بستن

چهار جایزه برای شعبده‌باز گراشی در اولین جشنواره‌ی ایران

هفت‌برکه (گریشنا): «داستان بازی از این قرار است: سیزده طناب دار داریم. همه آنها عادی هستند و توسط تماشاگری که از طرف هیات داوران به روی صحنه می‌آید چک می‌شود. یک سینی و یک شمعدان هم روی صحنه است که همه نگاه‌ها را به طرف خودش می‌کشد. به هر کدام از طناب‌ها یک رول کاغذ بسته شده است. تماشاچی یکی از طناب‌ها را به انتخاب خودش برمی‌دارد و آن را از وسط برش می‌دهد. بعد دوباره دو تکه را کنار هم می‌گذارد و با چسب برق آنها را به هم متصل می‌کند. به بقیه طناب‌ها هم دقیقا در همین نقطه چسب برق می‌زنند که از این یکی قابل شناسایی نباشد. پس دوازده طناب دار سالم داریم و یک طناب دار بریده شده. تماشاچی آنها را با هم قاطی می‌کند و باز به انتخاب خودش، یکی از آنها را برمی‌دارد. این طناب را بدون این که چک کنیم، آویز می‌کنیم به چوبه دار، و می‌اندازم دور گردنم.»

طوری این صحنه را جلوی چشم ما تصویر می‌کند که انگار ما را هم دچار جادویش کرده است. فکرش را بکنید: الآن احتمال این که طناب دار سالم باشد و گردنش را بشکند چقدر است؟ اما ادامه ماجرا از زبان خودش:

«همین که زیر پایم خالی می‌شود، طناب دو تکه می‌شود، چون تماشاچی دقیقا همان طناب دار دوتکه را انتخاب کرده است. اینجاست که بحث کنترل ذهن پیش می‌آید، چون باید ذهن تماشاچی طوری کنترل شود که همان طناب دوتکه را بردارد. اگر یک درصد اشتباه شود، من حداقل قطع نخاع می‌شوم. وقتی سینی و شمعدان روی صحنه را هم برمی‌گردانیم، می‌بینیم از قبل روی آن نوشته‌ام که تماشاچی همان طناب را انتخاب خواهد کرد.»

این بازی شعبده‌ای است که محمد خواجی طراحی کرده است و به خاطرش در اولین فستیوال شعبده‌بازی ایران، چهار جایزه برده است: «دیپلم افتخار را به خاطر طراحی این بازی برده‌ام. این بازی تابه‌حال در هیچ‌جای دنیا اجرا نشده است و حتی موزیک صحنه‌اش را هم خودم انتخاب کرده‌ام.»

خواجی درباره سبک کار منتال (فکرخوانی یا کنترل ذهن) نیز اینطور توضیح می‌دهد: «یعنی شما یک اتفاق عجیب و غریب توی ذهن‌تان تصور می‌کنید و بعد شروع می‌کنید به طراحی این که چطور این اتفاق را ممکن کنید. مثلا اول می‌گویید راه رفتن روی آب ممکن نیست. اما بعد روی کاغذ طراحی می‌کنید چطور می‌شود روی آب راه رفت.»

 

چهار جایزه‌ی مهم در اولین جشنواره ایران

«نخستین جشنواره سراسری تردستان ایران» چند روز پیش در پایگاه نیروی هوایی عباس دوران شیراز برگزار شد، و محمد خواجی، شعبده‌باز جوان گراشی، توانست چهار جایزه‌ی مهم جشنواره را به دست آورد: دیپلم افتخار بخش منتال (فکرخوانی یا کنترل ذهن)، جایزه هماهنگی با موزیک، جایزه بهترین اجرا از دید هیات داوران، و جایزه بهترین اجرا از دید مردم.

 

این اولین جشنواره تخصصی شعبده‌بازی است که در ایران برگزار می‌شود. به گفته خواجی، «دی‌ماه سال گذشته، نخستین فستیوال سراسری هنرهای نمایشی شامل شعبده‌بازی، ژانگولر، آکروبات و استندآپ‌کمدی در اهواز برگزار شد. آنجا هم در بخش منتال، دیپلم افتخار گرفتم.»

خواجی درباره سابقه‌ی جشنواره‌های خارجی شعبده‌بازی می‌گوید: «سابقه این جشنواره‌ها در دنیا اینقدر زیاد است که نمی‌توان حتی پیدا کرد. مهم‌ترین آنها در ایتالیا برگزار می‌شود، و من برنامه‌ی تی‌وی‌فایو TV5 فرانسه را بیشتر دنبال می‌کنم. انجمن شعبده‌بازان آمریکا هم معتبرترین انجمن در دنیاست، و من دیپلم این جشنواره را هم دارم.» او می‌گوید به خیلی از این جشنواره‌ها هم دعوت شده است، و شدیدا دنبال این است که مساله خدمت سربازی‌اش حل شود تا بتواند در جشنواره‌های خارجی هم شرکت کند.

 

شعبده‌بازی از گراش

محمد خواجی فرزند ارسلان متولد ۱۳۷۳ در گراش است. او می‌گوید از شش‌سالگی، با دیدن شعبده‌بازی از یکی از اقوام به این هنر علاقه‌مند شده است، و از آن زمان تاکنون از این هنر دست نکشیده است. او بعد از چند اجرا در جنگ‌های مدارس، برای اولین بار حدود هشت سال پیش در جشن میلاد حضرت علی (ع) به روی صحنه رفته است. او از محمد جهاندیده، که او را در طی این گفتگو همراهی می‌کرد، و میثم صمیمی به عنوان کسانی که همیشه مشوق او بوده‌اند یاد می‌کند.

محمد خواجی الآن چند سال است که به صورت حرفه‌ای هر شب در جزیره کیش در قالب جُنگ ایرانیان و اخیرا جنگ دینامیت‌شو به روی صحنه می‌رود. این برنامه‌ها از طرف سازمان منطقه آزاد کیش برگزار می‌شود.

برای دیدن عکس و ویدیوی اجراهای خواجی می‌توانید به صفحه اینستاگرام او به آدرس mohammad23kh بروید، و یا در کانال تلگرام او (اینجا) عضو شوید.

گفتگوی کامل ما با محمد خواجی درباره اجراها و افتخاراتش را در شماره بعدی افسانه گراش بخوانید.

 

 

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

4 نظر

  1. ایشون سال قبل دقیقا همین موقع یعنی نیمه شعبان اومد خنج و برامون حسابی گل کاشت با برنامه ی زیباش خیلی خوشحال شدم از این خبر محمد جان هر جا هستی سالم و سلامت باشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 نظر
scroll to top