بستن

۱۲+۱ غرفه در نمایشگاه هفته سلامت

هفت‌برکه (گریشنا): امروز صبح نمایشگاه هفته بهداشت در حسینیه‌ی حضرت ولی عصر (عج) افتتاح شد. این نمایشگاه تا هفتم اردیبهشت دایر است.

به گزارش هفت‌برکه، در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه که ساعت ۱۰ در سالن حسینیه برگزار شد، فرماندار گراش، معاونان دانشکده علوم پزشکی و خدمات درمانی گراش، مدیران و جمعی از پرسنل بیمارستان و دانشکده و نماینده شورای شهر حضور داشتند.

دکتر گلستان: اهمیت توجه به زندگی بانشاط

بعد از قرائت قرآن، دکتر گلستان، معاون درمان دانشکده و رییس بیمارستان گراش، برای خوش‌آمدگویی و تشکر به پشت تریبون رفت. او شروع هفته سلامت و پیشاپیش ایام شعبانیه را تبریک، و سالگرد امام موسی کاظم (ع) را تسلیت گفت. دکتر گلستان درباره هفته سلامت گفت: «هر سال طبق برنامه سازمان بهداشت جهانی، هجدهم فروردین (هفتم آوریل) روز سلامت نامیده شده است. ولی برای بهتر برگزار شدن این مراسم در ایران، یک هفته

در ابتدای اردیبهشت به این مهم نامگذاری شده است. این نمایشگاه هم به همین مناسب برپا شده است.»

رییس بیمارستان امیرالمومنین علی (ع) گراش اشاره کرد که هر سال برای توجه بیشتر به یک موضوع، شعاری نیز برای هفته سلامت انتخاب می‌شود، و امسال نیز شعار «زندگی سالم، شاد و بانشاط» انتخاب شده است: «تعریف سلامت از دیدگاه سازمان جهانی، شامل رفاه کامل جسمی و روحی و روانی است، و نه فقط فقدان بیماری.» او به شعار امسال سازمان بهداشت جهانی هم اشاره کرد و گفت: «بیماری افسردگی هم امسال مساله مهمی است. بیماری روحی و روانی دو دسته است: یکی این که بیمار بصیرتی بر بیماری خود ندارد، مثلا بیماران اسکیزوفرنی؛ و دوم بیمارانی که بر بیماری خود بصیرت دارند، مثلا مبتلایان به اضطراب و افسردگی. امروزه یک اصطلاح جدید هم مطرح است به نام دلمردگی. این بیماری‌ها بسیار مهم هستند و باید به آنها توجه داشت. بخش زیادی از انرژی ما برای مقابله با همین بیماری‌ها تلف می‌شود. ما باید به مردم یاد بدهیم که چطور بانشاط زندگی کنند. البته این به تمام ارکان جامعه برمی‌گردد، و ابعاد اجتماعی و اقتصادی و … قضیه را هم باید مد نظر داشت.»

معاون درمان دانشکده به ماموریت دانشکده گراش در این مباحث هم اشاره کرد: «دانشکده گراش هم ماموریت داشته است که برای طرح تحول سلامت اقدام جدی کند. ما در بخش درمان زودتر کار را شروع کردیم. در بخش‌های دیگر هم موفق بوده‌ایم.» دکتر گلستان از عملکرد بیمارستان در زمینه‌ی فرانشیزها، بیمه و زایمان طبیعی به عنوان موفقیت‌های دانشکده و بیمارستان گراش یاد کرد.

فرماندار: خدمات دولت در زمینه بهداشت چشمگیر است

اصغر فرودی، فرماندار شهرستان گراش، نیز با تبریک هفته سلامت و تشکر از خدمت‌رسانان امر سلامت صحبت‌هایش را شروع کرد. نماینده دولت تدبیر و امید در شهرستان در تشریح فعالیت‌های دولت در زمینه بهداشت و درمان گفت: «دولت تدبیر و امید حرکت جدی و موثری در این زمینه‌ها انجام داده است، و همه مردم آن را لمس کرده‌اند.» او به سفر دکتر هاشمی، وزیر بهداشت، به استان فارس نیز اشاره کرد و گفت: «وزیر بهداشت در این سفر گزارش مفصلی از عملکرد دولت ارائه داد. یکی از کارهای اساسی، بحث صدور یازده میلیون دفترچه بیمه سلامت برای خانوارهای کشور بود. مثال‌های دیگر در حوزه‌های مختلف هم هست، مثلا اضافه شدن تخت‌های بیمارستانی، و توجه به روستاها.»

فرماندار گراش این موفقیت‌ها را میوه‌ی برجام توصیف کرد: «مقدار زیادی از این موفقیت‌ها ناشی از اجرای برجام بود. موقعی که ما تحریم بودیم، برای تامین تجهیزات و دارو بسیار کار سخت بود. آیا نتیجه اقدامات این دولت مظلوم را به عینه حس نمی‌کنید؟»

فرودی سپس به مهم‌ترین مباحث بهداشتی و سلامت اجتماعی پرداخت: «یک نکته که من همواره گفته‌ام، بحث بهداشت روان است که تقریبا فراموش شده است. این باید یکی از اولویت‌های جامعه پزشکی ما باشد. مساله مهم‌تر، بهداشت دهان و دندان است که هزینه‌هایش بسیار سنگین است. دولت در این زمینه هم برنامه‌هایی دارد، اما باید قدم‌های بزرگ‌تری برداشته شود.» فرماندار به ضرورت آموزش و فرهنگ‌سازی هم اشاره کرد: «در حوزه درمان، فرهنگ‌سازی حرف اول را می‌زند. شهرستان ما به عنوان یک قطب درمانی در منطقه مطرح است، و این افتخاری برای همه ماست.»

درخواست نهایی فرماندار، گزارش خدمات دولت در مباحث درمانی و بهداشتی بود: «من خواهشی را همیشه در خفا مطرح کرده‌ام، و الآن اینجا هم مطرح می‌کنم. خواهش من این است که خدمات دولت هم برای مردم تشریح شود. دولت و خیرین و مردم دست به دست هم دادند و بهداشت را تا اینجا ارتقا دادند. پس باید هم خدمات دولت را بکویید و هم خدمات مردم و خیرین را. انصافا هرجا خیرین آمدند، دولت هم دستشان را گرفت. خیرین ما واقعا ایثار می‌کنند و جاهای دیگر اینطور نیست.» فرماندار با تایید قائم مقام بیمارستان، بودجه امسال بیمارستان را حدود ۵۵ میلیارد اعلام کرد، که البته بخشی از این بودجه را باید خود بیمارستان تامین کند.

دوازده غرفه و یک رادیو سلامت

همزمان با مراسم افتتاحیه، جنب‌وجوش در حیاط حسینیه نیز به چشم می‌خورد. در این نمایشگاه تاکنون دوازده غرفه شامل غرفه‌های ‎بهبود تغذیه، ‎خدمات نوین سلامت، ‎ایستگاه مطالعه، ‎سلامت دهان و دندان، آزمایشگاه، بهداشت محیط و بلایا، ‎بازی و سرگرمی، ‎کمیته دانشجویی، ‎کمیته تحقیقات دانشجویی، ‎معاونت توسعه مدیریت و منابع، ‎معاونت غذا و دارو، و ‎معاونت درمان برپا شده است.

غرفه‌ی رادیو سلامت نیز با همکاری رادیو هفت‌برکه و موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه در این نمایشگاه دایر شده است، و قرار است هر روز دو ساعت برنامه‌ی زنده اجرا کند. نحوه‌ی پخش مستقیم این رادیو در کانال گراش اطلاع‌رسانی خواهد شد.

 

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

1 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top