بستن

معلم‌ها در زنگ آشتی با میراث فرهنگی

هفت‌برکه (گریشنا): چند سالی است که انجمن ایکوموس گراش طرح «آشتی با میراث» را برای گروه‌های مختلف اجتماعی از جمله دانش‌آموزان و گردش‌گران اجرا می‌کند.  پنجشنبه، ۳۱ فروردین، دبیر و رییس این انجمن با ۳۵ نفر از دبیران مقاطع مختلف تحصیلی گراش همراه شدند و به بازدید علمی از چند بنای تاریخی گراش رفتند.

مهندس غلامرضا آرمان‌مهر، دبیر انجمن ایکوموس، ساعت ۷ و نیم صبح معلم‌ها را بر بام گراش جمع کرد و در صحبت کوتاهی، هدف این گردش را توضیح داد: «ضرورت شناخت و معرفی ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و گردشگری شهر، با تاکید بر نقش و جایگاه تاثیرگذار معلم‌ها در تربیت نسل‌های جدید». مهندس حامد عبداللهی، رییس انجمن، نیز درباره‌ی آشنایی کلی با سیر تاریخی و روند شکل‌گیری شهر گراش صحبت کرد.

«تگ آو» (تنگ آب) اولین مقصد بازدید بود. لذت قدم زدن در طبیعت هنوز بهاری تگ آو با دیدار اتفاقی با دکتر عبداللهی و گپ‌و‌گفت دوستانه و صرف صبحانه با او در کنار سد تکمیل شد.

مقصد بعدی، خانه فضل‌الله‌خان بود. اینجا عبدالعلی صلاحی پژوهشگر به گروه پیوست تا در شاه‌نشین خانه فضل‌الله‌خان، درباره خوانین و اتفاقات تاریخی گراش طی دو قرن اخیر صحبت کند.

در بازدید از خانه تاریخی سعادت نیز دو نسل مهم از خانه‌های تاریخی گراش (دوره قاجار و پهلوی) معرفی شد و ویژگی‌های معماری خانه‌های گراش برای معلمان توضیح داده شد.

اما ابراز علاقه‌مندی معلمان از برکه کل، بزرگ‌ترین آب انبار ایران، بهانه خوبی برای معرفی ویژگی‌های برجسته این برکه و دلیل نامگذاری (وجه تسمیه) آن و همچنین روایت داستان ساخت برکه تا و فروپاشی گنبد آن بود.

آخرین مقصد هم «موزه مردم‌شناسی گراش» در خانه شهیدان عظیمی بود. مهندس آرمان‌مهر با معرفی خانه و خانواده گرانقدر شهیدان عظیمی شروع کرد، و بعد معلمان را به بازدید از فضاهای مختلف موزه، پذیرایی با شربت و بستنی، دعوت به عضویت در انجمن ایکوموس و گرفتن عکس دسته‌جمعی دعوت کرد تا خاطرات این روز خوب را تکمیل کند.

دبیر ایکوموس از اداره آموزش و پرورش، مسلم پورشمسی، هنرمند عکاس؛ و زحمات فراوان راضیه متین هم تشکر کرد.

3 نظر

  1. برنامه پاکسازی تنگ آب به مناسبت روز زمین پاک، فردا صبح ساعت هشت صبح. حضور دوستداران محیط زیست موجب خرسندی است.
    ” انجمن حمایت از محیط زیست، حیات وحش و گردشگری گراش”??

  2. سلام قولا من رب رحیم
    جناب آقای آرمان مهرعزیز تشکر برای این کار خیلی خوبتون .
    ولی بهتر بود بجای اینکه چندمعلم عزیزرو که به این اردو دعوت کردین ،دانش آموزان ودانشجویان برده می شد .چون معلمان معمولا ازاطلاعات تاریخی بهره مند هستند به خصوص استادنازنینمان آقای زارعی؛
    ولی این دانش آموزان هستند که به اطلاعات تاریخ گذشتگان خود نیازمندند تابااین برنامه های تفریحی رغبت به پیگیری نیازها وعبرت ها باشند ونهایتا به سوی کارشما روانه شوند .
    همیشه موید باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 نظر
scroll to top