهردار: برای بازسازی همایون‌دژ آمادگی داریم

هفت‌برکه (گریشنا): شهردار گراش امروز در نامه‌ای به اداره کل میراث فرهنگی فارس خواستار تسریع در بازسازی و احیای قلعه همایون‌دژ گراش بر فراز کلات شد.

به گزارش هفت‌برکه، غلامعباس زارع در نامه‌ای که دیروز ۱۹ فروردین به مدیر کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان فارس نوشت، نسبت به خرابی کامل قلعه‌ی همایون‌دژ هشدار داد. شهردار گراش نوشته است «مراجعات مکرر مردمی» یکی از دلایل این درخواست است، و اعلام آمادگی کرده است در صورت تهیه نقشه‌های اجرایی، شهرداری می‌تواند از محل اعتبارات عمرانی و سایر اعتبارات دولتی، این قلعه را بازسازی و مرمت کند.

زارع چند رونوشت هم برای استحضار و پیگیری لازم برای ارگان‌هایی همچون مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری فارس، فرمانداری شهرستان گراش، شورای اسلامی هر گراش و نمایندگی اداره میراث فرهنگی شهرستان گراش ارسال کرده است.

 

متن نامه‌ی زارع، شهردار گراش، که از طرف روابط عمومی شهرداری برای هفت‌برکه ارسال شده، به این شرح است:

مدیر کل محترم میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان فارس

با سلام و تحیات

احتراما به استحضار می‌رساند نظر به این که قلعه تاریخی همایون‌دژ به شماره ثبتی ۱۰۵۰۲ مورخ ۲/۸/۸۲ بر فراز کوه کلات واقع در مرکز شهر گراش به دلیل وجود شرایط جوی و عدم حفاظت و فرسایش در معرض خطر نابودی کامل قرار گرفته، لذا مستدعی است با عنایت به مراجعات مکرر مردمی به منظور حفظ و احیای این اثر تاریخی دستور فرمایید تا کارشناسان محترم آن اداره به طریق مقتضی نسبت به تهیه نقشه‌های اجرایی اقدام تا این شهرداری از محل اعتبارات عمرانی و سایر اعتبارات دولتی با نظارت آن مدیریت محترم نسبت به بازسازی و مرمت قلعه مورد اقدام نماید.

غلامعباس زارع

شهردار گراش

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

5 نظر

  1. خوبه که هنوز عده ای به فکر آثارباستانی هستند و این جای بسی خوشحالی هست وگرنه اگر }}مراجعه مکرر{{مردم نبود که اجازه میدادن کامل تخریب بشه

  2. یکی از آرزوهای منه که این قلعه بازسازی بشه یه جورایی هویت گراشه.
    خدابیامرز پدرم داستان های زیادی در موردش برام تعریف می کرد.
    برای بازسازیش هم می تونن از پیرمردهای شهر مشورت بگیرند.
    ان شالله بازسازی بشه

  3. سلام قولامن رب رحیم
    درمتن صریحاًنمی توان استنباط کرد که علارغم به ثبت رسیدن این آثار درسال ۸۲تاکنون یعنی حدود۱۴سال که می گذرد مقصراصلی دراینهمه سال عدم مرمت این آثار ارزشمند کدام ارگان می باشد و اگر قصور سازمانی(اعم ازشهرداری و میراث فرهنگی و…) دراین وظیفه محرز شود تاسفی عمیق ازطرف ما مردم برای آنها وجود دارد چراکه چنین آثار تاریخی زیبا را ولو دولت واستان فارسی هماهنگی وهمکاری نکند حداقل با پول خود مردم یا خیرین به حفظ ومرمت آن باید کوشید ؛
    درشهر کرمان یک دیوارکوچکی از دیوارباستانی حصار شهرقدیم کرمان در وسط شهر ومحل رفت وامدمردم باقی مانده بازهم مرمتش کردند وبهانه ای نیاورده اند مبنی براینکه که این اثار دروسط شهرمی باشد ومزاحم عبورومرور مردم وبدلیل کوچک بودنش ،باید تخریب شود.
    حال آنکه گراش چندین آثارتاریخی زیبا (قلعه همایون دژ-حمام تاریخی کنارباغ ملی)به حال خود رها گشته است .
    این چنین آثار تاریخی انسان را به یاد آیه زیبای قرآنی می آورد که :سیروا فی الارض ثم انظروا کیف کان عاقبه…

    همیشه موید باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 نظر
scroll to top