بستن

برنده‌ی اولین مناظره گراش بود

 هفت‌برکه مسعود غفوری: «شهریت»؛ در میانه‌ی جمعیتی که برای تماشای اولین مناظره‌ی نامزدهای شورای شهر آمده بودند، نشسته بودم و به این کلمه فکر می‌کردم. فکر می‌کردم چقدر راه آمده‌ایم و چطور قدم‌به‌قدم اصول شهروندی را یاد گرفته‌ایم که به چنین جایی رسیده‌ایم: جایی که بیش از پانصد زن و مرد از رده‌های سنی و قشرها و فکرهای متفاوت زیر یک سقف جمع شده‌اند تا نقد و نظرهای محترمانه ده رقیب انتخاباتی را بشنوند. این طرف صحنه، فقط گهگاهی همهمه‌ای شکل می‌گیرد که با درخواست مودبانه مجری آرام می‌شود. و روی صحنه، اگر کسی فریادی هم می‌زند، اهداف و برنامه‌هایش را فریاد می‌زند. این طرف صحنه هر کسی هر جایی پیدا می‌کند می‌نشیند یا می‌ایستد و صبورانه منتظر می‌ماند تا نوبت به کاندیدا یا سوال مورد علاقه‌اش برسد و جوابش را دریافت کند. و روی صحنه، همه نامزدها با احترام سخن می‌گویند و نقد می‌کنند و همین که فرصت‌شان تمام شد، میکروفون را به رقیبشان می‌دهند.

شنبه‌شب ۲۳ اردیبهشت، سینمای گراش میدان یک آزمون تاریخی بود: آزمون بلوغ سیاسی و مسئولیت شهروندی. پانصد نفری که به دیدن مناظره آمدند، اعلام کردند شهرشان را دوست دارند و در قبال آن احساس مسئولیت می‌کنند. این تجلی مفهوم شهریت است. آنها نشان دادند که می‌توانند صدای مخالفشان را بشنوند و از نمایندگانشان مطالبه‌گری کنند. این نشان بلوغ سیاسی است.

شنبه‌شب ۲۳ اردیبهشت، سینمای گراش نقطه‌ی چرخشی در فضای سیاسی اجتماعی گراش بود. ده نفری که امروز رو به جمعیت تماشاگر نشستند، اگر فردا بر صندلی شورا بنشینند، سنگینی نگاه همه‌ی آن تماشاگران را بر خود احساس خواهند کرد. حتی آنها که نیامدند و یا فرداشب خواهند آمد هم دیگر می‌دانند که باید پاسخگوی مردم شهری باشند که اصول شهروندی را تمرین کرده‌اند و راه مطالبه‌گری را آموخته‌اند.

شنبه‌شب ۲۳ اردیبهشت، سینمای گراش شاهد به ثمر نشستن سال‌ها تلاش جوانان دیروز و امروز برای آموزش فرهنگ بود. «گروهی از دانشگاهیان گراشی» که این مناظره‌ها را برگزار می‌کنند، همان کسانی هستند که انجمن‌های فرهنگی و اجتماعی شهر را اداره می‌کنند، طرح‌های خلاقانه‌ی فرهنگی مثل خونه کدیم و گراش‌گردی را اجرا می‌کنند، فضای رسانه‌ای را شکل می‌دهند، و نیروهای جوان‌تر را بسیج می‌کنند و به کار عام‌المنفعه می‌گمارند. هر کس گفت در مورد تاثیرگذاری جوانان در شهر تردید دارد، بگویید عکس‌های مناظره را دوباره ببیند.

اعتقاد بسیاری از ما بر این است که گراش در مسیر پیشرفت قرار گرفته و سیر صعودی‌اش را از سال‌ها پیش شروع کرده است. اگر کسی گفت در این گفته تردید دارد، بگویید عکس‌های مناظره را دوباره ببیند.

من را روشن کنید: آیا قبل از این در هیچ شهر دیگری در منطقه، یا فراتر از آن، چنین برنامه‌ای برای نامزدهای شورای یک شهر اجرا شده است؟ اگر نه، اجازه می‌دهید بگویم نه تنها همه‌ی نامزدهای مناظره اول، نه تنها برگزارکنندگان این مناظره، و نه تنها همه‌ی کسانی که داخل سالن، یا از پشت در، یا از طریق فضای مجازی مناظره را دیدند، بلکه تمام مردم گراش برنده‌ی این مناظره بودند؟

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

5 نظر

  1. احسنت و افرین بر گراشی.ما هم در غربت به گراشی بودن خودمان افتخار می کنیم و بر خود واجب می دانیم این اخبار را به گوش دیگران برسانیم.و از اینجا اعلام امادگی می کنیم جهت انجام وظیفه شهروندی خود.موفق و سربلند باشید.به این نسل جدید دغدغه دار امیدواریم.انشالله این مناظره ها پیش زمینه مناظره ها جهت انتخاب کاندیدای واحد و کارامد و عاری از تفکر بی فایده ی محله گرایی جهت پست های کشوری باشد.

  2. تقی گفته:

    ظاهرا بعضی از کاندیدها از وظایف و اختیارات و محدوه کاری شورای اطلاع ندارند اختیارات شورا فقط در حوزه عمرانی نو تعین شهردار و برنامه ریزی بودجه شهر . بعضیها از نامزدها طوری صحبت میکنند که انگاری ریاست سه قوه هستند حل مشکلات بیکاری و معضلات اجتماعی و تهیه مسکن و اشتغال زایی و وام ازدواج و … نامزدان عزیز خیلی از شماها خودتون فاقد شغل هستید فاقد مسکن هستید مستاجر هستید چرا شعارهای عوام فریبی میدهید لطفا اول برای خودتون شغل و مسکن و .. . تهیه بفرمایید مردم و جوانان پیشکش . لطفا قانون و و ظایف شورای را مطالعه بفرمایید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 نظر
scroll to top