بستن

مردم شهر محو مناظره‌ی دوم

هفت‌برکه (گریشنا): سینما فرهنگ گراش دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ مملو از شهروندانی بود که برای نظاره کردن دومین مناظره نامزدهای شورای اسلامی شهر گراش آمده بودند. مهوش شیبانی، علیرضا دانشور، محسن دهقانی، علی‌اصغر حسنی، محسن حسن‌زاده، مهدی امانی، محمد درخشنده، علیرضا مقتدری، اکبر باقرزاده، حبیب‌الله مهرابی نامزدهای شرکت‌کننده در این مناظره بودند.

جلسه ساعت ۹ و ۳۴ دقیقه با قرائت قرآن و پخش سرود ملی شروع شد. پخش زنده متنی، رادیویی و ویدویی مراسم هم از کانال‌های مختلف در فضای مجازی انجام می‌شد. سالن سینما از همان ابتدای مراسم در حال پر شدن بود. مهندس سلمان مهرابی و مهندس حامد عبدالهی، مجریان مراسم، برای مراسم قرعه‌کشی صندلی‌ها به جلوی سن می‌روند. در نتیجه قرعه‌کشی: علیرضا مقتدری در صندلی شماره ۱۰، علی‌اصغر حسنی در صندلی شماره ۴، محسن  حسن‌زاده در صندلی شماره ۲، علیرضا دانشور در صندلی شماره ۹، محمد درخشنده در صندلی شماره ۳، مهدس امانی در صندلی شماره ۸، حبیب‌الله مهرابی در صندلی شماره ۷، مهوش شیبانی در صندلی شماره ۵، اکبر باقرزاده در صندلی شماره ۱، و محسن دهقانی در صندلی شماره ۶ مستقر شدند.

مهندس حامد عبدالهی مقررات مناظره را شرح داد. تفاوتی بین این مقررات با مناظره اول وجود نداشت. در بخش اول، همه نامزدها فرصت داشتند به مدت یک دقیقه خودشان را و شعار انتخاباتی‌شان را معرفی کنند.

بخش اول: معرفی و سوال مشترک

معرفی‌ها از صندلی شماره یک به ترتیب شروع شد. بعد از معرفی یک دقیقه‌ای، نوبت به جواب دادن به دو سوال کلی مشترک رسید. برای نامزدها دو سوال طرح شده بود، که آنها فرصت داشتند در دو وقت سه‌دقیقه‌ای به آن پاسخ دهند. سوال اول مشترک این بود: اولویت‌های کاری شورای پنجم شهر گراش از نظر شما چیست؟

اکبر باقرزاده به این سوال جواب داد. او مطالب بروشور تبلیغاتی‌اش را به سرعت ‌خواند و گفت: من با احداث کمربندی برای شهر مخالف‌ام، چون باعث کاهش سود اقتصادی خواهد شد.محسن حسن‌زاده گفت در سه دقیقه نمی‌توان برنامه چهارساله را گفت اما سرفصل برنامه‌هایش را اینطور بیان کرد: انتخاب یک شهردار،ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری برای کاهش فشار عوارض بر مردم،بازسازی قدمت تاریخی گراش،ایجاد زیرساخت‌های ورزشی،احداث پارک بانوان، احیای بافت فرسوده،واگذاری بخش‌های مختلف، شهرداری به بخش خصوصی،افزایش فضای تفریحی و پارک‌ها.

نوبت به محمد درخشنده رسید. او گفت من اینطور شروع می‌کنم که اولویت شما مردم چیست؟ محدوده باید به یک خواست عمومی تبدیل شود. درخشنده اهدافش را به دو بخش کوتاه‌مدت و بلندمدت تقسیم کرد. افزایش محدوده خدماتی شهرداری، استخدام افراد بومی در ادارات شهر، سامان‌دهی فاضلاب و آبهای سطحی، و تفکیک زباله از مبدا، حل مشکلات ترافیک از جمله برنامه‌های او بود.

علی‌اصغر حسنی اهداف کلی‌اش را در بروشورها خواهید خواند. او به معضلات فعلی اشاره کرد: روان بودن فاضلاب خانه‌ها در معابر، جمع آوری آب‌های سطحی، کمبود فضای ورزشی برای بانوان، جمع‌آوری غیر بهداشتی زباله‌ها و عدم دفن آنها، معماری خیابان‌های شهر و نمای یکسان و هماهنگ بر اساس معماری، پارک‌های محلی در تمام محله‌ها، ایجاد شهرک‌های جدید در کنار شهر. مهوش شیبانی گفت: بعد از دو دوره حضور در شورا، باید بگویم برنامه دادن کافی نیست و باید به صورت شورایی انجام شود. باید برنامه‌ها یک‌کاسه شود. بعضی از کارها اصلا در حیطه وظایف شورا تعریف نشده است. امام جمعه، فرماندار، و اعضای شورا سه رکن اداره شهر هستند و باید برنامه‌های مصوب‌شده از این کانال باید دنبال شود. پس قانون‌گذار به ما حق نمی‌دهد که مثلا بحث محدوده را دنبال کنیم. باید سامانه‌ی اولویت‌بندی توسط نخبگان راه‌اندازی شود تا بشود برنامه‌ها را اولویت‌بندی کرد. اولین اولویت من این است که کارهای دوره چهارم را دنبال کنیم. باید گراش را از لحاظ توریستی برند کنیم.

یک اتفاق غیرمنتظره: قطعی برق

برق سالن چند ثانیه قبل قطع شده بود. برق کل محله قطع شده بود و دست‌اندرکاران به دنبال رفع مشکل بودند. مجری مراسم از روی سن تماشاگران را به صبر دعوت کرد. پنج دقیقه از قطعی برق گذشته بود که تماشاگران در سالن به نفع نامزد مورد نظرشان شعار می‌دادند. برق وصل می‌شود. مناظره لحظاتی بعد از سر گرفته شد.

محسن دهقاتی، صحبتش را بعد از قطعی برق ادامه داد  و گفت: اولویت‌بندی باید جمعی باشد، نه فردی. شهر ما سرشار از استعدادهاست. ما شهری یله و رها شده هستیم و متاسفانه متولیان هم کاری نمی‌کنند. باید وحدت اجتماعی داشته باشیم. ارتباط با سرمایه‌گذاران خارج از کشور، سهممان را از نفت بگیریم، کیفیت به ساخت‌وساز شهر، استاندارسازی پروژه، محیط زیست سالم، پارکینگ، تعامل با گروه‌های دیگر و …

حبیب‌الله مهرابی صحبت‌هایش را اینگونه آغاز کرد: ما از دو سال و نیم قبل با  انتخاب شهرداری کارآمد، کارهای عمرانی را سرعت دادیم.

برنامه ۱۴۰۰ و ۱۴۲۰ را باید تدوین کنیم. بحث‌های دوستان نامزد، فقط کارهای اجرایی است. باید کاری کرد که گراش جایگاهش بالا برود. گراش را به قطب گردش‌گری تبدیل کنیم. گراش به قطب درمان تبدیل شود. پیست اسب‌سواری و دوچرخه‌سواری راه بیندازیم و تبدیل گراش به قطب تجاری، با احداث مرکزهای بزرگ تجاری. تبدیل گراش به قطب تولید و اشتغال.

مهدی امانی گفت: قدرت برنامه‌ریزی و قدرت نظارت شورا باید استفاده شود. کارهای روتین را که شورا با کمک شهرداری انجام می‌دهد.

اما یک سری وظایف نظارتی هست که شورا می‌تواند در وظایف فراشهری استفاده کند. مثلا راه‌اندازی ادارات در شهر که پیگیری‌ها کافی نبوده است. در کارهای درون شورا، من مسایل را به چند دسته تقسیم کرده‌ام که باید در همه زمینه‌ها از استعداد جوانان و نخبه‌ها استفاده کنیم. ایجاد شورایار در محلات برای ارتباط مردم با شورا.

در ادامه علیرضا دانشور گفت: اولویت‌بندی شورای پنجم از دیدگاه هر نامزدی متفاوت است. سپس دانشور برنامه‌هایش را بیان کرد: تشکیل کمیسیون‌های تخصصی در همه حوزه‌ها و راه‌اندازی شورای محلات، استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذار و خیرین در حیطه اقتصادی ، استفاده از فارغ‌التحصیلان رشته تربیت‌بدنی در زمینه ورزش و احداث پارک‌ها ، استفاده از مهندسین و معماران در بحث عمرانی، احداث فضاهای ورزشی، تعامل با ادارات گراش و نظارت بر عملکرد آنها. دانشور گفت در بحث فرهنگی گراش بسیار روبه‌رشد است و باید اساتید حمایت شوند و از آنها مشاوره گرفت.

علیرضا مقتدری هم پاسخ داد: شورای شهر مانند یک خانواده است که باید بزرگان آن را مدیریت کنند و جوانان به آن نبوغ ببخشند. لازم است کسی که در بخش عمرانی تخصص دارد، در شورا حضور داشته باشد. باید کمیته‌های تخصصی ایجاد کرد. در بخش عمرانی، معضلاتی مثل: ترافیک خیابان اصلی، کمبود فضای سبز، و عدم هماهنگی خدمات‌رسانی بین ادارات و شورا داریم.

 

سوال مشترک دوم

۶۳۰ نفر برای دیدن مناظره در سالن حضور داشتند. سالن سینمای گراش احتمالا این جمعیت را تاکنون به خود ندیده بود. ۱۹۷ نفر نیز از طریق اینستاگرام مناظره را می‌دیدند. ۵۸۱ نفر هم از طریق رادیو مناظره را می‌شنوند. سرود گراش من برای رفع خستگی حاضرین در سالن پخش شد.

نوبت به جواب به سوال مشترک دوم رسید: آسیب‌ها و معضلات جدی در فضای فعلی شهر گراش از نظر شما چیست و چه راهکارهایی را پیشنهاد می‌دهید؟ این بار مقتدری از صندلی شماره ۱۰ جواب را شروع کرد.

علیرضا مقتدری گفت: اول موضوع کار و شغل جوانان و بعد مشکل مسکن جوانان است. این دو مشکل را می‌توان با جذب سرمایه‌گذاران بزرگ شهر حل کرد. فضاهای تجاری را از مرکز شهر دور کنیم، و محدوده شهر را بزرگ‌تر کنیم. این باعث می‌شود زمین‌های اطراف بیشتر شود و قیمت زمین در مرکز شهر کمتر شود. علیرضا دانشور گفت: اعتیاد و طلاق از آسیب‌ها هستند. اما با به وجود آمدن هر معضل معضلی دیگر ایجاد می‌شود.مثلا نداشتن شغل باعث بروز معضلات زیادی می‌شود. بزرگ‌ترین معضل این شهر، کم بودن نیروهای وارد در مسئولیت‌های استانی و کشوری و اعتماد نداشتن به نیروهای جوان است. بحث ارتقای اداره‌جات، و در راس آنها، اداره ورزش و جوانان و مصوب کردن چارت تشکیلاتی آن از معضلات دیگر است.

مهدی امانی ایجاد اشتغال، ترافیک و معضل طلاق را از مشکلات فعلی گراش خواند و گفت: همه از اشتغال صحبت می‌کنند، ولی نمی‌گویند با چه سرمایه‌گذاری؟ باید از خودمان شروع کنیم. چرا شهرداری باید مصالح را خارج از شهر بیاورد؟ وجود ترافیک معضل بعدی است. برای ایجاد پارکینگ باید زمین خریداری شود. پس یکی از طرح‌های جالب، استفاده از پارکینگ‌های طبقاتی فلزی متحرک است که فضای زیادی هم نمی‌گیرد. در بحث اجتماعی، مساله طلاق است که در شهر ما زیاد شده است. باید کلاس‌های آموزشی و مشاوره گذاشت.

حبیب‌الله مهرابی در پاسخ گفت: معضلات اجتماعی بسیار زیاد است. ما یک مرکز تحقیقات و پژوهش در نظر گرفتیم که آماده است که کار کند. اما اولویت‌های اصلی اینهاست: سردرگمی سرمایه در دست سرمایه‌گذاران. باید این سرمایه‌ها را جهت‌دهی کرد. او چند مثال از این اعتمادسازی‌ها می‌آورد، مثل پروژه‌ی گراش‌لند. درباره پیمانکاران هم او توضیحاتی در زمینه بستن قرارداد و چه مصالح داد. او گفت: بعضی از این مصالح در گراش ساخته نمی‌شود.

در ادامه محسن دهقانی هم پاسخ داد: بزرگ‌ترین معضل شهر ما بیکاری است. همین باعث شده است معضلات دیگر ایجاد شود، از جمله ترافیک. باید جوانان را به عنوان نیروهای جدید بسازیم. از همین دانشگاه هر سال کلی حسابدار فارغ‌التحصیل می‌شود، اما حسابدار نیروی بومی در شهر به کار گرفته نمی‌شود، و به بیرون از شهر فرستاده می‌شود.

مهوش شیبانی با وسیع دانستن گستره‌ی این سوال گفت: زیرساخت هر کاری پول است. شهرداری هم به عوارض تکیه می‌کند. پس ما تک‌بعدی عمل می‌کنیم. راهکار این است که منابع درآمدی پایدار ایجاد شود. مثلا شهرداری در شهرک صنعتی ورود پیدا کند. مثلا گیاهان دارویی گراش می‌تواند یک برند برای گراش باشد. این مشارکت شهرداری و سرمایه‌گذار را می‌خواهد. جایگاه شورا در بین ادارات تثبیت نشده و ادارات به این جایگاه واقف نیستند. این ضعف قانون و همچنین دیدگاه مسئولان است. عدم ضمانت اجرایی. بی‌برنامگی در بین ادارات خدماتی شهری وجود دارد و رشد نامتوازن اجتماعی و فرهنگی و … وجود دارد.

نوبت به علی‌اصغر حسنی رسید. او گفت: من سوال قبلی را اشتباهی جواب دادم. اجازه می‌خوام الآن سوال اول را جواب بدهم. هدف من پیگیری امور کلان شهرستان است. محدوده را پیگیری می‌کنم. باید برگردد به مصوبه سال ۴۵. تا محدوده حل نشود، کارهای دیگر بی‌مورد است. ما اداراتی را در زمانی که نماینده بودیم مستقر کردیم. پیگیری جاده چک‌چک باید انجام شود و به اتمام برسد. کمربندی جلوی دانشگاه هم باید کشیده شود. بحث مسکن جوانان: چرا قیمت مسکن و زمین اینقدر بالاست؟ چون محدوده خدماتی شهر بسیار کم است. بحث اشتغال‌زایی: ما مجوز کارخانه سیمان زینل‌آباد را گرفته‌ایم.

محمد درخشنده با تاکید بر مشکلاتی چون معابر و واگذاری زمین به غیربومی گفت: معابر ما مشکل دارد. چرا وعده‌ی مشاوره با مهندس معمار می‌دهیم؟ چرا یک معمار انتخاب نشود برای شورا؟ ورودی بسیاری از نقاط شهر حادثه‌خیز است. مثلا ورودی خیابان آبیاری، و مسکن مهر، و خیابان شهید محقق. درخشنده می‌گوید بعدا مقالاتش را در این زمینه به گریشنا خواهد داد تا مطالعه شود. واگذاری زمین به کارمند غیر بومی، معضل دیگر است. این کار پول گراش را از شهر خارج می‌کند.

محسن حسن‌زاده معضلات شهر را تیتروار گفت: شهرسازی ناهماهنگ، ، بافت فرسوده، بیکاری و اعتیاد در بین جوانان، ، فاضلاب شهری، و جهت‌دهی به سرمایه‌گذاران و خیرین. ترافیک خیابان اصلی. او گفت: می‌توان با احداث خیابان موازی با خیابان اصلی این مشکل را حذف کرد.

اکبر باقرزاده تعاونی را نیاز جدی گراش در بخش مسکن دانست: من عملگرا هستم و به حرف و صورتجلسه اعتقادی ندارم. هر کاری نیاز به داشتن رابطه دارد. باید نفوذ قوی داشت. کارها که قانونی انجام نمی‌شود. در بخش مسکن، سرمایه‌گذاری خوب است، اما اشرافی‌گری به دنبال دارد. مثلا اجاره‌ها را افزایش می‌دهد و … باید هزینه‌ها را آورد پایین. من در سال ۸۰ با قیمت نازل برای جوانان زمین گرفتم. باید تعاونی تشکیل داد.

در اینجا بخش اول مناظره اینجا به پایان رسید.

بخش دوم: پاسخ به سوال‌های مردم

در بخش دوم مناظره، به قید قرعه سوالات همشهریان از نامزدها پرسیده شد. هر نامزد دو دقیقه فرصت پاسخگویی به سوال مستقیم خودش را داشت. همچنین هر نامزد دو دقیقه فرصت پاسخگویی به سوال غیرمستقیم که از نامزد دیگری پرسیده شده است را داشت.

و  نفر اول، اکبر باقرزاده بود که به این سوال جواب داد: ارتباط شورا با رسانه‌ها باید چگونه باشد؟ چه برنامه‌ای در این حوزه دارید؟ او گفت: در حال حاضر تعامل خوبی وجود دارد. رسانه بزرگ‌ترین دغدغه‌اش هزینه است. چون زحمت می‌کشند و هیچ درآمدی ندارند. بحث مکان مناسب هم هست. شورا باید مکان و زمین مناسب برای رسانه در نظر بگیرد.بخشی از این قضیه را من با آقای شامحمدی پیگیری کرده‌ام. نفر دوم به صورت ساعت‌گرد انتخاب می‌شود. علیرضا مقتدری به این سوال جواب داد: در راه ارتقای سطح ورزش گراش، مهم‌ترین مشکل را چه می‌دانید، و برای رفع آن چه برنامه‌ای دارید. علیرضا مقتدری گفت: باید کمیته‌های تفکیکی تشکیل شود. دانشور از فرصت پاسخگویی‌اش برای این سوال استفاده کرد: به نظر من اولویت اول، ارتقای نمایندگی اداره ورزش به اداره است و تصویب چارت سازمانی است. اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام و در راس آن مجموعه محبی است.

نفر بعدی خود دانشور بود که به این سوال جواب داد: چه برنامه‌ای برای جذب سرمایه‌گذاران برای توسعه‌ی اقتصادی شهر دارید؟ و علیرضا دانشور پاسخ داد: سرمایه‌گذار باید اعتماد کند به مسئولین. باید حمایت همه‌جانبه شود از او.

سوال مربوط به امانی هم این بود: یکی از وظایف شورا، کمک‌رسانی در زمان بحران است. چه برنامه‌ای برای تقویت بخش‌های کمک‌رسان شهرداری و شهر دارید؟ او در پاسخ گفت: انشالله که هیچ‌وقت چنین مواردی پیش نیاید. شورای شهر در امور شهرداری وظیفه‌ی معمولش را انجام می‌دهد. پیشنهاد من این است که شورا از بودجه مستقیم‌اش به حوادث اختصاص بدهد. هماهنگی با بقیه ارگان‌ها از جمله هلال احمر هم اهمیت دارد. حسنی از فرصت پاسخگویی‌اش برای این سوال استفاده کرد و گفت: مدیریت بحران در هر شهری زیر نظر مسئول اجرایی آن شهرستان است. این وظیفه شورا نیست، بلکه شهرداری فقط عضوی از این ستاد است.

حسن‌زاده هم از فرصت پاسخگویی‌اش برای این سوال استفاده کرد: مدیریت بحران در فرمانداری تشکیل می‌شود و همه ارگان‌های خدماتی در کوتاه‌ترین زمان به آنها اطلاع‌رسانی می‌شود تا خدمات‌رسانی کنند. آتش‌نشانی یکی از اولین جاهایی است که در محل حضور می‌یابد. در بحث آموزش‌های پیشگیری شورا می‌تواند برنامه‌هایی اجرا کند از جمله آتش‌نشان داوطلب.

سوال مربوط به حبیب‌الله مهرابی این بود: چه برنامه‌ای برای جهت‌دهی کمک‌های خیرین و همچنین سرمایه‌گذاران به سمت امور فرهنگی و اجتماعی دارید؟ در پاسخ مهرابی گفت: یکی از هنرهای شورای چهارم همین جهت دادن کمک‌های شورا به طرف خیرین است. ما همین سینما را با دو تا تلفن خریداری کردیم و به اداره فرهنگ و ارشاد اهدا کردیم. ما یک میلیارد تومان از خیرین جذب کرده‌ایم و بیشتر هم به سمت کارهای فرهنگی و ورزشی و مذهبی سوق داده‌ایم. جلسات متعدد و موثری با خیرین داشته‌ایم.

درخشنده در فرصت پاسخگویی‌اش برای این سوال گفت: بحث خیرین یک بحث کاملا دولبه است. استراتژی ما خیلی در این زمینه غلط است و همه بار را می‌اندازد به گردن خیرین. ما باید اول بودجه دولتی را جذب کنیم و بعد. در بحث رسانه، بحث را مادی نکنید. ما از آنها انتظار نقد داریم. سوال از محسن دهقانی این بود: آیا برنامه‌ای برای بهره‌برداری از سرمایه‌ی اجتماعی گراشی‌هایی که خارج از گراش ساکن هستند دارید؟ او پاسخ داد: باید ایده‌ها و طرح‌هایمان را بررسی کنیم و به صورت تخصصی بررسی کنیم. باید امنیت اجتماعی به آنها دارد و قراردادهای حرفه‌ای ببندیم. باید از افراد آشنا و نامی استفاده کنیم.

شیبانی نیز از فرصت پاسخگویی‌اش برای این سوال استفاده کرد. او گفت: در چندین جلسه شورا، اولین مساله‌شان این بود که ما مبلغی داریم، اما نمی‌دانیم نیاز جامعه گراش چیست. باید قبول کنیم که دولت در شرایط بد اقتصادی است و اگر ما خیرین را نداشتیم بسیار مشکل داشتیم. سوال از شیبانی این بود: نظر و برنامه‌ی شما برای توسعه‌ی شهر الکترونیک چیست؟ مهوش شیبانی در پاسخ ایجاد یک سیستم هوشمند برای شهرداری ضروری دانست و افزود باید سیستم شهرداری هوشمند شود تا شهروندان بتوانند کارهای اداری‌شان را به راحتی انجام دهند. این می‌تواند سرعت را بالا ببرد، و از طرفی اشتغال برای متخصصین این حوزه به وجود می‌آورد. ما در شورای چهارم استارت این قضیه را زدیم. مقرر شد بخش عظیمی از کارهای شهرداری به این شکل انجام شود.

سوال از حسنی این بود: بخشی از وظیفه‌ی برخورد با ریختن فاضلاب در کوچه‌ها، به عهده‌ی شهرداری و شورای شهر است. در این زمینه چه راهکاری دارید؟ و علی‌اصغر حسنی پاسخ داد: مساله بهداشت محیط در معابر، باید اداره بهداشت وارد عمل شود. تذکر می‌دهند برای سه بار، و بعد به دادگاه ارجاع داده می‌شود. ما در شورای چهارم بحث کردیم، و در شورای پنجم ادامه می‌دهیم: جمع‌آوری آبهای سطحی و استفاده مجدد آنها را انجام دهیم. ما باید یک مجموعه خیرین اجتماعی درست کنیم تا مسایلی مثل طلاق و بورسیه تحصیلی و … را سامان‌دهی کنیم.

سوالی که از درخشنده پرسیده شد این بود: وضعیت کنونی فضای سبز گراش را چگونه می‌بینید و چه برنامه‌ای برای توسعه‌ی آن دارید؟

محمد درخشنده گفت: سرانه فضای سبز ما در حد قابل قبولی نیست. ما همه درختان خیابان اصلی را قطع کردیم. ولی چرا نهال نو جایگزین نشده است؟ این بحث با محیط زیست هم گره خورده است. شعار من شهر تمیز است. من تبلیغات کاغذی و پلاستیکی هم چاپ نکردم. چون دوستدار محیط زیست هستم. مقتدری از فرصت پاسخگویی‌اش برای این سوال استفاده کرد: کمبود فضای سبز و هوای گرم. او از شهر یزد مثالی می‌زند که شهرداری برای هر پروانه ساخت نهالی می‌دهد که باید کاشته شود.

سوالی که از حسن‌زاده پرسیده شد این بود: نظرتان درباره‌ی ساخت‌وساز بر روی کلات چیست، و چه برنامه‌ای در این زمینه دارید؟ او در پاسخ گفت: من با هرگونه ساخت‌وسازی که به این آثار صدمه می‌زند مخالفم ولی باید تفرجگاه‌هایی برای عموم احداث شود. ورود ماشین باید ممنوع شود. مردم باید برای ورزش از این منطقه استفاده کنند. باید فرهنگ این بخش را بازسازی کرد.

دور دوم مناظره اینجا تمام شد. شش نفر از فرصت پاسخگویی‌شان استفاده نکرده‌ بودند که الآن می‌توانستند استفاده کنند. باقرزاده از فرصت پاسخگویی‌اش استفاده کرد و گفت: مادیات در تمام مسائل زندگی افراد موثر است. کار را باید حرفه‌ای حل کرد.

مهرابی هم به بحث‌های درباره مرکز تحقیقات، بحث محدوده و جاده چک‌چک، ورزش و جوانان، وکمیته بحران شهرداری که نقاط حادثه‌خیز را شناسایی کرده است، اشاره کرد.

دهقانی به بحث ترافیک اشاره کرد و گفت: معضل ترافیک شهری را باید با پارکینگ برطرف کرد. پارکینگ‌ها را به بخش خصوصی بدهیم. فرهنگ دوچرخه‌سواری به وجود بیاوریم. مدارس را ملزم کنیم که دانش‌آموزان از وسایل نقلیه شهری استفاده نکنند.

بخش دوم مناظره اینجا تمام شد.

 

بخش آخر: جمع‌بندی

بخش آخر، جمع‌بندی نامزدها در مدت چهار دقیقه بود. زمان‌هایی که بیش از فرصت استفاده کرده‌ بودند، از این زمان کم شد. دومین مناظره نامزدهای شورای شهر گراش مهلت سه‌دقیقه‌ای مشاوره نامزدها پایان یافت. برای این بخش، ترتیب نامزدها به قید قرعه انتخاب شد.

مهرابی دو دقیقه و ۳۳ وقت برای جمع بندی داشت و گفت: ما یک پیچ تاریخی برای توسعه شهر ایجاد کردیم. جلسات زیادی با سمن‌ها داشتیم. من هر روز در شورا حضور داشتم و کارها راپیگیری می‌کردم. ما بیشترین انسجام در شورا داشتیم. اما توانایی افراد در شورا متفاوت بود. یک نفر تمرین کرده بود برای خدمت، و یک نفر هم نفس‌نفس می‌زد.  بعضی آقایان گسل‌هایی مثل برق‌روز و ناساگی ایجاد می‌کنند. من قسم یاد می‌کنم که این مساله اصلا مطرح نبود. برای این تخریب‌ها باید جواب خدا را بدهند.  محسن دهقانی با سه دقیقه و ۵۵ وقت برای جمع بندی گفت: حضور این تعداد جوان در انتخابات، باعث امیدواری است، اما زنگ خطری هم هست. آمار اعتیاد و خودکشی و … بالا می‌رود. باید از جوانان به عنوان مشاور استفاده شد. باید استعدادسازی کنیم، نه استعدادسوزی. باید کارگروه‌های مختلف تشکیل شود. باید به جوانان بها داد. باید دست آنها را گرفت و بالا کشید.

وقت جمع‌بندی علیرضا دانشور یک دقیقه و ۴۳ ثانیه بود و گفت: من در تایید صحبت‌های دهقانی، خواهش می‌کنم از شهروندان که به جوانان اعتماد کنند. البته پیشکسوتان باید آنها را کمک کنند. چه در صورت ورود و چه عدم ورود، در کنار بزرگواران خواهم بود و افتخار شاگردی آنها را خواهم داشت. محسن حسن‌زاده با سه دقیقه و۲۶ ثانیه وقت برای جمع بندی گفت: قبل از مناظره درباره خط قرمزها حرف می‌زدیم. من خط قرمزم منافع مردم است. من شیفته خدمت هستم. از بزرگان می‌خواهم به من کمک کنند. همیشه به کارهای بزرگ فکر کنیم. مثل الله‌قلی‌خان. مهدی امانی دو دقیقه و ۲۱ ثانیه وقت برای جمع بندی داشت و گفت: تشکر از مردم به خاطر این که برای مسائل شهر ارزش قایلند. هدف همه نامزدها، اعتلای نام گراش است. این امر فقط با همدلی میسر می‌شود. هر کسی رای آورد، نماینده‌ی همه شهروندان هستند. خواهشی که دارم این است که هدف اصلی هر نامزدی ارتقای ادارات شهر باشد.

اکبر باقرزاده در دو دقیقه وقت‌اش برای جمع بندی گفت: ما دنبال یک شورای توانمندیم. ارتقای ادارات مستلزم پیگیری است. پس اعضای شورا باید جوابگو باشند. باید از همین تریبون جواب دهند. محل شورا مناسب نیست. محل اینها از دفتر من کوچکتر است. باید کارگروه‌ها تشکیل شود. باید به مسائل و مشکلات جوانان رسیدگی شود.

محمد درخشنده هم دو دقیقه و ۳۷ ثانیه وقت برای جمع بندی داشت: برای توسعه شهر به نیروهای متخصص نیاز داریم.  باید در طراحی شهری‌مان به گونه‌ای عمل کنیم که مشکلات را حل کنیم. مثلا از یک طرف از دیابت می‌نالیم، و از طرفی ماشین می‌فرستیم بالای کوه.

دوران بی‌قانونی به سرآمده و افتخار نیست. همه از سرمایه‌گذاری حرف می‌زنند، ولی اقدامی نمی‌شود. ما در شهرک صنعتی آب خوردن نداریم! در سابقه خانوادگی من نگاه کنید. اگر یک متر زمین واگذاری گرفته‌ام، صد برابر پس می دهد. افتخار نیست که از فساد اداری صحبت کنیم و بگوییم باید از این فساد استفاده کنیم.

علی‌اصغر حسنی در دو دقیقه وقت برای جمع بندی گفت: من فقط یک پیام می‌دهم به جوانان که برای شورا آمده‌اند: از هیچ قدرتی مثلا از شهر مجاور انجام می‌دهد نترسید. با شجاعت و قدرت جلوی هر مسئولی که می‌خواهد جلوی گراش بایستد تو دهنی می‌زنیم. او به داستان بخش شدن گراش و ظلم‌هایی که به زعم او به گراش شد در زمان نخبه اشاره کرد.

مهوش شیبانی در یک دقیقه و ۴۳ ثانیه وقت برای جمع بندی گفت: نگاه جنسیتی در شورا وجود ندارد. در طول تاریخ حق بانوان مغفول مانده است، پس باید از طرح‌هایی که درباره بانوان باید انجام شود اشاره کنم: مسئولیت در ادارات، پارک بانوان که چون رویکرد به بانوان نیست، خیرین ورود نمی‌کنند. علیرضا مقتدری هم ۴ دقیقه وقت برای جمع بندی داشت و گفت: باید اجر افرادی که برای ما کاری انجام داده‌اند را پایمال نکنیم. من نوه فردی هستم که جلوی لودر راه می‌رفت و خیابان می‌کشید. اگر قابل بدانید در خدمتتان هستیم.

پایان یک مناظره‌ی بی‌نظیر

مناظره دوم ساعت ۱:۰۴ صبح به پایان رسید. نامزدها برای گرفتن عکس یادگاری دعوت شدند.

۶۷۳ نفر برای تماشای این مناظره در سینما فرهنگ حضور داشتند. ۷۵۴ نفر مناظره را به صورت زنده از رادیو آنلاین گوش دادند. ۱۹۰ نفر مناظره را از به صورت زنده از اینستاگرام دیدند.

گزارش تصویری مناظره دوم را هم اینجا ببینید.

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

1 نظر

  1. سلام قولا من رب رحیم
    جناب آقای محسن دهقانی ،همکلاسی عزیز دوره دبیرستانی ام
    وهمچنین علیرضا دانشور همراه مسابقاتم در شیراز
    وهمچنین دیگرکاندیدهای جوان
    هرچند کوشیده اید درکلامتان واژه *جوان *را متبلورکنید و به نحوی ازانحاء به مسئولین بفهمانید که به شما جوانان در مسئولیت ومدیریت بهاداده واعتناکنند ولیکن متذکر شوم که این مردم اند که به شما رای خواهند داد ودرکسب اکثریت وجلب توجه آراء مردم نیاز است که برنامه ها وتمهیدات مدون خودرو ارائه کنید چرا که مردم سخنان شمارو تحلیل کرده وباواقعیات و محدوده اختیارات شورا قیاس زده سپس متوجه خواهند شد که بیانات شما چه مقدار به مصادیق نزدیک تراست وتا می توانید درمناظره ها به جای جملاتی چون *به جوانان اعتمادکنید و …* برای سخنان و برنامه های خود برهان اقامه کنید چرا که :تا مرد سخن نگفته باشد /عیب وهنرش نهفته باشد ؛
    هاتوا برهانکم ان کنتم صادقین.
    همیشه موید باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top